Jump to content

Tynne mennesker seiler, tjukkasklubben kjører motorbåt...


KongKing

Recommended Posts

Fra spøk til allvor. Om vi kokluderer med at seilbåtfolk faktisk er slankere. Gjør det de lykkeligere?

 

Å leve lenger kan ha sine fordeler, men noen er kanskje glade for å bli ferdig med det raskest mulig?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tja, purker eller råner eller galter.. hvem vet.. Det er iallefall forskjell på ei purke og en råne eller galt

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lagt merke til det samme som trådstarter sier. Jeg har seilt i 40 år, og har gått ned over ti kg det siste halvåret, men jeg kan nok ikke kalle meg slank ennå. Det er fortsatt noen uker til med trekning i skjøtet og fall, så vi får se......

Link to post
Share on other sites

Fikk besøk av motorbåtfolk i går som har vært ute snart fire uker på hele strekket Oslo/Mandal. De er av den spreke typen og har med sykler ombord som brukes titt og ofte, går lange turer og benytter treningstøy. På eget initiativ sa de at de var overrasket over motorbåtfolket som bare ristet på hodet da de dro avgårde på sine turer mens de selv satt godt plassert ombord i godstolen med store mengder vått og tørt samt innslag av rullings. Daglige turer i gjestehavna her bekrefter bare deres inntrykk! Forøvrig er vel overvekt vår tids verste fiende mht helse?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

På genrell basis, for yngre mennesker tror jeg PC, TV, Laptop, Poppopp, Smarts og Pads vil drive opp body indexen fordi det det foregår året rundt til forskjell fra båtrelaterte akviviteter for de litt færre men kanskje aktive båtmonkeyene.

 

Innslag fra Torsdag fra Nydalen:

 

"Når så du sist på TV uten å ha Laptoppen på fanget?"

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

i utgangspunktet så er det bare å starte opp motorbåten , gi gass og kjøre, gi litt mere gass, gi litt mindre gass, ta en ekstra sving, gi litt gass.............sånn går jo dagan for de med motorbåt :lol:

seilere , ihvertfall de som ikke har cockpiten full av elektriske vinsjer og duppedingster, følger med vinden hele tiden, justerer seilføringen, kveiler tauverk, jibber, opp med spinnaker, ned med spinnaker, opp med genoa, ned med............................ så det er nok mere jobb å seile , enn å kjøre.

 

men at seilfolk er sprekere er jeg ikke så sikker på, de som kjører 4wd/offroad biler er vel neppe sprekere eller latere enn de som velger en mer asfaltmaskin til bil. Tror nok at de sporty menneskene og de late menneskene er rimelig godt fordelt mellom seil og motor.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også lagt merke til det samme som trådstarter sier. Jeg har seilt i 40 år, og har gått ned over ti kg det siste halvåret, men jeg kan nok ikke kalle meg slank ennå. Det er fortsatt noen uker til med trekning i skjøtet og fall, så vi får se......

Mao kan man regne med 39,5 år med seilbåt før det får slankende effekt? ;-)

Eller snakker vi 10 kg i halvåret på årlig basis? ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg antar trådstarter ikke setter likhetstegn mellom det å ha/eie seilbåt og det han definerer som seilere (altså de slanke). I likhet med at ikke alle båter med mast kan defineres som seilebåter. Og heller ikke blir brukt som sådanne.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Jeg antar trådstarter ikke setter likhetstegn mellom det å ha/eie seilbåt og det han definerer som seilere (altså de slanke).

Tja, dette hva start innlegget sier og rundt det som TS mener å ha observert...

 

Etter å ha observert båtfolket i et par uker så er det påfallende at de som har seilbåt nesten utelukkende er tynne/normale mennesker. Hos motorbåtfolket er det derimot tett mellom de som har en del kilo for mye...

