Jump to content

Hva har du lært denne sommeren ?


Andboats

Recommended Posts

At det var varmere i sjø og luft i Trondheim enn Kreta i sommer.. Riktignok veldig tidlig på Kreta.

 

At bensin fortsatt koster mye.

 

Man kan bli solbrent flere ganger i løpet av samme sommer i Trøndelag.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Et rent uhelll.....vil ikke gå i detaljer da det er litt flaut etter å ha eid båt nesten hele livet. Gjorde opp for meg da:-)

Fikk nesten denne opplevelsen i sommer jeg og. Vi lå ved havn i Nevlunghavn med dregg sammen med en hel haug andre båter.

Kl. 5 på morgenen våknet jeg av en påhenger som startet... 1 minutt etterpå rykket det i båten og motorlyden tydet på at propellen slo i løse luften.

Det gikk heldigvis bra, både med påhenger og tau :smiley:

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

...at sommeren var på en onsdag.

 

...at et gammelt ordtak gjorde at jeg fortsatt har båt (selge høns i regnvær). Har klokket 2,5 motortimer i år og var på nippet til å legge den ut på finn. Har brukt lenger tid på rigging og fiksing mv.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Link to post
Share on other sites

At det fort blir høye og til dels krappe bølger i området hvor vesterelva møter havet utenfor Fredrikstad. Har blitt noen litt for heftige turer inn igjen etter å ha fisket. Båten jeg har er en Skibsplast 15 VS.


På en tur så ble det et litt for høyt fall for baugen så skruene cdspilleren var festet med ble revet rett ut. På en annen så ble det på ny fritt fall men på baksiden av bølgen jeg passerte var det en ny og større. Baugen gikk rett inn i den og jeg hadde vann som kom med høy fart over vindskjermen og rett i trynet på meg. Hadde en Gilde plastboks med fisk i stående på benken bak. Og den var halvfull av vann etterpå. Det gikk bra og vi fikk oss en god latter :P 

 

Nå passer jeg på å dra ut når havet er flatt og drar inn igjen litt tidligere. Prøvde å dra ut en tur på torsdag og da snudde vi tidlig. Når hele baugen kom under vann mens jeg kjørte på lav fart så var det ikke forsvarlig å dra ut. Heldigvis har jeg ikke åpen baug. 

Link to post
Share on other sites

Punkt 1 Vann skal på vanntanken ikke dieseltanken

Punkt 2 Vann fylles der det står "Water", Diesel der det står "Fuel"

Punkt 3 Vann skal aldri fylles på dieseltanken

Punkt 4 60 liter ferskvann har ingenting på en dieseltank å gjøre

Punkt 5 Gjenta punkt 1 - 5!

 

Ungdomsskole kjemien stemmer fortsatt og viste med all tydelighet at;

a Vann og olje blander seg ikke

b Diesel er lettere enn vann.

 

Analfabeten ble reddet av avtappingsstussen nederst på dieseltanken som gjorde at vann kunne tappes av dieseltanken inntil den lyse grønne dieselvæsken kom.

Ingen problemer med start eller drift etter dette. Ingen vann ansamling i Racor filteret.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lært at selv i Oslofjorden så kan en defroster være en god idé midtsommers når man har ei plastsnekke... Vinterens prosjekt er dermed sikret!

Gud hvor jeg gleder meg til å følge opp vårens kabeltrekking med luftslangetrekking! :crazy:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...