Jump to content

Seiler med fenderne ute


Kappa

Recommended Posts

Jeg tror det er ganske enkelt egentlig. Dersom man ikke er sikker på seg selv så trenger man bevise at man har kontroll. Det kan man gjøre med å lage regler som skal strengt følges og som man kan bruke for å heve seg over andre dersom de ikke følger samme reglene. En slik regel er for eksempel at man er nødt å henge opp fendrene.

 

For å si det rett ut, når sommerfolket som har en mening om alt og alle den korte tiden de bruker havet kommer seg på land igjen blir havet et bedre sted.

Link to post
Share on other sites

For min egen del sitter slikt i ryggmargen etter mange år til sjøs.
Sjøklaring og ship shape var en selvfølge, og alt løst ble stuet bort på sine respektive plasser.
Dette har jeg tatt med meg til fritidsbåten og er en naturlig del av å ha orden ombord.

 

På den andre siden...når en ser på sjarkflåten som en vel må kunne kalle for proffe sjøfolk (?), kjører de aller fleste med skutesida full av fendere og blåser.
Det virker ikke som om det har noe å si om det meste slenger rundt derombord.

 

Alikevel, ship shape har med sikkerhet å gjøre.
Jo mindre som henger og slenger jo bedre, men folk må naturligvis få gjøre hva de vil....

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er også oppdratt til en viss "style" på sjøen, men noen ganger går praktiske hensyn og/eller sikkerhet foran style. Jeg vet at kone og to barn under 10 år hadde fått problemer med hva de skulle gjøre om noe skjedde med meg og jeg havnet i sjøen. Dermed ble jeg i cockpit og fokuserte på å håndtere båten som kastet godt på seg med dagens vær og vind.

 

Tombok, signalflaggene er faktisk presset. De ligger ferdig brettet og klare i originalinnpakningen fra da jeg kjøpte dem i fjor. ;-)

Og det er her du gjør feil.. Det er jo konemor som skal ut på dekk og rydde mens du passer roret:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Og det er her du gjør feil.. Det er jo konemor som skal ut på dekk og rydde mens du passer roret:)

Konemor satt og matet fiskene, så det var ikke noe poeng å be henne om noe som helst. ;-)

 

Forøvrig var det interessant å se hvordan konemor fikk alle symptomer på sjøsyke, og hvor raskt det inntraff i ikke alt for ille vær. Hun kastet opp, ble sløv, apatisk og søvnig, og begynte nesten å snøvle. Hun la seg ned på en benk i cockpit og lå og så på horisonten. Sløvheten varte over en times tid etter at hun var ferdig med oppkast og hun sa at hun egentlig følte seg fin igjen. Greit å vite til en annen gang.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hvor langt fra havn er det "tillatt" å slenge ut fendere? Hvor lang tid er det "tillatt" å bruke på å pakke vekk fendere?

 

En del profesjonelle passasjertransportører har alltid fendring ute, men sjeldent noe som henger og slenger.

 

Jeg ønsker meg fastmontert oppblåsbar fendring rundt hele båten. Ett trykk på en knapp, og vips er båten klar for det meste. Særlig nyttig når man kommer inn i en trang, full havn under kuling :)

Link to post
Share on other sites

Rart at ting blir så latterliggjort her om dagen....

Når en ikke har kontroll på noe sånn som fendere engang og mener attpåtil at medpassasjerer skulle

ikke kunne gjøre noe som helst i en nødsituasjon ,da er det kanskje på tide å ta en ikke så liten atferds/sikkerhetsanalyse

om seg selv og ditto ferdigheter på sjøen under seilas?

 

Det er jo her en ser at når en ikke greier å legge utstyret i orden etter avgang engang,så kan en jo begynne å lure

om en greier en situasjon som krever sin mann/erfaring når en seiler ute og har til og med ansvaret for medpassasjerer...huttetu

Skip ohoi .... hahaha

Link to post
Share on other sites

I mine øyne er det mer udannet å legge seg opp i sånt, enn å kjøre med fendere ute. Ikke alle har båt som statussymbol, noen har det faktisk for å hygge seg også. :giggle:

kunne ikke vært sagt bedre!

Det finnes to folkeslag på sjøen: Båtfolk , og folk med båt!

Link to post
Share on other sites

Meget bra skrevet Wrangster.

For noen er båten en bruksgjenstand/hjem til hygge og livsstil, for andre?? tja jeg vet ikke.

Hvor langt før ankomst gjøres fendre klar?

