Jump to content

Skal du fiske hummer i år?


Mastiff

Recommended Posts

Idag fikk jeg samme hummeren som jeg også fikk for noen uker siden, enkelte svartinger gir seg aldri....

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Kjetil, jeg har fått hummer på tunfisk. Jeg har saltet og surnet en haug med bokser her til denne gangen også. Jeg har sikret meg trippelt: Bruker teltstikk, som du kan se her: http://artikkel.ut.no/ut/fire-smarte-knuter-1.8223619

 

Jeg har en hanefot, med et halvannen meters tau som er bundet i hvert hjørne og har en løkke knyttet på midten (bare knyttet to kjerringknuter rundt seg selv). Så tar jeg selve teinetauet og binder det fast i hanefoten, med en drøy halvmeters tamp forbi. Den tampen fester jeg så midt på teina, på en sånn måte at den ikke har belastning. Så hvis en del av hanefoten løsner, er det ennå to festepunkter. For å være helt sikker har jeg skrudd fast tampene etter teltstikkene med vaierklemmer fra Maritim, og jeg har stripset den med middels kraftige strips både over og under vaierklemma. Så har jeg to dobber. Øverst er den vanlige, en gul Biltema-dobbe med navnet mitt på. Den er festet med teltstikk, sikret med vaierklemme og strips. Under den har jeg et "sigarflyt", som er en tynn dobbe som tauet stikkes gjennom, bare for sikkerhets skyld. Så alt i alt kan man vel si at jeg har sikret meg mot spøkelsesfisket som ble nevnt på Dagsrevyen i går! :thumbsup:

 

ags88, nesten rart ikke en moderator har tatt den der... :lol: Men den var god! Syns du ikke fikk den i morgen!

 

Dora2, bruker du agnposen til hummer? Jeg bruker agnbokser med 2 mm åpning (for små for lus). Da skal agnet gå veldig i oppløsning før det blir ubrukelig.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mastiff, tenkte faktisk ikke over det jeg skrev før du kommenterte det, men men :lol: Skal dra teiner i morgen også, får jeg den på nytt igjen så slipper jeg den ut igjen for tredje gang....

Det blir vel nok hummer i år også.

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Ja like før jeg rapporterte deg der...

Neida, den hummeren der får bare leve litt videre, den har sikkert skiftet skall for ikke så lenge siden, er ganske myk og forhåndsvits lett.

Etter all den utsettinga av hummer iløpet av sommeren så kommer jeg til og få en helsinkes til bonus i himmelen

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Snåle greier, det der. Jeg har fisket krabbe i hele sommer og ikke fått en eneste hummer jeg har måttet hive ut. I fjor fikk jeg et par, og året før også. Men jeg har en teori om det. For jeg har mange færre teiner (fisket med tre istedenfor de nærmere 20 billigteinene jeg har brukt før), og det har så å si alltid vært krabbe i dem. Så jheg tror at det rekker å krype krabber inn før hummeren kommer, og da går den ikke inn. Eventuelt kan det være at det var vanskeligere for hummeren å komme seg ut av fluktåpningene i billigteinene. Men jeg krysser fingrene og håper at tidligere års vennlighet mot bestanden skal lønne seg i år!

Link to post
Share on other sites

Det me hummeren trur jeg er litt ymse :lol: På en av de aller beste krabbeplassene fikk jeg 16 stk hummer på sommeren for 3-4 år siden, det var litt kjedelig og irriterende noen ganger

Redigert av ags88 (see edit history)

Båter jeg har nå: Atlantic 400ST Uten motor for tiden* Øien 530F og Yamaha 40HK 4 takt * Liten tre pramme

Båter har hadde tidligere: Finnøy 26 fots sjark og 10 hk sabb diesel

Kval kjøtt e mat, og gått e d å.

Link to post
Share on other sites

Det jeg har hørt, er iallfall at hummeren spiser absolutt alt,

Jeg har ikke inntrykk av at hummeren er glad i råtten agn. Kanskje surt, men ikke råttent. Jeg synes vi får mer når vi bytter agn ofte. Vi bruker salt sild, ikke sur.

 

(krabbene er vel mest glade i torsk, sei og lyr),

Jeg har inntrykk av at hvalerkrabbene foretrekker makrell. Vi gjorde en erfaring med dette i sommer. Jeg tok med barna på en liten fisketur, resultatet ble fire makrell og en lyr. Alle ble sløyet og lagt på salt. Et par dager etter satte vi ut ei krabbeteine av biltematypen med lyren og to makreller som agn. Da teina ble trukket senere på dagen var det fire krabber i teina. Begge makrellene var oppspist, bare litt ryggbein igjen, mens lyren var urørt. All fisken var altså saltet på samme måte. Vi lot lyren ligge i agnposen og la i de to siste makrellene. Dagen etter ble teina trukket igjen. Nå var det seks krabber i teina og denne gangen var all agn spist opp. Men nå var det jo også flere krabber til å sloss om maten, samt at den hadde stått vesentlig lengre i vannet.

