Jump to content

VP MD7B utlufting etter filterbytte


Forskeren

Recommended Posts

Hei båtplassen!
Etter å ha lest mye her i vinter (takk for et ypperlig forum!) har jeg har endelig fått kjøpt meg en flott seilbåt, en Alo 96 fra tidlig 80-tall. Skuta har relativt nye seil, god dekksorganisering og en fremdeles fornøyd, ny eier :)
Bilde av skuta:

bilde

 

Dessverre har den også en gammel Volvo Penta MD7B dieselmotor, som det naturligvis skjedde noe med nå.. Så, hele historien:
Har hatt noen turer med båten hvor motoren har fungert fint. Så lå den uten start i nesten 3 uker mens jeg var til sjøs på jobb. Når jeg kom tilbake startet den, men gikk litt tregt i starten; hørtes ut som den bare gikk på en sylinder liksom, og kunne ikke ruse den opp. Etter en liten stund på tomgang hørte jeg at lyden ble riktig, og jeg kunne ruse den opp, sette den i gir og tøffe ut av havna som normalt. Har kjørt veldig pent på motoren og gitt den god tid til å bli varm før jeg øker pådraget litt, ikke kjørt den på helt full gass osv.
Jeg skulle ut nå på søndag, og da hadde jeg samme oppstart, og lot den stå og gå på tomgang en stund til den var fornøyd. Bakket ut av båsen, og satte den i gir forut. Da fikk jeg ikke økt pådraget - når jeg dyttet gassen ned skjedde det ingenting. Satte jeg i fri, så kunne jeg ruse opp motoren. Fikk altså satt i gir både forut og akterover, og propellen gikk rundt og ga framdrift, men kunne ikke øke pådraget.
En hyggelig mann i havna hjalp oss inn i båsen igjen (blåste litt) og tipset meg om at filterbytte (dieselfilter) var tingen å prøve (synes kanskje jeg så en båtplassen-vimpel på skuta? Kudos til deg i allefall :) )
Forsøkte å bytte drivstoffilter, har et drivstoffilter som sitter skrudd fast i motorblokka:
img_20140811_212752.jpg
og en vannutskiller som sitter for seg selv:
img_20140811_212727.jpg
Filteret i vannutskilleren så helt for j*** ut, så det kan godt ha skapt problemer. Det andre så OK ut, men ble byttet uansett (forrige eier sa han ikke hadde gjort dette i år, men vannutskilleren tror jeg har stått en stund...)
Så, skiftet filter, og jeg forsøker så å lufte ut systemet som det står i manualen ved å
1) stenge lufteskruen på vannutskiller
2) åpne lufteskruen på dieselfilter
3) pumpe på håndpumpa på motoren
4) stenge lufteskruen på dieselfilter
5) skru av dysene (innsprøytinga)
6) Kjøre startmotor med fullt gasspådrag for å pumpe diesel ut i dysene
Men så sliter jeg med at det ikke kommer noe ut av dysene, bortsett fra tilbakeslag av litt diesel fra motorblokka (har skrudd dem helt av). Har full gass når jeg kjører starteren. Har også forsøkt å pumpe opp trykk med håndpumpa, uten at det hjalp (kommer heller ikke noe ut av dysene ved håndpumping, men det kommer en liten lyd som sier at det skjer noe et eller annet sted når jeg pumper opp trykk). Hvis jeg skrur på dysene og forsøker å starte motoren så starter den og går litt, men dør hen etter hvert. Kan jo virke som den ikke får noe særlig diesel da...
Dysene, med papir rundt i tilfelle dieselsøl:
img_20140811_212717.jpg
Er det noe jeg gjør feil her? Noen tips?
En ting til, det er en liten luftboble som kan sees nede i glassbeholderen på vannutskilleren. Er dette OK? Fikk den ikke ut på noe vis, tømmeskruen under er knekt av.
På forhånd tusen takk for svar :) Skal tilbake til båten på torsdag, og da hadde det vært greit å hatt noen planer for videre mekking ;)
Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke motoren, men de aller fleste motorer av lignende typer skal også luftes på høytrykkspumpa via lufteskruer som er på selve pumpa. Det gjøres med håndpumpa mellom pkt. 4 og 5. Ganske sikker på at du har hoppet over ett pkt. i manualen. Først når høytrykkspumpa er tom for luft kan det hende du må løsne ett eller flere dyserør og kjøre startmotor.

Du får ikke diesel frem til dyserør med håndpumpa. Det skjer bare med starter og høytrykkspumpa, men da må altså høytrykkspumpa være tom for luft først, så det er viktig å ta dette i rett rekkefølge.

