Jump to content

Luftavfukter på Elkjøp - samme som Maeco?


Austlendingen

Recommended Posts

Framtia skrev 13 minutter siden:

jeg er forøvrig på utkikk etter en slange, har klippet min slik at den nå er for kort. Noen som vet om steder man kan kjøpe sånn siliconslange?

Torshov bilrekvisita hadde slike silikonslanger i forskjellige tykkelser, men vet ikke om de har etter enda etter at de ble Thansen....

Link to post
Share on other sites

alidal skrev for 9 timer siden:

Da har min Sandstrøm luftavfukter sluttet å fungere etter 6 år... 

Startet med at den ikke lot seg slå av..

Når den etter mange forsøk til slutt lot seg slå av, ville den ikke starte igjen. 

Har sjekket på/av-knappen, men den er i orden...

Når jeg setter i stikkontakten blinker alle lysene sammen med tre korte "beep", så det ser ut som normalt.

Noen tips?

 

Min ene Sandstrøm funker fortsatt fint etter 6 år, men den er ikke så mye i bruk for tiden.

Den andre slutta jo å funke etter 3 år, da fikk jeg den nye modellen som erstatning på Elkjøp. Den står på hele året i et kjellerrom.

Begge kostet kr 1295 på tilbud så det er helt akseptabelt. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Da stoppet min Sandstrøm fra desember 2017 å gå. Den som jeg fikk i erstatning for en fra 2014 som tok kvelden :smiley:

Får vel høre om jeg har krav på ny...

 

Her en tråd om reparasjon av Meaco avfukter, som antagelig deler det meste av teknikken/elektronikken:

 

https://forums.ybw.com/index.php?threads/£0-43-fix-for-meaco-dd8l-dehumidifier.443173/

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 12 timer siden:

Får vel høre om jeg har krav på ny...

 

Det vil jeg tro siden den vel er ment å vare en "stund", eller i alle fall at de utfører en reparasjon hvis dette er mulig?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Kan være bare en termosikring som har røket, siden den virker helt død. 

Men får sjekke med Elkjøp før jeg evt. begynner å plukke på den. Såvidt jeg husker måtte jeg betale 700 imellom siden det var kommet en ny modell av avfukteren, og jeg kjøpte den opprinnelige til nedsatt pris. Det virker kanskje litt pussig. Men har kvitteringen et eller annet sted.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har du kjøpt den på Elkjøp så er vel kjøpet registrert hos dem på navn, telefonnummer eller hva vet jeg? Har helt sluttet å gjemme på slike kvitteringer da deres datasystem fungerer bedre enn mitt papirarkiv, heldigvis!:giggle:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Elkjøp sier det er 2 års garanti og 3 års reklamasjonsrett på Sandstrøm avfukter, så da får jeg ingen ny avfukter etter 3,5 år. Selv om jeg fant kvitteringen. Men kanskje de har tilbud igjen til høsten :smiley:

Får pille den fra hverandre, kanskje det er en bagatell å fikse.

 

Bruker dem mest i kjelleren hjemme da. Har en Cotech med 3 liters tank (veldig effektiv avfukter), en Andersson DHF 2.0 med 5 liters tank og en Sandstrøm av den gamle modellen (Meaco klone) fra 2014 som fortsatt funker.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 1 time siden:

Elkjøp sier det er 2 års garanti og 3 års reklamasjonsrett på Sandstrøm avfukter, så da får jeg ingen ny avfukter etter 3,5 år. 

Jeg lurer på om du kan ha misforstått. At de har ment 2 års garanti, og deretter YTTERLIGERE 3 år? Reklamasjonsrett på 3 år har jeg ikke hørt om, men 5 derimot. Eneste grunnen til at 5 år ikke skulle gjelde for denne måtte være at den er konstruert for ikke å vare så lenge. Og det tviler jeg på... 

