Jump to content

Reklamasjon ved kjøp av bruktbåt mellom private


Domex

Recommended Posts

Verdien på 25K må jo være hvis motor er totalt havarert, noe som forundrer meg sterkt om den er, tipper du kommer langt med 5-10 000 i deler på motorrep, så har du motor i mange år, Kanskje selgeren vil være med på en deling av dette hvis han har litt dårlig samvittighet,

Norske båter er best!

Link to post
Share on other sites

Har jeg da noen rettigheter som kjøper?

 

Selv om enkelte er litt negative, så er det vel også rimelig klart at du som kjøper har alle rettigheter og et av de sterkeste rettsvernene vi har.

Dersom du mener deg svindlet, så er det som tidligere nevnt slik at svindel er straffbart, og det bør anmeldes til politiet.

 

Dersom du kun føler deg lurt, så kan du nærmest kostnadsfritt dra saken for forliksrådet, og de vil i nesten alle tilfeller forsøke å få til en avtale mellom deg og selger hvor dere deler kostnadene.

 

Forøvrig så er det slik at lagrene i svinghjulskåpen nesten alltid er dårlige på de motorene, fordi de aldri blir byttet, og det spiller som regel ingen rolle for båtens funksjon.

Skal du bytte de, så koster lagre, segerringer og tetninger rundt en femhundrelapp hos Volvo, men motoren må ut for å komme til.

 

At motoren går på 7 sylindre er heller ikke helt uvanlig, men dårlig kompresjon kan være et problem, du må finne ut hvorfor det er dårlig kompresjon, om det er ventilene eller ringene som er problemet.

At drevet siger er også helt vanlig, og du må nok pakke om sylindrene dine dersom det ikke bare er en lekkasje et sted.

 

 

Alt dette er de vanligste feilene som forekommer på gamle V8'ere og 290 drev, og finnes på omtrent 80% av de, heldigvis er det verdens enkleste og billigste motor å skru på, slik at mekanikeren din maler fanden på veggen etter min mening.

Link to post
Share on other sites

Selv om enkelte er litt negative, så er det vel også rimelig klart at du som kjøper har alle rettigheter og et av de sterkeste rettsvernene vi har.

Dersom du mener deg svindlet, så er det som tidligere nevnt slik at svindel er straffbart, og det bør anmeldes til politiet.

 

Dersom du kun føler deg lurt, så kan du nærmest kostnadsfritt dra saken for forliksrådet, og de vil i nesten alle tilfeller forsøke å få til en avtale mellom deg og selger hvor dere deler kostnadene.

 

Forøvrig så er det slik at lagrene i svinghjulskåpen nesten alltid er dårlige på de motorene, fordi de aldri blir byttet, og det spiller som regel ingen rolle for båtens funksjon.

Skal du bytte de, så koster lagre, segerringer og tetninger rundt en femhundrelapp hos Volvo, men motoren må ut for å komme til.

 

At motoren går på 7 sylindre er heller ikke helt uvanlig, men dårlig kompresjon kan være et problem, du må finne ut hvorfor det er dårlig kompresjon, om det er ventilene eller ringene som er problemet.

At drevet siger er også helt vanlig, og du må nok pakke om sylindrene dine dersom det ikke bare er en lekkasje et sted.

 

 

Alt dette er de vanligste feilene som forekommer på gamle V8'ere og 290 drev, og finnes på omtrent 80% av de, heldigvis er det verdens enkleste og billigste motor å skru på, slik at mekanikeren din maler fanden på veggen etter min mening.

Dette var da endelig et saklig og nyttig svar - synd at OP antageligvis aldri får det med seg.

Link to post
Share on other sites

Neinei, men ...

 

Mulige scenarioer:

 

A) Feilen eksisterte allerede på salgstidspunktet, og selger burde ha visst om feilen, da er selger en svindler (siden han har uttrykt at motoren fungerte bra), og det burde straffe seg. Dersom kjøper har problemer med å bevise at det er slik det henger sammen, vil kjøper antageligvis sitte med skjegget i postkassa, men selger er like fullt en svindler.

 

B) Feilen eksisterte allerede på salgstidspunktet, men selger visste ikke noe om det. Hverken kjøper eller selger kan lastes direkte (selv om selger kanskje burde være forsiktig med å skryte opp motoren). Ut fra et moralsk ståsted synes jeg selger og kjøper burde ha blitt enig om et forlik (men i praksis sitter vel gjerne kjøper med skjegget i postkassa?)

 

C) Feilen eksisterte ikke på salgstidspunktet, men inntraff rett etter salg, enten pga uflaks eller fordi kjøper har tynt motoren for mye. Da er det opplagt kjøpers problem, og selger burde gå fri.

Ok, på bakgrunn av siste posting fra Adeneo så har vi et scenario D også. Motoren fungerer, for visse definisjoner av "fungerer". Kjøper anser feilen som en vesentlig mangel. Selger anser det som normal og uvesentlig slitasje, og mener at han har sitt på det tørre - motoren fungerer jo. Det er et skjønnsspørsmål hvorvidt det er en vesentlig eller uvesentlig mangel, men dersom dette er en vanlig feil ved denne typen motorer av så gammel alder, og dersom motoren fortsatt kan brukes, så stiller vel kjøper svakt. Jeg mener fortsatt at det ikke innebærer store risikoen å selge en brukt båt; det er jo bare å være ærlig - dersom man vet at motoren ikke yter noe særlig, så sier man ifra om det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...