Jump to content

Luftavfukter på Elkjøp - samme som Maeco?


Austlendingen

Recommended Posts

-nå har jeg den ene Meacoen gående i kjelleren for "testkjøring" siden jeg har gjort en rep på den. Jeg opplever ikke samme lukt der som jeg kan oppleve i båten. I seilbåten, hvor det i utgangspunktet er litt båtlukt fra før, er det mere lukt enn i den luktfrie og betydelig nyere Grandezzaen.

 

Kan hende lukten er kraftigst i begynnelsen.

Link to post
Share on other sites

Meacoen min gir også fra seg en skarp lukt hvis den startes etter å ha stått en stund ubrukt. Så vidt jeg husker stod det om dette i bruksanvisningen (ja, leste faktisk den før første gangs bruk), men det sto det også at lukta vil avta etter avfukteren har fått svive en stund. Slik opplever jeg det også, det lukter "avfukter" i starten, men etter en dags drift forsvinner lukta (slik er det i alle fall hos meg).

 

Har også en ozongenerator, men kan ikke si at den søtaktige lukta fra denne kan sammenlignes direkte med den fra Maecoen. Hvis det er slik at Maecoen produserer ozon bør ikke det være for mye, da ozon i gitte doser kan være farlig for mennesker (bruker aldri ozongeneratoren i rom jeg skal oppholde meg i, stopper generatoren og lufter godt før opphold i rommet).

Link to post
Share on other sites

Ozon er vel ganske hissig på naturlige bestanddeler i en båt, er det ikke det da? Mener noen en gang skrev om gummmipakninger ifbm luktfjerning... Men heg kan huske feil..

 

Uansett, ang avfukter så mener jeg å huske det sto å lese at avfukteren, eller ioniserende filter, gjør at lufta som går gjennom avfukteren får en ladning, positiv eller negativ. Partikler i denne lufta treffer partikler med motsatt ladning , og partiklene faller ned på bakken. Mener å huske at det er denne reaksjonen som gir lukt.

Men jeg skal se om jeg finner kilden til dette.

Link to post
Share on other sites

Det ser ut som du koser deg ombord Dykker :-)

Hvor kjøpte du det overvåkningssystemet,og er det enkelt å bruke?

Mvh: Tom

 

Dykker har en TellStick Net fra Telldus. Tellstick Net administreres via en webside hos Telldus, eller via en app på din mobiltelefon. Det er appen du ser et bilde av.

 

Løsningen består av en TellStick Net (hjernen), og så kan du legge til forskjellige komponenter. Jeg ser at Dykker har flere termometre (som rapporterer inn temperatur og luftfuktighet), og så antar jeg at han har flere brytere for å skru av og på strøm på lamper, ovner og annet. Basert på rapportert temperatur kan man skru av/på ovner, og basert på klokkeslett og/eller sol opp/ned så kan man skru av/på lys. Det er vel den vanligste måten å begynne å bruke en TellStick på i en båt.

 

Deretter er det bare å bygge ut: En IR-sensor kan registrere bevegelse og f.eks. skru på lyset når du kommer til båten, eller fyre i gang en sirene for å jage vekk de som kommer uanmeldt. Kanskje legger man til en værstasjon, så løsningen kan sende deg en SMS og/eller mail hvis det registreres f.eks. over 15 m/s vind ved båten. Deretter legger du på en brannvarsler, så du får SMS/mail hvis det detekteres røyk/brann. Og så videre ...

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut. Hvor kjøpes dette, og hva koster det mon tro?

 

Kjøpte selve gateway'en på CO; http://www.clasohlson.com/no/TellStick-Net,-gateway-for-smarthus/36-4860?LGWCODE=364860000;83825;6293&gclid=Cj0KEQjwqMHABRDVl6_hqKGDyNIBEiQAN-O9hNEyZfUF3Xr46NvXRkrm5Nec9S2EkjfJpeZpLzSXX68aArjZ8P8HAQ

 

Resten kjøpte jeg på Jula.  Sensorene på CO holdt ikke mål mht rekkevidde. Jula sine var gode. Satt forøvrig opp en ekstra antenne for å nå vindmåleren på flybrua. Er omtalt i en annen link her på forumet som jeg ikke finner i farten.

 

.

Redigert av Dykker (see edit history)

 

 

 

Link to post
Share on other sites

[...] Satt forøvrig opp en ekstra antenne for å nå vindmåleren på flybrua. Er omtalt i en annen link her på forumet som jeg ikke finner i farten.

 

 

Var det den tråden hvor jeg la ut link til et par 3 dB antenner? En som skrus rett i TellSticken, og en med magnetfot og kabel? Jeg fant mailkopi av kvitteringene mine fra eBay, men ingen av de to antenne (jeg kjøpte begge for å teste) har aktiv oppføring på eBay nå.

 

Det er ikke vanskelig å finne passende antenner til en veldig billig penge på eBay. Søk på "433 MHz antenna" og velg blant de antennene som har SMA-kontakt.

