Jump to content

Hva har du lært denne sommeren ?


Andboats

Recommended Posts

Listen er lang,

 

- legge båten til land med anker ut akter (ikke utlært enda!)

- åpne opp kjølevannsystemet på Volvo Penta D6

- VHF, montering, feilsøking og bruk

- feste (og ikke feste!) anker på svai

- fikse vinsjen

- montering av batterimåler og ny batteribank

- polering av båt

.... og 1000 andre små og store ting (kjøpte første båt i fjor høst!)

Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/

 

"Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370

"Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse

Link to post
Share on other sites

I år har jeg lært:

- en seilbåt stikker mye dypere enn en motorbåt

- hvordan man får 10 liter diesel ut av kjølsvinet, og hvordan man tetter hull i dieseltank

- ALT om hvordan septiksystemet i båten virker (og hvor mye dasspapir kjærringa bruker..)

- at man må ha med seg mer enn et sett varme klær

Link to post
Share on other sites

Har lärt att Danska gästhamnar är mycket billigare och mycket bättre än Svenska gästhamnar på Västkusten. Vi har mycket att lära av Danmark.

Att det kan regna otroligt mycket i en öken (Anholt)

Har även lärt hur man byter septi slang från toalett till tank på en Viknes 1030 och en massa annat

Redigert av Svensk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

At uansett intensjonene, planlegging og viljestyrker så nytter det ikke å prøve og holder slankekuren når man bo på båt i 2 uker.

 

At Biltema sin vannbaserte kalesjeimpregnering holder i nøyaktig 2 uker eller så lenge det ikke regner.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Å si til ungdommen at de ikke skal være for sene når de drar på byen kan for ungdommen bety å komme tidlig neste morgen.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Slik så båten ut den 27. mars i år da vi kom frem til den for årets første helgetur. Men etter måking, fikk vi en fin tur til Oscarsborg der vi koste oss noen dager.

 

Så hva har jeg lært? Ingenting, jeg visste at dårlig vær ikke er noen hindring for en helg i båten!

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skibsplast er selve ur-dyret i norsk plastbåtproduksjon. Det var her det hele startet, og Skibsplast har tatt vare på gamle dokumenter., reklamebrosjyrer etc. På nettsiden til Skibsplast kan man laste ned brosjyrer for sin egen båt. MS Fjordgrynt, en Sportsmaster 15HT fra midten av 70-tallet finnes i en reklameplakat der.

Jeg var selv innom skibsplast i sommer og handlet litt. Den mannen har stålkontroll på alt som har med skibsplast å gjøre. Sto også en strøøken gammel skibsplast der som så nyere enn fabrikkny ut:)

 

Sto også en snekke med innebygd påhengsmotor der som så noe merkelig ut;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

- Jeg har lært at både meteorologene og vinden har løyet hele sommeren, og ingen av dem har vært flau en gang!

- Jeg har også lært at du er ikke nødvendigvis pessimist, fordi om du allerede i mai gleder deg til sommerværet som kommer i september/oktober!

:thumbsup::sailing::headbang::wflag::pray::giggle:

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

 

Vet noen om det er gjørmebunn eller stort sett steinbunn inn mot berget på østsiden av bukta? Virket som det var steinete i hvertfall der vi la oss ca. litt nord for 2.5m merkingeb, opp mot første tørrfallet (lille søkket der det er merket 10)

 

En klasiker den grunna der Ventus. Ved lavt lavvann kan jeg stå på grunna med skuldrene over vann når jeg tar meg en dukkert. Ellers er det fjellgrunn hele østsia bortsett fra den vesle sandstrandbiten du nevner. Bortsett fra denne er det god dybde hele veien

bilde

Redigert av REM (see edit history)

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

 

 

-At neste sessong skal jeg ha ekstra pakningssett til toalettet.

-At "batteriene holder sikkert ett år til" ikke er noe å sjanse på uten å teste.

-At en ordinær båtshake er lite egnet ved fortøyning til bøye i sterk vind.

-At man kan bli glad for penger brukt på medlemsskap i redningsselskapet, VHF og forsikring.

-At når man kjøper nye deilige lette sommerklær får man mest bruk for vinterbekledningen.

-At å ligge med hekken inn er digg og noe jeg burde lært meg før.

-At også jeg kan oppleve fiskelykke.

-At neste sessong skal jeg ha madlemsskap i Svenske Kryssarklubben og tilgang til deres bøyer.

-At kryssholtene jeg akkurat har installert burde blitt installert først som sist.

-At beste plan med familie ombord er å være framme til lunsj, med minst en dag i havn etter en dag med seilas.

Link to post
Share on other sites

At det er lurt å legge båtferien etter fellesferien, har jeg visst lenge, det har vi gjort de siste 20 årene. Men nå har jeg lært at det i tillegg også er lurt å ta 7 uker før fellesferien.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...