Jump to content

Volvo Penta KAD 300 VS D6-310?


H Hansen

Recommended Posts

Hei jeg ser på en Bavaria 37S å lurer dermed på hvordan motor jeg skal velge, KAD 300 har jeg hørt at er driftsikker og D6 vet jeg har noen problemer med eksosen.

Det står mellom å ta inn en båt fra Italia med D6 som har byttet eksos ++(godt vedlikeholdt) og har ca 550 timer på seg eller å prute på en lik båt i Norgen med KAD 300 ca det samme antall timer, jeg kommer muligens ganske likt ut i pris på disse men den som er i utlandet har en del mer utstyr som generator og lang badeplatfor osv +++ men det er jo litt jobb å hente den også.

 

Vet noen hvor stor forskjell det vil bli i forbruk på disse to?

Hva bør jeg legge vekt på ved kjøp av denne typen båt og motor?

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til forumet.

Jeg hadde ikke vært i tvil, D6 er flere tiår nyere og mere moderne på alle måter og 310-hesteren er med sitt lave effektuttak noe av det mest robuste jeg har sett i denne størrelsen. KAD300 er en blodtrimmet versjon av en sekstitallsmotor. Ikke misforstå, det er en god motor men det blir som å sammenligne volvo 142 med V70 Den nye er slett ikke feilfri men de aller fleste setter pris på komforten, ytelsene og egenskapene til den moderne utgaven. D6 er massivt mye sterkere og er meget vedlikeholdsvennlig. Det samme gjelder drevene, DPH er mye kraftigere enn DPG. En ulempe med å kjøpe fra utlandet er at du ikke får den servicen som bavaria Norge yter sine kunder. Det kan koste endel hvis ikke alle oppgraderinger er gjort.

Forbruket er nok ikke veldig mye lavere på D6 men du slipper grårøyken.

Link to post
Share on other sites

Det er korrekt som DieselDahl skriver. Jeg ville likevel valgt Kad 300. Dette er en god motor, som på en enkel måte kan overhales. Det er ikke så enkelt med D6, som ikke har utskiftbare sylinderforinger.

Forbruket er så og si likt.

D6 kan overhales, men levetiden er så mye høyere at det neppe blir aktuelt i en fritidsbåt. I yrkesbåter er det normalt å bytte motorer etter ca 5000 timer.

KAD300 skal ha ventiljustering hver 100 time.

Link to post
Share on other sites

Synes ikke dette er et lett valg. Du får nok et par knop høyere toppfart og et par desiliter lavere forbruk på marsjfart med D6. Dette, sammen med opplevelsen av mere kaft,må veies mot at risikoen for feil og problemer er større på første generasjon D6 enn på siste generasjon KAD300, som har et svært godt rykte. Godt servede dpg-drev bør være mer enn solide nok på en såpass lett og lettdrevet båt som Bavariaen (selv om dph-drevene er mekanisk sterkere, men igjen beheftet med flere problemer).

 

Ett helt spørsmål er hvorvidt Bavariaen blir i overkant tung i rompa med 2 D6. Vi snakker vel fort om en ekstravekt nærmere et halvt tonn?

 

Jeg ville valgt den pakken som jeg var tryggest på at var best vedlikeholdt.

 

NB! KAD 300 skal i likhet med KAD44 ha ventiljustering hver 200 time. Regn med 4000 Kr pr motor.

Link to post
Share on other sites

Ville gått for D6, langt mer moderne, kraftfull og vedlikeholdsvennlig motor. Ikke noe galt sagt om KAD men den tilhører en annen tidsepoke.

 

Feil kan man få med alt men etter å ha kjørt rundt 1000 timer tilsammen på mine 2xD6 trenger jeg sterke overbevisninger for å i det hele tatt skulle vurdert noe annet i denne størrelsen. At det ikke er løse foringer er vel uproblematisk for en fritidsbåteier med 100-200 gangtimer i året. Tre sensorer der alle ble erstattet/utbedret av VP er de eneste avvikene jeg har erfart på disse driftstimene.

