Jump to content

Volvo Penta KAD 300 VS D6-310?


H Hansen

Recommended Posts

Vær observant på at det er mye problemer med D9- og D12-serien til Volvo Penta også. Dette har man dessverre fått erfare på en del yrkesfartøy rundt om. Det er mye av de samme problemene som går igjen på disse som på D3, D4 og D6, men hovedsaklig problemer med common-rail innsprøytningssystemet. Ta kontakt med et reparasjonsverft for mindre yrkesfartøy så kan nok de fortelle dere en god del mer.

Link to post
Share on other sites

Er enig i mye av det du seier Sap. Klart eg har litt feil synspunkt på hvor mye ting og tang koster og at 05/06 modellene har hatt sine problemer. Men eg meiner også at det er svært mange som ikkje bruke merkeverksteder for service da dem sparer mange 1000 kr på å gå til andre firma som skrur på alt mellom himmel og jord. Personlig synst eg selv dem ikkje har rett til å klage så mye om ting går i stykke noe som kunne vært ungått om dei hadde brukt merkeverksteder som får tilstrekkelig med informasjon om motorene og hva ein bør se etter før det er forseint. Mange båter som forsatt går med dei gamle styreslangene,pt.slangene,eksosbendene,styresylinderene og gamle sjøvannsfilterlokkene og ein bråte som går med lekasje på intercoolere, og varmevekslere. Hvorofor? jo fordi når dem bestiller service hos eit uautorisert verksted får dem nemlig kun det kunden ber om "service" og da bytter gjerne dem bare akuratt dei delene som går med i servicen. Er ikkje rart det blir dyrt å gå til merkeverksteder da dem skal ta alle kampanjer,reklamasjoner og serviceoppgraderinger . Og ofte er det da forseint å søke til volvo om reklamasjon.

 

Feks, min motor, den hadde det gamle sjøvannsfilterlokket, dette sprakk i 2011/2012 og dette kunne fint vert unngått om den motoren hadde kommet innom eit merkeverkstedet.

 

Har selv lagt ut over 130 000 i deler til drev,skjold og Motor, noe av det var heilt unødvendig å bytte, men eg trur eg har igjen for det. At det kan bli dyrt å eige ein D6 er heilt sikkert, men jaggu kan det bli dyrt å eige ein kad 300. Motor konstruksjonen på ein D6 er så mye kraftigere enn ein kad 300 at dere vil ikkje tru det før dere jobber med det selv. Folk kan vell tenke seg til hvorfor D4-D6 er så mye tyngre enn alle andre motorer i sin klasse. Ein kad 300 begynner å bli bra sliten etter 2500 timer, og da har man kanskje byttet drev 2-3-4 ganger, byttet turboer,eksosmanifoild pakninger, syret alle kjølerene osv, og kanskje også overhalt 1 gang alt ? Det skal GANSKE mye til før ein D6 går varm pga noen tette kjølerør i varmeveksler,intercooler og oljekjøler.

 

Mvh D6 frelst Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Og jeg er enig i mye av det du skriver også og utrolig imponert over kunnskapene dine, ref tråden din om oppbygging av grommotoren :-)

En av årets klart beste tråder :-)

 

Mange setter bort båten til vinterlagring og får "servicene" utført der. Ofte av folk som ikke burde røre noe som helst. Men folk er god tro og blir forsikret om at de får "full pakke" hva nå enn det måtte bety.

 

Det du sier ang kampanjene har jeg en litt annen oppfatting av. Det meste av dette burde ikke vært et tema i det hele tatt om produktet var godt nok utviklet.

 

Etter det man kan lese her, samt blandt flere jeg kjenner personlig, har de måttet stå for disse oppgraderingene selv til en ikke ubetydelig kostnad. Hadde det gått litt for lang tid, så var det nei selv om problemet og delen som ikke holdt mål var dønn likt på litt nyere motorer som fikk dekket utskifting. Tenker bl.a på eksosrøret på de med riser her.

Du vet nok bedre enn de fleste hva det koster bytte eksosrøret ned til skjoldet når man må løfte frem 2 motorer i et trangt motorrom.

