Jump to content

Prosjekttråd Furuholmen 32 fly- Daewoo Doosan L-136TI, TD MG 509


Ternen32

Recommended Posts

Vi må få oppskriften på den hestekuren du har tatt, Ternen, du virker jo piggere enn noensinne! :yesnod:

Jeg synes ikke du skal bry deg så mye om hvilke tresorter du bruker, du har jo en gjennomført stil, og husk at furu og gran er sikkert for eksotiske tresorter å regne i andre deler av verden.

Stå på, det er gøy å følge med deg! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

 

 

kommer sågar til å teste ut denne laminaten http://www.byggmax.no/gulv/laminatgulv/laminatgulv-shipdeck-mahogny-p651401 på dørk, 100 mm tykk og brukes i Tyskland til Våtrom.

 

Denne laminaten ville jeg ikke brukt penger på. Den er 10mm tykk, ikke 100mm. Og i våtrom passer den bare utenfor våtsonen. I Norge regnes våtsone som hele gulvet på et bad/vaskerom/toalett. Og i vedlikeholdsbeskrivelsen står det at den skal med så lite vann som mulig for å unngå vanninntrengning i skjøtene.

 

Sats heller på Kebony. Sjekk nettstedet her, og brosjyren lastes ned her. Gir en fin og grå patina med god sklisikring.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Er nok ikke helt tipp topp ennå [emoji4] men forsøker da å få unnagjort litt. Ser meg fornøyd med furu i år ja [emoji4] tenker det blir bra nok,

 

Mente selvfølgelig 10 mm wallas [emoji4], skal se litt på siden du linker til, ser ikke dumt ut det der nei.

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Dette er veldig flott å følge. Særlig det at du oppi det hele tar deg tid til å ta bilder og sende ut ofte oppdateringer.

 

Men OBS, dette er svært vanedannende og som narkotikum å regne for oss "følgere"

 

Keep up your good work

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Takker og bukker [emoji4] oppdateringer kommer fortløpende mens jeg holder på, bruker også bildene for å studere på kveldene selv for å finne ut hva jeg skal gjøre neste dag, samt se for meg hva jeg tror blir bra og ikke. Syntes ting begynner å ta form og jeg begynner å glede meg til å lage puter [emoji4]

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Det er morro å følge med deg! Og med tempoet du holder og de hyppige oppdateringene som følger, er det som andre har påpekt svært vanedannende lesning. Det her blir flott båt, perfekt for norske forhold :)

 

Jeg synes materialvalget ditt er smart. Det er billig og enkelt å jobbe med og effektivt! I tillegg blir det jo fint! :) Jeg har brukt mye det selv i kombinasjon med litt eik.

 

Jeg har sett flere laminat gulv som har klart seg greit i båt. Det kommer jo ann på type båt og bruk såklart. Dere har jo en lukket og tett båt. Tørker dere opp vannsøl bør det holde en stund. Bare vær nøye med god klaring rundt hele veien, og ikke lås det, så det får ekspandert skikkelig.

 

Kebony har kutta ut produksjonen rettet mot det marine marked dessverre. Jeg var der og plukka til meg rett før hele lageret blei sendt til Danmark, og produksjonen av nytt stoppet opp. Med produkter dyrere enn teak blei markedet for lite til at det var lønnsomt. Dessverre. Kanskje det ser annerledes ut om noen år :) Jeg vet enkelte båtbyggere fremdeles har litt på lager, f.eks sandøy båtdekk.

 

Lykke til videre, jeg skal følge med. Og kanskje møtes vi på fjorden til sommeren :)

Link to post
Share on other sites

Takk for det godthab [emoji4] har planer om å bruke listverk av teak, tror det vil gjøre seg, etter å ha sett priser på kebony så ville det nok blitt vel dyrt uansett, prosjektet våres blir veldig styrt av økonomi [emoji4] så det vil nok være stor sjans for at vi går for laminaten, båten vår er tørr innvendig og er ikke utsatt for det våte element så jeg tror det skal gå bra, den har gått med gulvteppe siden 2000 uten noe problem med fukt og da går det nok fint med laminaten også. Vi fikk samlet sammen penger nok til kjøp sv båten uten å låne noe, og har ingen planer om å låne noe[emoji4] da må vi forholde oss til det vi har mulighet til å kjøpe inn når vi har noe å bruke, da gjør vi det vi kan med det vi har [emoji4]

 

Veldig hyggelig at folket følger med, vi oppdaterer fortløpende hele veien[emoji106] kommentarer både positive og negative mottas altid med stor glede. Innspill fra andre er til stor hjelp da det ikke altid er like lett og se feilene når man er helt innpå [emoji3]

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Har i dag hatt en hyggelig prat med forrige eier da jeg lurte på litt mer historie på båten, han kunne fortelle at båtbyggeren het Kristen Ørdahl, og var en nabo av han vi kjøpte båten av.

 

Han bygget i sin tid 3 båter totalt, først bygget han en båt på 25 fot, denne brukte han rundt i ryfylkene sammen med familie, denne syntes han ble litt for liten, og en gang han hadde vært yte på øyene og jobbet hadde han sett et stort Eiketre med akkurat riktig form, dette treet fikk han lov til å skjære ned og ta med seg, dette ble da ved hjelp av hoggjern og øks formet ut til det som i dag er kjølen på båten, tegningene som er brukt var tegningene som han bygget 25 foteren på av furuholmen, som han da blåste opp til å passe med kjølemnet han hadde skaffet, denne ble da på ca 32 fot. Byggeren brukte selv båten fra 1978 og frem til 1984 da han vi kjøpte båten av overtok den, Kristen bygde selv da en båt på 27 fot da han da ønsket en litt mindre båt..

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...