 

Motorforsikring har jeg selvsagt og det ville jeg valgt uansett merke på framdriftssystemet.

Link to post
Share on other sites

Jeg ved at D-motorer har et dårligt ry i Norge. Alle andre steder går sammenlignelige både med hhv KAD og D motorer for en markant højere pris med D-ere.

 

Jeg har haft D6-310 i to både nu og har haft min del af problemerne i de sidste syv år. Men det gode er at 99 procent af problemerne nu er velkendte og du bør samle en liste med dem og kræve/påse at disse er udbedret.

 

Er dette tilfældet så var der ingen tvivl i mit sind! D

Link to post
Share on other sites

Problemet med parent boore er ikkje slitasje. Ein båtmotor blir sjelden utslitt. Probemet er at feil på dyser ofte ikkje blir oppdaga faskt nok og kan brenne stempel, spesielt på common rail motorar. Det andre er at det som ofte gjer probem over tid er korrosjon i sylindrer. Alt frå vatten frå ein lekkande ladeluft kjølar, tilbakeslag av sjøvatten og kondensering i forbindele med vinterlagring kan gje skader. Mange oppdager nok ikkje desse heller anna enn på høgare oljeforbruk osv. Har sett mange motorar med slike skader og kan motoren borrast eller skiftast foring på treng det ikkje bli katastrofalt økonomisk men med parent boore går det ikkje.

 

Problemet hadde vore enklare om motoren var levert som lastebil motor eller anna slik at ein kunne finne seg ei ny blokk å skifte over marinisering. Probemet er at motoren kun er produsert som båtmotor i kontrast til iveco cummins ww osv. Dette hadde nok også påvirka delepriser.

 

Kad motoren er ein lastebil motor svært stressa spør du meg men den har statestikken på si side. Den har høgare liter effekt enn d6 sjølv i kraftigaste versjon. Dette gjer at moment karakter er typisk dårlegare enn ein motor med mindre overladingsgrad. Men det gjer også at motoren er snillare mot drev då akselerasjon ikkje blir så kraftig. Kan du leve med det og båten går lett på plan burde ikkje det være noko hinder.

 

Kad motoren har elektronisk styring av tenning og fuel men er ikkje like avhengig av sensorar for å kunne gå.

 

Den toler også gassolje betre enn common rail som egentlig krever autodiesel. Marine gassolje eller fyringsolje har ikkje krav til partikkelmengde, det har autodiesel. Mange har problemer med kort levetid på injektorer når dei kjører på mgo.

 

Dmotoren er moderne og det sei seg sjølv at den er rimeleg å produsere når blokka kun treng borring. Kad motoren må først borrast så må foringer monterast ev også høydejusterast før toppen kan monterast. Ein treng ikkje justera statisk tennin mm. Laga etter samme prinsipp som bilmotorar. Rasjonelt. Om det er foreinelig med 30års levetid er ei anna sak.

 

Sikkert mange fleire argumenter men å skriva på denne nett fjøla er noko herk.

Link to post
Share on other sites

Mange synspunkter og meninger her, og det er bra.

 

Her er min. Hvis valget stod mellom sen KAD300 og tidlig D6 ville jeg gått for KAD uten og blunke om den var godt ivaretatt.

 

Kjenner rett og slett for mange som har fått båtsessongen (og for noen båtlivet) spolert med tidlige D4 og 6.

Utgifter i hundretusenklassen, spolerte sessonger og ferier osv.

Slåssing mot VP har også tatt på for mange.

 

Verste jeg vet om var en NW 390 eier jeg møtte som hadde bitt i sitt livs største eple og tatt kostnaden for 2 komplette D6 330 2012 som erstatning for 2004 D6 310.

Først et havari med full dekning, så et nytt havari et par år senere på den andre. Her ble det en deal etter mye krangel og motor ble bygget opp med en betydelig egenandel fra eier.

 

Så noen år etter gikk den første i knas igjen (bokstavelig talt). VP avslo alt da det hadde gått noen år, og det å få tak i en ny motor med 3 generasjoner eldre EVC var visst ikke lett samt at han lurte på hvor lenge det ville gå før den andre knaset.