 

Mange har fått første runde med styreslanger gratis for å så måtte betale neste runde 1-2 år etterpå selv.

Hva med schimsen i drevet, kavitasjonsskadene på propeller etter 1-2 år på DPH med høy pitch, ødelagte styresylindre pga rur fra tiden før gummibelgene kom som standard? Trimslanger som ikke alltid er lett å løsne innenfra, intercooler endelokk, sjøvannslokk, reimhjul? De to siste kan få rimelig alvorlige konsekvenser.

Så var det havari/ injektorproblematikken som er nok belyst andre steder på forumet.

 

Det jeg mener er at VP som har har vært markedsleder i en mannsalder burde vite bedre enn å komme med noen av de komponentene som nevnt over i første omgang.

 

I bilverdenen tar importør kontakt med kundene ved alvorlige feil og kampanjer. Hvorfor er det ikke slik i båtbransjen? Og når de først gjør det, er det aldri snakk om at kunden må betale selv, selv om bilen er både 3-5 og 7 år gammel uavhengig om den har vært på merkeverksted i norge eller ikke. De vil ta vare på ryktet sitt og ordner opp. Gjerne med en beklagelse i samme slengen.

 

Jeg tror en D4/6 er en knallgod motor i dag. De som har vært gjennom alle oppgraderinger (inkl injektorer) også. Har kjørt mye D6 og kan skrive under på at det er en rå motor å bruke. Skikkelig kruttønne :-)

Men det bør også være hevet over enhver tvil at endel motorer fra 2004-6(8?) har gitt eierene mye problemer, hodebry og utgifter.

 

En ting skal VP ha og det er et godt utbygd forhandlernett.

Skulle ønske det var slik for meg og.

Hadde jeg hatt et sted og henvende meg som hadde gitt meg like mye tillit som merkeverkstedet jeg har på bilen, hadde jeg faktisk vurdert å sette bort vanlige servicer for å få stempel i boka.

 

De som vurderer å kjøpe en slik motor burde sjekke nøye at ting er oppgradert. Sannheten er dessverre at mange båteiere er totalt uvitende eller at de har blitt forsikret av mekkeren/ opplaget/ allroundservicemannen at alt er helt hundre. Gjelder egentlig alt av båt, utstyr og motorer.

 

Men at båt alltid har kostet, og alltid vil koste tror jeg de fleste er enige om. I UK sies de at BOAT betyr Bring Out Another Thousand, hehe.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Kompressor pluss turbo på endel modeller. Gir mye punch lavt nede :-)

63P har 650Nm ved 1400RPM og 1175Nm ved 1700. D6-370 har 640Nm ved 1500 og 1040Nm ved 2500. Ved bare å se på kurvene, synes jeg nesten at 63P ser sprekere ut. Men dette er kanskje D6 uten kompressor? Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

D6 370 aksel er uten kompressor. 350/370/400 drev samt ips 600 har kompressor

 

63p går også på lavere turtall. 2800 vs 3500 for D6 så det blir ikke helt det samme.

Kompressor på det nedre området muligjør også en større turbo som ville slitt med å lade raskt på lavt turtall på en båt med mer markant planingsterskel. Derfor er akselvariantentene oftest uten kompressor da det ikke er nødvendig og folk ikke er så opptatt av 0-100 tall på slike båter.

Om man gir flatt jern fra 1000 rpm på 63p, D6 kompressor og D6 uten så er det betydelige forskjeller.

 

Har aldri skjønt poenget med GTI-kjøring på en stor og tung båt som best kan sammenlignes med en buss eller vongtog heller ;-)

 

Smiler litt når jeg leser tester i MBY om hvor "crisp" 70-foteren på over 50 tonn "handler" når de "thrower" den inn i "full lock turns" i 30 knop ;-)

 

Gjør seg vel bra på papiret for kundegruppen som leser artikkelen ;-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg blingset visst litt. Tallene er for D6-435. Søkte på IPS-600 i stedet, og da ser det annerledes ut, ja. 740Nm fra 1000 RPM. Men fortsatt 1040Nm på maks.

