Jump to content

Hærverk, blir jeg skuteløs nå?


Zitt

Recommended Posts

Heilt ærlig...som eg nevnte tidligere, - tre år nedgang i markedspris og i tillegg verdireduksjon på motor iht hestekreftavgift. Bare 10.000.- i nedskriving ser eg som eit kupp sjølv om ein del innredning er oppgradert.

Eg hørte ein som gikk på en smell med vraket, når han takka ja så fulgte regning på berging med på kjøpet ? Og motoren var plukket ut og stod på verksted, de ville ha mange tusen for konserveringsjobben. Sjekk slike ting iallefall :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ser du forsikret den for 200.000..de kvier seg tydeligvis ikke å trekke vekk over 25 % av avtalt forsikrings sum....er nok en del som er over forsikret i forsikrings selskapene sine øyne, uten at kunden vet om det...

 

Man får dekket sitt tap hvilket defineres som hva det vil koste å skaffe en tilsvarende båt i tilsvarende stand, hverken mer, eller mindre. Hvis man velger (ja, det er en selv som setter verdien og ingen avtale mellom partene) å forsikre båten for mer enn den er verdt så betyr det i praksis at man betaler en høyere premie enn nødvendig. Med andre ord må man, eller bør man, justere forsikringssummen i takt med verdiutviklingen enten denne går opp, eller ned. Slik er det, fremkommer av betingelsene, men praksis viser vel at de færreste gidder å lese disse papirene.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Heilt ærlig...som eg nevnte tidligere, - tre år nedgang i markedspris og i tillegg verdireduksjon på motor iht hestekreftavgift. Bare 10.000.- i nedskriving ser eg som eit kupp sjølv om ein del innredning er oppgradert.

Eg hørte ein som gikk på en smell med vraket, når han takka ja så fulgte regning på berging med på kjøpet ? Og motoren var plukket ut og stod på verksted, de ville ha mange tusen for konserveringsjobben. Sjekk slike ting iallefall :smiley:

Jeg sier ikke at du tar feil, Sæbø, men du ser jo helt bort fra at jeg kan ha gjort et kupp den gangen jeg kjøpte båten for tre år siden.

Som Mouche skriver så får man dekket sitt tap, og da er vel 140000 riktig da når det er det Gjensidige tilbyr meg.

Link to post
Share on other sites

Man får dekket sitt tap hvilket defineres som hva det vil koste å skaffe en tilsvarende båt i tilsvarende stand, hverken mer, eller mindre. Hvis man velger (ja, det er en selv som setter verdien og ingen avtale mellom partene) å forsikre båten for mer enn den er verdt så betyr det i praksis at man betaler en høyere premie enn nødvendig. Med andre ord må man, eller bør man, justere forsikringssummen i takt med verdiutviklingen enten denne går opp, eller ned. Slik er det, fremkommer av betingelsene, men praksis viser vel at de færreste gidder å lese disse papirene.

 

Jeg bruker det danske selskapet Pantaenius til å forsikre min båt, og de påstår at de ikke nedjusterer forsikringsbeløpet. Fra http://pantaenius.dk/dk/forsikring/produkter/kaskoforsikring.html :

 

Din båd er totalskadet og skal erstattes? Pantaenius har indført begrebet fast sum i bådforsikringer. Det betyder, at der hos Pantaenius aftales en fast forsikringssum, som udbetales uden fradrag for alder og ikke til dagsværdi som i mange andre bådforsikringer.

 

Hvis man har betalt for en viss forsikringssum, så synes jeg det bare skulle mangle at selskapet betaler ut iht. avtale hvis ulykken skjer.

Redigert av hakonrk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Jeg bruker det danske selskapet Pantaenius til å forsikre min båt, og de påstår at de ikke nedjusterer forsikringsbeløpet.

 

Ja, dette har vært nevnt i en rekke tråder om forsikringer her på forumet, klar over det, men gjelder vel kun i noen utenlandske selskaper (ingen norske?), og uansett ikke i Gjensidige som det her konkret er snakk om.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Hvis man har betalt for en viss forsikringssum, så synes jeg det bare skulle mangle at selskapet betaler ut iht. avtale hvis ulykken skjer.

 

Ja, jeg synes jo egentlig det. Man betaler jo en premie i forhold til forsikringssummen, men når uhellet er ute bruker de haiene ethvert skittent triks for å få ned utbetalingene. Dette er bare en måte for selskapene å øke marginene på.

Link to post
Share on other sites

Usikker Mouche. Mente det var norsk da jeg ikke var interessert i utenlandsk av prinsipp.

 

Har trådstarter ordentlig dokumentasjon på oppgraderinger som ikke er tilstede på de som ligger på finn.no bør det jo være en sjans til bedret tilbud. Hadde jeg fått kloss på det lin var verdt for 3-4-5 år siden hadde jeg vært lykkelig, selvom jeg har kostet på min 3-400 000 de samme årene. Markedet for min egen båt har ok sunket (mye) mer de siste årene en hva jeg får igjen for det jeg har puttet inn. Men jeg har ikke noe forhold til hva som er ssken for din båt type.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nei, nå er det på tide med en oppsummering og avslutning av denne tråden!

