Guest Avmønstret# Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Du mener at det var dumt å fjerne HK avgiften ?? Jeg tror nok at jeg har hele båtfolket med meg på at det var fornuftig. Nå får vi vente å se når statsbudsjettet kommer. At det totalt sett blir mindre avgifter burde ikke komme som en overraskelse noe jeg tror båtfolket kommer til å sette pris på. På med lesebrillene, jeg skrev akkurat at det var smart å fjerne hk-avgiften med tanke på at man får inn mer gjennom den rekordøkte drivstoffavgiften om motorsalget og bruken øker. ;-) ---- Og CB, ser du balansen i ting? Man fjerner en avgift, en engangsavgift ved kjøp, og kliner til med rekordøkning i en annen avgift som rammer bruken. Det er er reinspikka miljøprofil over en slik avgiftsomlegging, hverken mer eller mindre. Man rammer bruken av drivstoffintensive båter, mens et lite plaster på såret med hk-avgiften gjøre alle så blide selv om virkningen kun er til stede et lite øyeblikk mens drivstoffavgiften kommer til å være der i all evighet og gi penger inn til staten. Har du tenkt på at ingen sparer en krone på hk- avgiften i dag? Noen få fikk utsatt kjøpet over datoen for fjerning og det var det. Nå er prisen lik for alle i overskuelig fremtid. Dette jevnet seg ut i markedet i samme øyeblikk som avgiften ble fjernet. Så ja, jeg er overrasket, selvfølgelig positivt. En rekordstor avgiftsøkning som rammer bruk av store fossilbrennere er gode greier. Og det belyser det vi drøfter, et småbåtregister er overhodet ikke noen forutsetning for avgifter som rammer båtbruk. Dagens regjering klarer seg fint uten. Det er jo dyktige og smarte folk som styrer. Å klare å vri avgifter over fra kjøp/eierskap til bruk samtidig som de får honnør fra sine velgere tyder vel egentlig på noe nær genialitet. Godt jobba! Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 (redigert) Jeg håper som du at drivstoff avgiften går ned, det ser vi vel først straks statsbudsjettet dukker opp om kort tid. Ellers er det vel ikke helt riktig du du skriver. Prisene på motor er redusert over hele linjen i forhold til tidligere slik at bortfall av hk avgiften har kommet forbruker til gode. Nå er det ofte slik med avgifter at det tar noe tid før prisene på sluttproduktet blir justert noe som heter treghet i markedet. Generelt er det vel riktig å vri avgifter over på bruk fremfor å fordele en avgift på alle innbyggere. Jeg er f.eks ikke interessert i å være med på å betale for bruk av campingvogn :-)) (kun eksempel) At et småbåtregister koster lite å drifte i disse datatider er vi vel enige om. Ekstra avgifter til dette burde være unødvendig men at enhver med båt i register spytter inn 50 kr i året burde være realistisk sågar noe en kan leve med. Det skal bli spennende å se hva redningsselskapet kommer frem til. Mulig det bør være obligatorisk dog er det ikke nødvendig slik jeg ser det men blir det obligatorisk er det naturligvis en større mulighet for at staten etterhvert innfører unødvendige avgifter. Det viktige nå er vel å bli kvitt så mange avgifter som mulig for båtfolket. Av erfaring vet en at det nok kommer andre regjeringer i fremtiden, sågar av avgiftskåt karakter, dessverre. Å tro noe annet er vel å lure seg selv Redigert 3.Oktober.2014 av CB. (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mouche Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 http://www.fno.no/PageFiles/25864/Rapport/Samfunns%C3%B8konomisk%20analyse%20av%20gevinster%20ved%20et%20obligatorisk%20sm%C3%A5b%C3%A5tregister.pdf Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
CB. Svart 3.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2014 Flott at du la ut den linken, har bare skumlest men la merke til følgende Den mest åpenbare ulempen ved å ikke å ha et register er at data for styring og planlegging totalt mangler. Denne effekten forplanter seg til alle aktører som kunne ha benyttet eller ville ha benytte et register om det fantes siden de da er nødt til å innrette seg på en helt annen måte. Bruk av enkeltundersøkelser vil heller aldri kunne erstatte informasjonen fra et obligatorisk register som oppdateres løpende. Fraværet av et båtregister har medført et stort sort hull som berører veldig mange parter og fører til manglende kunnskaper og unødige kostnader. Legger til noe selv. Den åpenbare fordelen ved IKKE å ha et register er muligheten for styrende organer til å bruke registeret for å påføre båtfolket ekstra ordinære avgifter ved en senere anledning. Konklusjon: Jeg har ikke konkludert, har du Mouche ? Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
Mouche Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Jeg har prøvd å legge frem mim helt personlige konklusjon så enkel og presis som mulig, men skjønner at det ble for vanskelig for deg, men skal prøve en gang til; Obligatorisk og til selvkost. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 (redigert) "Nedleggelsen av det obligatoriske båtregisteret i regi av Tollvesenet og fraværet av registerinformasjon har påført samfunnsaktører som hovedredningssentral, politi, kommuner, forsikringsselskaper, båteiere, næringen og tollvesen økte kostnader. Kostnader som langt overstiger driftskostnadene ved registeret som ble lagt ned. " Er en trist situasjon (i dagens situasjon med kuttet til RS sitt småbåtregister) når en liten gruppering i vippeposisjon sine udokumenterte og påtatte avgiftsfrykt rett og slett påfører folk flest og samfunnet store ulemper og kostnader. Kanskje, isolert sett, greit å kutte støtten til RS sitt register i et marked med konkurranse (securemark), men det er ingen løsning. Det burde selvsagt bli tatt initiativ til et nytt register med obligatorisk registrering, gjerne lagt ut på anbud til private aktører, samtidig som støtten ble fjernet. ------- Som rapporten beskriver gir dagens situasjon ulemper og kostnader for mange offentlige instanser og handlingsrom for banditter. Akkurat den situasjonen blir vel hverken bedre eller dårligere om støtten til småbåtregisteret fjernes, men myndighetene har en gylden anledning til å vise handlekraft og myndighet på et område der det trengs ved å innføre (vi anbud på det private markedet) et obligatorsk register. Men vil det skje, neppe. La heller folk flest ta regninga enn å fire på sin egne paroler om sin egen imaginære avgiftsfrykt. Er både pinlig og skammelig at en liten gruppe kan forvalte makt i vippeposisjon på en slik måte at det rammer alle båteiere på en slik måte. Redigert 4.Oktober.2014 av Avmønstret# (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Kanskje, isolert sett, greit å kutte støtten til RS sitt register i et marked med konkurranse (securemark), men det er ingen løsning. Hva slags konkurranse skulle det bli? