Jump to content

Seiler med fenderne ute


Kappa

Recommended Posts

Jeg kjøpte min første båt ny for 4,5 år siden. Ved overtakelse av båten fikk jeg to "viktige" formaninger av forhandleren:

 

Punkt 1 - Jeg måtte sørge for at flagget alltid var oppe, (naturligvis innenfor tidsbestemmelsene i flaggreglene).

Punkt 2 - Det var viktig å ALLTID ta inn fenderne under kjøring.

 

Dersom jeg var nøye med dette ville jeg ikke fremstå som en amatør/fersking, og dermed komme bedre unna med klønete manøvrering og nybegynnerfeil. Dette ble naturligvis sagt med et glimt i øyet, men jeg har likevel prøvd å praktisere dette på best mulige måte.

 

Personlig synes jeg det ser best ut at fenderne taes inn uansett båttype/hastighetsområde, eneste unntaket er vel trebåter/sjekter med slike "hjemmeheklede" fendere i tauverk. Jeg er i tillegg såpass jålete at jeg vil ha fendere av samme type og farge.

 

Når det er sagt lar jeg meg absolutt ikke forstyrre av å møte båter med ulike fendere flagrende rundt båten under fart. Men kanskje jeg hilser høflig, smiler litt og tenker stakkars amatør :giggle:....

Link to post
Share on other sites

Jeg tar alltid opp fenderne ved avgang, men jeg har de liggende, 3 på hver side på dollboardet under gange. Er dette greit, eller er det FY Fy iht. fenderpolitiet?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jeg tar alltid opp fenderne ved avgang, men jeg har de liggende, 3 på hver side på dollboardet under gange. Er dette greit, eller er det FY Fy iht. fenderpolitiet?

 

Vil tro at det er greit for fenderpolitiet men du risikerer at de ramler på utsiden igjen når du kommer ut i stor sjø. :wink:

Link to post
Share on other sites

Er nok mange også som av forskjellige grunner kvier seg for balansegang på dollbord. eller har båter det kan vere upraktisk å nå fendra på siden, under gange.

En løsning flere eg kjenner bruker. er et rep, festet i nedre del av pølsefendrene. Fendrene draes opp under fenderlist under gange, fra akterenden, og repet løsnes igjen ved behov for fendring. Vakkert? ikke nødvendigvis, men praktisk.

Erfaringen vokser proporsjonalt med antallet ødelagte apparater.

I believe in only one thing: liberty, but I do not believe in liberty enough to want to force it upon anyone.

– H. L. Mencken

 

Link to post
Share on other sites

Så lenge tauverket er ordentlig og fendrene av samme størrelse og farge og noenlunde rene (av hensyn til nabobåten også!), så synes jeg for egen del at det er en fullt ut "akseptabel" løsning. Dette har vel også vært en nokså vanlig metode benyttet på snekker i mange år.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Vil tro at det er greit for fenderpolitiet men du risikerer at de ramler på utsiden igjen når du kommer ut i stor sjø. :wink:

 

Jeg gjør det samme men klemmer dem fast mellom siden av overbygget og rekken, de ligger som limt fast der. Hvis det er så mye sjø at de faller av der ville de nok også ha falt ut av fenderholdere også.

 

Eneste ulempen er at de er litt i veien hvis man skal gå på dollbordene. Nå er dette sjelden noe reellt problem da vi som regel ikke er og roter på dollbordene med mindre:

 

1. Det er sol og fint vær og blikkstille farvann, da hender det noen ønsker å sitte der under fart og risken ved å falle i vannet er minimal også.

2. Vi skal legge til kai og da blir fenderne tatt ned allikevel.

 

Så for vår del er det en praktisk måte å oppbevare dem. Om noen skulle bli estetisk forulempet av dette er det deres problem ikke mitt.

 

De 2-3 gangene jeg har glemt å ta de opp på vei ut av havna har jeg kjapt oppdaget dette når farten begynner å øke litt, skal si de kan hoppe og danse. Har man fendere av litt størrelse er det rent sikkerhetsmessig viktig å ta de opp, med mindre man bare kjører i dorgefart. En fender som kommer i 110 over rekka kan være farlige greier.