 

Derfor bet han i eplet og investerte i 2 nye D6 330, nye EVC stasjoner, instr, styringssystem osv. 1,3 mill kom visst herligheten på når alt kom til alt.

 

I realiteten hadde han ikke valg sa han, men å fore VP med langt over mill for noe som burde holdt betydelig lenger ga en dårlig følelse.

 

I tilleg til dette hadde det vært endel kødd med de kjente tingene på drevene. Plastschims, kavitasjonsskader på propeller, morkne styreslanger, styresylindre som lakk (byttet), tiltslange ( helv og bytte), sjøvannslokk (motorrom godt fylt og nedsprutet i saltvann), reimhjul, eksosbend osv som også kostet sitt.

 

D6 er en rå motor. Har noen hunder timer og tusen nm med begge disse motorene, men jeg ville ikke eiet en tidlig D6 selv da slike problemer ville gjort noe stort med gleden og psyken for min del. Men det er bare meg, mine preferanser og forutsetninger. Var endel båter med twin D4 og D6 fra 2004-2010 jeg kunne tenkt meg når vi skulle handle, men de ble (for meg) uaktuelle bl.a pga motorene når alt kom til alt.

 

D6 etter 2010 og helst etter 2012 kunne jeg vurdert, men de båtene var uaktuelle mtp på budsettet.

D4 300 og D6 435, spes på aksel virker å ha gitt eierene mindre hodebry, og bra er det :-)

 

Bekjente spør meg ofte om råd ang kjøp av båt. Svaret jeg gir avhenger av hvilken båt/ motorkombinasjon og om det er folk som takler evt problemer og store potensielle utgifter eller ikke.

 

Typisk vil jeg fradåde en som ville tynt seg økonomisk til en båt med 2 tidlige D6, og spes med drev. Men kan også anbefale en annen med romslig økonomi, stor handlekraft som takler endel utgifter og være byggeleder uten at det velter lasset eller båtlivet et kjøp av en nyere båt og motorer.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Siden det meste er ramset opp på D6`en kan jo eg ramse opp eit par ting på Kad`en

 

 

  • Ventiljustering hver 200 time (denne kostnaden er ganske så dyr da det er 4-5 timers jobb per motor(3 timer og mekanikeren har gjort det mange ganger)
  • Frostvæske lekasje fra pakninger til eksosmanifoild
  • Frostvæske lekasje fra toppakning i bakant etter noen år
  • Svetting fra bunnpanne pakning etter noen år
  • Mye reimer og reimstøv i motorrommet
  • Slakk i styrehjelmen til drevet, til slutt lekasje
  • DPG drevene som er montert på Kad300 har ofte brent olje
  • Lekasje på oljekjølere
  • Lekasje på tetning i turbo så intercooleren blir dekket av olje.
  • Kad3000 og D6 kan ikkje sammenlignes ved dreiemoment. Kan laste mye mer ned i båten før motoren synker på turtall
  • Clutchen har ein tendens til å bli sliten etter noen år og må byttes
  • Løpehjulene er av plastikk og har sett flere ganger disse smelter
  • Ofte lekasje på tetningene på sjøvannspumpen
  • Problemer med kontakten i alpha dysen etter ventiljustering
  • Lekasje fra toppdeksel etter ventiljustering (om det ikkje er pakning)
  • Gir akturatorer ryker i ny og ne
  • Knappepanelet til EDC`en har tendenser til å dette ut
  • Konen i drevet må slipes i ny og ned
  • Om noen år er dei motorene så gamle at dem fleste som skal kjøpe brukt vil kjøpe båter med D4/D6
  • Eksoskrøkene ruster
  • Eksosbendene kan tære på lik linje som D4/D6(har sett det eit par ganger, ikkje noe kjent feil)
  • Litt liten kjølekapisitet så skal ikkje så mye til før motoren begynner å gå varm

 

Det er mye posetivt om Kad 300, det skal sies,men uansett hvor mye feil og problemer det har vært med D4/D6 kunne eg aldri tenkt meg noe annet enn D6:)

Dem som har fulgt alt av oppdateringer gjennom merkeverksteder har generelt mye mindre problemer og ikkje minst får det meste dekket av volvo så lenge det er innen for garanti/reklamasjons tiden.

