Jump to content

Luftavfukter på Elkjøp - samme som Maeco?


Austlendingen

Recommended Posts

Bare 20 ?

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg var nede for at tjekke min Sandstrøm affugter i dag. Da jeg tændte den, så slukkede den igen efter cirka 30-40 sekunder og knappen "alarm" blinkede. I manualen står at det betyder, at den er oveophedet, men hvordan kan den overophede på 30 sekunder?

 

Nogen der har været ude for noget lignende?

 

Min Sandstrøm SDH20L13E var stoppet for en ukes tid siden. Det var kontinuerlig "5-pips-syklus". Husker ikke om alt lyste som normalt eller om det ikke lyste. Eneste indikasjonen på at noe var galt var pipingen og at den var stoppet. Måtte dra ut støpselet og plugge i igjen for å få startet den.

1976 Huglo 27

1990 Hansvik 18 combi
1987 Nord West 900
2001 Terhi Nordic 6020 C  -  2005 Quicksilver 620 Flamingo

Link to post
Share on other sites

Min Sandstrøm har gått kontinuerlig i kjelleren siden innkjøp. Registrerer at når jeg programmerer den på 50%RF, så viser eksternt hygrometer 42%RF. Setter jeg den på 60% så er det 51%. Så skal teste med et annet, identisk, hygrometer.

Men men... Så lenge den gjør jobben, så er det greit. DD8L'n tar seg av seilbåten.

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Sikringen til kursen til hagebåten gikk forleden, antagelig pga. litt for sterk kulde.

Vannet i slangen fra Sandstrøm'en ned til kjølsvinet var frosset og det var noe vann og is i beholderen også. Så muligens har det blitt en eller annen slags overledning i maskinen.

Men siden utelufta er relativt tørr nå så tok jeg den heller ned i kjelleren, og den funker like greit der så ingen skade skjedd heldigvis.

 

Avfukteren funket greit ned til ca -4 ute men da det ble -6 uten annen oppvarming i båten så ble det for kaldt med et par minus inne i båten.

Den har greid å holde ca 4 grader høyere temperatur inne i båten enn ute, bare pga. varmen fra seg selv, på halv hastighet.

Nå er det 40% relativ fuktighet og -6 i båten, sier min trådløse enhet fra CO.

Mens Sandstrøm'en har stått der innstilt på 40% har RF ligget på ca 25%.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har to hygrometre ombord, ett digitalt og ett analogt, som begge viser forskjellige verdier. Henholdsvis 42 og 55%, når sandstrømmen står på 40%, så ligger vel der i mellom en plass. Fuktig luft og kondens har vært ett ikke tema etter at sandstrømmen kom ombord. Oppvask, matlaging, kaffekoking, våte klær, osv, ting som tidligere kunne være problematisk i kaldt vær merker jeg lite eller ingenting til ombord nå.

Link to post
Share on other sites

Hygrometre: Jeg har flere elektroniske, og ingen viser på det nærmeste likt. Det er 6%-12% forskjell på disse, samme merke / modell. Antar at det gjelder de fleste hygrometre. Jeg har utviklet et dataprogram som leser av relativ fuktighet, og beregner et gjennomsnitt av fire hygrometre for å styre en luftfukter. Her ser jeg at forskjellen mellom disse ikke er konstant i døgngrafen, men også varierer i hht. luftfuktigheten.

 

Sikkert made in China eller Nord-Korea.

Link to post
Share on other sites

Har benyttet meg av B-vare tilbud fra Meaco.no på Meaco DD8L. Bestilte 22.12, ble sendt 23.12 og hentet i butikk på vestlandet 24.12!!

Kr. 2000 + frakt, ser ubrukt ut og sendt i orginal embalasje. Embalasje blir nå brukt på av 6 år gammel maskin som skal i retur for service. Ringte opp Meaco for hjelp til feilsøking på den gamle avfukteren for en uke siden. De tror feilen skyldes defekt motor på rotor, svarte kjapt på telefon og lovet uproblematisk service. Skal rapportere tilbake her om resultat. Hadde ikke vært avfukteren foruten de 5 årene den har vært i KONSTANT bruk. Båten som nå er 7 år gammel lukter enda nybåt.

Sjekket båten i dag 27.12. Full vanntank, temp utenfor båten -4 grader. Inne i båten 3 varmegrader. Ingen varmekilde utenom Meaco`n. Båten står på land.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ser ut som at min antagelse om at den ville falle ned i pris igjen ikke har slått til, Sandstrøm'en har ligget konstant på 2 kNOK siden i høst. Det kan jo også ha noe med at kronekursen har blitt en god del svekket. Jeg fikk dessverre ikke fingeren helt ut da den gikk for 1.5 kNOK.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kanskje de kjørte lave priser en stund for å få produktet kjent i markedet, og etterhvert må alle ha selv til langt høyere pris.

I produktteksten hos Elkjøp er det ikke så mye som antyder at denne egner seg til vinterbruk og lave temperaturer, i motsetning til kondensavfukterne.