 

 

Link to post
Share on other sites

Lyden du hører når du pumper på matepumpen, tror jeg er luft. Hadde samme problem på en md7a. Fikk ikke diesel fram, måtte fylle dieseltanken helt opp i påfyllingsrøret slik at det ble fall fram til matepumpen.

Har du byttet alle o-ringer på vannutskiller, også den lille (ca 2cm) som sitter øverst under lokket? Og er de hele? Smør litt diesel på disse så tetter de bedre.

Link to post
Share on other sites

Nei,skal ikke være luftboble i det du kaller vannutskiller,hvilket i virkeligheten er et kombinert grovfilter og vannutskiller.Du sier dreneringsskruen under er knekt.Er du sikker på at det her er helt tett?Symptomene du beskriver kan godt høres ut som luft i systemet, i verste fall en dieselpumpe som plundrer.

Link to post
Share on other sites

Sjekket litt rundt motoren din, og lufting av høytrykkspumpa skjer automatisk ved å pumpe minst 30 sek. etter at du har luftet og stengt lufteskrua på filteret. Det er MD 7 A som må luftes på høytrykkspumpa da de eldste har CAV pumpe, mens du sikkert har Bosch pumpe. Beklager at jeg rotet litt der.

Men jeg stusser over at du har løsnet dysene. Det er bare rørene som er festet til dysene du skal løsne litt og ikke selve dysene. Kanskje det var rørene du mente, da det er vanskelig å få lufta ut gjennom dysene.

Luft i vannutskiller ?? er vel neppe luft da den stiger opp. Er det i bunnen så er det vel vann går jeg ut fra, men det finner du nok ut av. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for svar!

 

Hegra: Det stemmer det du sier at det var et punkt om det, men det stod at hvis man ikke hadde åpnet opp pumpen eller det var førstegangs start av motor (helt ny motor) så skulle det ikke gjøres - men det er naturligvis lurt å prøve likevel!

 

Busk: Ok, ja, det er sikkert luft - høres jo ut som at det er luft som "siver" litt rundt... Kanskje det er luft i denne høytrykkspumpa jeg pumper opp trykk mot da, så jeg får lufte ut denne også. Jeg byttet den lille i midten også ja, byttet alle O-ringene bortsett fra den aller minste som skulle i dreneringsskruen (som er knekt). Tipper at de er fine, jeg inspiserte og dro fingeren rundt alle sammen. Den under tror jeg nok er tett, det kommer i hvertfall ikke noe diesel ut av den, og bobla har ikke økt i størrelse når jeg lufter ut i neste filter - da burde jeg vel dratt luft inn der hvis den ikke var tett?

 

Hjeltefjord: Ok, da må jeg vel gjøre noe med det. Hvordan er egentlig framgangsmåten for å lufte denne vannutskilleren/grovfilteret?

Den har en lufteskrue, men jeg har jo ingen pumpe *før* denne, og får jo ikke pumpet videre ut i systemet uten å åpne noe (og da drar jeg vel bare luft mellom utluftingene). Det renner ikke fra tank når jeg tar av dette filteret, så det kommer ikke trykk derfra liksom. Tanken er helt full, kjørt en liten time ca. etter at den var proppfull. Den står under ene cockpitbenken, så er vel ikke noe fall å snakke om. Tenkte at denne lufta herfra ville følge gjennom systemet når jeg lufta ut det andre filteret, stemmer ikke dette?

Tenkte litt på det, det virker jo som om luftbobla er "fanget" nedi glass-kammeret der. kanskje den trenger å få litt krenging slik at den unnslipper, den bør jo forsvinne opp igjennom filterboksen egentlig?

 

Denne dreneringsskruen nederst i vannutskilleren, er den viktig? Pleier det å bli så mye vann der at man trenger å tappe av? Kan kanskje spørre på Volvo-verkstedet om de kan skaffe denne lille skruen.

Link to post
Share on other sites

Hegra: Aha, ok. Jeg tror at B-utgaven også ble levert med CAV, det stod i hvertfall om det i manualen, ikke helt sikker på hva jeg har siden jeg ikke sjekket (stod jo at jeg skulle skippe dette). Mulig jeg ikke pumpet nok etter utluftingen av filteret, da.

 

Jeg skrudde av de boltene som satt oppå der (bildet av "dysene"/toppen av motorblokka i første post), under er det et hvitt slags "netting" liksom. Inni hullet ned i selve motoren sitter det noe hvit plastikkgreier syntes jeg at jeg så. Enten forklarer jeg feil eller så gjør jeg feil, litt usikker :D Men tror ikke det gikk an å skru de av på noen annen måte?

 

Tror det er en luftboble, men den ser som sagt ut som om den er fanget når jeg har fått tenkt litt på det. Den henger nok litt skeivt, det skal jeg klare å fikse på.