Det er dyrt hos merkeverksteder, men trur mange har igjen for det seinare.

 

 

Mvh Tom Erik

Link to post
Share on other sites

Det er mye posetivt om Kad 300, det skal sies,men uansett hvor mye feil og problemer det har vært med D4/D6 kunne eg aldri tenkt meg noe annet enn D6:)

Dem som har fulgt alt av oppdateringer gjennom merkeverksteder har generelt mye mindre problemer og ikkje minst får det meste dekket av volvo så lenge det er innen for garanti/reklamasjons tiden.

Det er dyrt hos merkeverksteder, men trur mange har igjen for det seinare.

 

Det skjønner jeg godt Tom Erik. Som fagmann med stor innsikt på disse motorene med tilgang på eget merkeverksted, diagnoseutstyr, delelager med nye og brukte deler til sterkt reduserte priser, muligheten til å prøve deler og hjelpsomme kolleger som også er fagmenn løper du ingen stor risiko for utgifter i flerehundretusenklassen.

 

Men hadde du vært like positiv til tidlig D6 om du var vanlig mann i gata som hadde fått spolert en sessong eller to og gravd opp en halv til over en mill ekstra av egen lomme slik som eksempelet over?

 

Du har vel selv bygd opp din motor etter resultatet av et av de kjente problemene?

 

Jeg er ikke anti VP eller D-motor på noen måte, men historien på D4 og D6 er for alvorlig til at jeg ubetinget vil anbefale kjøp av tidlige D-motorer til folk jeg kjenner (og bryr meg om) med vanlig trang økonomi.

Men at det er råe motorer og bruke ift tidligere motorer er det ingen tvil om.

 

At VP gladelig rydder opp innenfor 5 år uansett hva som skjer har det også vært skrevet mer enn nok om som sier det motsatte. Etter det jeg hører fra innsiden av veggene på et verksted her på østlandet er krana skrudd igjen så mye som mulig etter beskjed ovenfra.

 

Jeg har et annet merke. Jeg var veldig bevisst på hva jeg ikke skulle ha. Men en av mine store bekymringer med båthold er om noe alvorlig skjer med motoren så jeg er tvunget via merkeverkstedet til 1500/ timen som hittil ikke har overbevist positivt, pluss delepriser som minner om gullpris.

 

Som du sier, så har man ofte ikke noe valg når man skal ha nyere båt. Jeg snakket om båt motor fra rundt generasjonskiftet 2004/5.

Derfor ville jeg jeg valgt en sen KA(M)D300 eller helst en 63P over en tidlig D6 any day. Litt mer steinalderteknologi og røyk kunne jeg levd med.

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg har stor respekt for din viden og seriøsitet, sap. Men jeg synes ikke du er rimelig ved at fremhæve et så ekstremt skræmmeeksempel som du gør. Jeg er ikke i tvivl om at der findes det eksempel, du fortæller om. Men det svarer lidt til at sige, at rygning er ufarligt fordi du kender en tante, der har røget hele sit liv og som ikke har taget skade. Eller det ville svare til at jeg sagde, at D-motorer ikke havarerer fordi mine tre motorer ikke har gjort det.

 

Du må for at være rimelig argumentere ud fra det generelle billede. Og det tror jeg hver du eller jeg kender. Jeg kan i hvert fald ud fra det billede jeg har ikke sige om der skulle være flere problemer med tidlige D-motorer sammenlignet med senere. Forudsat naturligvis, at service er blevet overholdt, at kampagner er blevet implementeret og at kendte problemer er blevet håndværksmæssigt godt udbedret.

