Jump to content

Skal du fiske hummer i år?


Mastiff

Recommended Posts

Komodo, du glemte frilans oversettere som kan jobbe når og hvor de vil! :lol: Det er en hobby for oss også! Eller meg... Tror jeg er den eneste oversetteren i Norge som driver med sånt, det er ellers et uhyre urbant yrke, med 95 % (iallfall innen min del av bransjen) innenfor Ring 3!

Hmm, kanskje jeg skulle omskolere meg til oversetter, det var ingen dum tanke :wink: Har vært inne på forfatter også. Kunne vært noe å sitte ute i båten på Tisler nå med pcèn og skrive, trekke hummerteiner på dagen, og kose seg med hummer på kvelden :thumbsup:

 

Vi hadde for øvrig en oversetter her på naboøya også, faren til ei venninne av jentungen. Men de pakket snippsekken og flyttet til Tigerstaden. Tviler på at han fisket hummer for øvrig.

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ut om et par timer og sjekke mine. Så nettopp i kikkerten en av gamlegutta (pensjonert yrkesfisker med skikkelig, gammeldags, liten fiskemotorbåt av tre) trekke ei teine utenfor hyttevinduet. Og slenge ut en svææær hummer. Rognhummer, altså. Men det betyr at det er liv! Så jeg krysser fingrer, tær og diverse andre kroppsdeler...

Link to post
Share on other sites

Det er da det er greit å ha tyngst mulig teiner. 17-kilos vestlands er en jobb å trekke manuelt. Men naboen gjorde det hakket bedre: Han har en solid snekke med skikkelig kraftblokk for garn og alt annet. Så fylte han bunnen på teinene med rundt 25-30 kilo betong. Så alle som prøver å trekke dem for håndk vil tro at de sitter fast!

Link to post
Share on other sites

Skulle ønske jeg løy... To krabber. på seks teiner. Ingen hummer. Men det surnede agnet jager iallfall krabbene, for jeg fikk ingen krabber på et sted der jeg omtrent aldri har fått mindre enn fem krabber per teine i sommer. Det var bare ikke hummer der. Så nå er de flyttet litt videre, så får vi se. Det fine med dette i forhold til elgjakt er at en bomtur eller fem ikke betyr at man må klare seg uten mat, for det er alltid flere sjanser!

 

Redigert: Og jeg agnet ikke på nytt nå, nei. Det var ennå nok med agn oppi, og da klarer det seg iallfall til i morgen.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvorfor kan ikke dere som fisker hummer bruke røde eller orange blåser slik at de er lettere synlig. Ser mange bruker alt mulig rart av brune, blå, hvite og , gjennomsiktige kanner de er veldig vanskelig å se når det bølger litt. Det kan bli fort store konsekvenser når en får ett hummertau i propellen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...