Jump to content

Hva gjør du når det lyner som værst...


Roger og Olina

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Lynet, når det allerede har ruslet et par kilometer, lar seg vel heller ikke stoppe av en meter isolert mast. Det er nok noen som kanskje bør lese seg litt opp om temaet.

 

 

 

Selvsagt kan jeg ikke noe om dette, godt at du kan og dermed kan fjerne misforståeler.

 

Poenget mitt var "bare" at en mast som ikke er koblet til grunn er vel ikke "høyeste punkt" rent elektrisk sett. Lynet går vel mot nærmeste jorda punkt, sånn ca?

 

Så da reiser spørsmålet seg. Øker man sjasen for lynnedslag i masta om man kobler den til jord, vs å la den være "isolert" fra jord?

--------------

 

Vet vi noe om lynet har større tendens til å slå ned i et høyt punkt/mast som er jodet enn om den er isolert fra bakken/grunn/sjøen?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forskjellige teorier, jeg er ikke spesialist, men har lest en del om det. Noe av greia er tid. Altså hvor mange ampere som skal flytte på seg over et gitt tidsrom. Så da går en teori ut på at om man kan forlenge tiden, så blir skaden redusert. Noen går så langt som til å hevde at man kan lade ut skyen og derved hindre lynet i å utvikle seg. Dessuten vil en utlading gå lettere om utladingsstedet er en spiss, heller enn om stedet er en flate. Derfor har man noen steder lynavledere som ser ut som en 'kost' med spisse tagger. Den gangen jeg var guttunge, hadde jeg rom på toppen av leiegården der vi bodde. Husets lynavleder var plassert skrått utenfor vinduet mitt, slik at jeg kunne se opp mot tuppen av lynavlederen. Under et tordenvær så jeg at det danset en liten flamme på tuppen av avlederen. Om dette hindret et nedslag skal være usagt. Men det viser at det gikk en elektronstrøm mellom jord og atmosfære et kvarters tid. Skyene, som vel genererte ladningen var vel et par kilometer over taket på huset. Det regnet heller ikke.

 

Så har vi da en plastbåt som ligger på flatt vann. Og man kan tenke seg at den er det høyeste punktet. Det er en teori som også sier noe slikt som at man kan se på 'ønsket om utladning' som en slags 'tunnel' mellom sky og jord. Denne 'tunnelen' er kanskje 20 meter i diameter. Og 'tunnelen' spaserer bortover jordoverflaten i hastighet og retning som skyen. Etter som tiden går bygger potensialforskjellen mellom sky og jord seg opp. Har du flaks og kommer innenfor diameteren, du stikker et par meter høyere enn omgivelsene, potensialforskjellen er på bristepunktet for utløsing, så smeller det. Og det overføres mer enn 20 000 A i løpet av brøkdelen av et sekund. Hvis man har en tilstrekkelig stor leder mellom båt og vann, så vil man kunne kanalisere utladingen slik at det ikke oppstår skade. Altså lynavleder. Hvis man ikke har lynavleder, vil lynet gå mellom båtens høyeste punkt og sjø. Der i båten hvor det er ekstra isolert, vil strømmen møte motstand. Motstand vil gi varme. Derfor har man opplevd at lyn har slått hull i skrog. Man kan vanskelig se muligheten for å isolere seg fra utladingen. Igjen, ladningen går flere kilometer for å lade seg ut.

 

Jobbet forresten en gang i tiden på slippen til Frognerkilen Baatforening av 1860 (Bestunkilen). Vi hadde båter på land inne på asfalten (stor parkeringsplass den gangen Varemessen var plassert på andre siden av Drammensveien). Under et tordenvær som kom inn over land fra Oslofjorden, slo det ned i den ene skinnegangen og lynet freste ut i sjøen. Vi hadde søkt ly i døråpningen til mastehuset og så skuespillet. Egentlig burde lynet ladet seg ut mot en av båtene som sto parkert noen meter lenger fra vannet.