 

I øvrigt tror jeg kun det er i Norge at mærkeværksteder tager 1500 kroner i timen. Det har jeg ikke hørt om i hverken Danmark eller Sverige.

Link to post
Share on other sites

Med all respekt tilbake MA så mener jeg at jeg er i min fulle rett til å fortelle om eksempler jeg har sett selv, lest om i media eller fått fortalt av båteiere jeg har pratet med selv som har hatt problemer. De eksemplene jeg nevner er ikke bryggeprat via 2-3-4-5 ledd.

 

Jeg har selv møtt folk som har fått presset sin økonomi og foringet sitt båtliv pga marineprodukter som etter min mening ikke holder mål.

Jeg føler også til at jeg etter det er i min fulle rett til å ha min egen mening og yttrykke den slik som alle andre.

 

Selvfølgelig er det mange motorer som går godt og har fornøyde eiere (de fleste). Det skulle bare mangle. VP er heller ikke alene om å hatt tildels store problemer med enkelte produkter.

 

 

Og bare så det er klinkende klart. Jeg har ingen egeninteresser i båtbransjen overhodet.

En av grunnene til at jeg også skriver om negative ting i båtbransjen (og ikke bare VP) er et ørlite håp (antagelig helt urealistisk) at bransjen og aktørene skal skjerpe seg.

 

Urettferd er noe av det værste jeg vet og jeg skal være så ærlig å si at jeg tar ditt innlegg tungt om intensjonen er få meg til holde kjeft.

 

Nå ut på sjøen :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg er glad for at jeg ikke skal handle så ny båt at jeg trenger å tenke på hva slags motorer jeg skal velge. Jeg vet rett og slett ikke hva jeg ville valgt.

 

Det største problemet i mine øyne er inntrykket jeg har fått av Volvo Pentas holdning til konstruksjonfeil/svakheter. For meg virker det som det er litt tilfeldig hvem som får dekket reparasjoner i garantitiden og hvem som må krangle for å få det de har krav på. Det virker også som Volvo Penta hysjer ned enkelte problemer i stedet for å gå aktivt ut og informere og utbedre.

 

Dette gjør det også vanskelig å danne seg et bilde av hvor mange problemer for eksempel D6 har i forhold til TAMD63/74/75 eller KAD300. Å lese innlegg på internettfora gir ikke noe godt bilde av feilstatistikken. Det er vel bare Volvo Penta selv som vet svaret.

Redigert av oivindg (see edit history)

Øivind

Link to post
Share on other sites

Naturligvis er hensigten ikke at få dig til at holde kæft, SAP. Du ved nok mere om motorer og både end jeg nogensinde kommer til at vide og både jeg og andre er taknemmelige for at du deler ud af din viden.

 

Min pointe er bare at man ikke bør generalisere ud fra enkelteksempler - uanset at man kender til dem personligt. Jeg tror faktisk, at man kan finde skrækeksempler fra næsten alle motorer og både - ligesom man kan finde eksempler på brugere, der er rigtig godt tilfredse.

 

Er det farligt at købe en båd med tidlige versioner af D-motoren - hvis de ellers er blevet godt vedligeholdt? Og er senere versioner bedre? Det er vel spørgsmålet. Det svar tror jeg kun seriøse mærkevareværksteder, der har set mange motorer og mange fejl kan give et dækkende svar på. Min erfaring er fra syv års brug med tre D-310' ere fra 2004. Og ja, der har været masser af problemer, men ingen i hverken million- eller 100.000 kroners klassen og de fleste er blevet udbedret af Volvo/værft uden beregning og med kun mindre afbræk i ferier mm. Jeg har nok gennemsnitligt brugt 10000 årligt på diverse reparationer (ud over service). Det har været ting som en tæret propel, aktuator, eksosbend, utæthed i drev mm. Og det er på to motorer/drev. Har det været irriterede? Ja, for H.... Men som jeg skrev, så er der nu løsninger på disse ting og de er velkendte og beskrevede.