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Hva slags konkurranse skulle det bli? Vil vel tro både Rs, Securemark, kanskje ett eller flere forsikringsselskap, mulige utenlandske aktører ville kunne være interessert i et sånt anbud. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Securmark Skandinavia eies 100% av RS. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Securmark Skandinavia eies 100% av RS. Desto bedre grunn til å konkurranseutsette. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Desto bedre grunn til å konkurranseutsette. Hva slags matematikk støtter argumentet om at 2 eller flere register blir billigere å drifte enn ett? Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Hadde det vært en fordel med to registre, eller fler, også for biler og andre kjøretøy siden det er ønskelig for båtregister/e? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Hva slags matematikk støtter argumentet om at 2 eller flere register blir billigere å drifte enn ett? To eller flere? Det er en som vinner et anbud. Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 (redigert) To eller flere? Det er en som vinner et anbud.Beklager, jeg misforsto. Tenkte på konkurranse som 2 eller flere tilbydere. Redigert 4.Oktober.2014 av Sone II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Beklager, jeg misforsto. Tenkte på konkurranse som 2 eller flere tilbydere. Ah, jeg forstod ikke hva du ikke forstod :-)) Har nok vært uklar. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Et register skal konkurranseutslettes. Det skal være et sentralt offentlig register som skal utstede et papir som bekrefter utenfor enhver tvil at det dreier seg om et norskregistrert fartøy og de skal også vise hvem som eier det. Det nåværende båtkortet er ikke verdt papiret det er skrevet på på den andre siden av Sekken. Et slikt register vil være nyttig ved brann, redningsaksjoner, tyveri osv. Argumentet om at et slikt register kan brukes til avgifter er bare dumt. Vil myndighetene skattlegge søker de bare i forsikringselskapenes register. Vi kan ikke ha det slik det er nå hvor registre blir over latt til husmorlaget, speidern osv. Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Støttes Mulligan...Et offentlig register er det eneste rette, helst til kost pris slik Mouche nevner... Alt annet er anarki, og en gavepakke til uærlige mennesker.... Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 (redigert) Vel ett offentlig register med registeringsplikt til kostpris er nok utopi, dessverre... Det vil med tiden komme avgifter enten man liker det eller ikke.. Før eller siden så vil politikerne som mangler penger til ett eller annet formål komme med en avgift .. da gjerne dekket som en miljøavgift.. Redigert 4.Oktober.2014 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Mouche Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 @Sydvesten Er du blitt mørkredd? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Vidar B Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Det må da, slik det nå har blitt, være best om Rednings-selskapet tar denne jobben. Selvfølgelig under den forutsetningen at de har et edruelig forhold til kostnader, og ikke bruker det til en melkeku. RS har jo kontroll over Securmark og dermed vil de nok sikkert kjøpe opp andre som prøver seg. Vil noen betale for en registrering hos en ny aktør?? Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Det må da, slik det nå har blitt, være best om Rednings-selskapet tar denne jobben. ... Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Det må da, slik det nå har blitt, være best om Rednings-selskapet tar denne jobben. Nei. De er ikke staten Norge. De utsteder er papir som ikke er verdt papiret det er skrevet på på den andre siden av Sekken. Vi må slutte med dette tøyset. Sitér dette innlegget Link to post
Vidar B Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Tøys og tøys. I utgangspunktet er det ikke registreringsplikt på båt i Norge. Skal du så "på andre siden av Sekken" hvor nå en det er! Velger å tenke på utlandet. Som norsk båt gjelder" Norske regler" for båten i utlandet. Holder lenge med Reg. fra RS samt forsikring papirer på engelsk. Forsikring papirene dokumenterer land ,forsikring område, forsikringsstørrelse, samt båtens tilhørighet. Skal du langt er det selvfølgelig ikke noen ulempe å ha med seg "Bill of sale". For min egen del ser jeg kun RS som "en seriøs nok aktør" til å kunne drifte et slikt register, når det ikke lenger er under statlig kontroll. Mange er ikke klar over at RS er på vår side, selv om de selvfølgelig driver butikk. Sitér dette innlegget Link to post
Zach Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 (redigert) Vi (dere) kan diskutere side opp og side ned hva som er bra eller ikke bra, men et register må vi i alle fall ha (helst obligatorisk). Og reg.nummer på båten. Dette for å kunne identifisere eieren. Redigert 4.Oktober.2014 av Zach (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 4.Oktober.2014 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2014 Securmark har egentlig et bra konsept med merkesystemet sitt. Virker både forebyggende mot tyveri og definitivt lettere å identifisere båten hvis den er stjålet. Kombinasjonen register og permanent merking kan absolutt bli et bra alternativ for fremtiden. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.