Jump to content

Tynne mennesker seiler, tjukkasklubben kjører motorbåt...


KongKing

Recommended Posts

Har ikke reflektert så mye over størrelsen, men det som slo meg nede i Blindleia var at vi med motorbåt kjørte i bare shortsen, mens de seilerene jeg møtte hadde både shetlandsgenser og full seilerdress til tross for 30 varmegrader. Det at de er tynne betyr vel derfor at kiloene svetter bort :-)

Link to post
Share on other sites

Midtpinnes antydning om at seilbåtgubber har lengre pikk en motorbåtgubber kan vel være en visuell feiltolking da en stor mage skjuler synet av redskapet. For øvrig vil det selvfølgelig være ett ytterste interessant fenomen om dette skulle være tilfelle.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Uansett er det mastehøyden som gjelder :-)

 

Ang. bekledning så opplevde jeg tidlig i sommerferien at både seiljakke, vanter og lue måtte på når vi krysset Oslofjorden. Samtidig var det varmt og torden i "innlandet", hvor jo ofte motorbåter befinner seg. Men jeg ville nok fått av meg det meste før jeg kom inn i Blindleia, men som det blir sagt så fryser jo tynne folk lett. Selv er jeg såpass halvfeit at jeg klarer meg uten genser i 30 graders varme :-)

Link to post
Share on other sites

Den kraftige brystkassen min har seget ned og ligger godt fordelt over beltestedet. Årsaken er årlige repetisjonskurs med fritt-fall livbåter.

God mat på jobben har heller ikke hjulpet.

 

Nå har jeg hatt seilbåt i 10 år - det har ikke hjulpet det spøtt !! Iht. trådstarters observasjoner skulle jeg vist heller passe bedre inn i motorbåt.

Men jeg tar heller den lille mosjonen det er ved å seile. Makelig fart, men man må jobbe litt mer for fremdriften.

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

For egen del mister jeg gjerne noen kilo i løpet av ferien. Dette skyldes vel i hovedsak at man mister matlyst i varmen og at antall måltider gjerne reduseres til 2 pr. dag.

Høyere inntak av alkoholholdig drikke enn vanlig, men ikke nok til å kompensere for manglende fast føde.

Om jeg hadde ligget utpå å seila hadde jeg vel ikke fått i meg mat i det hele tatt og enda mindre alkoholholdig drikke.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Om jeg hadde ligget utpå å seila hadde jeg vel ikke fått i meg mat i det hele tatt og enda mindre alkoholholdig drikke.....

Ikke rart det siden du gikk fra seiljolle til motor :saint: og nå til enda større motor. Gratulerer med denne :thumbsup: Når jeg seiler så inntas alle måltidene så sant jeg er istand til å holde beina godt plassert på dørken. Og her lager en mat etter alle kunstens regler - vellsmakende. Ankerdrammen får vente til fortøyningen er satt.

 

Trådstarter er inne på noe som jeg også har observert. Pondusen ligger hos motorfolket, men det finnes nok noen unntak blant båtfolket. Selv er jeg tynn som ei sild - 62 kg og ønsker meg en god økning i vekta slik at jeg kan ta lengre seil strekk uten å se ut som en sardin etterpå. Muligens jeg skulle ha bedt om noen turer med motorfolket :giggle:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Du får ta deg en tur sørpå nå som høsten kommer Jawik, så kan vi ligge dørgende stille i ei rolig vik og feite deg opp litt.

Fikk tak i noen knallgode spareribs i Sverige denne uka som nok blir "fast følge" på båtur fremover :thumbsup: Du kan jo ta med deg en Kelt, for der er det dårligere stelt....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Har longside plass til deg på sørsiden av broene så brygge er i boks om du skulle finne på å ta turen helt hit :thumbsup:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Pondusen ligger hos motorfolket, men det finnes nok noen unntak blant båtfolket. Selv er jeg tynn som ei sild - 62 kg og ønsker meg en god økning i vekta slik at jeg kan ta lengre seil strekk uten å se ut som en sardin etterpå. Muligens jeg skulle ha bedt om noen turer med motorfolket :giggle:

 

Velkommen skal du være, du kan få noen kilo av meg ellers kan vi jo bytte båt slik at du får noen flere kilo på kroppen. :lol: 62 Kg synes jeg hørtes skremmende lite ute men anbefaler noen dager med torskelever til forrett, sprøstekt gakk gakk til hovedrett samt palatenschinken til dessert. Gjerne med en nødvendig god dose av øl, vin og ikke minst cognac og sigarrrrr til slutt. Garantert 20 kg opp etter en uke :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Garantert 20 kg opp etter en uke :lol:

:lol: Menyen høres ok ut, men tviler på at vekta øker noe særlig. Har en forbrenning tilsvarende et helt regiment - uten våpen - CB :wink: VT''s spareribs og din torskelever kan nok medføre en liten økning, men pyton til blanding. Må nok innta en ekstra flaske Kelt for å fordøye det hele.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg har brukt opp pengene mine på ironisk nok motorer som ikke fungerer ombord i min Kings Cruiser 29, frøken Brizo. Sikkert derfor jeg holder meg tynn på tomatsuppe :-P

 

Forstår hjernen min har sett mye på store slike såkalte nyttefartøy med bulb forran fordi den ser vist nytten i å anlegge en slik på magen min også. Blir sikkert nyttig for å øke farten fra en to-fire knop ;-)

Link to post
Share on other sites

Midtpinnes antydning om at seilbåtgubber har lengre pikk en motorbåtgubber kan vel være en visuell feiltolking da en stor mage skjuler synet av redskapet. For øvrig vil det selvfølgelig være ett ytterste interessant fenomen om dette skulle være tilfelle.

 

Nei nei, det mente jeg ikke. Kom kanskje dårlig fram, jeg prøvde å si at vi kompenserer med å ha lang mast på båten. Jeg prøvde å si at vi var like teite i begge leire.

 

Jeg er forresten i begge leire selv. Men siden jeg er tynn trenger jeg bare ti hester i snekka og en 6 meter høy mast på seileren.

 

Mohahahahaha.

Link to post
Share on other sites

Seilere fattigfolk. ja er nok mulig det :yesnod: .. men det får meg til å tenke på den norske ingeniøren som var i Afrika, han hadde med sin radmagre kjerring og de kom i kontakt med en stammehøvding som hadde ett par skikkelig dundre av noen kjerringer .. Høvdingen konkluderte med at i Norge så kunne det umulig være så bra som de ble hevdet, siden man ikke råd til å gi kjerringene mat der..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Seilere er fattigfolk, ikke rart de er så tynne :wink:

 

Jeg vil faktisk tro at det er omvendt. Ikke at jeg mener motorbåtfolket er fattige, men som en ren generell betraktning mht eiernes økonomi på samme måte som at folk på østkanten i Oslo er tykkere, fattigere og lever langt kortere enn folk på vestkanten i Oslo. Sånn er det bare.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

..... folk på østkanten i Oslo er tykkere, fattigere og lever langt kortere enn folk på vestkanten i Oslo. Sånn er det bare.

Mulig det er slik Mouche. Men det er bare et tidspørrsmål før det snur. Vestkantfolk duller og tukler så mye med andre motorer. Den interne motoren i barn og unge. Den som får dem opp og frem.

Før fantes det trebåter og menn av stål, nå er det treskaller i plastbåter.

Link to post
Share on other sites

Hadde Vår Herre ment vi skulle drive runt på havet etter vær og ................

 

Det har du fullstendig rett i og det har vi sett i hele sommer :giggle: Har knapt sett en pinnebåt med seil uten om Færder seilasen. Vår herre har nok innsett nå at motor er riktig valg :giggle:

 

Hva gjelder kondisjon. Motorbåteiere har lært teknikker som pinnebåteiere ikke forstår. Vi har hode ned og bena opp i motorommet. For en gammel krok på 50 er ikke det like enkelt men vi må om vi skal. Seilbåtfolket blir helt satt ut om batteriet blir flatt, da ringer en RSS )før en ber om hjelp fra motorbåtfolket. Hmm, kanskje vi har for korte startkabler ? :lol:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

 

Det har du fullstendig rett i og det har vi sett i hele sommer :giggle: Har knapt sett en pinnebåt med seil uten om Færder seilasen.

Det er da et pussig utsagn at man ikke har sett noen pinnebåt med seilet oppe. Er kondisen så dårlig hos motorbåtfolket, at de ikke engang orker å ta seg ut av havna for å sjekke denne gamle myten?

 

Eller lar motorbåtfolket seg provosere når de ser at en del seilere går for motor i trange farvann, selv om de har full rett til å seile?

Link to post
Share on other sites

Etter at denne tråden startet og ingen fakta er kommet opp, så tok jeg en intervjurunde i havna.

Antall båter 224 derav 37 motorbåter 184 pinnebåter..hvor besetningen var 60 til ca. 85 kg. temmelig likt fordelt på begge båttyper.,

Kunne trekke en konkusjon og det er " jo kraftigere en er jo mindre båt har en " det er de tre pinnebåtene som manglet..

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tynne fok har tydligvis hverken råd til motor eller mat..... så vi lett overmotoriserte får ha medynk med dem.... :wink:

 

Nå har jo muslimene denne kampanjen med å by på Te, så kanskje vi motorfolket skulle starte med å by seilere på frokost. Sikkert enklere å heise seil på et solid grunnlag av egg og bacon enn på tom mage... :cool:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...