 

Jeg betvivler overhovedet ikke at du kender en, der brugte over en million på at skifte hele sulamitten ud. Men det mener jeg stadig er så usædvanlig og radikal en løsning, at du ikke kan bruge dette som en generel kritik. Men det er min holdning. Og du har stadig ret til din :-) god tur på vandet !

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker at den største risiko ved valg av motor er hvordan motoren er vedlikeholdt og brukt. SAP, tro meg, VP vet meget godt hva de gjør. Akkurat som Yanmar som har gruppesøksmål mot seg i USA på LY serien sin. Eller MAN motorer som byttes rett som det er på RSer.

 

Jeg ville vært mest urolig for tilgang på deler på gammel elektronikk på KAD.

 

Uansett hvilken motor du velger er det bra greier om det er vedlikeholdt bra.

 

Jeg tenker kombinasjonen av bevisst eier og en god mekaniker som kjenner motoren han har skrudd på er beste sikkerhet. Desverre er nok dette litt sjeldent.

 

Jeg er på tredje sett D motor. Veldig fornøyd

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er mye meninger og gode tilbakemeldinger her, klokere ble jeg men hvor jeg havner vet jeg ikke helt enda. Må takke for at det er så mange som bryr seg, det setter jeg pris på.

Jeg har også hørt med en jeg kjenner som sitter på et service verksted for båt, han sier litt det samme som dere. D motoren kan være skummel om den ikke har gjort alt som må gjøres med den spesielt når man snakker om en 06 modell.

KAD motoren har da mindre feil og risikoen er mindre for de virkelig store utgiftene slik jeg forstår det.

Men det er mulig jeg tar feil...

Argumentet om at det snart bare er D motorer i båt er jeg med på og så ser jeg jo det at KAD motorene er en god del billigere en D motorene i utlandet. Så da spørs det jo litt.

 

En ting jeg kan konkludere med, er det koster penger å ha båt det er ikke som en hytte på fjellet som kan stige i verdi :worry:

Link to post
Share on other sites

D6 kan overhales, men levetiden er så mye høyere at det neppe blir aktuelt i en fritidsbåt. I yrkesbåter er det normalt å bytte motorer etter ca 5000 timer.

KAD300 skal ha ventiljustering hver 100 time.

Jeg lurer på er det vanskelig å ventiljustere motorene? Om man får hjelp av en som kan det den første gangen, får man det til selv med litt nevenyttighet? eller må den inn til servicen hos noen med masse dyrt utstyr?

Kjenner mange bil mekanikere men kjenner også noen som har drevet med båt.

Forsto at det var hver 200 time de må justeres, vil tenke at det blir sånn ca 3 år uten at jeg helt vet hvor mye vi kommer til å benytte en båt før vi har kjøpt oss det.

Link to post
Share on other sites

Det er vel ikke særlig vanskelig å ventiljustere disse motorene men tilgangen på ventilene er vel i mange tilfeller den verste jobben. Brennstoffrør, deksel, klamringer, elektriske kontakter og installasjoner som må demonteres/monteres i forkant/etterkant av jobben skaper gjerne betydelig hodebry (og kostnader).

Link to post
Share on other sites

Mange kloke ord og gode poenger som vanlig fra MA og Bitteliten.

Som du sier bitteliten, og slik jeg også ser det, er det ikke bare fryd og gammen med KAD heller. De begynner og bli gamle, og hva med deler og tilgang på elektronikk etterhvert.

 

Samme med andre merker. Det er en trend jeg ikke liker og på mange måter synes jeg ting var bedre før. Hvertfall for han som skal kjøpe og eie en 10-15-20 år gammel båt. En god gammel Ford 27xx, en Perkins 6.354 eller en 6x/ 7x motor fra VP ga som regel ganske problemfritt båthold i 15-25 år om man tok vare på greiene.

 

Han som kjøper ny båt i dag er jo sikret med garantier og goodwill fra båtforhandler og motorprodusent.

Vi som kjøper brukt og eldre har ikke den sikkerheten, men har heller ikke betalt like mye.