 

Det kan altså virke noe tilfeldig hvor det slår ned. Poenget er å sikre seg best mulig. Man bruker da bilbelte? Også fordi om man aldri har opplevd en skikkelig smell?

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har en seilbåt gjør man som med gamle kirkespir: trekker en 90mm2 CU ledning opp til lynavlederen på toppen av masten og ned til kjølen hvis den er av metall. Solide forbindelser må vite. Kjølen kan erstattes med lang tamp i sjøen eller kobberplate.

 

Kommer til å bli et helvetes show selvsagt og det blir som en skulle dratt av en minsdre synkemune under båten men en er trygg.

 

Lødningen kan evt ttrekkes opp midlertidig ved behov.

 

Det er teknisk sett mulig å overvåke risikoen på flere måter. Har man damer med nyvasket langt hår ombord vil dette stå rett opp når ladningen bygges opp før smellet.

 

Sansynligvis vil egnede plaststrimler kunne gjøre samme jobben.

 

Dette er selvsagt mulig å måle med instrumenter og.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Forskjellige teorier, jeg er ikke spesialist, men har lest en del om det. Noe av greia er tid. Altså hvor mange ampere som skal flytte på seg over et gitt tidsrom. Så da går en teori ut på at om man kan forlenge tiden, så blir skaden redusert. Noen går så langt som til å hevde at man kan lade ut skyen og derved hindre lynet i å utvikle seg. Dessuten vil en utlading gå lettere om utladingsstedet er en spiss, heller enn om stedet er en flate. Derfor har man noen steder lynavledere som ser ut som en 'kost' med spisse tagger. Den gangen jeg var guttunge, hadde jeg rom på toppen av leiegården der vi bodde. Husets lynavleder var plassert skrått utenfor vinduet mitt, slik at jeg kunne se opp mot tuppen av lynavlederen. Under et tordenvær så jeg at det danset en liten flamme på tuppen av avlederen. Om dette hindret et nedslag skal være usagt. Men det viser at det gikk en elektronstrøm mellom jord og atmosfære et kvarters tid. Skyene, som vel genererte ladningen var vel et par kilometer over taket på huset. Det regnet heller ikke.

 

Så har vi da en plastbåt som ligger på flatt vann. Og man kan tenke seg at den er det høyeste punktet. Det er en teori som også sier noe slikt som at man kan se på 'ønsket om utladning' som en slags 'tunnel' mellom sky og jord. Denne 'tunnelen' er kanskje 20 meter i diameter. Og 'tunnelen' spaserer bortover jordoverflaten i hastighet og retning som skyen. Etter som tiden går bygger potensialforskjellen mellom sky og jord seg opp. Har du flaks og kommer innenfor diameteren, du stikker et par meter høyere enn omgivelsene, potensialforskjellen er på bristepunktet for utløsing, så smeller det. Og det overføres mer enn 20 000 A i løpet av brøkdelen av et sekund. Hvis man har en tilstrekkelig stor leder mellom båt og vann, så vil man kunne kanalisere utladingen slik at det ikke oppstår skade. Altså lynavleder. Hvis man ikke har lynavleder, vil lynet gå mellom båtens høyeste punkt og sjø. Der i båten hvor det er ekstra isolert, vil strømmen møte motstand. Motstand vil gi varme. Derfor har man opplevd at lyn har slått hull i skrog. Man kan vanskelig se muligheten for å isolere seg fra utladingen. Igjen, ladningen går flere kilometer for å lade seg ut.

 

Jobbet forresten en gang i tiden på slippen til Frognerkilen Baatforening av 1860 (Bestunkilen). Vi hadde båter på land inne på asfalten (stor parkeringsplass den gangen Varemessen var plassert på andre siden av Drammensveien). Under et tordenvær som kom inn over land fra Oslofjorden, slo det ned i den ene skinnegangen og lynet freste ut i sjøen. Vi hadde søkt ly i døråpningen til mastehuset og så skuespillet. Egentlig burde lynet ladet seg ut mot en av båtene som sto parkert noen meter lenger fra vannet.

