Jump to content

Hærverk, blir jeg skuteløs nå?


Zitt

Recommended Posts

Som jeg også har nevnt kom en av Båtplassens medlemmer med et ønske om å kjøpe vraket. Han kunne ikke få kjøpe vraket av Gjensidige, det kunne bare jeg gjøre. Jeg kjøpte vraket tilbake for kr 10000.

Det ... høres ganske meningsløst ut! (og 10 kNOK er bare en liten del av det hele - kostnaden for å kassere en fritidsbåt er vel enda større).

Link to post
Share on other sites

En båt har alltid en salgsverdi, selv om den er våt oppi. Men forsikringsselskapet har ikke lov til å selge vrak til private, med unntak av den som eide båten. Jeg tipper at noen har gjort et godt kjøp til 10.000,- her. Tomt skrog er verdt såpass, og hvis man klarer å gjøre seg nytte av en del av utstyret så er det ren netto.

 

En båt i havna der jeg holder til ble hevet etter tre måneder under vann (sjøvann). Et kvarter etter at den var ferdig lenset hadde de start på motoren, og den gikk som om den aldri skulle ha gjort annet. Lanterner, ekkolodd, instrumenter m.m. virket fortsatt, det eneste som ikke virket var radaren. Noen timer senere var båten på vei til sin nye hjemmehavn tre-fire timer unna. Så alt trenger ikke bli ødelagt selv om det blir vått...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg syns du skal kjøpe båt, hvordan er ikke så nøye.

Det viktigste er at du fortsatt skriver på forumet, det er alltid en glede å lese dine innlegg.

Så dersom en gummibåt fra Biltema er nok til at du skriver, holder det for meg [emoji4]

Uansett, lykke til med både Frue, whiskey og vin i helgen, dere finner nok en god løsning!

Faktum er, Klovn1, at jeg har beholdt gummibåten og påhengeren, så en viss kontakt med miljøet er det fremdeles mulig å opprettholde, og det kan det jo bli skriving av. :thumbsup:

 

 

Det er godt å høre at du har kommet til enighet med selskapet og at du kan starte på blanke ark med godt humør Wiking. Jeg må si jeg har følt en uro her på dine vegne.

 

Jeg har campingvogn i tillegg til båt, kan ikke sammenlignes på noen måte.... unntatt lanstrømskabelen.

Det er kos med begge deler men jeg må si at frihetsfølelsen er en del større med båt. Det krever større planlegging med bobil enn vogn, da du er litt låst når bobilen er rigget opp på plassen. Men det er jo enklere å farte rundt uten henger, plusser og minuser med alt.

 

Om du ender opp med båt igjen ville ikke jeg valgt noe mindre, komforten er jo så mye bedre med de ekstra fotene.

 

Min konklusjon er vel..... Kjøp deg båt igjen, og lei en bobil eller campingvogn hvis du føler for det :-)

 

Lykke til Wiking!

Tusen takk, Maruma! Vi har en forholdsvis lang fartstid som campere, for det aller meste i Sverige og alltid hytteleie. Sverige er et bra land å campe i for oss hundeeiere, Nå har imidlertid hundene fått de nødvendige vaksinene, så nå kan vi jo reise hvor vi vil.

 

 

Godt det løste seg :-)

Vi har også campingvogn. Om det av økonomiske grunner eller anna skulle bli at vi måtte velge vekk ein av delane, så går vogna først. Og skulle det ennå knipe på bytter eg båten i mindre båt.

Jeg har ingen problemer med å skjønne den prioriteringen, Sæbø!

 

 

Godt at det har løst seg for deg :)

Men når du nå har mulighet så hvorfor ikke kjøpe stor båt. Vi gikk fra ca27 plast til en 36 fots stålbåt og fikk plutselig hytte på vannet. En helt utrolig deilig forandring. Ok, det går ikke så fort, men rusler lett i 7-8 knop og fortere enn det trenger jeg ikke flytte hytta :)

Det kan jeg si deg, Anjuma, de gangene det går 7-8 knop er jeg alene i båten. Det er fruen som liker fart. Hvis vi for eksempel er på vei hjem fra tur, og fruen sulten kommer på den pannen med lapskaus som er igjen fra dagen før, da er det bare full clutch som gjelder. Jeg våger ikke engang å snu ryggen til henne. :giggle:

 

 

Da håper jeg det blir en ny båt etterhvert, med påfølgende prosjekt tråd!!! :pray:

Ja, det er jeg med på, Dinos! :thumbsup:

 

 

Flott det ordnet seg Wiking :smiley: og lykke til videre om det blir på gummihjul eller kjøl.

Håper uansett vi får høre mer fra deg her inne. Du er en fin fyr :thumbsup:

Tusen takk, SoBo! Jeg har ingen tro på at vi ender opp på landeveien. Vi er nok for glad i sjøen til det.

Om jeg i fremtiden finner noe å kommentere på Båtplassen vil tiden vise, men sjansen er jo der. Skrivekløen er ikke så god å stagge. :giggle:

 

 

Jeg synes du skal benytte anledningen til å realisere noen drømmer, for drømmer har vi vel alle, og det er alltid en båt til salgs en "annen dag"! Jeg vil dog fraråde deg å blande whisky og vin for det høres ut som en dårlig kombinasjon.