 

Selv sitter jeg med Cummins. Ikke optimalt det heller. Er mildt sagt ikke imponert over de man skal forholde seg til her i landet og ber til gud om å bli spart for de store problemene som jeg ikke kan rydde opp i selv eller via andre kanaler.

 

Når det er sagt synes jeg VP har hatt litt for mye negativt de senere år i Norge. Både produktene og håndteringen av problemer.

 

Det begynner etterhvert og bli mange kampanjer (som kalles produktutvikling) som eieren må stå for selv om de er utenfor kriteriene som VP selv setter. Der kommer vi inn på selve bransjen som ikke er flinke nok til å opplyse hva som er dagsaktuelt. Mange leverer bort båtene sine til aktører som ikke gjør noe annet enn å bytte olje, filter og belger. Mange eiere vet rett og slett ikke om mange av disse kampanjene.

Følger med selv på utenlandske forumer og Boatdiesel for å snappe opp det jeg kan om styrker, svakheter og endringer på motpren jeg har. Tar det ikke for gitt at jeg ville hørt om det fra merkeverkstedet.

 

Det er soleklart tryggere å overta en båt fra en eier som har fulgt med i timen og sørget for at alt av oppgraderinger og kampanjer er gjort. Gratis eller ikke.

 

Dessverre er det mange som ikke har gjort det, og jeg håper tråder som dette kan være med på at folk i større grad bør sjekke de de vurderer å kjøpe før handelen gjøres.

 

Jeg synes det finnes mer enn nok av eksempler til at det ikke bare er unntakene jeg skriver om. Jeg gidder ikke å søke opp alt sammen igjen. Har også hatt kontakt med flere på BP som ikke orker å gå ut med det de har vært gjennom offentlig.

 

Jeg kan nevne et eksempel til i farten på en båt jeg selv vurderte å kjøpe for et par år siden.

Hadde selv kontakt med eier, så ikke noen annenhånds info.

 

2004 Marex 330 CC med D6 350. Eier har hatt mye problemer, krangling og etterhvert utgifter fra ny i 2004 og frem til 2011 hvor motoren havarerte mekanisk og var "beyond repair". Dette var en motor som var fulgt opp av merkeforhandler i vestfold.

 

Ny D6 370 med drev og EVC system ble kjøpt og satt inn. Det skal sies at at han endelig ble fornøyd med båten etter mange års problemer og frustrasjon etter han fikk den nye D6'en.

Båten solgte han av andre grunner.

 

Link til annonsen her. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=36803799&folderId=2862922

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg lurer på er det vanskelig å ventiljustere motorene? Om man får hjelp av en som kan det den første gangen, får man det til selv med litt nevenyttighet? eller må den inn til servicen hos noen med masse dyrt utstyr?

Kjenner mange bil mekanikere men kjenner også noen som har drevet med båt.

Forsto at det var hver 200 time de må justeres, vil tenke at det blir sånn ca 3 år uten at jeg helt vet hvor mye vi kommer til å benytte en båt før vi har kjøpt oss det.

Ikke vanskelig i det hele tatt, men som DD sier så er jobben mye enklere og trivligere om tilgangen til toppen av motoren er god.

Jeg og en kompis (bilmekanikker) brukte godt under 3 timer når vi tok svogers kad 300 i fjor, men tilgangen var god.

 

Det blir mindre og mindre å justere etter hvert når ting slites til. På 2 x KAD 44 som jeg hadde endel med å gjøre fra 800-1400 timer var det knapt noe å justere i det hele tatt, men de ble sjekket hver 200t fordet.

 

De første justeringene var viktige. Husker Motor Boat & Yachtings reportasjebåt (en F37) havarerte på ca 300 timer ca.

KAD44 med 24v topp var forholdsvis nytt og VP verkstedet ikke hadde fått med seg endringene fra 40-43 serien på 200t servicen.

Ble jubalong da.

 

bilde

 

Her er foresten en meget nyttig artikkel om ventiljustering av 44/300 skrevet av en Norsk VP mekanikker på YBW forumet i UK.

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?115129-KAD-44-300-Valve-Adjusting

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...