Jump to content

Reklamasjon ved kjøp av bruktbåt mellom private


Domex

Recommended Posts

Hei

 

Jeg har kjøpt meg en Marex 23 med en Volvo Penta aq225 med 290 drev. Jeg har i dag hatt en mekaniker for å sjekke motoren. Han fant flere feil. Motoren gikk bare på 7 sylindere. Vi fikk den til å gå på 8 sylindere men det er dårlig komp på den ene sylinderen og den spiser plugger. Lageret mellom motor og drev er også ødelagt og må byttes. 290 drevet siger også ned til bunn når man tilter under fart.

Mekanikeren sier at det kan bli kostbare reparasjoner.

 

Selger sa at alt var i orden med motor og drev. Men det er det altså ikke. Vi har brukt forbrukerrådets kontrakt ved kjøp av bruktbåt. Har jeg noen reklamadjonsrett ovenfor selger.

Link to post
Share on other sites

Hvor gammel er båten og var motorfeilene så åpenbare at du kan anta at selger burde kjent til dem uten bistand fra mekaniker?

Hvor mye forventes dekket og hvor gamle må båter være for at man ikke skal gå for reklamasjon hver gang noe ryker?

Redigert av Kjetil1 (see edit history)

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

For å være litt etterpåklok...: Hvorfor hadde du ikke med deg mekanikeren FØR du kjøpte båten?

 

Siden du ikke oppdaget feilen da du kjøpte båten (regner med at du testet båten/motor før kjøp) så er det ikke sikkert at selger heller hadde kunnskap for å avdekke disse feilene.

 

Hvor gammel er motor/båt? Hvilket prisleie snakker vi om?

 

Hvis båt/motor er i vesentlig dårligere forfatning enn det du kunne forvente så kan du jo prøve å få hevet kjøpet eller få selger til å utbedre feilene, ev et spleiselag.

 

Kk

Link to post
Share on other sites

Forsøk det enkle først. Ring og legg frem saken og be om heving av kjøpet. Kan være det går greit. Eller mulig han foreslår en løsning dere begge kan leve med.

 

Om han nekter vil det være vanskelig og uansett tidkrevende å vinne fram med feil på en så gammel båt, nær sagt uansett hvor rett du har.

Link to post
Share on other sites

Men jeg var så dum at jeg stolte på selger.

Mener å ha lest det samme noen ganger her på forumet...

 

Du må aldri stole på en selger og unnlate å gjøre noen undersøkelser. Gjør du det så ender det ofte som et bidrag til tabbekontoen.... Ta lærdom av det og jeg er redd du kan legge saken død og gå videre med livet om ikke selgeren er vennlig innstilt...

 

Lykke til.

 

Kk

Redigert av KongKing (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke enkelt å kjøpe noe som er 28 år gammelt om man forventer at alt skal være helt i orden.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Domex, jeg tror alle her er klar over det du skriver / lenker til i dine to siste innlegg.
Poenget til de fleste er nok mer rettet mot, hva gjør du nå?

Det er jo ingen klare lover/regler her, da det meste er åpent for tolkning. Det er ingenting som ligner på lovfestet 14-dagers returrett ved kjøp over nett/postordre. Ingen 5 års reklamasjon som man har ved kjøp av ny båt. Det er derfor skriver at du bør ta kontakt med selger, for deretter på en vennlig måte flegge frem utfordringene du har fått med kjøpet. Kanskje blir han med på en 50/50 deling av kostnadene? I beste fall går han med på avslag i pris tilsvarende hva reperasjonene koster. I verste fall sier han at "solgt er solgt".

Du sier ingenting om prisen du betalte. Det er en veldig relevant detalj med tanke på denne saken.

Redigert av Quaoar (see edit history)

Link to post
Share on other sites

Men jeg var så dum at jeg stolte på selger. Jeg skal høre med Forbrukerrådet i morgen. Jeg har også en kunde av meg som er forbruketadvokat så jeg får høre med han.

 

Du gir utrykk for at du er overbevist om at selger har vist om dette og solgt båten med feil vel vitende om dette.

Hvordan kan det ha seg? Å høre at en V8 går på alle 8 er vankselig.

Men var det lager lyd på noe måte ? Merket du under fart at drevet seg ned ? Mao at det var opplagte feil som enhvær eier burde oppdage ?

