Jump to content

Hærverk, blir jeg skuteløs nå?


Zitt

Recommended Posts

Som det ble nevnt tidligere, hva båten var forsikret for er jo et interessant tema, sett opp mot hva de er villig til å erstatte.

Har selv Gjensidige og har forsikret den relativt høyt i forhold til gjennomsnittlig pris for samme båtmodell. Dog har jeg nyere motor enn alle jeg har sett, samt er par andre moderniseringer.

Link to post
Share on other sites

Jeg betalte kr 150000.- for tre år siden, og da lå prisene på 160-190000.

Med tanke på det jeg har gjort med båten, både med det som synes og det som ikke synes, så høynet jeg forsikringssummen til 200000.- i fjor vinter.

Vi får se hva mannen hos gjensidige kommer med.

Link to post
Share on other sites

Merkelig. En båt som har vært fylt med ferskvann burde det bare være å lense, tørke starter og dynamo, skifte olje og fyre opp. Deretter la den stå med avfukter ombord i noen uker for å tørke opp. Ferskvann gjør ingen skade om du får det fort bort....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det er ikke sikkert det er så enkelt. Det var nok en god blanding av ferskvann, saltvann, diesel, oljer og en porsjon fra septiktank. Vannet stod over dørknivå og sengenivå i cabinene.

Jeg har ikke tatt båten nærmere i øyesyn, men jeg lurer på hvordan treverk har tatt det. Og hva med kabler over tid, pumper og f.eks. Eberen?

Bare å vite at den suppen har flytt rundt i båten virker ikke akkurat tiltrekkende.

Men ingenting er bedre enn at det er så enkelt som du beskriver, index!

Link to post
Share on other sites

Treverk, fineer har ikke noe godt av vann. Man kan tørke ut så godt som rå er, men ofte ender det med "senskader"

Lakk som blir grå og flasser, generell missfarging. Og alt det tekniske som du nevner, ikke heldig.

Hadde det anda vært reint ferskvann. Jeg håper på ny motor og ny innredning Wiking, det hadde vært fint :yesnod:

Link to post
Share on other sites

God sjans for at en del utstyr har tatt kvelden ja. Og om ikke motor ble tømt for vann og startet opp første dagen etter heving så er nok helle rikke denne stort å samle på nå er jeg redd. Og skal man ha folk til å fikse alt dette blir det fort dyrere enn båtens verdi. Men få i alle fall en skikkelig takst på båten, basert på den motoren og det utstyret som du har i båten. En båt med 75hk mindre er rett og slett ikke sammenlignbar prismessig, det burde ikke være vanskelig å skjønne selv for en forsikringsmann.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Får håpe forsikring verdsetter oppussing folk gjør på båtene sine. Det lønner seg iallefall på hus.

I tilleg til nedgang i markedet alle år du har eid den kan vel kanskje forsikringsselskapene sno seg ennå lenger ned pga bortfall i hestekreftavgift. Dont you worry boat a thing....

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja jeg tror de har det, men kun til aksjonærene . Ikke til deg og meg som egentlig betaler for alt sammen grrrr :nonod:

 

Her er det snakk om Gjensidige og de betaler ut til, tilbake, sine kunder 2,1 milliarder i år og betalte ut 2 milliarder i fjor så her tar du nok helt feil! Utgjør rundt 15% av premieinntektene.

 

Dokumentasjon?

 

Jada:

 

http://www.dinside.no/928987/naa-utbetaler-gjensidige-kundeutbytte

 

http://www.dinside.no/917226/betaler-ut-to-milliarder-i-kundeutbytte

 

I tillegg betaler Gjensidige-stiftelsen, største eier i selskapet med 62%, hvert år ut store beløp til ymse gode formål i samfunnet! Totalt er det snakk om rundt 1 milliard i perioden fra stiftelsen i 2007 og frem til 2014 til rundt 4000 mottagere som alle jobber for bedre trygghet og helse.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

Her er det snakk om Gjensidige og de betaler ut til, tilbake, sine kunder 2,1 milliarder i år og betalte ut 2 milliarder i fjor så her tar du nok helt feil! Utgjør rundt 15% av premieinntektene.