 

Forøvrig gratulerer med greit oppgjør og godt at enda et oppgjør har endt "lykkelig" og uten at de dystre spådommer som til stadighet blir fremsatt her på forumet hva angår forsikringsselskaper og oppgjør ble gjort til skamme. Kanskje sågar urettferdig å omtale det aktuelle selskapet som Gjenstridige som har blitt gjort en rekke ganger her av noen "Moromenn". Har selv kun hatt god erfaring med Gjensidige.

Jeg takker for tipset om ikke å blande whiskey og vin. Du har helt rett, det er ikke godt. :giggle:

Ellers er jeg helt enig med deg angående Gjensidige. Jeg har aldri hatt dårlig erfaring med dem.

 

 

Støttes! :thumbsup:

:smiley::blush::smiley:

Link to post
Share on other sites

Det ... høres ganske meningsløst ut! (og 10 kNOK er bare en liten del av det hele - kostnaden for å kassere en fritidsbåt er vel enda større).

Jeg håper inderlig at han som kjøpte vraket av meg får noe ut av det, så mye som mulig!

 

 

En båt har alltid en salgsverdi, selv om den er våt oppi. Men forsikringsselskapet har ikke lov til å selge vrak til private, med unntak av den som eide båten. Jeg tipper at noen har gjort et godt kjøp til 10.000,- her. Tomt skrog er verdt såpass, og hvis man klarer å gjøre seg nytte av en del av utstyret så er det ren netto.

 

En båt i havna der jeg holder til ble hevet etter tre måneder under vann (sjøvann). Et kvarter etter at den var ferdig lenset hadde de start på motoren, og den gikk som om den aldri skulle ha gjort annet. Lanterner, ekkolodd, instrumenter m.m. virket fortsatt, det eneste som ikke virket var radaren. Noen timer senere var båten på vei til sin nye hjemmehavn tre-fire timer unna. Så alt trenger ikke bli ødelagt selv om det blir vått...

Ingenting hadde gledet meg mer enn å se Wikingen på fjorden igjen!

Link to post
Share on other sites

Du har helt rett, Anjuma! Men sånn er det dette med gamle damer, de glemmer lett. :giggle:

Den turen da behov for lapskaus dukket opp er faktisk sann, men til fruens unnskyldning så ble programmet endret underveis. Meningen var å reise hjem tidligere den dagen.

Kunsten er å bruke alle hendelse for alt de er verdt! :giggle:

Link to post
Share on other sites

(...) forsikringsselskapet har ikke lov til å selge vrak til private, med unntak av den som eide båten.

Står det faktisk noe slikt i norske lover? Eller er det interne spilleregler som kommer til anvendelse? Jeg klarer ikke å se noen årsak til at det skal være slik - bortsett fra at salg av båter til privatmarkedet ikke er en del av kjernevirksomheten til forsikringsselskapet, og at det således kan være greit å sette bort jobben til en forhandler/megler. Wiking26AC (nickbytte snart?) skal i allefall ha full honnør for å ha gjort denne jobben og tatt på seg risikoen!

 

En båt har alltid en salgsverdi, selv om den er våt oppi.

Mulig markedsverdien for denne båten ligger over 10 kNOK, hva vet vel jeg ... men utgangspunktet mitt var at alternativet var å kassere båten. Dersom man lar salget gå gjennom et firma som spesialiserer seg på slikt så blir det vel noe annet. Men at en båt alltid har en salgsverdi, det tror jeg ikke på. Før eller senere kommer det nok til et punkt hvor man kan legge båten ut på gi-bort-spalten på finn, uten at båten blir avhentet.

Link to post
Share on other sites

Takk selv for hyggelig handel Wiking :-)

 

Dette går helt sikkert fint, ser nok for meg at skuta får

ennå noen år på baken, om enn i en annen setting en din.

Du er selvsagt velkommen innom om du vil se utviklingen.

 

De var medgjørlige inntil videre på opplagsplassen, på land,

men ville ikke ha den liggende til kai der etter sjøsetting. ser ikke for

meg at jeg trenger mer enn de par ukene de antydet.

 

Har snurra motoren, med direktekoblinger, så planen er å starte den

Mandag. Må bare få på plass dysene og en anordning med kjølevann.

Og sist men ikke minst, drivstoff.. tankene inneholdt ca 30liter vann

av kanskje 300 totalt.

 

Så etter at jeg da har sett hva som virker og hva som ikke gjør

det, byttet og kobla opp. og kanskje et strøk med bunnsmøring,

er den klart for sitt rette element igjen.

 

Tar bilder underveis så skal se om jeg lager et sammendrag i en

prosjekttråd etter hvert..

Redigert av dude (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du må være forsiktig, Dude! Når, ja jeg sier når, du får start på herligheten må du komme deg raskt avgårde, ellers er jeg redd du kan bli tjoret fast på verkstedet hos Båtens Beste. De trenger helt sikkert skikkelige mekanikere, og hvis ikke normal "headhunting" virker kan de sikkert bli nokså desperate. :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...