lassepelle Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Ikke bare nye deler men du har lært mye om motor også :) Så fort motoren går som den skal så tar du deg en øl :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Kan være stag til sekundær porten som holder igjen så primær spjeldet ikke lukker nok. Sjekk og staget til aksellerasjons pumpen. Mulig du kan løsne festet til armen for primær porten (der gasswire skal være) og flytt et par hakk. Iallefall virker det som om primær porten ikke lukker helt. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
staram Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 Hva mener du med primærporten? Jeg har akkurat tatt av forgasser igjen nå og montert igjen. Alle porter på undersiden av gasser åpnet og var med slik dem skulle. Sliter litt med å få på bensinrøret igjen nå men det må nok snart gi tapt. To be continued .. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
staram Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 Da er båten startet igjen. "Tettepasta" ble brukt i tillegg til pakningen som fulgte med. Ingen endring... Hvis jeg presser på dette staget her så synker den på tomgang. Men å justere tomgangsskruen hjelper ikke noe for der er det ikke engang kontakt nå som skrevet tidligere. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Ikke bruk pakning på tube, det er noen små ganger under forgasser som kan bli tettet igjen. Bare bruk olje på pakningene. Legg godt merke til hvordan distanseplaten under gasseren ligger, at den ligger riktig vei. Falsk luft er nok det mest sannsynlige her. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Det stagget er til pådrag av sekundærportene/2. trinn ser det ut som, her må det være noe som ligger på. Primærporten er det stagget som gasswiren er festet til, når du vrir på den til ca halv gass skal sekundærporten begynne å åpne. Virker dette som det skal? Og er det slakk på staggene mellom portene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 En annen ting, har motoren hatt noen kraftige tilbakeslag med skyting igjennom forgasser? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Normarco Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Spray på med startgass mellom forgasser og manifold, mellom innsug og topp, på vakumslanger osv og hør om du får endring i gangen. Vri på fordeler slik at motoren sakner, prøv så å justere forgasser, får du endring i gangen da så "tweeker" du deg frem og tilbake til du har 8 grader på 1000 r/pm. Mener å huske på min 7,4 mpi at motoren måtte settes i en slags "adjustment mode" ved å jumpe to kabler i ett kontaktstykke, husker ikke helt hvilket eller hvilken pinner da det er lenge siden. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
staram Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 Ok men da er alt i orden med primær og sekundærporten. Det åpner slik du skriver. Ikke noe slakk. Motoren har ikke hatt noe skyting. Pakningen kan vel heller ikke monteres feil? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 På bildet her ser det ut til at du har en fjær helt til høyre som gir pådrag på primærspjeldet? Hvorfor det? Den tynne lyse til høyre for fingeren din... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
staram Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 Den drar 'av' gassen ikke på :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Må spørre om en ting, forgasseren du kjøpte.... er den fabrikkny eller overhalt overmalt som ny? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
staram Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 (redigert) Spør du meg så spør jeg deg ;) Men nå tror jeg kanskje at jeg er inne på noe. Jeg tok av forgasser igjen. Tenkte jeg skulle fjerne skjoldet som er over bimetallfjæra til choke. Monterte og startet opp igjen. Vips!! Skjoldet har stått i veien og forgasser har da ikke kommet helt nedpå. (Selv om jeg prøvde startgass og det ikke hadde noe virkning. ....) håper virkelig dette var grunnen. Nå måtte jeg skru opp igjen tomgangsskruen litt faktisk . Så NÅ skal jeg se om jeg får justert forgasser. Tenninga er nå ca 8-9 grader på 900 omdreininger . Er det greit ? Redigert 4.September.2014 av staram (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
lassepelle Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Høres ut som du er inne på noe nå :) Blir snart testtur? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Se der ja! Fantastisk! Jeg tror..... siden dette var årsaken og fra bildene dine så mangler du distansestykket mellom forgasser og innsug. Dette skal være der for at varmen fra motoren ikke skal påvirke forgasser, jeg ville prøvd å få tak i en slik etterhvert. Prøv å få den ned på 800rpm når du justerer :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