Link to post
Share on other sites

Ja mulig det gikk litt fort der. Kan vel levere den inn på reklamasjon så kan de se på den.

De ville iallefall ikke gi meg en ny sånn på sparket.

 

Men kanskje jeg ser på den selv først, det er jo litt interessant. Ligger jo en del stoff på nett om feilsøking/rep på disse. 

Ikke akkurat den store kostnaden uansett når de holder noen år. 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en Sandstrøm på Elkjøp i fjor vår. Sluttet å virke en gang i løpet av vinteren. 

Dvs den startet, men fikk alarm for overoppheting i løpet av noen minutter og så stoppet den. 

 

Leverte den inn på Elkjøp nå i vår, drøyt år etter jeg kjøpte den. Fikk ny etter et par dager, med begrunnelse i at det ikke var reservedeler tilgjengelig. Får håpe denne varer noe lengre. 

 

Har hatt en Delonghi og en Maeco tidligere som også takket for seg etter noen år. Maecoen døde helt, Delonghien kuttet varmeelementet.

Gjorde et forsøk på å se om jeg kunne klare å fikse, men gav opp og kjøpte ny Sandstrøm 

 

 

Link to post
Share on other sites

@teerex, Du har 5 års reklamasjonsrett på Sandstrømen, ingen diskusjon. Hadde det vært en mindre feil som ikke gikk ut over funksjonaliteten i vesentlig grad hadde det ikke vært dekket.

 

Hadde samme erfaringen med Elkjøp med min Sandstrøm som var helt død, de hevdet reklamasjonsretten ikke gjalt, men jeg sto på mitt og krevde å få levere den inn. Dagen etter fikk jeg melding om at jeg kunne komme å hente en helt ny maskin.

 

Ikke prøv å åpne den selv når du er innenfor reklamasjonsperioden, da ryker den.

 

Edit: Ser nå at den er en erstatning for en du kjøpte i 2014, da tviler jeg på at reklamasjonsretten gjelder siden det er langt over 5 år siden du betalte for den.

Redigert av Asbjørn2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Asbjørn2 skrev 32 minutter siden:

Edit: Ser nå at den er en erstatning for en du kjøpte i 2014, da tviler jeg på at reklamasjonsretten gjelder siden det er langt over 5 år siden du betalte for den.

 

Ja korrekt, men jeg måtte jo faktisk betale kr 700 for å få en ny i 2017, siden jeg hadde kjøpt den opprinnelige i 2014 på kampanje med kr 700 i avslag den gangen. Høres egentlig rart ut det da.. men men :saint:

 

Kanskje de har en kampanje til høsten igjen. Så kan jeg kjøpe en og teste ut hva som er feil med den gamle ved å bytte over komponenter. Hvis jeg gidder. 

Kanskje er det bare sikringen, men den er loddet på baksiden av prinkortet så ikke så lett å teste den på sparket. Egentlig ikke så lettskrudd maskin, og lett å skade rotoren som er laget av et veldig sprøtt materiale.

Bestilte ny sikring fra Kina, ble en 50-pakk.... koster jo nesten ingenting uansett.

 

Så er det en kondensator der på 1 mikro F som er har eget beskyttelsesdeksel rundt. Antagelig for at ingen skal få seg en karamell :giggle:

 

sikring3.jpg.d583c9df3e393ca1f9148e434ebbd655.jpg

 

meaco1.JPG.892584f32de8a34d7ce6527dbbca709b.JPG

 

meaco2.JPG.eb4b5e6ac68a36ad9bcf15e4dadd2859.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Rart det der… sandstrømen min har rusla og gått i kjelleren på huset siden 2015. Ingen feil enda. 
 

Maeco’n har stått i seilbåten siden 2011. Problemfritt det også. Gått hele året. 
 

i motorbåten måtte opphenget til vifta byttes i 2014-15. kjøpt i 20010. Den hadde blitt flytta en del på, og sikkert fått litt juling. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...