 

Vil dette si at det for en akselbåt ikke er vesentlig forskjell på "trøkket" på de gamle og de nye motorene?

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

For å sammenligne ytelser på ulike motorer bør man ta motoreffekt ift prosent av maks turtall. Hvis du tar to motorer med 370 hester hvor den ene gjør 2800rpm og den andre 3500 blir det meningsløst å sammenligne dreiemoment fordi de må gires forskjellig for å dreie propellerakselen på samme maksturtall. Effekt=moment X turtall.

Link to post
Share on other sites

Jeg har D6/435 med aksel og kompressorer. Tror det kommer an på vekten av båten hvilken versjon motorfabrikken velger å sette ned.

 

Det er flere her som har ment at kompressorversjonen av disse motorene kun kommer på IPS eller drevvarianten men det stemmer ikke. Den leveres til akselversjoner også.

Link to post
Share on other sites

Med all respekt tilbake MA så mener jeg at jeg er i min fulle rett til å fortelle om eksempler jeg har sett selv, lest om i media eller fått fortalt av båteiere jeg har pratet med selv som har hatt problemer. De eksemplene jeg nevner er ikke bryggeprat via 2-3-4-5 ledd.

Jeg har selv møtt folk som har fått presset sin økonomi og foringet sitt båtliv pga marineprodukter som etter min mening ikke holder mål.

Jeg føler også til at jeg etter det er i min fulle rett til å ha min egen mening og yttrykke den slik som alle andre.

Selvfølgelig er det mange motorer som går godt og har fornøyde eiere (de fleste). Det skulle bare mangle. VP er heller ikke alene om å hatt tildels store problemer med enkelte produkter.

Og bare så det er klinkende klart. Jeg har ingen egeninteresser i båtbransjen overhodet.

En av grunnene til at jeg også skriver om negative ting i båtbransjen (og ikke bare VP) er et ørlite håp (antagelig helt urealistisk) at bransjen og aktørene skal skjerpe seg.

Urettferd er noe av det værste jeg vet og jeg skal være så ærlig å si at jeg tar ditt innlegg tungt om intensjonen er få meg til holde kjeft.

Nå ut på sjøen :-)

Signere SAP_2000 sine synspunkter lett

Link to post
Share on other sites

Helt utrolig å levere ut motor til så dyre båter og til slike priser som er dødens avhengig av ventiljustering hver 100. Time.

 

Det blir som å si at en bil må på service hver 5000 km!

 

Til sammenligning med min egen D6350 holdbarhetsmessig:

Jeg har en Jaguar cabriolet V8 kompressor 416hk fra 2007 med drøyt 55.000km. Engelske biler "skal" jo egentlig ha litt problemer. Der er det helt problemfritt bilhold, kun bytte av katalysator kr 18.000 pluss vanlig årlig service eller hver 16.000km. Om vi sier snittfart på 50km/t har vel Jaguaren gått ca 1100 timer?

 

Til sammenligning har D6350 min gått under 500 timer. Den har kostet 200.000kr i delebytter. Alt fra svinghjul, oppdateringer, eksosbend, styreslanger, drev, aktuator, variere, trimslanger, drevtopp, kommer ikke på alt en gang, og nå turbo. I tillegg kommer servicer.

Påhengsmotor Suzuki Df150 med 470 timer siden ny i 2008 på 6 år har ikke kostet en krone utenom service til sammenligning.

 

Konklusjon:

Innboardsmotor og drev er utrolig dårlig skrudd sammen og utrolig dyrt å holde i stand sammenlignet med påhengsmotor og bil.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

du byttet vel en del deler som strengt tatt ikke trengtes å bytte - for å være på den sikre siden?

 

Jeg har hatt 3 sett D motorer - og frem til i år har ingen av de kostet meg noe ekstra. I år oppgraderte jeg IPS drevene pga lavt oljetrykk. Valgte å eleminere en fare for havari som KUNNE ha kommet. Prisen var absolutt overkommelig sammenlignet med konsekvensene ved havari.