Alt avhengig av situasjonen.

Hvis jeg kommer til en havn og ikke vet om jeg får plass longside styrbord eller babord, hekk inn/hekk ut, bøye, anker, line.

Ankommer jeg havn med 7-8 fendre hengende ute og 7-8 tau klare. Om det ser vakkert ut dr..er jeg i. Da er jeg forberedt og har kontroll. Og slipper å springe rundt å justere og flytte på utstyret.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

I går tok vi en kaffetur. 300 meter fra båthavna skrudde vi av motoren og lot strømmen gjøre sitt. Fendrene lot vi henge ute.

 

Jeg tror kanskje det var et slags signal for etter 20 minutter kom det en båt og la seg longside og vi rak sammen et par timer. Vi delte erfaringer, diskuterte seiling og tittet på bilder av drømmebåtene våre. Tror det eneste vi ikke snakket om var om det var greit å ha fendrene ute eller ikke.

 

:giggle:

Link to post
Share on other sites

Fenderne tar jeg opp i det jeg tøffer ut av båthavna, men jeg legger dem bare opp på dollbordet. Har ingen holdere å sette dem i, så dollbordet er det naturlige stedet. Men jeg ser at de bør vaskes ja...

 

Forøvrig var det bare to små fendere som hang der når jeg fikk båten. Jeg synes det så litt puslete ut, så jeg har hengt opp to til. Aberet er at de to ikke er samme type, så jeg har altså tre forskjellige fendertyper og størrelser.

 

Ser kanskje ikke så pent ut, men innkjøp av nye fendere står ikke øverst på prioriteringslista ettersom jeg tross alt har nok av dem.

Selv har jeg knapt en eneste lik fender på den nye båten min - og da jeg nylig kjøpte enda en kulefender var den heller ikke lik noen av de fenderene som er der fra før. I tillegg har jeg to biltema-fendere hjemme som enda ikke er blåst opp, de er antageligvis én størrelse mindre enn den ene biltema-fenderen som er ombord. Jeg kommer antageligvis til å flytte de minste fenderene over til gamlebåten, skjønner ikke vitsen med så små fendere på så stor båt.

 

Nei, det er ikke pent - men det kan være praktisk å ha mange forskjellige størrelser å velge mellom. :-)

 

Rene fendere? Altså - den nye fenderen vår, den var skinnende hvit da den ble kjøpt, den er brukt omtrent én gang og er allerede skikkelig svartflekkete. Båthold tar mye tid og krefter fra en stakkars familiepappa som også har jobb, samt andre jern i ilden enn bare båt. Pusse på fendere står veldig lavt nede på prioriteringslista. De siste fire døgnene av ferien eller noe slikt var jeg ikke online en eneste gang - det var rett og slett ikke tid!

Link to post
Share on other sites

Tutrer rundt i Sjarken min, tar opp/inn fendere ved behov, alt handler om behov, skal jeg jobbe i båten, med garn, liner, tauverk etc lar jeg gjerne fenderne henge ute... vil IKKE ha mer tauverk og rot i arbeidsområdet mitt enn absolutt nødvendig. Fenderne som jeg må ut på Dollbord eller bak garnbingen lar jeg alltid henge ute om jeg er ute lengre enn et par timer, i hovedsak for at jeg skal slippe å måtte klartre rundt på dollbord for å henge de ut igjen når jeg nærmer meg land, været kan ha endret seg drastisk innen den tid.

 

Ingen ting, hverken fender eller anner festes oppå eller over dollbord, jeg vil ikke ha noen unødvendige snublefeller når jeg klyver rundt der.Fendere og andre ting som blir tatt av ved klar båt, skal vekkstues med engang.... jeg har mange fine farger, alt fra oransje til hvitt på mine fendere, men "båtfolket" kommer nok ikke til å klage så mye på meg og mine fendere, ta båten brukes mest fra september til mai, mens sommeren gjerne er tid for båtpuss og ferie :-)

Link to post
Share on other sites

Rene fendere? Altså - den nye fenderen vår, den var skinnende hvit da den ble kjøpt, den er brukt omtrent én gang og er allerede skikkelig svartflekkete. Båthold tar mye tid og krefter fra en stakkars familiepappa som også har jobb, samt andre jern i ilden enn bare båt. Pusse på fendere står veldig lavt nede på prioriteringslista.

 

Noen tanker om hva møkkete fendere gjør med gelcoaten på egen båt og naboens båt pår de ligger og "gnisser" mot skutesiden?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...