 

Det kan altså virke noe tilfeldig hvor det slår ned. Poenget er å sikre seg best mulig. Man bruker da bilbelte? Også fordi om man aldri har opplevd en skikkelig smell?

Wow, også begynner du tråden med, "jeg er ikke spesialist" Syntes dette høres veldig proft ut jeg Hulda. God beskrivelse og ser for meg at VHF antennen på Summer`n min ville kunne ha fått seg en god karamell om det slo ned i båten. brrr :wink:

Link to post
Share on other sites

Ionisering er vel i bunn og grunn det samme som å sende ut ladde partikler. Altså man nøytraliserer. Eller demper polariseringen der og da. Så siger 'tunnelen' videre og polariseringen bygger seg opp igjen. Min teori, ikke forskningsmessig verifisert.

 

Men nå står Ford'en og promper, skal frakte meg til Valdres for å reparere hytte oppe i fjellheimen. Uten strøm, tv, radio og internett. Trekkfull utedass og pumpevann.

Link to post
Share on other sites

Spennende område dette. Selv har jeg hatt lynnedslag i seilbåten to ganger. Ingen av gangene smalt det slik vi er vant til lyn når de slår ned, men vi var klart midt i tordenvær.

 

Den ene gangen gikk VHF'en. Den båten hadde ikke VHF jordet med noen plate. I min nåværende båt gikk måleren til vindinstrumentene i mastetoppen. Den har jordet VHF som ikke ble påvirket.

 

Etter å ha studert temaet opp gjennom har jeg formet en oppfatning om at det er bedre og ikke jorde masten for risikoen for å tiltrekke seg lyn er mindre, men selvfølgelig hvis du blir truffet av en skikkelig blow vil skaden bli større. Jeg har i et svakt øyeblikk kjøpt kabler til å henge i sjøen, men har så langt ikke hatt mot til å bruke den.

 

Men når jeg tenker gjennom dette nå er det klart at med VHF antenne i mastetoppen som er jordet via radioen så er det sannsynligvis bare tull for masten er jordet via denne uansett. Så ut fra det som er sagt her skal jeg begynne å bruke kablene for den jordingsplaten via VHF'en er neppe nok til å stoppe lyn fra å ødelegge noe.

Link to post
Share on other sites

Det kommer allid et Fzzzzt brøkdeler av et sekund før det store smellet, om en er kjapp nok til å søke dekning er det signalet men det rekker man ikke....

 

Har hørt man kan kjenne oppbygning av statisk elektrisitet i sekundene før det smeller og komme seg i sikkerhet hvis man både er rask, heldig og vet om dette. Symptomer er hår som står rett ut, gnistring i klær/gensere og slikt.

 

Redigering: og snakker om sola, her er jammen artikkel på nrk.no som snakker om det samme: http://www.nrk.no/hordaland/sjekk-lynekspertens-sommertips-1.11855162

Redigert av Fjord725SE (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fra svenske di, sparsomt med detaljer

 

 

Segelbåten låg förtöjd i Saltsjöbaden utanför Stockholm när blixten slog ner i masten i morse.

"Det var en obemannad båt som låg bojförtöjd. Tydligen har blixten slagit ett stort hål i båten, så den sjönk rätt snabbt", säger Björn Wrandel, räddningsledare på Sjöräddningscentralen.

 

http://www.di.se/artiklar/2014/8/7/blixten-slog-ner-i-segelbat/

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5931819

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Amerikanerne har selvfølgelig forsket på dette, spesielt i forhold til seilbåter. Og man har prøvd ut "børster" som ser ut som feiekoster i toppen av masta som skal ta ut kraften av spenningen og diverse former for lynavledere. Leste en statistikk derfra for et par år siden over registrerte lynnedslag i båt som også tok for seg skadeomfanget, men husker dessverre ikke hvor jeg så denne. Så at det kan være en reell fare er jeg ikke i tvil om. I min båt er vantene jordet i kjølboltene, men skal jeg på langtur skal slike lynavlederkabler til å feste i vantene også kjøpes. Ikke fordi at jeg regner med å bli truffet, men så føler jeg meg i alle fall litt bedre :wink: Leste enten i Seilas eller her inne om en som hadde vært ute og seilt og så hadde lynet slått ned i sjøen rett bortenfor båten. Er vel det som er litt av utfordringen med lyn, det er så uberegnelig og vanskelig å forutse hvordan det vil oppføre seg. Hva leder strømmen best? Hvorfor hender det at lynet slår ned i en dal og ikke på toppene rett ved?

