Jump to content

Hva har du lært denne sommeren ?


Andboats

Recommended Posts

At deter gøy å kjøre i 45 knop også.

Selv om det ikke er noe spes.Båt racet sist helg i Tønsberg der F2 båter med Mercruiser 2.5 L totaktere kjørte,  gikk unna.

 

Var med og hentet en Ibiza 801 med 300 hk Mercruiser fra Tofte i Hurum til Tønsberg.

Egentlig gikk turen fra Oslo, men pga dårlig vær søndag med opp til 17m/s og høye bølger ble turen avbrutt ved Tofte og søkte nødhavn.

Fjorden der kan vel sammenlignes med Strømtangen og andre dårlige farvann når det blåser. 

 

Men på onsdag var det kun frisk bris, 7-10 og ikke så store bølger. Lå i ca 25knop, men ett strekk der det ikke var mye bølger

prøvde vi toppfart og det ble 45 knop.

 

Vanligvis kjører jeg under 10 knop med min 33 fots båt, toppfarten er 35+,men cruiser på ca 20.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

I sommer har jeg (nok engang) lært at godt vær i ferien er sjansespill hvert år, tapte i år igjen.

 

At kjetting er bedre en tau til ankring.

 

At tømming av septik med pumpe, ikke er så tungvint som først antatt.

 

At selv om bølgene utenfor Langesund/Mølen er til å leve med, er de IKKE det når du kommer til Rakkebåene :diving:

Vi fikk en tøff start på ferien i år utenfor Rakke, 2-3 meter bølger som bryter på toppen i snekke er ikke morro.

Måtte gå sikk sakk for å ikke få sjøen inn fra siden, propellen sugde stadig luft da vi "knakk" over bølgekammene.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Sommeren er på hell, men ikke så ille at man fortsatt kan føre opp ting på lista over hva man har lært "sommeren 2016". Her på østlandet har det visst stort sett bare regnet i vårt fravær, og været fortsatte å være begredelig etter vår retur ... men i de siste dagene har det vært riktig så sommerlig. Så i går lå vi da i vannet, fruen og jeg ... og hun kommenterte: "hvorfor er ankerlanterna rød på den ene siden og grønn på den andre?".

 

I går lærte jeg altså at båten jeg har hatt nå i snart tre år har tricolor - samt at jeg har ankret opp med tricolor i toppen av masta i tre sommersesonger og to vintersesonger. Ja, den ser jo hvit ut når man står i cockpit og ser opp.

 

Det er eneste fungerende lyset vi har i toppen av masta. Jeg skal sjekke opplagte ting i bunnen av masta ... som om det er gåen sikring elns ... men har ingen planer om å klatre til topps denne uka, så jeg blir vel å fortsette å bruke tricolor under oppankring i noen dager til. Det er vel bedre enn å ikke ha noe lys. (Flombelysning i kahytten er vel også et alternativ).har ankret opp med tricolor i toppen av masta i tre sommersesonger og to vintersesonger. Ja, den ser jo hvit ut når man står i cockpit og ser opp.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har lært at

 

  1. Når man skal legge til eller gå fra brygga, så gjelder det å ha mest mulig klart på forhånd. Alle tau, fendere, båtshake og det man ellers trenger må ligge klart og uten løkker og knuter på tauene.
  2. Mannskapet må forklares hva de skal gjøre på forhånd så man slipper å forklare det idet man legger til eller kaster loss.

Man får det mere travelt enn man tror når man skal legge til et trangt sted i bølger og sidevind... det er greit at alt er på stell da :)

Link to post
Share on other sites

Har lært av det ikke er vikeplikt mellom seilere i race. Når 20 båter skal rundt en bøye er det den som skriker høyest og mest vågale som vinner.

Var en gjeng ute i raunefjorden igår, disse seileren er pokker meg gale.  :giggle:

 

Samme regler (+ noen ekstra, bla ved runding av bøye) gjelder faktisk. Risikerer disk dersom båten du har vikeplikt for må gjøre en unnamanøver.