 

Jeg har alltid valgt å ta alle servicer og alt vedlikehold hos anerkjente selskaper. Koster en del - men jeg vet at jeg både får igjen for det og har fått igjen for det.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forskjellen i GTI-faktor og respons på D6 kompressor vs 63/74-75P er omtrent som som en MB 300D uten turbo fra '93 vs BMW 535D bi-turbo 2005- om man tar bilsammenligningen. Men de førstnevnte rundet ofte 1 mill km i taxi uten de store problemene ;-)

Er vel litt forskjell i makseffekt på de to bilene, men jeg tror jeg skjønner hva du mener. :-)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Jeg har alltid valgt å ta alle servicer og alt vedlikehold hos anerkjente selskaper. Koster en del - men jeg vet at jeg både får igjen for det og har fått igjen for det.

Går det an å spørre hvor mye du har kostet på i utbedringer og service for å unngå uforutsette kostnader?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Service kostnadene er helt normale for det et VP verksted tar. Jeg har tatt servicer på Framnæs Maritime, NordWest og Ringens Varv, bortsett fra at de 2 sistnevnte har en betydelig meromfattende vinterkonservering av båten ved at det kjøres glykol gjennom systemene 3 ganger for å rense ut alt salt. Så har jeg lagt mye i at båten skal holdes bra - og der er nok den største kostnaden. Å sette bort alt av tjenester på en 43 fots båt er ikke gratis. Men gjør man det på de rette stedene er det verdt pengene er min erfaring. Feks inngår det i servicene der jeg har tatt det de siste årene at EVC systemet alltid oppgraderes med siste software. Utvedindig og innvendig vedlikehold på båten er også viktig og dyrt. Men verdt pengene synes jeg. Jeg får stadig sørsmål om båten er ny - så da regner jeg med at den ser bra ut :smiley:

 

Eneste oppgraderingen jeg har gjort er IPS drevene. Jeg har blitt fortalt har listeprisen er omtrent 60.000 per drev. Da har jeg siste teknologi øvre drevhus. Oppgraderingen var kun etter eget ønske. Jeg tror jeg uten problemer kunne hatt drevene i lang tid uten oppgradering. Det var et valg for å være på den sikre siden. Og en investering jeg definitivt tror jeg får igen når båten selges.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glædelig at se, at vi er ved at nå en slags konsensus her :-)

 

Jeg tror jo på det gode i mennesker og jeg tror derfor på at Volvo faktisk har ønsket at designe en motor, der var bedre end de forrige. Målet med D-serien var at lave fremtidens motor, der kunne leve op til udslipskrav, effektivitet, økonomi mm. Derfor commonrail og en række andre ting som elektronisk styring, overvågning mm.

 

Desværre blev de ramt af to ting her: For det første er der jo som bekendt forskel på at være på "the leading edge" af udviklingen og på "the bleeding edge". Visse af teknologierne var så nye, at der naturligt fulgt en række børnesygdomme med. For det andet var Volvo uheldige eller udygtige og valgte nogle underleverandører, der bare ikke kunne levere den ønskede kvalitet i legeringer mm. Resultatet blev det, vi er enige om her: En motor, der i de første versioner blev ramt af en række helt unødvendige fejl.

 

Værre var det at Volvo valgte at tackle dette værre end den måde Sovjet tacklede Tjernobyl på. Med utrolig dårlig kommunikation, strudsetaktik, ingen kommunikation. Jeg er sådan set ikke i tvivl om at dette har skabt frustrationer og ballade internt i Volvo og at det sikkert har kostet nogle deres job. Men strategien var helt klart at forsøge at rydde op fra sag til sag mens de i øvrigt gik stille med dørene. Sandsynligvis styret af nogle jurister, der har fortalt, at enhver indrømmelse af fejl var at åbne en ladeport for erstatningssager og søgsmål.

 

Er deres strategi lykkedes? Delvist. De har beviseligt ryddet op i en lang, lang række sager og det har helt sikkert kostet dem penge. Mange penge. Men varemærket har også helt sikkert taget skade.