Disse børstene, en sjekk av båtene i verdens største marina. i SF. viste at, de med børste, hadde flest treff av lynet, kontra de uten børste Universitetet i Florida har studert lyn-nedslag i båt i årevis.......... kan lese mye på sidene deres.

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post
Share on other sites

Har hengt over rekka og sett lynet dundre i havet 20-30 meter ut fra skutesida på båt som rager 30-40 meter over overflata så det der med høyeste punkt er veldig variabelt. Tror neppe tordenvær er alle jordomseilernes største problem, om de bryr seg om det i heletatt.

Det er neppe helt lett å bedømme avstanden til et lyn som slår ned når man sitter på havet i en båt? Sikker på at det var så nærme?

Link to post
Share on other sites

Har du vhf'er og mange elektroniske duppeditter ombord er det en fordel å slå av alt dette da de fungerer som ledere for lynet. Selv slår jeg av alt av slike ting når styggværet er rett over hodet på en. (Sikkert noen her som mener på at det ikke er nødvendig, men vi har alle ulike erfaringer i bagasjen)

Personlige erfaringer og anekdotiske bevis er ikke mye verd - statistikker, fysiske lover og forsøk derimot ...

 

Et lyn som flærrer gjennom hundrevis av meter - om ikke flere kilometer med luft lar seg ikke affektere mye over om en bryter er av eller på - noen cm fra eller til, det er ikke signifikant. Tilsvarende, på landeveien er det tryggest å oppholde seg i en bil - enkelte tror det er fordi gummihjulene isolerer mot lyn, men det er myte og oppspinn. Sannheten er at man sitter rimelig trygt inne i bilen selv om bilen blir truffet. Bilkarrosseriet leder lynet utenom passasjerene i bilen. Samme gjelder i fly - og tildels i båt, selv om plastskrog ikke leder elektrisitet like godt.

 

Lyn og seilbåt har vært omtalt her på forumet mang en gang før, og man har vel aldri kommet til noen konsensus om "trikset" med startkabler fra mast til sjø har noe for seg eller ikke. Er startkablene tilstrekkelige for å transportere vekk et helt lyn? Vil startkablene øke risikoen for å bli truffet? Jeg heller til den oppfatning at god jording av masta er viktig - det vil kanskje øke sannsynligheten noe, men redusere skadeomfanget.

 

Etter hva jeg har skjønt (og etter hva flere har skrevet her inne også, mtp lyn som har slått ned like i nærheten av seilbåter) så er ikke den "lyntiltrekkende" egenskapen til masta så stor som man skulle tro - jeg som har studert litt fysikk synes det er underlig. Personskader er sjeldent, i allefall i seilbåt ... lynet finner stort sett andre veier enn gjennom mannskapet. Ødelagt elektronikk og lekkasjer like over vannlinja er påregnelig dersom man blir truffet av lynet, og ikke har tilstrekkelig lynavledning i båten - dersom man bruker metallrør i båten kan skroggjennomføringer fort bli sprengt bort. Båten kan fort synke - men man har i allefall tilstrekkelig med tid på seg til å evakuere.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde et lynnedslag i redningsskøyten forrige helg. Bortsett fra noen brente relèer i lanternepanelet, og en død antenne til satelittkompasset var det ikke noe videre dramatisk:-) Men sluttet å legge armen mot aluminiumsrammen på sidevinduet for å være på den sikre siden :pray:

Mvh
Simon

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...