Som tidligere nevnt kom Gjensidige med et tilbud, og vi ble enige. Som jeg også har nevnt kom en av Båtplassens medlemmer med et ønske om å kjøpe vraket. Han kunne ikke få kjøpe vraket av Gjensidige, det kunne bare jeg gjøre. Jeg kjøpte vraket tilbake for kr 10000.-. Dette skapte selvfølgelig litt spenning, ville han komme til å trekke seg, eller ville han komme med ti tusen? Neida, han kom og inspiserte båten i går, penger skiftet hender og alle var fornøyd.

Meningen nå er visstnok å prøve å få motoren til å våkne til liv igjen, og det forundrer meg ikke om han klarer det, for han imponerte meg med sin kunnskap om båter og motorer.

Hvem han er kan han få lov å avsløre selv, om han vil!

 

Hva det blir til med fruen og meg nå er ikke godt å si, men fruen er for tiden urovekkende aktiv på Finn.no. Vi får sette oss ned i helgen, med whiskey og vin, og definere ønsker og behov og se hva vi kommer til.

- Jeg er veldig glad i fisk, men er litt for rastløs til å like å fiske så godt. Fruen er ikke så glad i fisk, men er helt tussete etter å fiske og kan sitte i timevis med snøret uti. Betyr det at vi bør kjøpe en mer fiskevennlig båt?

- Kanskje 95% av den tiden vi er utpå havet er det bare oss to. Betyr det at vi ikke trenger så stor båt, med to kabiner og all slags greier?

- Skal vi ta en tur ned i banken og tilby de pant i huset, og kjøpe en virkelig "stasbåt", med påfølgende lang hentetråd?

- Skal vi sette båtlivet på vent, og ta fly til Chicago og kjøre Route 66 m.m. og komme hjem en måned senere?

- Skal vi kjøpe bobil?

Jeg tror det kommer til å gå med endel whiskey i helgen, men jeg skal forsøke å holde promillen under 0,8, sånn i tilfelle!

 

Jeg vil igjen takke dere alle for hjelp, støtte og empati!

Jeg har det bare bra, og gleder meg som alltid til morgendagen!

Link to post
Share on other sites

Jeg syns du skal kjøpe båt, hvordan er ikke så nøye.

Det viktigste er at du fortsatt skriver på forumet, det er alltid en glede å lese dine innlegg.

Så dersom en gummibåt fra Biltema er nok til at du skriver, holder det for meg [emoji4]

Uansett, lykke til med både Frue, whiskey og vin i helgen, dere finner nok en god løsning!

Link to post
Share on other sites

Det er godt å høre at du har kommet til enighet med selskapet og at du kan starte på blanke ark med godt humør Wiking. Jeg må si jeg har følt en uro her på dine vegne.

 

Jeg har campingvogn i tillegg til båt, kan ikke sammenlignes på noen måte.... unntatt lanstrømskabelen.

Det er kos med begge deler men jeg må si at frihetsfølelsen er en del større med båt. Det krever større planlegging med bobil enn vogn, da du er litt låst når bobilen er rigget opp på plassen. Men det er jo enklere å farte rundt uten henger, plusser og minuser med alt.

 

Om du ender opp med båt igjen ville ikke jeg valgt noe mindre, komforten er jo så mye bedre med de ekstra fotene.

 

Min konklusjon er vel..... Kjøp deg båt igjen, og lei en bobil eller campingvogn hvis du føler for det :-)

 

Lykke til Wiking!

Link to post
Share on other sites

Godt at det har løst seg for deg :)

Men når du nå har mulighet så hvorfor ikke kjøpe stor båt. Vi gikk fra ca27 plast til en 36 fots stålbåt og fikk plutselig hytte på vannet. En helt utrolig deilig forandring. Ok, det går ikke så fort, men rusler lett i 7-8 knop og fortere enn det trenger jeg ikke flytte hytta :)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du skal benytte anledningen til å realisere noen drømmer, for drømmer har vi vel alle, og det er alltid en båt til salgs en "annen dag"! Jeg vil dog fraråde deg å blande whisky og vin for det høres ut som en dårlig kombinasjon.

 

Forøvrig gratulerer med greit oppgjør og godt at enda et oppgjør har endt "lykkelig" og uten at de dystre spådommer som til stadighet blir fremsatt her på forumet hva angår forsikringsselskaper og oppgjør ble gjort til skamme. Kanskje sågar urettferdig å omtale det aktuelle selskapet som Gjenstridige som har blitt gjort en rekke ganger her av noen "Moromenn". Har selv kun hatt god erfaring med Gjensidige.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...