oivindg Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 (redigert) Slike historier kommer vi aldri til å slutte å høre om på fora som dette. Aldri.Klart det. Nye historier vil dukke opp så lenge Volvo Penta ikke har en konsekvent håndtering av reklamasjoner og utbedring av konstruksjonssvakheter. Redigert 1.August.2014 av oivindg (see edit history) Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Nå blir det nok svært lenge til det blir aktuellt å kjøpe båt med en D-serie (eller noe annet tilsvarende nytt) ombord, men leser alt jeg kommer over både av ren interesse og fordi jeg håper på at Hamar skal tinge snart. (Oddsene for det er nok dårlige da jeg ikke har tippet på over 5 år ) Jeg har ikke så mye fornuftig å komme med, men det er en ting som jeg virkelig stusser på: Når det oppdages mangler på motorene som ikke kan kalles annet enn rene konstruksjonsfeil (som f.eks de katastrofale eksosriserene), hvorfror gjør de ikke som bilbransjen og tilbakekaller rubbel og bit og bytter det kostnadsfritt uansett hvor gammel motoren er? Når du leverer ett produkt med alvorlige feil og mangler, så synes jeg at du bør ta ansvar for samtlige eksemplarer du har levert. Uten unntak. Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Tipper kostnader. Og tror det hadde blitt et stort kapasitetproblem ute hos forhandlerene. Noe lignende hadde aldri gått i andre bransjer. Var det ikke forsikringsbransjen som tvang eksosrørproblematikken ut i lyset etter div synkinger? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
finnmarken Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Det beste da er å ha en gammal motor der man ikke kan reklamere - da må man betale alt selv.. Jeg har de siste 10 årene kjørt en steinknuser av en gammel 6 sylindret Ford. Kostnadene i løpet av disse årene har vært nesten lik null. Egentlig veldig merkelig hvor lite denne har kostet meg, spesielt sammenliknet med andre jeg kjenner som kjører nyere VP D4/D6. En jeg snakka med nylig har en VP D4 og spurte: Når hadde du sist en service som kostet 7000,-? Jeg måtte bare medgi at så mye har jeg aldri kostet på den gamle Forden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Sammenlignbare båter? Fatterns md 2020 koster heller ikke stort, men det hadde lissom ikke helt funka ombord i min båt Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Ta 63/74/75p til sammenligning ang feil og utgifter da. Seff mindre sofistikert og null IPS (kunne vel latt seg gjøre om VP ville). Hadde jo vært fett på 420'en med Arneson overflatedrev og en roostertail som hadde fått det til å rusle for fjortisene på sørlandet ;-) Det har vel generelt også vært lite alvorlige ting med 435? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
lippert Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Var det ikke en sak i siste nummer av Båtmagasinet om en Yanmar som havarerte .... Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post Share on other sites More sharing options...
Frese på Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Mange meninger her. Jeg vurderer også en båttype med årsmodell 2004-2005 og der valget står mellom D6 310 og KAD 300. Jeg spurte derfor min servicemann (uavhengig) til råds, og han var overraskende klar i favør KAD 300 - klart lavest risiko for problemer og store uforutsette utgifter. Kan jo som en anekdote nevne at jeg er svært fornøyd med mine KAD 44 på W37. De får godt stell, og de bare funker - aldri noe tull. Og det er jo tross alt det viktigste til tross for at de er "60-tallsmotorer". Jeg nevnte i en tidligere post at D6 nok er et par knop raskere og bruker et par dl mindre på mila. Forskjellen er neppe større. På hjemmesiden til NordWest finner du en sammenligning av de to motorene på en NW390. Den bekrefter mine antagelser. Et helt annet spørsmål som jeg ikke kan se at noen andre har berørt, er hvorvidt en Bavaria 37 av modelltypen vi her snakker om blir for tung i rompa med 2 stk D6. Det mener jeg er et viktig moment som tillegges vekt i valget av motor her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Det er 2 generasjoner B37. En fra 2003-4 som også ble levert som 38 IPS. Dette er en lavere og slankere båt det finnes langt færre av enn den mye mer kjente B37 fra 2007- som er ca 4 meter bred, høye dollbord og en enorm båt i forhold. Den førstnevnte har jeg stort sett sett med KAD. Den sistnevnte var valgene D4 260-300 og D6 310-330. Kan aldri tenke meg at den siste blir tung i hekken med D6. Svær og bred båt. Kan du linke til de du tenker på? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
Frese på Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Jeg antok at det var 1. gen det her var snakk om siden valget sto mellom de nevnte motorer. 2. gen tror også jeg at funker fint, og kanskje best, med D6. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