Link to post
Share on other sites

For oss som har seilbåt er det en åpenbar ulempe at fenderene kan bli i veien for tauføring dersom de ligger langs dollbord, pluss at behovet for å plutselig komme seg til dekk er større i seilbåt enn motorbåt. På 29-foteren hvor jeg "bare" har genoaskjøtene langs dollbordet har det hendt jeg har valgt denne løsningen ved kortere etapper i rolig vær.

Link to post
Share on other sites

Vi seilte fra Strømstad til Oscarsborg i dag, og ved avgang vippet vi fenderne opp på dollbordet. Etter 2 minutters kryss i 13 m/s vind og sjø fra siden utenfor Hvaler hang stort sett alle fenderne i sjøen. Jeg gadd ikke gjøre noe med det før vi passerte på innsiden av Kollen (ved Larkollen). Den som finner en passende levereglene for å bøtelegge meg får bare sette igang...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Dette har med noe som kanskje kan kalles jålere. Jeg ble opplært i at man skulle ha en hvis standard, eller " style". Fendere bruker man i havn, underveis er det andre ting som bør være i fokus. Riktig seiltrim, alt av tauverk sikret, mannskapet godt forberedt. Da er fendere ute noe som ikke hører med.

Link to post
Share on other sites

Jeg er også oppdratt til en viss "style" på sjøen, men noen ganger går praktiske hensyn og/eller sikkerhet foran style. Jeg vet at kone og to barn under 10 år hadde fått problemer med hva de skulle gjøre om noe skjedde med meg og jeg havnet i sjøen. Dermed ble jeg i cockpit og fokuserte på å håndtere båten som kastet godt på seg med dagens vær og vind.

 

Tombok, signalflaggene er faktisk presset. De ligger ferdig brettet og klare i originalinnpakningen fra da jeg kjøpte dem i fjor. ;-)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har nå fått meg flere elektriske fendervinsjer som styres fra cockpit. Synes dette er must. De har en alarm som går hvis båten er i bevegelse i mer enn fem minutter og fenderne fortsatt er nede. Tenk om noen her på forumet hadde sett meg med fenderende ute? Jeg grøsser på tanken,,,

Link to post
Share on other sites

Går vi for motor, lemper vi bare fenderne inn over rekka. Seiler vi, henger jeg dem akter. Blir irritert av at de ramler i sjøen fra rekka om det blir litt krening.

 

At andre har fenderne ute under overfart greier jeg OVERHODET ikke å irritere meg over.

Link to post
Share on other sites

Med en hansiv 18 kombi (kunne vært attraksjon på tivoli, makan til rulling skal du lete lenge etter...) uten utestyring, brukt til fiske utaskjærs (Shetland neste) alene i all slags vær, vel for å si det sånn så var det uaktuelt å begynne å ta opp fendere underveis... (Bare å komme seg ut fra brygga kan være en prestasjon i seg selv til tider...)

 

Heldigvis så i 8 av 12 mnd var jeg for det meste blandt andre likesinnede med fendere ute, og mere nok med garn, teiner, motor, og vær å tenke på en å ofre fenderne en tanke...

 

Når folk som bruker båten 1/4 del av året kaller meg "folk i båt" eller at jeg har dårlig kotyme, "null eller lite erfaring" ja da smiler jeg bare for meg selv... Stå på... :)

 

Forøvrig tar jeg alltid opp fendere ved fritidsbruk. Også tidligere når jeg hadde cabincruiser, jeg bare brydde meg lite om andre gjorde det samme...

Redigert av ashfirelate (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Når folk som bruker båten 1/4 del av året kaller meg "folk i båt" eller at jeg har dårlig kotyme, "null eller lite erfaring" ja da smiler jeg bare for meg selv... Stå på... :)

 

 

Det tok du den på kornet;-)

 

Etter min erfaring er juli og august stort sett de to månedene der folk er mer opptatt av korrekt seilerantrekk, blank gelcoat og skikkelig "fenderkotyme" enn det å faktisk kunne håndtere båten man er i. Resten av året er det det praktiske som gjelder. Båtlivet de øvrige 10 månedene av året er definitivt mer avslappet og forutsigbart. Om noen velger å la fenderne henge ute går jeg ut fra at de har en grunn til det, om ikke er det deres sak og ikke min. Mulig jeg har en litt for praktisk tilnærming til slike "problemer", men jeg synes at enkeltes krav til "style" og "kotyme" på andres vegne grenser til det direkte latterlige...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...