 

edit: Altså, B-utgaven ble levert med både CAV og Bosch. :)

Redigert av Forskeren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bilde lånt fra en annen tråd her på Baatplassen som jeg fant via googla bildesøk, det var dette røropplegget her jeg løsnet som jeg mener når jeg snakker om dysene. Altså de store mutterene i enden (de kunne sklis innover langs rørene ut av veien når de var helt avskrudd). Det er vel rett?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Ja, det stemmer, men det er best og bare løsne litt og ikke ta de helt av. Det kan fort komme skitt ned i dysene om du tar de helt av. Lufta kommer likevel ut hvis du kjenner at rørene kan beveges litt. :thumbsup:

Når det gjelder dette med luft i vannutskiller er det flere som har montert slange med belgpumpe mellom tank og vannutskiller. Altså slike slanger som brukes på utenbordsmotorer som har løse tanker.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har kikket litt nærmere på bildet av vannutskilleren din.Det du ser i bunnen er ikke luft men vann.Løser du bolten på toppen vil du se at dette er en gjennomgående bolt som gjenger i bunnen,altså.den som.holder det hele sammen.Øverste delen som er hvit er filteret.Dette kan du med fordel skifte.Har du knekt avtappingsskrue i bunn,kjøp ny.Nytt cav- filter med innsats får du kjøpt på Maritim til en fornuftig penge,der heter den cav296.

Link to post
Share on other sites

Har kikket litt nærmere på bildet av vannutskilleren din.Det du ser i bunnen er ikke luft men vann.Løser du bolten på toppen vil du se at dette er en gjennomgående bolt som gjenger i bunnen,altså.den som.holder det hele sammen.Øverste delen som er hvit er filteret.Dette kan du med fordel skifte.Har du knekt avtappingsskrue i bunn,kjøp ny.Nytt cav- filter med innsats får du kjøpt på Maritim til en fornuftig penge,der heter den cav296.

 

Hmm, jeg tror egentlig bildet er misvisende - man kan ikke se boblen der. Det ligger ingenting i bunnen av vannutskilleren, men noe helt oppe i toppen av glasset - det kan vel nødvendigvis ikke være vann, som skulle sunket? Jeg har hatt denne utskilleren i biter og rengjort, byttet alle pakninger og O-ringer og satt inn ny fitlerboks, og så koblet den til og fylt med diesel igjen. Så sånn sett burde den være fin. Var bittelitt vann i bunnen av den når jeg tok den av i utgangspunktet, men mest grums - og selve filterboksen så skikkelig stygg og brun ut inni!

 

Aha, greit å vite at det går an å bytte hele utskilleren for en billig penge om ønskelig! Men jeg kan kanskje ikke regne med at den tappeskruen er lik original volvo-del? Får høre med Volvo først om de har en skrue liggende først... :)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg holdt på litt mer idag, men ikke fått orden på dette. Viste seg at jeg hadde CV utgaven av høytrykkspumpa, så det var to lufteskruer på den også, en som luftes med håndpumpe og den andre med startmotor. Når jeg lufter dyserørene nå kommer det støtvis jevnt og fint diesel ut av dem, så det synes jeg ser bra ut.

 

Jeg åpnet vannutskilleren og fant både bittelitt vann i bunnen og litt luft i toppen av glasset, som ikke kommer ut pga helning. Fikk ut vannet og fikk ut lufta ved å skru løs hele enheten og riste litt på den, fulgt av grundig utlufting hele veien...

 

Ved start nå starter motoren og går, men kun i ganske nøyaktig 10 sekunder hver gang! Også når jeg forsøker gang på gang. Går fint i ca de 10 sekundene, og så dør den plutselig ut på et et sekund eller to.

 

Snakket med Framnes (Volvo penta verksted og forhandler), de mente rusk i tanken og nesten tett tilførsel kunne være årsaken. Så jeg tok av røret fra tanken og retur røret og satte på slanger til ei dieselkanne, og forsøkte å starte opp med dette. Akkurat samme resultat som før, går i 10 sekunder. Jeg luftet riktignok ikke systemet etter dette, men pumpet opp diesel til første filteret så lufta evakuerte ut av koblingen der (ikke trykktett akkurat) , så det skal vel ikke være nødvendig å lufte ut da? Kom jo ikke noe ut av grovfilteret. Kan jo prøve å lufte hele greia igjen, men siden det ikke var noe ulikt er jeg skeptisk.

 

Kan det være tett senere i systemet?

Noen som har tips eller gode ideer til hvordan jeg kan feilsøke videre, eller hva det kan være?

Link to post
Share on other sites

Og bytte fra kanne til tank eller motsatt vil jo ofte medføre at systemet må luftes da det vil komme luft i tilførsel. Og det at det lekket ut luft på filteret er jo heller ikke bra. Det bør jo være tett og luft kan vel komme inn også da.