sap_2000 Svart 1.August.2014 Del på Facebook Svart 1.August.2014 Jeg vet 35 sport (2005-7) ble tung i hekken med D6. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Jeg kjenner to som har KAD 300 som har brukt mye penger på nye kompressorer og/eller turboer. Og en med en D4-300 der eksosmanifolden sprakk. Sistnevnte er innenfor reklamasjonstiden, så der blir det spennende å se hva Volvo Penta sier. Og ikke minst en TAMD63P der eksosmanifolden sprakk etter 500 timer. Så det finnes problemer på de fleste modellene. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Eksosmanifolder kan sprekke om man ikke er påpasselig med å bytte frostvæske i hht intervallene. Annenhvert år på grønn væske. Hvert fjerde på gul. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 2.August.2014 Del på Facebook Svart 2.August.2014 Eksosmanifolder kan sprekke om man ikke er påpasselig med å bytte frostvæske i hht intervallene. Annenhvert år på grønn væske. Hvert fjerde på gul.Han med D4-300 har såvidt jeg skjønner fulgt alle servicer. 63P'en er det ikke noe historikk på. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 3.August.2014 Del på Facebook Svart 3.August.2014 Eksosmanifolder kan sprekke om man ikke er påpasselig med å bytte frostvæske i hht intervallene. Annenhvert år på grønn væske. Hvert fjerde på gul. Her er du omtrent like uklar som du er med beskrivelsen av størrelsen vedlikeholdskostnatene for VPene dine Bitteliten. Er eksosmanifoilene sjøvannskjølte eller ikke? Er de ferskvannskjølte og glykolen degraderes så ettertrykkelig i løpet av 2 år ville det vært omtrent 100% frostsprengte bilmotorer i dette landet hvert år. Så, hvorfor sprekker Glykolkjølte eksosmanifoiler? Frostspreng bør det ikke være. ER det pga korrosjon. Da sprekker de ikke men tæres hull på men likevel, på så kort tid? Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
Adi Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 I år oppgraderte jeg IPS drevene pga lavt oljetrykk. Valgte å eleminere en fare for havari som KUNNE ha kommet. Prisen var absolutt overkommelig sammenlignet med konsekvensene ved havari. Lurer på hvilke oppgraderinger som er som kan gjøres for å hindre lavt oljetrykk på lavt turtall? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 (redigert) Ombyggingskit der innmaten i øvre gearhus byttes for bedre oljestrøm, bedre oljekjøing og en clutch med flere lameller om jeg husker rett. Var ikke jeg som gjorde jobben. Gearhuset er nå oppgradert til siste versjon bortsett fra at jeg ikke har mulighet til å koble til DPS systemet Sommeren før ombyggingen ble oljepumpen på drevet byttet, hvilket ikke ga noen bedring i ljetrykket. På det laveste var oljetrykket på ene drevet mitt nede i 500kpa - mot de foreskrevne 1500kpa. Redigert 9.September.2014 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 Så, hvorfor sprekker Glykolkjølte eksosmanifoiler? Frostspreng bør det ikke være. ER det pga korrosjon. Da sprekker de ikke men tæres hull på men likevel, på så kort tid? Dette skyldes på de motorer jeg har vært borti at kjølekapasiteten er for dårlig. Man går med full gass inn til kai og slår av motoren. I det motoren slås av forsvinner kjølingen og man kan si at kombinasjonen dårlig kjøling og litt "dum" bruk gjør at eksosmanifoilen sprekker. Hvorfor dårlig kjøling ? Jo, kjølekanalene tettes gradvis gjennom flere års bruk. Som du er inne på Bay_liner, er det tæring så blir det som regel hull, ikke sprekk og man vil se det på godstykkelsen hva årsaken er. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 , bortsett fra at de 2 sistnevnte har en betydelig meromfattende vinterkonservering av båten ved at det kjøres glykol gjennom systemene 3 ganger for å rense ut alt salt. Bruker de glykol for å skylle ut salt? Jeg trodde varmt vann var det beste for å løse opp salt. Rent bortsett fra det; skjønner jo at du holder båten din ship-shape Bitteliten Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 Vet ikke hva de bruker. Ring Pernilla på Ringens Varv og spør selv :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 9.September.2014 Del på Facebook Svart 9.September.2014 Javel. Regnet med at de brukte glykol siden du skrev at de flushet med glykol. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Billa Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 Så hvis man kjører som folk med lavt turtall inn til brygga og lar motoren gå på tomgang mens man fester tau ca 4 min (også beskrevet i manualen), så trenger man ikke bytte frostvæske hvert 2. År? Jeg kjører pent og behandler motoren med respekt. Hvor ofte må jeg da bytte frostvæske? Sitér dette innlegget Sushi Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 Frostvæsken har antikorrosjonsmiddel som forsvinner over tid. VP foreskriver bytte av grønn kjælevæske hvert annet år. Gul byttes hvert fjerde år. Bytter man ikke i hht intervallene kan man feks få tæreskader på eksosmanifold og varmeveksler. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Billa Svart 11.September.2014 Del på Facebook Svart 11.September.2014 Ok. Jeg skal ikke kvervulere her og jeg er absolutt tilhenger av å gjennomføre servicer etter spec, men båten står i en elvemunning og anoder forsvinner langsomt og mye langsommere enn når jeg hadde båten i sjøvann. Kan nok kanskje strekke meg til hvert 3. År. Sitér dette innlegget Sushi Link to post Share on other sites More sharing options...
Gabi Svart 12.September.2014 Del på Facebook Svart 12.September.2014 Frostvæske strømmer rundt sylindre og diverse. Dette er uavhengig om du kjører båt i ferskvann eller saltvann. Det som skjer etterhvert hvis du skifter kjølevæske alltfor sjelden er at det kan begynne å ruste rundt feks kjølekanalene i motoren. Dette fordi kjølevæsken blir stadig dårligere år for år til å forhindre korrosjon. Om det riktige intervallet er 2 eller 3 år tror jeg nok ikke er så himla farlig men ikke la den stå "år etter år" uten å bli skiftet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.