Jump to content

Skal du fiske hummer i år?


Mastiff

Recommended Posts

Etter masse dårlig vær og ingen hummer (men en sanketeine som selv etter dagens uttak av 13 stykker ennå inneholder opp mot 20 flotte krabber) var det full blink i dag! Jeg trodde første teine bare var krabber, for det var fem svære der. Men så fikk jeg se hummeren som satt oppå kalven. 36 cm, 1,3 kilo! Det er ny pers for meg, iallfall. Så kom jeg til tredje teine, og der var det to! Den ene var like svær som den første, men det var dessverre en rognhummer. Den andre var på 27 cm, 600 gram. Så den kom da over minstemålet, iallfall. Men jeg er kjempefornøyd med dagen! Her er et bilde av dem ferdig kokt. Jeg koker med en gang og vakuumfryser dem. Har ikke nerver til å ha sånt gående i sanketeine... :lol:

 

bilde

 

bilde

 

Hadde ikke den tredje sværingen vært rognhummer, ville dette blitt en historisk dag for meg! Jeg brølte som en gorilla da jeg så den som lå oppå kalven! :giggle: Ble mer i retning av et halvkvalt "herregud" (vel, muligens noe sterkere...) da jeg så de to som var sammen i ei teine.

 

Og den minste trodde jeg først var undermåls, for den ble så liten i forhold til de to andre. Ganske overraskende at den målte 27 cm da...

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jo takk! Feberen har ligget og surret litt en stund, men nå begynner den å koke! Må en tur hjemom i helga og pusse opp et rom til jentungen (17 år er unge!), og så drar jeg ned igjen på mandag eller tirsdag morgen. Så jeg stikker ut like etter soloppgang i morgen og tar et trekk, og stapper ekstra godt med agn oppi teinene. Så blir det ny spenning både da og til uka!

Link to post
Share on other sites

Kanskje en moderator eller noe kunne slå sammens denne og "Kun 6 uker til hummerfisket, forberedelser i gang?" tråden? Bare ett forslag fra meg, handler litt om det samme allikevel :smiley:

 

Ble en i dag på 34 cm , 1.3 kg.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke stå dypt, f.eks. 1 - 2 meter, men må være på en plass der det ikke kommer tilsig av mye ferskvann ved f.eks. mye nedbør (bekkefall etc). Hummeren må ha sjøvann.

 

De kan gå mange måneder i kista, men er vel ikke tillatt etter 31.12.

 

Vi knuser krabbe og har i kista, evt også noe småfisk etc.

 

Klør må bindes godt, ellers kan det bli massakre i kista hvis en plutselig får kloa fri.

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke stå dypt, f.eks. 1 - 2 meter, men må være på en plass der det ikke kommer tilsig av mye ferskvann ved f.eks. mye nedbør (bekkefall etc). Hummeren må ha sjøvann.

 

De kan gå mange måneder i kista, men er vel ikke tillatt etter 31.12.

 

Vi knuser krabbe og har i kista, evt også noe småfisk etc.

 

Klør må bindes godt, ellers kan det bli massakre i kista hvis en plutselig får kloa fri.

Hei

Det stemmer dette med ferskvann, tror det er det værste for hummeren. For endel år siden ble jeg purret ut tidlig en morgen med spørsmål om jeg kunne koke ett vist anntall hummer ( hadde en reketråler i den tiden) som holdt på å dø.

Dette var vestlandshummer som var fisket på vestlandet og skulle selges her sør i landet, disse var levert ila kvelden før og lagt på sjøen, for videre transport dagen etter, det de ikke tenkte på var at det var flomm i elva like ved og masse overflatevann.

 

Når det gjelder mat til hummer i kistene pleier jeg å spare på agnet fra teinene når jeg bytter dette, kan like godt gi det til hummeren som å hive det på vann.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Går selvsagt an å fore hummeren med "alt", inkl agn fra teinene. Hummeren lever godt på dette. MEN.

 

Hvis du planlegger å koke og spise hummeren i løpet av noen dager, vil jeg fraråde å gi den surt agn.

 

Var en gang vi litt impulsivt ville ha hummer om kvelden. Stesønn min stakk ut i sankekista og tok opp noen. Nam nam. :giggle: Men det vi / han ikke tenkte på, var at han fikk med en som var fisket samme dag. Denne hummeren fikk tilfeldigvis jeg, og det luktet fælt av magesekken på denne. Gikk fint an å spise dyret, men når en først hadde fått sildelukta i nesa (og kanskje noen dråper mageinnhold på kjøttet når fjernet denne) ble det ikke den helt ultimate gastronomiske opplevelsen :worry:

 

Som regel får en såpass mye krabbe som bifangst i teinene at dette for oss blir det enkleste å fore med.

Link to post
Share on other sites

  • 9 måneder senere...

Solid jævel! Den ville vel neppe sluppet ut igjen hvis det var oktober nå, hva? :giggle: Jeg har så vidt begynt på krabbefisket, det har vært elendig på noen prøvetrekk tidligere i år. Nå går det 5-6 krabber per teine, og det er helt greit, men ikke noe imponerende. Rekoreden til nå er 9 i ei teine. Og så må jo makrellen snart fiskes og fryses ned! Så forberedelsene er iallfall i gang. I år skal jeg fiske krabber noen dager før hummerfisket, så jeg har det som ekstra agn i hummerteinene fra første dag. Jeg har ingen statistikk å underbygge det med (skulle ønske det fantes en app for teinefiske, men det fins visst bare en app for nesten alt - jeg bruker GetPoint til å merke av hvor teinene ligger, iallfall), men jeg har på følelsen at det går mer hummer i de teinene der det er krabbe som agn.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...