Mine to til kr 1295 pr. stk var vel fjorårets beste kjøp for min del :smiley: De kjørte vel den prisen i perioder i august, september og oktober.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kanskje derfor Elkjøp har kjørt en del annonser for avfuktere i høst. Fukt i kjellere og i båter er jo ikke et nytt problem.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kanskje de kjørte lave priser en stund for å få produktet kjent i markedet, og etterhvert må alle ha selv til langt høyere pris.

Luftavfuktere generelt sett, kanskje - men en ting som slår meg er at det er lite/dårlig informasjon på Lefdal/Elkjøps websider, denne avfutkeren skiller seg ikke ut på noen måte - man må se på "utvidet produktinformasjon" for å se at den ikke er kompressorbasert. Bruker man "sammenlign"-knappen er det lite spesifikasjoner på hvor gode produktene egentlig er. "Fjerner inntil 20 liter vann pr døgn" - men hvor mange liter fjerner den dersom den står f.eks. i et uendelig stort rom, 5C, og 70% RF?

 

Her er det noen som ikke har lest korrektur - http://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima/SDH20L14E/sandstrom-avfukter-sdh20l14e#tab-more-info

:

 

Sandstrøm SDH20L14E er en effektiv avfukter som i tillegg kan brukes til oppvarming. Den er både enkel og stillegående og vil forstyrre dine daglige rutiner.

 

Høy ytelse: Denne avfukteren fra Sandstrøm er i stand til å fjerne inntil 20 liter fukt fra luften. Ved å fjerne fukt får du et sunnere og mer behagelig inneklima.

(dette apparatet vil forstyrre dine daglige rutiner, og når apparatet har fjernet 20 liter fukt, så er det stopp, da må man kjøpe nytt apparat...)

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt rykter om at elkjøp fikk kjøpt ca 2000 avfuktere fra samme fabrikk som meaco får produsert sine i kina. Det var visstnok en upålitelig selger i Kina som lot elkjøp få kjøpe disse. Såvidt jeg forsto skulle ikke elkjøp få noen flere enn avfukterrne de allerede har fått da dette salget ikke skulle finne sted. Så blir det spennende å se om elkjøp fortsetter å selge disse eller ikke. Min fungerer i hvertfall fortsatt fint, selv om hele saken frosset helt ned for en måneds tid siden :ghost:

Link to post
Share on other sites

Sandstrøm har jo mange modeller og de fleste er vel produsert på samme fabrikk ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jeg har hørt rykter om at elkjøp fikk kjøpt ca 2000 avfuktere fra samme fabrikk som meaco får produsert sine i kina. Det var visstnok en upålitelig selger i Kina som lot elkjøp få kjøpe disse. Såvidt jeg forsto skulle ikke elkjøp få noen flere enn avfukterrne de allerede har fått da dette salget ikke skulle finne sted.

Elkjøp har 5 avfuktere i sitt sortiment. 4 av disse er Sandstrøm.

Alle står med +100 i lagestatus, inkludert BP omtalte SDH08L13E tørkerotorbasert.

Jeg tror ryktene du har hørt er noe forbannet tøv.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har en Meaco DD8L kjøpt på båtferie i utlandet for 1 år siden. Nå har jeg fått et problem og Meaco i Norge er helt uinteressert i å hjelpe meg. De svarer ikke engang på tekniske spørsmål og sier jeg må henvende meg der jeg kjøpte den.

Saken er at min DD8L fungerer i ujordet stikk, men ikke i jordet. Jeg bruker den i båten og er avhengig av den fungerer på jordet anlegg.

Meaco i England mener at det er strømanlegget det er feil på. Problemet er bare at jeg har prøvd den i 4 husstander og det samme skjer over alt. Sikringen på anlegget går i det jeg putter den i jordet stikk.

Noen som har råd?

En ting er sikkert, blant alle mine båtvenner og kjente skal jeg i hvertfall ikke lenger anbefale Meaco, det må i så fall blir Sandstrøm på Lefdal eller Elkjøp.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan det være mulig når den har fungert smertefritt både i båten og hjemme i 1 år. Nå fungerer den hverken hjemme i jordet kontakt eller i båten.
Kjører jeg den i ujordet støpsel går den som bare det.

 

Tilpasset engelsk anlegg? Hva er forskjellen? Alle engelske elkomponenter kan brukes i Norge med adapter for støpselet.

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan det være mulig når den har fungert smertefritt både i båten og hjemme i 1 år.

Nei, da er det nok heller jordingsfeil - en kortslutning mellom leder og jord i apparatet.

 

Tilpasset engelsk anlegg? Hva er forskjellen? Alle engelske elkomponenter kan brukes i Norge med adapter for støpselet.

Det var nok et skudd i blinde da. Mulig jeg tar feil - men så vidt jeg kan erindre er jord i norske strømanlegg koblet til en av fasene, mens det i Utlandet ikke er slik. Det bør imidlertid ikke medføre at sikringen ryker når man kobler inn apparatet. Normalt skal vel jordingen ikke bli brukt til annet enn tilkobling av passive metalldeler og deksler.

 

Når man handler i utlandet kan man spare mye penger, men man gir også avkall på norske forbrukerkjøpsrettigheter - det er en kalkulert risiko.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...