Marwin Startet 21.September.2014 Del på Facebook Startet 21.September.2014 Reiste med Hurtigruta gjennom Brønnøysund i dag. 'Richardt With' måtte gi 5 støt i fløyta flere ganger, før en motordrevet seilbåt (uten seil oppe) kom seg unna. Hel familie på 5-6 stykker ombord, virret rundt inne i havna. Skremmende! Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Nidelv 1874 Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Jeg er i tvil om din manøver Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Pell deg vekk! Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Sett i sammenheng med tilbakemeldingene på denne tråden kan jeg forstå at det ansees unødvendig å vite hva f.eks 5 støt betyr. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
NilsPils Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Sett i sammenheng med tilbakemeldingene på denne tråden kan jeg forstå at det ansees unødvendig å vite hva f.eks 5 støt betyr. Hvorfor det? Når den store båten tuter vet man vel at man er i veien. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
BAN Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Hvorfor det? Når den store båten tuter vet man vel at man er i veien. Eller de er fra Stokmarknes og er vant til den jævl... hurtigrutebæljinga døgnet rundt.. Sitér dette innlegget Link to post
Mons Olav Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Enig med NilsPils.Ett tut holder lenge. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Mulligan Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Hvis jeg husker rett. 5 støt er et oppmerksomhetssignal. Ingen dramatikk i det. Men sider det er BP kommer det snart maaaange og sier jeg tar feil. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Enig med NilsPils.Ett tut holder lenge. Som betyr at jeg legger kursen styrbord om deg... Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Mons Olav Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Som betyr at jeg legger kursen styrbord om deg... ?? Javel? Der ser du hva vi som bare driver rundt inni de trygge fjordene vet om skipsfarten.Ingenting hehe. Sitér dette innlegget Båt med fjernkontroll Link to post
Bergen Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Som betyr at jeg legger kursen styrbord om deg... Om deg? Sjøveisregel 34. - et kort støt som betyr «Jeg forandrer kurs til styrbord», Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Hvis jeg lå midt i leden vil jeg oppfatte det slik. Selvsagt er jeg klar over regel 34. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Torsen67 Svart 21.September.2014 Del på Facebook Svart 21.September.2014 Blei tuta på i sommer selv når vi lå og lunket ut mot Nesoddtangen. Plutselig låt fløyta og nesoddbåten kom raskt opp i kjølevannet mitt. Pokker som jeg skvatt :-) Mener han ga to kjappe signal. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Et tut er jeg styrer styrbord. To tut er jeg styrer babord. Tre tut er jeg bakker. Fem tur er oppmerksomhetssignal. Lange støt er tåkelur. Om det gis andre lydsignaler er de nok stressa på brua. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) Enig med NilsPils.Ett tut holder lenge. Da burde du lese deg litt opp på sjøveisreglene.. Et tut er jeg styrer styrbord. To tut er jeg styrer babord. Tre tut er jeg bakker. Fem tur er oppmerksomhetssignal. Lange støt er tåkelur. Om det gis andre lydsignaler er de nok stressa på brua. Dette er noe alle som ferdes på sjøen selvsagt vet (iallefall de som har papir på av de lovlig kan føre båt).. Tåkelur/signal for nedsatt sikt er noe man hører svært ofte iallefall her i Grenland, hvor høsttåken ofte ligger tykk på natten og litt utpå morgenkvisten. Redigert 22.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
