Jump to content

mercruiser 5.7 v8 vil ikke opp på turtall


staram

Recommended Posts

Kan være stag til sekundær porten som holder igjen så primær spjeldet ikke lukker nok.

Sjekk og staget til aksellerasjons pumpen.

 

Mulig du kan løsne festet til armen for primær porten (der gasswire skal være) og flytt et par hakk.

 

Iallefall virker det som om primær porten ikke lukker helt.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

 

Da er båten startet igjen. "Tettepasta" ble brukt i tillegg til pakningen som fulgte med.

Ingen endring...

 

Hvis jeg presser på dette staget her så synker den på tomgang.

Men å justere tomgangsskruen hjelper ikke noe for der er det ikke engang kontakt nå som skrevet tidligere.

 

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Det stagget er til pådrag av sekundærportene/2. trinn ser det ut som, her må det være noe som ligger på. Primærporten er det stagget som gasswiren er festet til, når du vrir på den til ca halv gass skal sekundærporten begynne å åpne. Virker dette som det skal? Og er det slakk på staggene mellom portene?

Link to post
Share on other sites

Spray på med startgass mellom forgasser og manifold, mellom innsug og topp, på vakumslanger osv og hør om du får endring i gangen.

 

Vri på fordeler slik at motoren sakner, prøv så å justere forgasser, får du endring i gangen da så "tweeker" du deg frem og tilbake til du har 8 grader på 1000 r/pm.

 

Mener å huske på min 7,4 mpi at motoren måtte settes i en slags "adjustment mode" ved å jumpe to kabler i ett kontaktstykke, husker ikke helt hvilket eller hvilken pinner da det er lenge siden.

Link to post
Share on other sites

Spør du meg så spør jeg deg ;)

 

Men nå tror jeg kanskje at jeg er inne på noe.

Jeg tok av forgasser igjen. Tenkte jeg skulle fjerne skjoldet som er over bimetallfjæra til choke. Monterte og startet opp igjen. Vips!!

 

Skjoldet har stått i veien og forgasser har da ikke kommet helt nedpå. (Selv om jeg prøvde startgass og det ikke hadde noe virkning. ....)

håper virkelig dette var grunnen.

 

Nå måtte jeg skru opp igjen tomgangsskruen litt faktisk .

Så NÅ skal jeg se om jeg får justert forgasser.

 

Tenninga er nå ca 8-9 grader på 900 omdreininger . Er det greit ?

Redigert av staram (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Se der ja! Fantastisk! Jeg tror..... siden dette var årsaken og fra bildene dine så mangler du distansestykket mellom forgasser og innsug. Dette skal være der for at varmen fra motoren ikke skal påvirke forgasser, jeg ville prøvd å få tak i en slik etterhvert. Prøv å få den ned på 800rpm når du justerer :-)

Link to post
Share on other sites

"Distansestykke mellom forgasser og innsug" - Tenker du da pakning på underside av forgasser ?

(Jeg er som sagt grønn på motor og mangler en del av de tekniske ordene ;) )

 

Den går veldig urent når jeg slipper den ned på 800rpm.

Men det er vel forhåpentligvis justering av forgasser som skal til.

 

Høres ut som du er inne på noe nå :) Blir snart testtur?

Ja jeg skal prøve å få justert forgasser imorra. Kan ikke love at jeg får det helt hundre siden jeg aldri før har justert noen forgasser. Men jeg skal prøve.

Testtur blir det hvertfall imorra!

Selv om jeg har en veldig dårlig følelse av at båten fortsatt er ugrei og ikke vil opp på turtall....

(Har junior ikveld så får ikke gjort noe med båten ikveld)

Link to post
Share on other sites

Grønn.... syns du får til dette jeg :-) Distansestykket jeg prater om er som pakningen men er ca 5mm tykk og i plast eller bakkelitt, de kan være opptil flere cm tykke avhengig av hvor mye varme som skal avledes.

Om motoren din er sjøvannskjølt blir det ikke så varmt siden termostaten åpner på ca 60 grader, men om den har ferskvannskjøling går motoren varmere, rundt 80-90 grader.

Det som skjer er når du stopper motoren når den er driftsvarm og varmen får lov til å bre seg til forgasseren kan bensinen i forgasseren begynne å koke med da mye fordamping, ikke bra......

Link to post
Share on other sites

Da har jeg prøvd å justere forgasser.

Dette syns jeg er litt vanskelig.

 

Men jeg har hvertfall tatt båten på en liten testtur nå.

 

Gruet meg til å gi på ut av havna.

Men båten er med og går rett i plan.

 

Går litt ujevnt på tomgang og på lavt turtall men dette er forhåpentligvis finjustering av forgasser.

 

Ubeskrivelig glad for at det nå viser seg at problemet faktisk var forgasser OG stolt og sjokkert over at jeg har klart alt selv ;)

 

Føler meg ikke trygg på båten i hele tatt men ;)

Link to post
Share on other sites

Fin tråd dette her med mye nyttig info.

 

Jeg har selv en gammel V8, selv om det står Volvo Penta på min så er den i likhet med din Mercruiser basert på General Motors / Chevrolet 350 small block. Det er flere likheter enn det er forskjeller for å si det slik. Forskjellene er vel mest i mariniseringsdelene.

 

Så dette var interessant lesing. Jeg har mekket en del på tenningen på min men ikke rørt forgasseren ennå (som også er en slik Rochester Quadra variant). Min går litt ujevnt på tomgang så jeg vurderer å forsøke å justere forgasseren nå, tenningen er jeg nemlig 100% sikker på er korrekt iallefall, er også byttet ut med nye deler der.

 

Link to post
Share on other sites

Ja nå har jeg slitt med båten siden den ble sjøsatt i mai og ENDELIG er det i orden sett bort fra finjustering av forgasser.

 

Må rose dette forumet og all hjelp dere har bidratt med. Jeg har lært veldig mye i sommer.

 

Byttet det meste på tenningssiden pluss ny forgasser og ny styring så nå håper jeg det blir en sommer2015 uten særlig problemer :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...