Jump to content

Mot mørkere tider. Anbefaler denne lampa til bruk i båten:

Worry II

Recommended Posts

Steike..  10-11 år siden allerede.. ( og nei, jeg er fortsatt ikke sponset av Fatboy )

Jeg har kjøpt den brune, i den gjennomsiktige utgaven til salongen i P42'n. Er veldig glad i alle Fatboyene jeg har. Bruker en liten på hvert bad og ellers mange rundt om kring. Lader via powerbank om jeg er i uthavn.

image.jpeg.95ae8b1baa7928e93d57380ddeac2bc6.jpeg

sunnmøre skrev for 20 timer siden:

Gammal tråd - men lurer på om det har kome nokon nye lampar med varmare lys enn Fatboy-lampa? Har hatt denne lampa i fleire år, men har ikkje vore fornøgd med lyset. Over 10 år sidan denne tråden starta, så kanskje det har skjedd noko å desse åra. Innspel?

Denne ?:fniser: 

image.jpeg.5e5f9562e779d92a51c3e84d83260b58.jpeg

Ingen erfaring med lampene over, men jeg har en ... eh ... kvistforbrenningsovn ... fra biolite.  Det er en miniatyr-bålpanne med pelzier-element, vifte og USB-ladeport ... fra biolite som jeg har vært relativt fornøyd med.  https://www.bioliteenergy.com/products/campstove-complete-cook-kit minus alt ekstrautstyret.   "Selling point" var at den har en USB-ladeport, men i praksis er det ikke nok strøm fra den.  For formålet "grille pølser" er den imidlertid veldig drivstofføkonomisk.  For å komme til poenget: på en skala fra "firma som produserer dritt og er flinke på markedsføring" til "firma som produserer veldig bra ting", så er vurderingen min "midt på treet".

Jeg er skeptisk til lampetypen som er foreslått i tråden, slikt "løsøre" vil jo gå i dørken ved første bølgeslag, de vil måtte være bortstuet på en fast plass under sjøgang, det blir merarbeid med å stue det unna.

Noe av prinsippet for de lampene som er omtalt i denne tråden er vel å unngå punktbelysning, spre lyset over størst mulig areal ved å la hele lampa være en lyskilde.  (Det er jo også litt av prinsippet med gammeldagse lampeskjermer).  For belysning i båt har jeg blitt helforelsket i LED-striper, det er litt av samme prinsippet, unngå ettpunktsbelysning og spre belysningen over en større lengde.  LED-stripene går på 12V, er relativt strømøkonomiske ifht belysningen de gir (men jeg har tatt litt for mye av - skrur jeg på alle LED-stripene i båten så ville det gått med flere hundre watt med på belysning - i praksis ryker det en automatsikring).  Man unngår plagsomme skygger, og får en jevn, kraftig belysning.  Finnes også i flere fargevarianter, for nattbelysning kan det være en fordel med rødt.

Ulempen med LED-stripene er at de er stygge og generelt passer dårlig inn i trebåten min (jeg har sett varianter som ser penere ut, så mulig jeg må lete etter mer dekorative LED-striper).  Dette har jeg løst ved å gjemme de bort så godt det lar seg gjøre:

• Under kartbordet har jeg installert noen LED-lys.  Dette er den siste installasjonen min, og jeg er ganske fornøyd med den da jeg ofte bruker dørkarealet til å spre ut utstyr og verktøy når jeg gjør vedlikehold.
  • Oppå gardinlist ved salongen.  Denne prøver jeg å unngå å bruke, da det er en 40W-installasjon.  Den er imidlertid veldig praktisk dersom man trenger "full belysning" for en kortere periode.  Jeg har hatt mannskap som insisterer på å bruke den for å se hva de spiser under måltidene - den gamle lampa bruker 1.8W, gir lite lys og den personen som sitter midt i sofaen får lyset i bakhodet slik at det blir skygge over maten.  Det blir i praksis indirekte belysning, da lyset fra denne LED-stripa er rettet oppover.
  • På diverse hyller. Disse LED-lysene er også vinklet slik at de gir indirekte belysning.
  • I bysse/pantry/kjøkkenkrok har jeg tre ledlister installert under overskap, lyser opp benkeflater og ovn.
  • Inne i diverse skap.  Veldig praktisk til å finne ting inne i skapene, men det er litt styr å finne bryterene.

Av flyttbart lys har jeg et arbeidslampe fra Jula - https://www.jula.no/catalog/el-artikler-og-belysning/belysning/arbeidsbelysning-c020100/arbeidslamper/batteridrevet-arbeidslampe-led-024720/ - billige, stygge, men veldig hendige.  Jeg har gitt den kallenavnet "the finder", for dersom man leter etter noe øker sannsynligheten for å finne det med ca 50% dersom man benytter en slik lampe.  Jeg ble såpass fornøyd med denne at jeg kjøpte en til å ha i reserve.  I tillegg har jeg diverse hodelykter, favoritten min er en med en LED-stripe i panna i stedet for punktbelysning, den sprer lyset godt og gir meget godt arbeidslys når man jobber med vedlikehold i båten.

Jeg skal se om jeg rekker å supplere med litt bilder, etterhvert som det blir mørkt.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...