Jump to content

Luftavfukter på Elkjøp - samme som Maeco?


Austlendingen

Recommended Posts

Sett at det er identisk vifte i DD8L og Sandstrøm'n. Førstnevntes vifte går hovedsakelig når RF er høyere enn ønsket, sistnevnte går kontinuerlig, såfremt ikke vanntanken er full. Da vil vel viften i DD8L i utgangspunktet leve lengre...

 

En annen ting. I går gikk jeg ned i kjelleren og skulle tømme Sandstrøm'n for vann. Det var helt mørkt i rommet. Ble obs på at i nedre venstre del av filteret, så lyste det opp inni maskinen. -sitter det et varmeelement eller noe inni der? -som gløder?

 

Synes forøvrig at Sandstrøm'n regelmessig holder RF betydelig lavere enn den er innstilt på. Med innstilling på 50%RF, så ligger det alltid på 41-43% mens den jobber, som stiger til 50% om den stopper pga full tank.

Link to post
Share on other sites

ja det er et varmeelement i avfuktere med denne teknologien.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Pussig.. noen som kan forklare hvorfor den lampa blinker, og hvorfor den ikke slutter å avfukte ved oppnådd grense.

Slik var den ikke før.

Fukt og tempsensoren i båten er nr. 3 altså nederst. Har litt varme på der også for tiden.

Sensor 1 er i et kjellerrom med vanlig kondensavfukter på full guffe, og sensor 2 er i en blindkjeller uten avfukter foreløpig.

 

bilde

 

https://www.youtube.com/watch?v=3GhszP9iZAA&feature=youtu.be

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Når lampen bilnker går den på halv viftehastighet og slår av varmeelement. Sakset fra maeco sin brukerveiledning (regner med det er samme for sandstrøm),

 

If one of the following events happens then the control panel will lock up and the fan light will flash.
 Temperature below 10°C
 Temperature above 40°C
 Relative humidity below 40%rh
 Machine has been working hard and needs to cool down internally
If you find that this happens and none of the buttons on the control respond, then do not worry, this
is normal and the dehumidifier is still drying the air as per the setting you left it in. The control panel
will start to work again when the conditions allow.

 

 

Min også går over i blinkemodus ganske hyppig..
Redigert av eriklepe (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja men hvorfor er det 23% fuktighet? Den var innstilt på 40%.

Nå etter et døgn med avfukter avslått er den oppe i 56 % (har ingen ventilasjon der, skulle teste hvor mye det økte uten avfukter påslått).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Ja den stopper jo når tankflottøren melder at tanken er full. Så det er nok best med slange hvis båten ligger på sjøen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

De fleste hygrometrene en kan kjøpe hos Jula, Clas Ohlson og lignende steder, er leketøy. Jeg har et slikt fra Jula, og det viser minst 10 - 20% feil. Noen av disse kan en kalibrere for 100% relativ fuktighet. Det gjøres ved å pakke de inn i en fuktig klut og en plastpose utenpå der. Etter en tid, kan en da justere via en liten skrue til 100% visning. Da jeg tok bilde av dette Jula-leketøyet, var korrekt relativ fuktighet 58%.

 

bilde

 

 

Dersom en vil måle korrekt relativ fuktighet, bruker man termometer, gjerne kvalitets termometer med kvikksølv og tabell. Først måler en temperaturen med tørt termometer. Deretter surrer en inn enden av termometeret med en liten fuktig tøyklump, gjerne gasbind og venter til temperaturen ikke synker mer. En kan også blåse på termometeret med en vifte.

 

Så går en inn i tabellen nedenfor, og i kryssningen for de to temperaturene, finner en korrekt relativ fuktighet.

 

 

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Mitt trådløse 3-kanals CO-hygrometer tror jeg ikke er så veldig feil.

Nå viser det 47% konstant i båten når Sandstrømen er innstilt på 50%. Har 6 varmegrader der nå (0 ute).

 

Tror kanskje Sandstrømen ble lurt forleden av noe kulde og isdannelse en dag i forrige uke da den etterpå bare fortsatte å tørke til det var 23%.

Hadde ikke varmeovn i båten da det frøs litt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Jeg var nede for at tjekke min Sandstrøm affugter i dag. Da jeg tændte den, så slukkede den igen efter cirka 30-40 sekunder og knappen "alarm" blinkede. I manualen står at det betyder, at den er oveophedet, men hvordan kan den overophede på 30 sekunder?

 

Nogen der har været ude for noget lignende?

Link to post
Share on other sites

Simple avfuktarar i millionbåtar, eg forstår det ikkje! Kjøp noko som duger, som t.d. Acetec Avfuktare RD50. Dette er ein sorptionavfuktar, laga i Sverige, og det skulle borge for kvalitet, i motsetnad til mykje av det

andre vrælet som er på marknaden. Prisen er ca 4500, og det er ikkje mykje å sei på når den nærast er evigvarande.

Skulle eg ha noko å utsette på den, er det kabinettet, det kunne godt ha vore av rustfritt stål når me snakkar om båt. Her er det brukt ein aluminium/zink legering, men den er sikkert grei nok.

 

Høyrt om dei som kjøper dyr båt og det billigaste fortøyingstauet? Mykje det same. Ser masse fuktskadar på gamle og til dels nye båtar.

Link to post
Share on other sites

Hvis du ikke er ombord og sjekker i båten i løpet av vinteren er det nok et godt poeng å kjøpe driftsikker avfukter. Da er nok de sikreste og enkle typene tryggest. Dissa avfukterne er mye enklere (og tryggere) idet de blåser fuktig og varm luft ut av båten. Paradoksalt nok er disse også dyrest i innkjøp.

 

For oss andre, som stadig er ombord er det ikke sikkert at det er den beste løsningen. Billigavfukterne kondenserer vannet ut av luften og lar dermed tilført varmeeffekt bli igjen ombord. Jeg kjøpe avfukter av denne typen, Ruby Dry, og har brukt denne i ca 10 år uten problemer (5 år drifttid) Byttet ut i år med ny billgtype fra Elkøp og den gjør like god jobb, men med halve effektforbruket.

Link to post
Share on other sites

Sikkert mykje rett i det du skriv. Denne avfuktaren er nok og i minste laget for ein stor båt som din. Sjølv har eg montert fast ein Acetec Avfuktare RD50 i ein båt på 31 fot som bles tørr luft rundt i båten. Og det er litt viktigt. Her avfuktar den absolutt alt. Alt vil her sei opphaldsrom motorrom og lasterom. Innstilt på ca 50% RF på hygrostaten. Forbruk ved avfukting 200 W, berre viftedrift 13 W. Eg har ein viss varme (ikkje mykje) frå den og sidan utblåsingsrøret er av metall og ligg på fall. Ikkje heilt etter oppskriften ser eg, men ser ikkje noko problem med det når det ikkje er svinkaldt, og det er det skjelden her på Vestlandet. Sett i høve til båten, som ikkje er av den dyraste, meiner eg dette kan forsvarast. Og ettersynet er heilt ubetydeleg. Kan anbefallast på det tørraste! Og etter so mange godord, er det sikkert dei som tenkjer eg har noko med salet av desse å gjere, det har eg absolutt ikkje!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...