Og dersom det var opplagte feil, hvorfor oppdaget du de ikkje sjølv ?

Det er en virkelig gjennganger dette, at alle kjøpere påberoper seg dummis-stempel, men forventer at selgere alltid er proffmekanikere og har full oversikt.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Å kjøpe gammelt og ikke ha peiling, er vel noe de fleste har gjort, ofte som dyrebar kjøpt lærdom, tror nok du må sette dette på tabbekontoen og få satt istand selv, Er jo ikke sikkert selger har peiling heller, og da er det jo vanskelig å komme noen vei, Men selvsagt er det jo lov å prøve seg,

Ta kontakt med selger, gjerne skriftlig/mail, og legg fram problemet, Hvis selger mener alt var i orden under salget, må du nesten få demontert å se hva som er galt, antagelig ventilproblematik på aktuell sylinder enten grunnet saltvann i eksos, eller brent ventil,

 

Lager mellom motor og drev kan ryke hvis det kommer vann i knutebelgen, knuten kan også være dårlig, sigende drev, kan være alt fra slapp pumpe til defekte trimsylindere

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Har sjekket litt i dag og jeg har en god sak. Det som mange glemmer når de selger brukte gjenstander er at man kommer under kjøpsloven. Man får automatisk et ansvar når man selger gjenstander. Tror ikke alle er klar over det.

 

Selger er ikke villig til å gå med på noe som helst. Jeg har tilbudt å speise på reprasjonene.

 

Jeg vil nå få verkstedet til å skrive en vurdering og legge fram saken til forbrukerrådet.

Link to post
Share on other sites

Tror de fleste er klar over kjøpsloven. Jeg har selv vært gjennom samme runden som du vil starte på. Kjøpte en båt som var vrak rett gjennom etter en grunnstøting. Den var fikset litt og ingen synlige skader, men masse strukturelle svakheter var ikke fikset. Den sprakk opp første turen.

 

3 år senere fikk jeg tilbake pengene, etter mange nederlag og mye styr. Det ville også kostet mye penger om jeg ikke kjente folk i advokatbransjen.

Det var skader som kostet mye over kjøpesummen å fikse på.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Før du bruker masse tid å penger anbefaler jeg at du leser de tråder som finnes her på baatplassen, spesielt kommentarene fra Skipper Worse. Det kan hende du har en sak, det kan også hende at du kaster tid, energi og penger i sjøen. Slike saker er ikke svart/hvite men blir en avveiing av bland annet selgers opplysninger, pris på båten, hvor mye kjøperen har hatt anledning å kontrollere o.l.

Link to post
Share on other sites

Kan vanskelig se at du har noe god sak. Båt og motor er fra 86 slik jeg forstår det.

Alderen tilsier at en må forvente at det kan oppstå feil også på hente turen.

 

Jeg vil tro at selger var i god tro når han solgte, og at det blir nærmest en umulighet å bevise noe annet.

 

Kjøper en båt eller annet som nesten er 30 år gammelt, ja da er dette en del av risikoen eller virkelighetsbilde.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Kan vanskelig se at du har noe god sak. Båt og motor er fra 86 slik jeg forstår det.

Alderen tilsier at en må forvente at det kan oppstå feil også på hente turen.

 

Jeg vil tro at selger var i god tro når han solgte, og at det blir nærmest en umulighet å bevise noe annet.

 

Kjøper en båt eller annet som nesten er 30 år gammelt, ja da er dette en del av risikoen eller virkelighetsbilde.

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Link to post
Share on other sites

Det at selger var i god tro har ingen ting å si her. Hvis man selger en båt og det viser seg at båten er i mye dårliger forfatning enn hva kjøpssummen skulle tilsi så har selger et ansvar. Viser til kjøpsloven. Kjøper man en brukt bil fra et firma og bilen viser seg å være i mye dårligere forfatning enn selger har opplyst om så har man krav på å få reparert skadene eller heve kjøpet. Det hjelper ikke at firma ikke viste om feilene. Samme gjelder for kjøp og salg mellom private.

 

Det å kjøre saken til forbrukerrådet og konfliktrådet koster lite. Jeg driver regnskapskontor og kjører noen saker for kunder til konfliktrådet. Enkelt og greit. De aller fleste saker løser seg der.

 

Problemer er at mange som kjøper brukt ikke vet om rettighetene sine. De holder kjeft og svelger kamelen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...