Nå tror jeg begge lufteskruene på høytrykkpumpa skal luftes med håndpumpa, men ikke helt sikker på det.

Det kan jo også være håndpumpa som er tett i silen eller at den har defekte ventiler. Dette kan ofte merkes når man pumper. Det kommer lite diesel ut når man lufter, men er trykket bra så er den sikkert ok og heller ikke tett sil. Er trykket dårlig så åpne lufteskrue på filter, pump ut diesel og steng den mens du pumper. Idet du stenger skrua skal normalt pumpingen bli lettere. Er det ingen endring på motstanden kan det være ventiler i pumpa som er defekt.

 

Er det slik at du starter, den går i 10 sek. og kan startes på ny etter ei stund uten å luftes ? Hvis ja, så er der stor mulighet at håndpumpa er synderen.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Manualen sier at høytrykkspumpa skal luftes med håndpumpe på skrue 1 og startmotor skrue to, og dette fungerte strålende, så vil tro det er rett. Forstår det sånn at man ikke kan pumpe igjennom høytrykkspumpa, for å si det slik.

 

Ja, det er riktig at jeg kan starte opp i 10 sekunder gang på gang uten å lufte imellom.

 

Håndpumpa pumper i hvertfall mye diesel tror jeg, spruten står jo en halvmeter opp fra lufteskruen hvis jeg ikke passer på med papir over (ja, lukter litt diesel av meg her ;-))

Men vet ikke om jeg forstod forklaringa helt om at den skal bli lettere å pumpe på når jeg stenger? Den er ca samme, dvs hvis jeg fortsetter å pumpe blir den etter hvert hardere og får kortere gangvei med motstand, og det er forståelig (pumper bare på siste biten av bevegelsen til pumpehendelen). Hvis jeg skrur opp igjen lufteskruen er det dieseltrykk inni, og når jeg slipper ut trykket gjennom lufteskruen da så blir pumpa som vanlig igjen. Så da bør vel den være ok uten tilbakeslag og god pumpeevne? Den manuelle pumpa er vel ikke i bruk under vanlig motordrift heller?

 

Vanskelig å finne fram til akkurat hva som er feil synes jeg, mulig jeg må få noen til å se på det. Noen som kjenner til en marin penta-vant mekaniker i Sandefjordsområdet som kanskje vil komme og ta en titt for en avtalt sum? Ser for meg at det blir dyrt å få gutta fra Framnæs ut hit... :-P har en kollega på vei hit nå i sin seilbåt som skal ta en titt, godt over snittet mekanisk og elektrisk kunnskap, så kan jo hende han har noe magi å komme med :-D

Link to post
Share on other sites

Ok, satser på det er riktig det du skriver om luftingen og jeg har bommet litt igjen der. Ser ut til at håndpumpa også fungerer som den skal, men den er absolutt i bruk når motoren er i drift. Det er denne som holder trykket oppe slik at høytrykkspumpa får diesel. Håndpumpa (kalles vanligvis matepumpe) drives av en vipparm som vanligvis går inn på kamaksel. Jeg byttet håndpumpa på min og da var denne vipparmen så slarket at den var nær ved å kunne legge seg på siden av kammen på kamaksel. Da ville pumpa ha stoppet hvis så hadde skjedd. Det var riktignok en defekt ventil i pumpa som gjorde at jeg byttet.

Link to post
Share on other sites

Tror nok håndpumpa er ok, men det er jo enkelt og sjekke om den fungerer som den skal. Åpne lufteskrua på filter og pump til det kommer diesel. La skrua stå åpen og kjør så startmotor med stopperen på. Nå skal det også komme diesel ut ved lufteskrua. Gjør det ikke det må du må se nærmere på den.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser du søker mekanikker i en annen tråd. Sikkert fornuftig da det later til at du har prøvd det meste etter hvert. Men i ett siste desperat forsøk kan jeg jo nevne noen småting som sikkert ikke er feilen, men bare at det er nevnt :

Har du sjekket at stoppvaier fungerer nede ved pumpa slik den skal ? Hvis ikke stoppen går helt av kan den gi lignende feil som du har.

Kan det være en drivstoffslange som har en bøy ett sted, eller er innvendig gått i oppløsning og dermed delvis tett ? Er filtere montert riktig ?

 

Lite trolig noen av delene, men det er i hvert fall lurt og ta de enkle tingene først, før man begynner å dra bankkortet. Det kan nok være mer alvorlige ting som høytrykkspumpa, ventiler, eller ett eller annet mekanisk i selve motor, men håper i det lengste at det er en bagatell.

Uansett ville det vært lærerikt både for meg og sikkert andre også, om du deler med oss hva som er feilen når du en gang finner ut av det. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...