Jump to content

Volvo Penta KAD 300 VS D6-310?


H Hansen

Recommended Posts

Nå blir det nok svært lenge til det blir aktuellt å kjøpe båt med en D-serie (eller noe annet tilsvarende nytt) ombord, men leser alt jeg kommer over både av ren interesse og fordi jeg håper på at Hamar skal tinge snart. (Oddsene for det er nok dårlige da jeg ikke har tippet på over 5 år :giggle:)

Jeg har ikke så mye fornuftig å komme med, men det er en ting som jeg virkelig stusser på: Når det oppdages mangler på motorene som ikke kan kalles annet enn rene konstruksjonsfeil (som f.eks de katastrofale eksosriserene), hvorfror gjør de ikke som bilbransjen og tilbakekaller rubbel og bit og bytter det kostnadsfritt uansett hvor gammel motoren er? Når du leverer ett produkt med alvorlige feil og mangler, så synes jeg at du bør ta ansvar for samtlige eksemplarer du har levert. Uten unntak.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

 

Det beste da er å ha en gammal motor der man ikke kan reklamere - da må man betale alt selv..

Jeg har de siste 10 årene kjørt en steinknuser av en gammel 6 sylindret Ford. Kostnadene i løpet av disse årene har vært nesten lik null. Egentlig veldig merkelig hvor lite denne har kostet meg, spesielt sammenliknet med andre jeg kjenner som kjører nyere VP D4/D6.

 

En jeg snakka med nylig har en VP D4 og spurte: Når hadde du sist en service som kostet 7000,-? Jeg måtte bare medgi at så mye har jeg aldri kostet på den gamle Forden.

Link to post
Share on other sites

Ta 63/74/75p til sammenligning ang feil og utgifter da. Seff mindre sofistikert og null IPS (kunne vel latt seg gjøre om VP ville).

Hadde jo vært fett på 420'en med Arneson overflatedrev og en roostertail som hadde fått det til å rusle for fjortisene på sørlandet ;-)

 

Det har vel generelt også vært lite alvorlige ting med 435?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Mange meninger her. Jeg vurderer også en båttype med årsmodell 2004-2005 og der valget står mellom D6 310 og KAD 300. Jeg spurte derfor min servicemann (uavhengig) til råds, og han var overraskende klar i favør KAD 300 - klart lavest risiko for problemer og store uforutsette utgifter. Kan jo som en anekdote nevne at jeg er svært fornøyd med mine KAD 44 på W37. De får godt stell, og de bare funker - aldri noe tull. Og det er jo tross alt det viktigste til tross for at de er "60-tallsmotorer".

 

Jeg nevnte i en tidligere post at D6 nok er et par knop raskere og bruker et par dl mindre på mila. Forskjellen er neppe større. På hjemmesiden til NordWest finner du en sammenligning av de to motorene på en NW390. Den bekrefter mine antagelser.

 

Et helt annet spørsmål som jeg ikke kan se at noen andre har berørt, er hvorvidt en Bavaria 37 av modelltypen vi her snakker om blir for tung i rompa med 2 stk D6. Det mener jeg er et viktig moment som tillegges vekt i valget av motor her.

Link to post
Share on other sites

Det er 2 generasjoner B37. En fra 2003-4 som også ble levert som 38 IPS. Dette er en lavere og slankere båt det finnes langt færre av enn den mye mer kjente B37 fra 2007- som er ca 4 meter bred, høye dollbord og en enorm båt i forhold.

 

Den førstnevnte har jeg stort sett sett med KAD.

Den sistnevnte var valgene D4 260-300 og D6 310-330.

Kan aldri tenke meg at den siste blir tung i hekken med D6. Svær og bred båt.

 

Kan du linke til de du tenker på?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner to som har KAD 300 som har brukt mye penger på nye kompressorer og/eller turboer. Og en med en D4-300 der eksosmanifolden sprakk. Sistnevnte er innenfor reklamasjonstiden, så der blir det spennende å se hva Volvo Penta sier.

 

Og ikke minst en TAMD63P der eksosmanifolden sprakk etter 500 timer. Så det finnes problemer på de fleste modellene.

Øivind

Link to post
Share on other sites

Eksosmanifolder kan sprekke om man ikke er påpasselig med å bytte frostvæske i hht intervallene. Annenhvert år på grønn væske. Hvert fjerde på gul.

 

Her er du omtrent like uklar som du er med beskrivelsen av størrelsen vedlikeholdskostnatene for VPene dine Bitteliten.

 

Er eksosmanifoilene sjøvannskjølte eller ikke?

 

Er de ferskvannskjølte og glykolen degraderes så ettertrykkelig i løpet av 2 år ville det vært omtrent 100% frostsprengte bilmotorer i dette landet hvert år.

 

Så, hvorfor sprekker Glykolkjølte eksosmanifoiler? Frostspreng bør det ikke være. ER det pga korrosjon. Da sprekker de ikke men tæres hull på men likevel, på så kort tid?

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ombyggingskit der innmaten i øvre gearhus byttes for bedre oljestrøm, bedre oljekjøing og en clutch med flere lameller om jeg husker rett. Var ikke jeg som gjorde jobben. Gearhuset er nå oppgradert til siste versjon bortsett fra at jeg ikke har mulighet til å koble til DPS systemet

 

Sommeren før ombyggingen ble oljepumpen på drevet byttet, hvilket ikke ga noen bedring i ljetrykket. På det laveste var oljetrykket på ene drevet mitt nede i 500kpa - mot de foreskrevne 1500kpa.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Så, hvorfor sprekker Glykolkjølte eksosmanifoiler? Frostspreng bør det ikke være. ER det pga korrosjon. Da sprekker de ikke men tæres hull på men likevel, på så kort tid?

 

Dette skyldes på de motorer jeg har vært borti at kjølekapasiteten er for dårlig. Man går med full gass inn til kai og slår av motoren.

I det motoren slås av forsvinner kjølingen og man kan si at kombinasjonen dårlig kjøling og litt "dum" bruk gjør at eksosmanifoilen sprekker.

 

Hvorfor dårlig kjøling ? Jo, kjølekanalene tettes gradvis gjennom flere års bruk.

Som du er inne på Bay_liner, er det tæring så blir det som regel hull, ikke sprekk og man vil se det på godstykkelsen hva årsaken er.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

, bortsett fra at de 2 sistnevnte har en betydelig meromfattende vinterkonservering av båten ved at det kjøres glykol gjennom systemene 3 ganger for å rense ut alt salt.

Bruker de glykol for å skylle ut salt? Jeg trodde varmt vann var det beste for å løse opp salt.

 

Rent bortsett fra det; skjønner jo at du holder båten din ship-shape Bitteliten :smiley:

Link to post
Share on other sites

Frostvæske strømmer rundt sylindre og diverse. Dette er uavhengig om du kjører båt i ferskvann eller saltvann. Det som skjer etterhvert hvis du skifter kjølevæske alltfor sjelden er at det kan begynne å ruste rundt feks kjølekanalene i motoren. Dette fordi kjølevæsken blir stadig dårligere år for år til å forhindre korrosjon. Om det riktige intervallet er 2 eller 3 år tror jeg nok ikke er så himla farlig men ikke la den stå "år etter år" uten å bli skiftet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...