 

Burde Volvo i stedet have ventet til produktudviklingen var helt færdig i stedet for at lade deres kunder betale for fejlsøgningen? Helt sikkert! Men der er også et pres for at få nye produkter på markedet og produktudviklingscyklerne er hurtigere end de var i "gamle dage".

 

Burde Volvo have være mere åbne og eventuelt kontaktet kunderne direkte i stedet for at gå gennem værksteder? Det synes jeg. Alle D-motorer burde have været indkaldt til gennemgang så snart man havde opdaget flere af de større fejl - ligesom man gør med biler.

 

Køber man en D-motor i dag bør man forlange en grundig gennemgang af et mærkeværksted og en garanti for at alle kendte fejl er udbedrede.

 

I bakspejlet burde bådejernes organisationer have taget fat i denne sag og lagt et større pres på Volvo for at kommunikere bedre og for at lave "recalls" som man gør med biler.

 

Men når vi gør det op i dag, så vil jeg stadig hævde, at D-motoren er en stærk, moderne motor, der såfremt alle services og opdateringer er foretaget, er den bedste motor på markedet i dag. Dette siger jeg ikke ud fra mine mekaniske kompetencer, for de er ikke store. Men jeg mener det ud fra den kapitalistiske logik at markedet altid har ret: Både med D-motorer har højere pris og bedre gensalgsværdi end de tidligere.

 

Bare mine fem cents...

Link to post
Share on other sites

Støtter MA!

med et tillegg. Kjære alle Baatplassen venner: vi her inne representerer ikke den virkelighet som leverandører opplever i markedet. Det generelle markedsinntrykket er et helt annet enn det som gis her. Det generelle inntrykket av VP er faktisk at D motorene er gode. Om ikke hadde ikke båtprodusentene fortsatt levert disse motorene. Og de aller aller fleste kundene er fornøyde også.

 

Ting blåses opp til interessante proporsjoner på fora som dette. Og leverandørene er alltid syndebukkene. Vi vet ikke noe om hvordan historiene faktisk er - vi vet bare den ene parts side.

 

VP vet meget godt hva som skrives her inne. Jeg er helt sikker på at de har fulgt med på det. Akkurat som de følger med i andre medier

 

Det som er bra med fora som dette er den enorme kompetanseoverføring som finner sted. Men vi vet jo ikke om all kompetanse som overføres er korrekt. Derfor anbefales at man bruker sitt eget skjønn

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye bra sagt i de to siste kommentarene her. Det koster å ligge fremst i utviklingen og av og til får man en på nesen, bl.a. på grunn av årsaker som MA omtaler. Men det er dette som driver teknologien framover.

 

Man kan ikke si annet en at VP har vært en foreganger i å lansere morgendagens løsninger til dette markedet. Det har kostet men de har store markedsandeler og det er også en grunn til det.

 

Jeg vil se svært gode argumenter for å velge noe annet enn VP i denne motorklassen med den brukserfaringen jeg har med disse motorene. Andre har andre argumenter. Noen liker mora, andre liker dattera.

Link to post
Share on other sites

Enig i at det ofte blir en skjev fremstilling på nettfora. I denne diskusjonen synes jeg vi har en ganske god fordeling av skeptikere, "VP-frelste" og de som er midt i mellom, som meg selv.

 

Jeg vil ikke prøve å konkludere med noe som helst, annet enn at hvis Norsk Tipping ringer, og jeg handler en helt ny båt med Volvo Penta motorer, så må jeg sette av en del hundretusener til service og utbedringer i garantitiden for å unngå uforutsette kostnader til reparasjoner på motorene.

Øivind

Link to post
Share on other sites

da vil jeg si at du har kommet til helt feil konklusjon. oivindg. Min erfaring er at VP tar både garantier og reklamasjoner på alvor

Service tenker jeg at alle motorer trenger - og kjøper man båt og ikke har råd til service er man på feil spor.

Når jeg slutter å høre om folk som må krangle om åpenbare reklamasjoner skal jeg endre mening. :-)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...