 

Mer info om TellStick her: https://baatplassen.no/i/topic/123899-tellstick-net-smart-produkt-ogs%C3%A5-til-b%C3%A5ten/

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...
Tom Rør skrev On 26/10/2014 at 18.44:

Jeg vil påstå at Akvanauten har klargjort mer enn nok om sine avfuktere, og det er godt å vite at det er en importør du kan ringe til hvis noe er galt med produktet. Prøv å ring til Lefdal hvis noe går i stykker. Du finner nok ikke kompetanse om produktet ved å ringe dem.

Angrer ikke på at jeg kjøpte Meaco ihvertfall.


Helt enig med Tom Rør:
-Og så langt har det blitt brakt på det rene at Meaco er programmert til å slå av viften for så sniffe av og til
-mens Sandstrøm kjører viften kontinuerlig også etter at hygrostaten har skrudd av selve avfuktingen .
-Bor man i båten vil Meaco som skrur av viften være en fordel.

-Videre er plasten i en annen farge og filteret er forskjellig.

 

Selv har jeg kjøpt nyeste/siste versjon av Meaco, og ser at Meaco skrur av vifta når ønsket RF er nådd.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Kjekt med avfukter, Sandstrøm eller Maeco. Om det er fordel eller ulempe at vifta slår seg av klarer jeg ikke helt å henge meg opp i, men ser absolutt poenget hvis en bor i båten. For en båt som ikke er bebodd ser jeg en fordel i en strømsvak vifte som beveger litt på lufta kontinuerlig og dermed kanskje også får avfukta krinkelkroker osv ørlite bedre?

 

Har Sandstrøm selv, bor ikke i båten og ser fordelen i at den ikke slår av vifta når ønsket RF er nådd ;-)

Link to post
Share on other sites

Har både Sandstrøm og Maeco- men nå har jeg fått en feilmelding på Maecoen jeg ikke forstår. I følge instruksjonsboken betyr det når det blinker på utropstegnlyset, at luftfilteret er tett. Men jeg har tatt av filteret, og det er veldig lite støv på dette. Noen som har noe tips? Se vedlagt film på hva som skjer.

 

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Samme feilmelding på min, men på min har viften sluttet å virke. Importøren var svært raske med å svare når jeg kontaktet dem, så jeg tenker jeg sender enheten over fjellet i løpet av kort tid for å se om den lar seg fikse. Har hatt den i 6 år og den har gått mer eller mindre kontinuerlig i disse årene, så jeg er superfornøyd med kvaliteten og kan leve med det dersom importøren skulle konkludere med at det ikke er lønnsomt å reparere den.

Link to post
Share on other sites

jma001 skrev for 3 timer siden:


Helt enig med Tom Rør:
-Og så langt har det blitt brakt på det rene at Meaco er programmert til å slå av viften for så sniffe av og til
-mens Sandstrøm kjører viften kontinuerlig også etter at hygrostaten har skrudd av selve avfuktingen .
-Bor man i båten vil Meaco som skrur av viften være en fordel.

-Videre er plasten i en annen farge og filteret er forskjellig.

 

Selv har jeg kjøpt nyeste/siste versjon av Meaco, og ser at Meaco skrur av vifta når ønsket RF er nådd.

Jeg har Sandstrøm på andre året nå, og den har vært helt problemfri.

Det er ikke riktig at viften går kontinuerlig, den slår seg at når riktig luftfuktighet er oppnådd.

Går strømmen, så starter den opp av seg selv igjen også.

 

Hvorfor skal det være problemer å reklamere hos Elkjøp? Stort sett de gangene jeg har reklamert på noe som de ikke har serviceverksteder til, så får du utlevert nytt produkt...

Link to post
Share on other sites

Den ene av de to Sandstrøm jeg kjøpte for 3 år siden tok kvelden i sommer. Har stått på stort sett kontinuerlig i et uoppvarmet kjeller-rom.

Disse blir ikke reparert så Elkjøp tilbyr erstatningsprodukt, sort of...

Jeg skulle få den nye Sandstrøm-modellen i desember når de får den inn igjen. Måtte betale kr 700 i mellomlegg siden jeg kjøpte den forrige på kampanje... men bob bob. Kunne sikkert ha kranglet på det. Blir spennende å se hvilke endringer/forbedringer de evt. har gjort.

 

https://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/klima-og-ventilasjon/SDH08L15E/sandstrom-avfukter-sdh08l15e

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Da har min Sandstrøm luftavfukter sluttet å fungere etter 6 år... 

Startet med at den ikke lot seg slå av..

Når den etter mange forsøk til slutt lot seg slå av, ville den ikke starte igjen. 

Har sjekket på/av-knappen, men den er i orden...

Når jeg setter i stikkontakten blinker alle lysene sammen med tre korte "beep", så det ser ut som normalt.

Noen tips?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...