Jump to content

mercruiser 5.7 v8 vil ikke opp på turtall


staram

Recommended Posts

Hei. Hvor har du båten din igjen?

Du har vel nevnt det tidligere mulig jeg husker feil.

Kjøpte en gang brukte eksosmanifoiler fra en 7.4 "mafia" (egentlig en gjeng som var "blodfan" av raske båter med slike motorer) i Gjøvikområdet. Hvis du holder til i nærheten skal jeg se om jeg kan spore de opp slik at du kanskje kan få rask hjelp der.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

ok, skal prøve å se om jeg kan hente noe "frem fra glemslen" ;)

 

Ganske sikker på at det var Skreia (Østre Toten) et stedsnavn jeg overhode ikke forbandt med "innlandet" men men, .....

 

Anywayhow, må grave litt i gamle eposter mm for å se hva jeg har lagret.

 

Hentet delene på Skreia der den ene av de bodde, de hadde båtene på Mjøsa.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Virket som de hadde peil og jeg fikk et bestemt inntrykk at de bare mekket forgassermotorer.

 

Kom over denne i farta men usikker på om det er noe av nytte for deg - helt annen vinkling:

 

http://www.roto.no/forhandlerkatalog/forhandlerside-172/Bt-og-Motor-Gjrvik-bat-motorno.html

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Her kan du laste ned en full delekatalog hvor alle motor/gasser comboene er listet slik at du bør kunne finne riktig type:

http://www.boatparts.no/katalog/Mercruiser.pdf

Ca 2/3 ned i dokumentet på side 107, 8, 9 (sidene merket 102,3,4) finner du dette:

 

bilde

 

bilde

 

 

bilde

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hva en nålehenger er aner ikke men det kan ha noe med flottørnålen å gjøre?

Muligens en sperre som holder nåla i posisjon når flottørkammeret er tomt?

 

Selv om dette blir spekulasjon kan det være det som på en eller annen måte har gjort utslaget om alt annet er "untoched". (medført feil flottørstand?)

 

Spørs om du må be den gode hjelperen å bøye nålehengeren? tilbake for å se om noe endres.

 

 

Prøvde forøvrig å finne igjen Skreia sporet men hadde ingenting lagret i MACer eller mobil som ga svaret.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det jeg trenger er noen til å komme å se på og fikse båten.

Å ta slikt over tlf blir bare synsing om ditt og datt..

 

Mektig lei dette båtstyret nå. Sommern er over for lengst. Ikke engang 10 minutter på vannet.

Skulle helst hatt den i orden før jeg tok den opp for vinterlagring men det er lite med folk som har peil i distriktet tydeligvis. *surve surve*

Link to post
Share on other sites

Få "mekkanikkern" til å bøye tilbake "nålehengeren" til der den ca var og test gasseren på ny.

 

Alternaivet er å kjøpe ny gasser for en rask løsning - du finner garantert riktig gasser for din motor i listen over.

 

Ikke så mange "PetrolHeads" (aka Top Gear) i nærheten av Mjøsa på dette forumet ser det ut til.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Ikke enkelt dette nei.

For høgt nivå i flottørkammer synes eg er lettest å sjå ved tomgangkjøring. Man titter ned i hoved venturien og der skal det da normalt sett ikke komme en dråpe bensin. Kommer det bensin her vil også tomgangen være dårlig/ujevn, så det er lite som tyder på at dette er problemet.

Men det er ikke usannsynlig at dette kan skje når turtall/bensintrykk øker (mekanisk pumpe). En quickfiks/test kan da være å montere en trykkregulator før forgasser visst ikke det allerede er montert, i så fall sjekk justering.

Link to post
Share on other sites

Det jeg trenger er noen til å komme å se på og fikse båten.

Å ta slikt over tlf blir bare synsing om ditt og datt..

 

Var ment som at hvis du vil ha en fabrikkinnstilt ny eller restaurert forgasser er det disse gutta du bør prate med. Jeg har hvertfall bare hørt gode ord om disse, samt at jeg har kjenskap til Ravns garage ved tidligere anledninger. Har du motornummeret, finner de ut hvilken gasser du trenger. Mulig du finner dette på boatinfo.no også!

 

Håper det ordner seg, har dessverre ikke mer å bidra med :wink:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ser ut til at jeg endelig får forgasser i posten i morgen.

Er det noe spesielt jeg må tenke på ved demontering og montering av ny forgasser?

 

Jeg er helt blank så gi meg gjerne en liten walkthrough om det er noe spesielt jeg må vite.

 

Å tenke tilbake på denne sommern er virkelig deprimerende.....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...