LM 9725 Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) Et tut er jeg styrer styrbord. To tut er jeg styrer babord. Tre tut er jeg bakker. Fem tur er oppmerksomhetssignal. Lange støt er tåkelur. Om det gis andre lydsignaler er de nok stressa på brua. Fem tut brukes vel i hensikt for å gjøre deg oppmerksom på at du er på (vei inn i) kollisjonskurs? Og gitt fra skip til fritidsbåt ment som et absolutt signal om å vike? Og til eksempel i en situasjon mellom fritidsbåter og hvis jeg hadde dykkere nede ville jeg benyttet fem tut om du ikke respekterte signalgiving (flagg og/eller lanterner) og dernest brukt simpel nødverge for å fysisk hindre deg å gå over dykkere. Så jada, er et oppmerksomhetssignal, men det er ofte i praksis ment for å høflig gjøre deg oppmerksom på at du blir pårennt snart om du ikke gjør noe aktivt veldig snart... Ellers om en bare skal hilse så finnes det fint signal for det også, en lang og to korte. Og for gemene samholdet på sjøen ville det vært greit om båtførere var med på at fløyta er et signal-instrument og ikke et bilhorn, uansett om de forsto signalene eller ikke. Jeg bruker av og til, spesielt med mindre båter eller seilbåter og særlig hvis ting er uoversiktelig, å gi signal om hvilken side jeg passerer på ved innhenting (to lange og et eller to korte). Føler mer det blir oftest oppfattet som utidig brøyting av vei fremfor høflig bruk av "blinklys" med hensikt de kan evt posisjonere seg hvis de ønsker. Virker rett og slett som hornbruk provoserer nokså mange, møter i alle fall nokså mange andre reaksjoner enn "lang-kort-lang-kort" på hornbruk. Redigert 22.September.2014 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) Sjøveisregel 34 (d) (d) Når to fartøy i sikte av hverandre nærmer seg hverandre og av en eller annen grunn ett av dem ikke kan forstå det andre fartøyets manøver eller hva det akter å gjøre eller er i tvil om det andre tar tilstrekkelige forholdsregler til å unngå sammenstøt, skal det fartøyet som er i tvil, øyeblikkelig tilkjennegi slik tvil ved å gi minst fem korte støt med fløyten raskt etter hverandre. Et slikt signal kan suppleres med et lyssignal som består av minst fem korte blink raskt etter hverandre, Videre sier regel 36 følgende Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhetHvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes. Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås. Redigert 22.September.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Poseidon Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) .... Ellers om en bare skal hilse så finnes det fint signal for det også, en lang og to korte. .... Tja, det stemmer vel ikke helt? Dette signalet har lite med hilsing å gjøre, men det brukes under nedsatt sikt: Regel 35. Lydsignaler under nedsatt sikt I eller nær farvann med nedsatt sikt skal de signalene som denne regelen foreskriver, enten det er dag eller natt gis således: c) Et fartøy som ikke er under kommando, et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, et fartøy som er hemmet av sitt dypgående, et seilfartøy, et fartøy som holder på med å fiske og et fartøy som sleper eller skyver et annet fartøy skal, istedenfor de signalene som er foreskrevet i punktene (a) eller (b) i denne regel, minst hvert annet minutt gi tre støt etter hverandre, nemlig et langt etterfulgt av to korte. Redigert 22.September.2014 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Sydvesten Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Ser ikke ut som Poseidon blir arbeidsledig med det første, er mye manglende kunnskaper ute blant de sjøfarende.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
LM 9725 Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) Tja, det stemmer vel ikke helt? Dette signalet har lite med hilsing å gjøre, men det brukes under nedsatt sikt: Regel 35. Lydsignaler under nedsatt sikt I eller nær farvann med nedsatt sikt skal de signalene som denne regelen foreskriver, enten det er dag eller natt gis således: c) Et fartøy som ikke er under kommando, et fartøy som har begrenset evne til å manøvrere, et fartøy som er hemmet av sitt dypgående, et seilfartøy, et fartøy som holder på med å fiske og et fartøy som sleper eller skyver et annet fartøy skal, istedenfor de signalene som er foreskrevet i punktene (a) eller (b) i denne regel, minst hvert annet minutt gi tre støt etter hverandre, nemlig et langt etterfulgt av to korte. I nedsatt sikt ja. Og mulig jeg tar helt feil, men er en del