Jump to content

mercruiser 5.7 v8 vil ikke opp på turtall


staram

Recommended Posts

Dersom det er trang å komme til, eller du ikke får løsnet det, så kan du jo alltids se om det er enklere å løsne røret på pumpen, ellers så er de "bremserørs-fastnøklene" ovenfor mye bedre til å løsne .... wait for it ... rør, og du kan jo skjøte på litt for å få mer moment, den runde enden på en litt større fastnøkkel passer på "tvers" ned i sporet på de ovenfor.

Link to post
Share on other sites

Takk for gode tips.

Prøvde med vanlige fastnøkler men jeg er redd jeg ødelegger "hue" etterhvert siden den glapp over..

Skal innom Biltema i morgen og se om jeg får taki noe greier. Skulle helst hatt dette til å gå knirkefritt nå som jeg får ny forgasser i morgen ;)

Link to post
Share on other sites

Det er tomme (inch) på mutteren, så om du har brukt mm nøkkel har du kanskje fått feil av den grunn.

Nøklene over passer nok ikke, er mm de også.

 

Prøv å løsne boltene til forgasseren, løft den opp så du får litt avstand under og får bedre tak i mutteren.

Kan legge et avstands stykke, muttere eller lign under og så skru boltene fast igjen.

Alternativ er å løsne røret på pumpen, som nevnt over eller rett og slett kappe røret og

skaffe tt nytt.

Når forgasser er løs kan du feste den på en benk og skru løs muttterene.

Inne i den store mutteren er det et bensinfilter.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Prøv å knakke forsiktig på mutteren med en liten hammer og messing eller kobber dor ell fra forskjellige vinkler - varier vinkelen hele tiden - hold på en god stund uten å ødelegge mutteren, prøv å skru den ut og hvis det ikke funker - gjenta prosedyren.

 

Hmm.. kan "mekkatrikkeren" ha dratt mutteren skjevt inn og med det skadet gasseren? Alternativt om det er feil mutter?

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Da er ny forgasser montert. Båten starter lett og går mye renere syns jeg.

Men den går veldig høyt på tomgang. Og det ryker mye.

Regner med dette har med innstilling på gasser å gjøre.

Starter med å få justert tenning med lampe og deretter prøver å justere forgasser.

 

Skal jeg skru like mange runder ut på både luft og bensin?

 

Blir spennende å teste båten mrd motstand for å se om problemet er borte.

Link to post
Share on other sites

Akkording Zu Zhe Experts (Har akkurat sett Helter i Telemark) skal grunninnstillingen på blandingsskruen være 1 1/2 omdreining ut på både 5.0 og 5.7 literen.

 

Fant akkurat manualen min.

 

Regner med at det er noe av det samme for din gasser men sjakk hva den er innstilt på før du gjør noen endringer.

 

bilde

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke helt fått det med meg, men hvilken forgasser har du kjøpt?

 

Dersom det er en Rochester og du snakker om skruene i basen, så er det nok en skrue til hvert kammer, ikke en til bensin og en til luft slik du tror, og de skal justeres så likt som mulig, altså like mange runder ut på begge, og så kan man varierer litt ved fininnstillingen.

 

Det er mye forskjellig, for å vite hvordan forgasseren skal grunninnstilles må man vite hva slags forgasser det, og grunninnstillingene er uansett bare for å få start på motoren, noe du har allerede har fått, resten av justeringen finnes det ingen fasit for, noen motorer vil ha mye bensin, noen litt mindre, du må rett og slett justere til det blir bra, men man vil normalt ha omtrent like mye suppe ned i hver side av motoren.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Pussig nok er 5.0 og 5.7 motorene i Clymer manualen kun er listet med 2 portere mens 4.3 literene er listet med 4 portere (mht grunninnstillingene).

 

Mulig det er noe feil eller mangler i denne manualen.

 

Grunninnstillingene er 1 1/4 del omdr ut for 4.3 fireporter.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Staram og gratulerer med ny gasser :-) Her er oppskriften jeg bruker når jeg justerer.

 

Justeringskruer 4runder ut.

Går motoren på alle sylindere? Hvis ja, fortsett.

Riktig tomgangsturtall, rundt 800rpm.

 

Juster skruene inn et kvarter/ 1/4 delsrunde om gangen og lytt på motoren i noen sekunder, gi den et puff på gassen og hør om den roer seg stabilt på tomgang. Fortsett helt til motoren forandrer gange, oftest vil den falle i turtall når du nermer deg punktet hvor blandingsforholdet blir for magert.

Når dette punktet er truffet skrur du skruene ut ca 5minutter, altså veldig lite om gangen til motoren går trygt og rent. En V8 bensin med forgasser skal det etter min mening lukte litt eksos av når den går på tomgang, men det skal ikke ryke. Når du mener du har truffet punktet og du syns motoren går fint kan du stikke hodet bak og lukte litt på eksosen, det skal ikke lukte stramt og surt... men en god V8 lukt :-) Da er du sikker på at den ikke går magert. For de innvidde motor entusiaster kan man fortsette justeringene med tempmåler på manifoldene og et godt øre sånn at begge sider av motoren går så likt som mulig :-)

Håper dette kan hjelpe deg litt, det er ikke så vanskelig med litt tolmod og tiden til hjelp.

Link to post
Share on other sites

Hvis tomgangen er så høy er ikke tenningen riktig heller, den skal vel justeres ved 800rpm om ikke jeg husker helt feil. Har du slakk på gasswiren? Har du prøvd å justere tomgangen på forgasseren? Om du har slakk på wiren og justeringskruen til tomgangen kan skrus utover uten at motoren faller i turtall har du mest sannsynelig falsk luft et eller annet sted. Du kan prøve å spraye startgas rundt om kring på gasser og innsug mens motoren går, du vil få forandring i turtall om startgassen finner en vei inn i motoren og da veit du hvor lekasjen er.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...