Jump to content

Mot mørkere tider. Anbefaler denne lampa til bruk i båten:


Worry II

Recommended Posts

Avgir stearinlys fuktighet altså? Det kan ikke være mye i så fall. Uansett, telys foran vinduet er det eneste som klarer å holde fri sikt hos meg med kalesjen oppe i regnvær. Jeg tipper at menneskene ombord avgir myye mer fuktighet enn telysene, det sier seg selv. At gassbrennere avgir mye fuktighet vet jeg, men parafin og stearin? Skeptisk...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

De lampa har jeg sett i bruk. Lyser godt og ser fin ut. Kan ikke begripe at den koster så lite.

 

Jeg var vel i overkant arrogant med kommentaren min. Dernest, smaken er som baken - den er delt. Og gjerne etter skillelinjer som - god og dårlig. Og det jeg oppfatter som dårlig kan andre oppfatte som innertier. Her er en lampe min datter har på hytta si:

bilde

Når jeg sier BadTaste - svarer hun Kitsch.

 

Altså følger smaken ofte generasjonene. Særlig tydelig er dette innen musikk. Men smaksopplevelsen følger også de sosiale skillelinjer i samfunnet vårt. Der noen går på dansegalla - går andre i operaen. Og begge er sikkert like fornøyd med sanseapparatet sitt.

 

Men når du hevder at det ikke er så farlig fordi den lyser godt og er billig - steiler jeg. Det funksjonelle må hele tiden veies mot ens egen estetiske sans. Så får heller noen like dattera - mens andre tar mora.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ikke fordi den er så grådig billig, syns den ser bra ut, og den lyser godt. Hadde glatt betalt mye mer for den og er genuint forundret over en så latterlig lav pris.. at den er IP44 er jo også kjekt i båt.

 

Er vel bare flaks at min smak i dette tilfellet fulgte lav pris, syns den andre lampa der er harry egentlig ;-) 29,- lampa er mer stilren og enkel, det liker jeg.

Link to post
Share on other sites

Avgir stearinlys fuktighet altså? (...) At gassbrennere avgir mye fuktighet vet jeg, men parafin og stearin? Skeptisk...

Alle hydrokarboner avgir CO2 og H2O ved forbrenning - forholdet varierer vel avhengig av type brennstoff, jeg gjorde et kjapt søk på "kerosene" uten å finne noe. Det er klart at ett telys neppe avgir signifikante mengder H2O sammenlignet med menneskene ombord - men det gir heller ikke mange watt med varme. Baserer man oppvarmingen sin på å ha mange nok stearinlys, så blir det nok en del os i kahytten, både CO2, H2O, sot og andre gasser ...

 

Ved bruk av varme kan man få transportert fuktighet bort fra stedet som varmes opp til kaldere steder. Har man god nok ventilasjon og god nok isolasjon så kan kanskje stearinlys, parafinlamper, ovner med "åpen" forbrenning samt gassblusset på kjøkkenet hjelpe på med å tørke båten, men jeg tror nok fort resultatet blir økt kondensering av vann andre steder i båten ... og det gir kanskje mening å holde duggen vekke fra et lite vindusområde vha ett stearinlys, jeg tror resultatet blir økt kondensering andre steder, men det er kanskje ikke så signifikant.

Link to post
Share on other sites

Nå bruker ikke jeg stearin for å varme eller tørke båten, men når en sitter på land en sen kveld å beundrer sin skute og tilværelse så er det

xxx antall hyggeligere å se levende lys og duggfri rute fremfor en våt nedrent og mørk båt.. Så jeg velger å fortsette med det. (PS. ikke prøvd å pisse i buksa for å holde varmen)

Link to post
Share on other sites

...

 

Er vel bare flaks at min smak i dette tilfellet fulgte lav pris, syns den andre lampa der er harry egentlig ;-) 29,- lampa er mer stilren og enkel, det liker jeg.

 

Smak og behag er en vanskelig sak, og som sagt - avhengig av en rekke faktorer. Sånn er det også med våre bruk av begreper.

"Harry" er et begrep en bruker for å markere avstand til noe. I seg selv er ikke dette begrepet forklarende. Derimot forklarer det mye om avsender/bruker av ordet og hva vedkommende finner disgusting.

"Stilren og enkel" er derimot positivt ladet, men utover det sier det ikke spesielt mye. Et begrep en også kunne brukt om Fatboys kurvete linjer.

 

Skulle jeg brukt noen, for meg forklarende begreper, ville jeg sagt om Jula sin at den så noe bestemor-aktig ut. Og den kan nok også oppfattes som retro, det vil si villet gammeldags. Om Fatboy ville jeg sagt at den med sine linjer og kurver er ganske så funkis-aktig.

Jeg har en dårlig karakter

- og den har gitt meg mye glede

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Er første til å innrømme at jeg ikke er veldig bevandret i stil og fashion :-). For å gjøre det enkelt så liker jeg den ene bedre enn den andre, uten å si at den andre er direkte stygg. Men det at selve stammen og sokkelen lyser syns jeg var harry, i mangelen av andre utrykk. Dens svulmende og svamp/soppaktige stil med runde former tiltalte meg overhodet ikke. Får meg til å tenke på lysende sopper i en hobbit skog eller noe i den dur.

 

Hvordan det er mulig å se noe funkis i en svulmende, oppblåst, soppaktig ting skjønner jeg ikke. 29,- lampa derimot kan kanskje gi et hint om bauhaus/funkis med sin enkle, og minimalistiske stil, særlig om de knallet til med en sprek farge på ett av komponentene.

 

Så var det med smaken som baken osv... egentlig meningsløst å drøfte. Og begge deler er i butikken.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...