Jump to content

Seiler med fenderne ute


Kappa

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

 

Noen tanker om hva møkkete fendere gjør med gelcoaten på egen båt og naboens båt pår de ligger og "gnisser" mot skutesiden?

 

De fleste ligger i egen bås. Egen gelcoat blir eget problem :-)

 

Om noen vil ligge utenpå meg i gjestehavn og ikke er fornøyd med renholdet av mine fendre så kan de selvsagt anbringe sine egne :-), evt legge seg en annen plass om problemet er uløselig.

 

Nå ligger vi svært sjeldent i gjestehavn og gnisser mot andre så rene fendre for mottak av "gnissevenner" i gjestehavn er svært langt ned på prioriteringslista her også. Men bank i bordet, jeg har vasket i hvertfall 4 fendere denne sesongen, og de ble veldig bra.

Link to post
Share on other sites

... men en skitten fender i en nyvasket fenderstrømpe gjør sikkert mindre skade enn en skitten fender uten fenderstrømpe, og fenderstrømper er jo relativt enkelt å bytte og slenge med i skittentøyet ... så det bør kanskje vurderes å lage en rutine på utskifting og vask av fenderstrømper.

 

Når en nyvasket fender blir svart etter første fortøyning ... ja, det er i allefall helt uaktuelt for min del å gnikke på samtlige fendere for hver fortøyning.

Link to post
Share on other sites

Jeg går alltid med fenderne liggende på dollboardet, tre på hver side. Men i dag havnet en av dem dinglende ned skutesiden en periode, fy og skam! :thumbsdown: Men til min unnskyldning, så skjedde det på "Humarne" nord for Hunnebostrand med 1,5m krappe bølger inn på tvers da båten la seg over 45 grader. Inne i båten gikk det ikke bedre, der seilte PC'n av bordet og i dørken. Men den overlevde.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Får vel vurdere å lære meg andre knuter, evt finne en bedre måte å sikre fenderene på.

Når jeg slår halvstikk og kanskje doble sådanne, så avslutter jeg altid med ei skikkelig kjærringknute. Bare for å være sikker.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hender jeg kjører med badetrappa ute....

Badetrappa er et lite hel#¤ å huske på... har vurdert å installere en kraftig vindusviskermotor med endestopper samt en varsellampe som sier at trappa er ute. :worry:

 

 

...Derimot å dra avgårde med dreggen ute er mer upraktisk...

Denne er flau... jeg lå på svai i sommer med dregg ute både akter og i baug. Dro opp baugdregg... og la avgårde mellom alle båtene som også lå på svai...

Heldigvis oppdaget jeg at akterdreggen var ute før jeg hadde plukket meg en ordentlig bukett båter i hekken! :blush:

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

....med 1,5m krappe bølger inn på tvers da båten la seg over 45 grader....

Lars H.

45 graders brottsjø som kommer uventet er ikke noe kjekt... jeg måtte se på at mobilen tok en flytur fra "dashbordet" på Fly og forsvant i havet da jeg fikk en uventet brottsjø skrått inn fra akter. :diving:

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Det var vel ikke snakk om bråttsjøer, men ubehagelige var de selv om en Saga27 tåler myyye mer. Heldigvis tok jeg inn webkameraet i tide slik at det ikke ble sprutet fullt men vann.

 

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Denne er flau... jeg lå på svai i sommer med dregg ute både akter og i baug.

Hvis jeg tar feil her vil jeg gjerne vite det - men etter hva jeg har fortstått er selve definisjonen av "svai" at man ligger for bare ett anker og kan "svaie" fritt rundt dette.

 

Flauset meg skikkelig ut for et noen dager siden i Bastøybukta - jeg ville forsikre meg om å møte bølgene med baugen mens jeg lå der, så planen var å ligge med to anker og hekken pekende innover i bukta. Nå, det er andre gang jeg foretar en slik manøver. Jeg trodde hekkankerkjettingen var såpass lang og manøvreringsevnene mine såpass gode at jeg kunne gå innover i bukta, slippe hekkankeret, ta en elegant U-sving og så droppe baugankeret akkurat der det passet best. Hmja, det var jo utrolig optimistisk, baugankeret havnet selvfølgelig veldig langt unna der det skulle være. Dernest trodde jeg at baugankerkjettingen var lengre enn hekkankerkjettingen, slik at jeg kunne la baugankeret være der det var, ta opp hekkankeret, prøve å bakke meg på riktig kurs for så å slippe hekkankeret. Jøssda, hekkankerkjettingen var tydeligvis lengst, så det var dødfødt, baugankeret måtte opp igjen. Dernest trodde jeg at jeg skulle greie å navigere meg til riktig sted for utslipp av bauganker - men neida, det gikk bare ikke (ikke uten bruk av baugtruster i allefall ... men det ville jeg ikke). Til slutt hektet akterkjettingen seg fast i roret ... trodde slikt bare var mulig med tau.

 

Ankervinsj har en stor ulempe ifht manuell trekking av tau, den lager veldig mye bråk. Én av de to båtene som lå der fant det forgodt å forlate åstedet, den bare dro sin vei uten annen lanterneføring enn ankerlanterna ... jepp, jeg er født landkrabbe, er nok fortsatt mange tabber som skal gjøres og fortsatt mange skjær i sjøen før jeg med rette kan bli med i den eksklusive kategorien "båtfolk" ;-)

Link to post
Share on other sites

Etter å ha tatt en tur rundt i båthavna i kveld slapper jeg noe av. Der var det mange forskjellige fendere å se, gitt! Ikke veldig mange som holdt seg til samme type fendere...