Konklusjonen min var i hvert fall at makrellen var mest populær.

Link to post
Share on other sites

ags88, den var solid! Hvis det ikke er rognhummer, kan du ha flaks hvis du får den igjen!

 

Komodo, det kan godt variere etter årstiden også hva krabbene foretrekker. Men her i Mandal er det iallfall så noenlunde konsensus blant flere fiskere jeg kjenner at makrellen er best til hummer, men ikke til krabbe.

 

Forresten, er det noen her som har noen anelse om hvorfor det er forbudt å trekke teiner før soloppgang og etter solnedgang? Bare for å spare Redningsselskapet for arbeid, kanskje? Hellidagsfredningen er også bra foreldet, syns jeg. Men det står iallfal ikke noe forbud mot å sette teinene på lørdag og trekke dem på mandag.

Link to post
Share on other sites

Seint ute i år, båten har vært oppe, for vask og service. Har andre planer i hele dag, håper å få satt ut teinene sent i kveld. Har lite agn, så blir noen garn for å få fiskerester. I sum, usedvanlig dårlig planlagt, men regner med å få 15 hummer i løpet av sesongen. Har 5 teiner, ser det dårlig ut til å nå målet på 15 kjøper jeg flere teiner. Har ikke teinehaler, kjøper det først hvis jeg begynner med kreps. Litt trening er bare sundt.

Link to post
Share on other sites

Forresten, er det noen her som har noen anelse om hvorfor det er forbudt å trekke teiner før soloppgang og etter solnedgang? Bare for å spare Redningsselskapet for arbeid, kanskje? Hellidagsfredningen er også bra foreldet, syns jeg. Men det står iallfal ikke noe forbud mot å sette teinene på lørdag og trekke dem på mandag.

 

Det med soloppgang og solnedgang synes jeg er en grei regel, da er det i det minste en viss mulighet å se at folk trekker sine egne teiner. Hellidagsfredningen derimot synes jeg mindre om. For folk som er i full jobb er det ikke lett å finne tid til å trekke teiner når dagene blir kortere. Dette bør jo ikke være en hobby som er forbeholt pensjonister, uføre og skiftarbeidere, det er jo snakk om "frididsfiske", altså noe man bruker fritiden sin på.

Link to post
Share on other sites

Komodo, du glemte frilans oversettere som kan jobbe når og hvor de vil! :lol: Det er en hobby for oss også! Eller meg... Tror jeg er den eneste oversetteren i Norge som driver med sånt, det er ellers et uhyre urbant yrke, med 95 % (iallfall innen min del av bransjen) innenfor Ring 3!

Link to post
Share on other sites

Det tror jeg ikke du ville likt her i dag, det var en del bølger på utsiden av Skjernøya. Som for den lokalkjente viser at det er snakk om Mandal! Så hvis det skal kalles Oslofjord, må det være veldig Ytre Oslofjord! :giggle:

Ja det var litt turbulent der ute ja, jeg var på utsiden av uvår og satt teiner. Været meldes berde i morra litt sol får vi også så det er bare å glede seg :)

 

larss

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Hehe ja jeg har teiner fra ok Marine også, de eldste jeg har er kjøpt på bøderiet på Flekkerøya.

Men kjekt med ok marine i nabolaget, var just innom der å suplert opp litt med agnposer og kroker med strikk osv... Alltid noe en må ha, og litt for mye som er kjekt å ha.

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Pelletsen er god nok den har testet den litt, med brukbart resultat av både krabbe og hummer.

 

Jeg oppererer med to sankekister fra ok. En til hummer ( om en får det da) og en til krabber. Liker å skille dem og ellers i året er alltid en kiste i bruk til krabber. Vi spiser krabbe hele året så de blir skjeldent gammle hos oss.

 

larss

Link to post
Share on other sites

Vel, jeg fant ut i fjor at jeg ikke har nerver til å samle på hummer over tid! De får heller kokes med en gang, jeg er for redd for å miste dem. Jeg skulle ønsket at den store sanketeina til OK var todelt, så jeg kunne ha forskjellige "årganger" med krabber. Jeg har ikke hatt tid i år, men neste år skal jeg tilbake til min gamle rutine med å mate krabbene i to uker før jeg spiser dem. Bruker avskjær fra fiskeindustrien. De beste krabbene i verden er dem man har matet med torsk, laks, klyr eller sei. Men det blir vel å kjøpe en sanketeine til når våren kommer, antar jeg. Jeg har plass til to store ved brygga. Blir kanskje litt overkill, men det er jo det som er gøy!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...