som bruker en lang og to korte for standard hilsning og en "master salute" med tre lange og to korte. Og om en søker etter lydklipp eller videoer med skipshorn er det mange opptak av skip som møtes og hilser hverandre lang kort kort. Men for all del, mulig det bare er sedvaner og ikke mer. Og i ordinær sikt og ikke repetert annethvert minutt så blir det vel ikke misoppfattet heller... Redigert 22.September.2014 av LM 9725 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 (redigert) Det som vanligvis praktiseres når man hilser med hornet er at det første skipet gir tre lange. Så svarer det andre skipet med tre lange. Deretter setter det første skipet "punktum" med ett kort støt og til slutt setter det andre skipet sitt "punktum" med ett kort støt. Ett langt etterfulgt av to korte er forøvrig morsebokstaven D.Som enbokstavsignal har den betydningen "Hold klar av meg, jeg har vanskelig for å manøvrere". Det hender at denne blir gitt med hornet når f.eks et stort cruiseskip skal manøvrere seg ut fra en havn - og det kan vel kanskje hende at dette forveksles med en hilsen, ikke vet jeg ... Noen master salute med tre lange og to korte (morsetallet 8) har jeg forøvrig aldri hørt om, men derfor ikke Redigert 22.September.2014 av Poseidon (see edit history) Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Gunga Din Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Det som vanligvis praktiseres når man hilser med hornet er at det første skipet gir tre lange. Så svarer det andre skipet med tre lange. Deretter setter det første skipet "punktum" med ett kort støt og til slutt setter det andre skipet sitt "punktum" med ett kort støt. det er så man gjører mellom dampbåter blandt annet...... kutyme er vel også att det yngste fartøyet starter og hilser på det eldre ....... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
pacuare Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Og for gemene samholdet på sjøen ville det vært greit om båtførere var med på at fløyta er et signal-instrument og ikke et bilhorn, uansett om de forsto signalene eller ikke. Jeg bruker av og til, spesielt med mindre båter eller seilbåter og særlig hvis ting er uoversiktelig, å gi signal om hvilken side jeg passerer på ved innhenting (to lange og et eller to korte). Føler mer det blir oftest oppfattet som utidig brøyting av vei fremfor høflig bruk av "blinklys" med hensikt de kan evt posisjonere seg hvis de ønsker. Virker rett og slett som hornbruk provoserer nokså mange, møter i alle fall nokså mange andre reaksjoner enn "lang-kort-lang-kort" på hornbruk. Har aldri vært borti denne typen hornbruk, ser heller ikke nytten av den. Mellom småbåter er det vil jeg si at det er utidig å bruke lydsignal. Man har det ikke travlere enn at en kan komme seg forbi hverandre med sunn fornuft og vise med kurs hvilken side man ønsker å gå. Generelt vil jeg påstå at en har driti seg ut hvis noen tuter på deg, det skal være mulig å forutse hvor store båter går. Pell deg vekk er 5 eller fler tut, i færderseilasen har jeg hørt båter tute mer eller mindre konstant... Alltid noen som parkerer midt i leia. Og skipsførere som er nervøse, danskebåten har litt lavere puls enn besøkende båter. Sitér dette innlegget Link to post
LM 9725 Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Er litt of topic uansett, og summerer da i at det er sedvane eller kotyme annet steds enn Norge. Men leter man etter lyd av skip er disse "lang pluss kort kort" evt "lang lang lang kort kort" vanlig så lenge man mener stort skip og utenlandske havner og kanaler. Uten at internett nødvendigvis er allmektig og har rett, så er det temmelig mange videoer og lydklipp av skip under tematikk captains salute eller ship(master)s salute, og vanligste lyden av store skip jeg tenker er den type hilsner. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Rainbow Svart 22.September.2014 Del på Facebook Svart 22.September.2014 Hva betyr så dette da? (Se hele) http://www.youtube.com/watch?v=JLbYZkSQpsE Sitér dette innlegget Tidligere nick Seil-løs RS Totalmedlem Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.