Jump to content

Seiler med fenderne ute


Kappa

Recommended Posts

For store kulefendere. Har ribben, stående på plattformen. Får ikke plass til 4 kuler "inni" den. :giggle:

Do I care? nope. :nonod:

 

Klarte ikke dy meg :giggle: ;

 

Da er nok ribben din i minste laget. For andres velvære på sjøen foreslår jeg at du bytter denne ut i en som er stor nok til å dekke fenderne. Spesielt siden det er kulefendere det er snakk om, da disse kan se noe vulgær ut i store størrelser...

Link to post
Share on other sites

Underveis har jeg to kulefendere på akterdekket og tre pølsefendere liggende på dollboardet på hver side av båten. Er det lov i følge fenderpolitiet? Med et par meters sjø på tvers, må jeg innrømme at en eller to av disse pølsefenderne kan bli hengende og slenge langs skutesiden. Jeg har ikke plass til 6 slike digre fendere inne i min Saga27.

 

Nå trenger jeg litt seriøse svar, ikke bare tull og tøys og kamuflert ironi!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Underveis har jeg to kulefendere på akterdekket og tre pølsefendere liggende på dollboardet på hver side av båten. Er det lov i følge fenderpolitiet? Med et par meters sjø på tvers, må jeg innrømme at en eller to av disse pølsefenderne kan bli hengende og slenge langs skutesiden. Jeg har ikke plass til 6 slike digre fendere inne i min Saga27.

 

Nå trenger jeg litt seriøse svar, ikke bare tull og tøys og kamuflert ironi!

Fenderholdere på rekka?

Pølsefendere på dollbordet er jo i veien når du skal frem på fordekket.

 

(Ellers synes jeg ikke den ironien var så godt kamuflert.........)

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Sparker vel de fendrene ut, før man skal legge til igjen uansett.

 

Måtte IQ teste matrosen nå I sommer. Han gikk ut døra løftet første fender opp på dollbordet, skrittet over og frem til neste. sånn gikk han rundt. til alle 4-6 lå på dollbordet. Da måtte han selfølgelig skritte over alle på vei tilbake. :lol::nonod::nonod::rolleyes:

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Fenderholdere på rekka? Pølsefendere på dollbordet er jo i veien når du skal frem på fordekket.

 

Ikke noe problem i det hele tatt. Vi har ikke noe å gjøre på fordekket under gange. Når fruen skal frem ved tillegging, sparker hun fenderne ned på siden. Dette er vel mye enklere enn å finne frem fendere fra et eller annet stuerom, frakte de rundt på båten og knyte de fast?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Fenderene skal inn, kulenfendrene kan ikke I følge stylepolitien henge festet akterut, men skal bort, inn, vekk. Eneste tigjenglige plassen vil være I dobbelsenga akter.

Nei, det er akseptert stil å ha fendere hengende akterut. Jeg tror jeg er den eneste som har "kritisert" dette - jeg har kommentert at mange av de saklige argumentene som finnes for å ikke la fenderene henge langs skutesiden også til en viss grad gjelder når fenderene henger på akterspeilet. Jeg er definitivt ikke noe "stylepoliti". Dersom jeg bare skal en kort tur og det er mest hensiktsmessig å la fenderene henge, så gjør jeg det. Ellers har jeg de største fenderene hengende på akterspeilet, de nest største fenderene delvis hvilende på jolla og delvis hengende over daviter'en og de minste fenderene slengende på fordekket. Nesten ingen fendere er like, og jeg vasker aldri fenderene. På profilbildet ligger ikke ankeret skikkelig på plass på baugsprydet og en av fenderene er blitt flyttet akter, men langs skutesiden og ikke på akterspeilet - var kanskje ikke helt heldig med den - men i allefall, jeg er ikke noe "stylepoliti". ;-)

 

Konklusjon:

Ikke lett å gjøre alle til lags.

Som diskutert i andre tråder, vi trenger flere lover og forskrifter for å rettlede oss stakkars båtfolk eller folk i båt. Strengt forbudt å drikke alkohol, strengt forbudt å oppholde seg i båt uten forskriftsmessig redningsvest påkledd (også når man spiser eller sover eller sitter på do - båten kan jo synke eller ta fyr når som helst!), strengt forbudt å forlate førerposisjon, samt strengt forbudt å ferdes med fendere langs skutesiden. De to siste kan jo virke som et paradoks, men lar seg løse - eksempelvis kan vi jo alltid ha med oss mannskap, aldri ferdes på sjøen i fritidsbåt, eller vi kan alle konvertere til RIB eller gummibåt (og dermed ikke ha behov for fendere).

 

;-)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

for oss med gamle velbrukte bruksbåter som har tilbakelagt en runde rundt orden og vel så det ,uten gelcoat, teak, og downlights så føler vi oss presset fra alle kanter og bauer.

Hvite, skinnende fendere uten bruksmerker, neste er vel presskant på flagget, og all hilsing skal foregå stående med hånden opp mot lua. Og helst en liten salutt når nabobåten klapper fra kai, (eller var det klapper TIL kai det var???) ikke enkelt for en mann i båt å henge med på sjølivets kotyme og uskrevne regler. Men nå begynner de fleste båtfolk å forbrede vinteropplag, så da kan jeg daffe uforstyrret rundt på jforden med fenderne ute og kanskje flagget oppe helt til 2130, de gangene jeg ønsker å være skikkelig badboy

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...