 

Så da bryr jeg meg ikke så mye om jeg har litt forskjellige fendere ute...Det viktigste er å fendre godt, tenker nå jeg. :smiley:

 

Men én ting har denne tråden ført til: Jeg har satt i gang med å rengjøre fenderne! Den som før var mest møkkete er nå den reneste.... :giggle:

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Brukte noe voks på fendrene da jeg var på land med båten tidligere i sommer, så nå går det mye lettere å få dem rene igjen etter "svartedekkbryggegnikking" :smiley: Er forsåvidt det samme for min del hvordan andres fendrer ser ut, pleier sjelden ligge langs andre båter i gjestehavn. Men jeg synes det er temmelig forgjeves å ta båten opp for polering og sette den utpå igjen med gravskitne fendre, da er det bedre å vaske dem også i samme slengen så holder skutesida seg finere lengre. Det er helt klart litt ekstraarbeid etter en tur hvis de har blitt svarte av dekk og lignende, men for min del synes jeg det er langt bedre å ta båten opp for polering annenhvert år og heller yte litt ekstra når det gjelder fendrene. Ja til hvitmalte dekk langs landets brygger!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hvite fendere er noe dritt. Det lå en fin knalloransje pølsefender i båten, skulle gjerne hatt komplett sett i oransje. Helt klart mer tidsriktig for 80 talls seiler også :-)

 

Hvite fendere og kulefendere ser på en måte litt for "finslige" ut. Oransje ser mer solid og ordentlig ut, mer som yrkesbåter.

 

De mørkeblå er også et greit alternativ egentlig, men forestiller meg at de kan bli sabla varme i sommervarmen.

Link to post
Share on other sites

fenderne oppe, smekken nede, flagget oppe, nei flagget er borte, lanterner og lys på, sovner for natta, med tv, radio og lanterner på, , og våkner opp og strøm er borte . det er så veldig masse å huske på når man skal ut på fjorden .Det er godt man har ferie og tid for å huske alle millioner detaljer. :saint::pray::pray:

Link to post
Share on other sites

Fenderne mine pusses et par ganger i seongen. Fikk klage fra en nabobåt for noen år siden, der han spurte om jeg kunne ta inn mine og at han la ut sine. Har holdt dem litt renere siden det. Bruker strømpe på de vanlige.

 

Pleier å ta inn fenderne under gange. I forrige uke var jeg på tur med barna. Etter noen dager i Sandpollen gjorde jeg klare fenderne inne i Sandpollen da vi skulle til Oscarsborg. Kjørte disse 5 minuttene med fenderne hengende klare. Følte meg som en kriminell og håpet ingen skulle seg meg på veien. Føltes veldig uriktig ut. Utifra denne tråden virker det som min følelse av svikt i sjømannskapet ikke nødvendigvis var så dramatisk som jeg følte det selv

Link to post
Share on other sites

Dette kommer jo helt an på båten.

På forrige båt hadde jeg strømper for å unngå knirk. De måtte selvfølgelig vaskes og på den båten la fenderne seg på skrogsiden som var slett. Om man lå lenge kunne man likevel se at skrogsiden ble "rubbet" opp av trekket.

På den båten jeg har nå har jeg en forhøyning i skrogsiden som fungerer som fenderlist. Her er det felt inn en teaklist med en metallist på toppen. Dette er skrudd fast og skruehodene ville slitt hull i trekkene om jeg hadde benyttet dette. Denne båten har såpass høye skrogsider at om jeg legger på fendre vil de aller fleste andre båter få mine fendre på sin tradisjonelle gummi-fenderlist og ingen får noen kontakt med fenderne på selve skrogsiden. Jeg har derfor ikke benyttet trekk på fenderne og det fungerer fint uten knirk. Jeg tror derfor det blir veldig individuelt, men at trekk sliter like mye som selve fenderen på skrogsiden. Fordelen med trekk er at man unngår knirk om det er slik at man får det uten.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hva er best, gitt at fendere omtrent aldri vaskes? Fenderstrømper som vaskes et par-tre ganger i året, eller ingen fenderstrømper? Hvor ofte bør strømpene evt vaskes?

 

Hvis du ikke skyller fendersokkene med ferskvann kan du få sandpapir effekt på grunn av saltkrystallene som blir igjen når saltvannet tørker.

 

Jeg vil derfor tro slike strømper som vaskes for sjelden er verre enn noen svarte striper fra skitne fendere. Svarte striper kan lett vaskes med vanlige båtvaskeremedier, hvis gelcoat er slipt matt vil jeg tro det er mer jobb.

 

Personlig tar jeg vannslangen (lett tilgjengelig på brygga) og spyler båt, kalesje og fendere etter hver tur for å få bort saltet. Tar ikke mer enn 2-3 minutter og jeg tror det er bra for både båt og annet utstyr i lengden.

 

Uten strømper renner jo vannet stort sett av dem før de tørker så det blir ikke så mye salt igjen, men det forutsetter vel at de ikke er altfor forferdelig skitne.

Redigert av Fjord725SE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...