staram Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 "Distansestykke mellom forgasser og innsug" - Tenker du da pakning på underside av forgasser ? (Jeg er som sagt grønn på motor og mangler en del av de tekniske ordene ;) ) Den går veldig urent når jeg slipper den ned på 800rpm. Men det er vel forhåpentligvis justering av forgasser som skal til. Høres ut som du er inne på noe nå :) Blir snart testtur? Ja jeg skal prøve å få justert forgasser imorra. Kan ikke love at jeg får det helt hundre siden jeg aldri før har justert noen forgasser. Men jeg skal prøve. Testtur blir det hvertfall imorra! Selv om jeg har en veldig dårlig følelse av at båten fortsatt er ugrei og ikke vil opp på turtall.... (Har junior ikveld så får ikke gjort noe med båten ikveld) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Grønn.... syns du får til dette jeg :-) Distansestykket jeg prater om er som pakningen men er ca 5mm tykk og i plast eller bakkelitt, de kan være opptil flere cm tykke avhengig av hvor mye varme som skal avledes. Om motoren din er sjøvannskjølt blir det ikke så varmt siden termostaten åpner på ca 60 grader, men om den har ferskvannskjøling går motoren varmere, rundt 80-90 grader. Det som skjer er når du stopper motoren når den er driftsvarm og varmen får lov til å bre seg til forgasseren kan bensinen i forgasseren begynne å koke med da mye fordamping, ikke bra...... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
staram Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 Slik å forstå! Da må jeg prøve å få taki det. Jeg vet at båten har gått i saltvann tidligere. Flaut spørsmål men hvordan vet jeg hva slags type kjøling jeg har ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Maruma Svart 4.September.2014 Del på Facebook Svart 4.September.2014 Hvis du ikke finner et lokk for påfylling av kjøleveske på en stor rund sak i forkant av motor har du ikke ferskvannskjøling :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
staram Svart 4.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.September.2014 Ingen tank eller påfylling for kjøleveske noe sted nei :) Utrolig hvor mye jeg har lært i sommer ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
staram Svart 5.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2014 Da har jeg prøvd å justere forgasser. Dette syns jeg er litt vanskelig. Men jeg har hvertfall tatt båten på en liten testtur nå. Gruet meg til å gi på ut av havna. Men båten er med og går rett i plan. Går litt ujevnt på tomgang og på lavt turtall men dette er forhåpentligvis finjustering av forgasser. Ubeskrivelig glad for at det nå viser seg at problemet faktisk var forgasser OG stolt og sjokkert over at jeg har klart alt selv ;) Føler meg ikke trygg på båten i hele tatt men ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fjord725SE Svart 5.September.2014 Del på Facebook Svart 5.September.2014 Fin tråd dette her med mye nyttig info. Jeg har selv en gammel V8, selv om det står Volvo Penta på min så er den i likhet med din Mercruiser basert på General Motors / Chevrolet 350 small block. Det er flere likheter enn det er forskjeller for å si det slik. Forskjellene er vel mest i mariniseringsdelene. Så dette var interessant lesing. Jeg har mekket en del på tenningen på min men ikke rørt forgasseren ennå (som også er en slik Rochester Quadra variant). Min går litt ujevnt på tomgang så jeg vurderer å forsøke å justere forgasseren nå, tenningen er jeg nemlig 100% sikker på er korrekt iallefall, er også byttet ut med nye deler der. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
staram Svart 5.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2014 Ja nå har jeg slitt med båten siden den ble sjøsatt i mai og ENDELIG er det i orden sett bort fra finjustering av forgasser. Må rose dette forumet og all hjelp dere har bidratt med. Jeg har lært veldig mye i sommer. Byttet det meste på tenningssiden pluss ny forgasser og ny styring så nå håper jeg det blir en sommer2015 uten særlig problemer :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
staram Svart 6.September.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.September.2014 Da har jeg endelig hatt noen timer på vannet. Båten fungerer greit men den stopper på tomgang da den er varm.. Skulle absolutt hatt eksperthjelp til forgasser justering. Men heldigvis og endelig kan båten brukes ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.