Dokumentasjon?

Jada:

http://www.dinside.n...ge-kundeutbytte

http://www.dinside.n...-i-kundeutbytte

I tillegg betaler Gjensidige-stiftelsen, største eier i selskapet med 62%, hvert år ut store beløp til ymse gode formål i samfunnet! Totalt er det snakk om rundt 1 milliard i perioden fra stiftelsen i 2007 og frem til 2014 til rundt 4000 mottagere som alle jobber for bedre trygghet og helse.

 

Ikke ta alt så himla bokstavelig da. Ingen forsikringselskap driver kun med vedledighet. Detta er business så klart.

Link to post
Share on other sites

Gjensidige sin løsning med utbytte er idiotisk, da du må skatte av utbyttet.. hva med å bare ha lavere priser?!

 

Joda, men man blir ikke fattig/ere av å få et utbytte og betale 27% i skatt når alternativet er å forsikre seg i et annet selskap og ikke få noe utbytte.

 

 

Ikke ta alt så himla bokstavelig da. Ingen forsikringselskap driver kun med vedledighet. Detta er business så klart.

 

Jeg tillot meg å påpeke at du tar fullstendig feil i hva du skriver og ser ingen grunn til at du skal bli fornærmet over det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ja jeg tror de har det, men kun til aksjonærene . Ikke til deg og meg som egentlig betaler for alt sammen grrrr :nonod:

Det er mulig min egoisme har tatt helt overhånd, men mitt ønske er bare å få båten på vannet igjen, alternativt en annen tilsvarende båt.

Utbytte fra Gjensidige er ikke i nærheten så interessant, men ikke si det til Mouche! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg hatt mannen fra Gjensidige i tale igjen. Han satt i bilen da jeg ringte på vei for å se på tre båter som hadde sunket. Håper det er av forståelige grunner.

Han hadde, som dere vet, flere ting han påpekte som ikke positive ved båten vår. Dårlige sømmer i kalesjen, men også dårlig finish på båten generelt, og det har han tildels rett i. Jeg forventet egentlig ikke at han skulle sette det like høyt som jeg det jeg har gjort med båten. Det har jeg primært gjort for vår egen trivsel.

Det kom ganske tidlig frem at han ville gå for kondemnering, for bare priser på deler til motor har antagelig fått ham til å rygge. Noen deler, sånn som et rele, ville det ikke være mulig å skaffe heller annet enn på bruktmarkedet.

Sum a summarum ville en reparasjon kommet på mellom 90000-110000.-. I tillegg ville nok jeg plusset på endel ting som han hadde glemt å tenke på, eksempelvis senskader.

Hans tilbud til meg lyder på 140000.-.

Om jeg er fornøyd med dette oppgjøret eller ikke vil jeg ikke avsløre, da vi skal ha en prat over helgen.

Har noen av dere noen vektige argumenter for det ene eller det andre.

Jeg kommer tilbake til dere over helgen.

Link to post
Share on other sites

Han skrev dette litt tidligere i tråden:

 

 

Jeg betalte kr 150000.- for tre år siden, og da lå prisene på 160-190000.

Med tanke på det jeg har gjort med båten, både med det som synes og det som ikke synes, så høynet jeg forsikringssummen til 200000.- i fjor vinter.

Vi får se hva mannen hos gjensidige kommer med.

Link to post
Share on other sites

Ja, såvidt jeg skjønte er de villig til å tilby meg 140000.- for båten, og så kan jeg kjøpe vraket tilbake for en ukjent symbolsk sum.

Jeg har ikke klart for meg hva som er gunstigst for meg på nåværende tidspunkt. Det er en av Båtplassens medlemmer som har meldt sin interesse for deler av vraket. Jeg vil diskutere litt med ham først.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...