Men skal man vinne, så skal man vinne. Da må man leve på grensa og tøye strikken :pray:

Link to post
Share on other sites

Samme regler (+ noen ekstra, bla ved runding av bøye) gjelder faktisk. Risikerer disk dersom båten du har vikeplikt for må gjøre en unnamanøver.

Men skal man vinne, så skal man vinne. Da må man leve på grensa og tøye strikken :pray:

Hehe, hadde eg aldri trodd. Var ikke plass en halv § mellom de båten, så hvor vikeplikten skulle gjort av seg vet ikke jeg.

 

Link to post
Share on other sites

Hehe, hadde eg aldri trodd. Var ikke plass en halv § mellom de båten, så hvor vikeplikten skulle gjort av seg vet ikke jeg.

 

Veldig klare regler, men er noen tvilssituasjoner som oppstår rett før runding. Jeg er aldri i tvil om jeg har retten på min side eller ikke. Men kommer 20 samtidig blir det ofte noe trangt, ytterste båt gir ikke nok plass til de som er innenfor.

Link to post
Share on other sites

 

  • Mannskapet må forklares hva de skal gjøre på forhånd så man slipper å forklare det idet man legger til eller kaster loss.

 

Haha, hadde en litt pinlig en på Strömstad på vei hjem.

 

Perfekt tillegging og perfekt avreise ... ingen bruk av baugtruster, båten stoppet helt fint akkurat der jeg ville ha den, etter å ha løsnet hekkfortøyningen driftet hekken fint vekk fra brygga slik at vi kunne bakke ut uten konflikter med nabobåtene ... vel, en liten detalj ...

 

En av gjestene som var med gikk ned på flytebrygga for å løsne tampene der. De gikk i retur til båten, han løftet dem av kryssholtene. Jeg prøvde å forklare at tampene meget vel kunne løsnes fra båten, men ville ikke brøle, antok at han hadde noe slags form for plan om hvordan han skulle komme seg ombord. Manøveren for å komme seg tilbake til brygga og få plukket ham opp var alt annet enn elegant, mye bruk av bråkete baugtruster.

Link to post
Share on other sites

Har lært at 21 fot er litt lite å sove i 3 stk.

 

Neste sommer skal vi prøve campingvogn. Siden jeg ikke vil lære neste sommer at 2 uker på campingplass på svenskekysten, uten båt blir uutholdelig har jeg kjøpt en overmotorisert zodiac som skal være med i vogna. Den er så klart ment til barna.. Opplæring osv;p

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Haha, hadde en litt pinlig en på Strömstad på vei hjem.

 

Perfekt tillegging og perfekt avreise ... ingen bruk av baugtruster, båten stoppet helt fint akkurat der jeg ville ha den, etter å ha løsnet hekkfortøyningen driftet hekken fint vekk fra brygga slik at vi kunne bakke ut uten konflikter med nabobåtene ... vel, en liten detalj ...

 

En av gjestene som var med gikk ned på flytebrygga for å løsne tampene der. De gikk i retur til båten, han løftet dem av kryssholtene. Jeg prøvde å forklare at tampene meget vel kunne løsnes fra båten, men ville ikke brøle, antok at han hadde noe slags form for plan om hvordan han skulle komme seg ombord. Manøveren for å komme seg tilbake til brygga og få plukket ham opp var alt annet enn elegant, mye bruk av bråkete baugtruster.

 

:giggle: Regner med at du annonserte for eventuelle tilskuere at han ikke er fast mannskap.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

- At Yamaha 9.9fmh med 6 ports reedventil med boyesen, 12" propellstigning og fjernet plombe er utrolig morsomt å kjøre på 10 fot RIB.
- Lensepumper er fine oppfinnelser.

- At man må passe hodebunnen når naturen plutselig kaller og man må panikkfortøye på en fugleøy og gå i land og finne nærmeste lyng. I hekketiden. (Spiser ikke på den restauranten igjen).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...