 

Selv tror jeg TS sine observasjoner er riktig. Det er gjerne den aktive "familie" som kjøper seilbåter, mens den mer sedate/late utgaven foretrekker ren motorisert fremdrift..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er vanskelig å vurdere båtfolkets BMI når jeg er underveis og passerer andre som også er underveis. Så trådstarters observasjon antar jeg er gjort i diverse gjestehavner. Og da vil jeg påstå at utvalget av det båtfolket man observerer ikke er representativt, slik at det blir feil å trekke en generell konklusjon på det man ser der.

Det man ser er de som ligger i havn, dvs som ikke er underveis, og som ikke har beveget seg mange meter vekk fra sin egen båt. Det er kanskje en sammenheng mellom hvor mye man drar på tur vekk fra båten når man er i en gjestehavn og BMI'en?

Man ser også jevnt over mindre seilbåter enn motorbåter i gjestehavner. Jeg har ikke seilbåt selv, men vil tro at for seilere er turen en del av målet i større grad enn for motorbåtfolket. Dermed vil jeg tro at seilere ligger mindre i havn enn motorbåter? Og seilbåter er uansett trangere både i kahytt og cockpit slik at de med romslig BMI kanskje velger vekk seilbåt i utgangspunktet?

Som sagt: Jeg tror det er svakheter i valg av statistiske grunnlagsmateriale som gjør at trådstarters konklusjon om BMI til de som har seilbåt kontra de som har motorbåt ikke nødvendigvis er korrekt.

PS: Har selv motorbåt og BMI på ca 23.

Link to post
Share on other sites

Vel, BMI og kroppsfasong er en ting. Viljestyrken derimot, er en skjult skatt hos mange motorbåtførere. Her er et eksempel på hvilke påkjenninger en kan bli utsatt for;

Forrige uke skulle vannskiene testes. Hoppet like godt ut i med vannskiene først. Hadde gjort dette for 30 år siden, og noen måtte jo lære ungdommen teknikken.

Vedkommende bak spaken brukte alle 135 hestene med gang. Noe som førte til at jeg aldri fikk riktig vinkel mellom meg og skiene. Er sikker på at jeg pløyde vann i 25 laaaange sek. Og jeg har ekstra lange bein. I det håndtaket var i ferd med å bøye seg, brøt jeg plutselig vannflaten. Var helt skjelven i armer og bein. Klarte derfor bare ca 50 sek. før det gikk på rattata.

En uke etterpå føles det fremdeles som om armene er strekt flere cm. Det som slår meg i ettertid er hvorfor jag aldri slapp taket. Tauet måtte tross alt byttes, da flere av fibrene var røket.

Så vær så god fjordseilere, kom ombord i en motorbåt og prøv det samme. Kjenn på smerten.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke ofte en ser pinnebåt eiere som bedriver ekstra aktiviteter utenom seilingen med unntak av å klatre i masten for å tre om fall men fikk meg litt av et syn på Hvaler der en prøvde å trekke opp kona si på vannbrett hehe, riktignok motorseiler, kona var vel i den størrelsesorden som blir klassifisert som overvektig ballast. Ble vel mer ubåt enn annet. Kan naturligvis også være mulig at skipper helst ønsket å se henne i vannet bak. De slet noen ganger og måtte bruke spinnaker fallet for å få henne om bord, jaggu tror jeg de fikk problemer med vinsjen også hehe :lol:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

lol, morsomste tråden på lenge. Jeg er seiler, og lat. Til og med seilbåten ble anskaffet p.g.a. latskap. Men så ble jo oppdaget at seiling var utrolig moro. Gøy gøy gøy. Med tanke på alderen er det vel like greit å finne en aktiv hobby. Men nå ligger jeg hjemme på sofaen med rygghall, lumbago, hekseskudd etter noen uker med haling av anker. Ankervinsj er neste prosjekt, den jobben skal motoriseres.

 

Men jeg tror kanskje det ligger noe i det, de som er lubne gidder ikke ha en aktiv hobby. Men på havet vil de, eller i alle fall til kai. Og der ser du dem, jo mere magen har tatt av pikken jo større og dyrere er kompensasjonen. Vi seilere er ikke like diskret, vi måler størrelse med en fallos midt på båten, noen drar til og med på med to.

 

Tror ikke vi er så ulike egentlig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...