Jump to content

Skal du fiske hummer i år?


Mastiff

Recommended Posts

Jepp. Knekker dem i to for å ta livet av dem, og slenger dem oppi. Det har både den virkningen at hummeren liker det, og at det blir litt mindre fristende for krabbene å gå inn. Hvis krabbene er det først, kommer ikke hummeren inn. Får man både hummer og krabbe i ei teine, har krabbene gått inn sist.

Link to post
Share on other sites

Tre hovedmetoder: Dump den oppi kokende vann. Frys den ned. Eller stikk den i huet på et spesielt sted man skal stikke, men jeg bruker det ikke, så jeg vet ikke hvor. I år kommer jeg til å fryse dem ned, og så ikke koke dem før jeg skal bruke dem. Det skal visstnok gjøre at de smaker som ferske. Hummer endrer seg lite i forhold til reker når det gjelder smak på fersk og frossen, men det er likevel merkbart. Jeg bruker vakuumpakker til å fryse dem ned. :smiley:

Link to post
Share on other sites

I fryseren fryser gjellene innen svært kort tid. Hummeren kveles raskt. Det samme skjer om du fisker i mange minusgrader og litt vind, da dør de raskt og tilsynelatende smertefritt så snart de er oppe av sjøen.

Vi passet alltid på og få dem inn i varmen i hytta under bakken slik at de holdt seg i live til vi fikk dem ned i sanketeina.

Link to post
Share on other sites

Å fryse dem ned er den anbefalte måten etter flere dyrevernorganisasjoner. Den som har lyst til å lese litt om de ulike metodene (jeg glemte saltlake og strøm...) kan se her:

 

https://www.google.no/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&ved=0CB4QFjAAahUKEwiH6eyirZbHAhVGgXIKHb3XBxc&url=http%3A%2F%2Fwww.mattilsynet.no%2Ffisk_og_akvakultur%2Ffiskevelferd%2Fveso_forsvarlig_avliving_av_tifotkreps_2003.5927%2Fbinary%2FVESO%20Forsvarlig%20avliving%20av%20tifotkreps%202003&ei=fFHEVYe7A8aCygO9r5-4AQ&usg=AFQjCNFN48e7VrkvLGiT_DyNQlySAZJndQ

 

 

hange-newline"> <Lobster Institute Maine/New Hampshire Sea Grant’s Lobster Institute i USA mener (1997) at hummer ikke føler smerte fordi de mangler hjerne og for øvrig har et enkelt nervesystem. De mener derfor at det er fullt akseptabelt å koke levende hummer. Slag med halen som ofte observeres de første 1-1 1/2 minutter av koketiden, skyldes refleksbevegelser, står det. Forskere ved Lobster Institute har funnet ut at å ise/kjøle ned hummer før koking er den beste måten å redusere disse bevegelsene på under koking, som anbefales for mennesker som føler ubehag ved å koke hummer levende

 

Og nei, jeg har ikke tenkt å vakuumpakke dem før jeg fryser dem, det er neppe mulig. De vil bevege seg nok til å punktere vakuumposen. Så det blir å fryse dem i en time og så vakuumpakke dem.

 

Det eneste som bekymrer meg litt, er dette:

 

 

Dypfrysing er av flere kilder omtalt som en akseptabel bedøvelses-/avlivingsmetode, men det er ikke godtgjort om fryseprosessen skjer uten vesentlig stress for dyret. Det er videre erfart at frysing kan gi kjøtt som klistrer seg til skallet, og dermed nedsatt kvalitet.

 

Jeg vil jo ikke klistre kjøttet til skallet! Det blir nok til at jeg fryser den første hummeren jeg får, vakuumpakker den, lar den ligge et par uker i fryseren og tar den så opp igjen og koker den for å se om metoden virker vellykket. Ellers går jeg tilbake til min gode, gamle metode med å kjøre dem på trynet nedi kokende vann og fryse dem når de kjølner etter det!

Link to post
Share on other sites

... kjøre dem på trynet nedi kokende vann og fryse dem når de kjølner etter det!

 

Bare for å presisere; mener du at du legger den i kokende vann til den slutter å sprell, og deretter fryser den, for så å koke den ferdig når du tar den opp, eller mener du at du koker den ferdig før du fryser den?

 

Den første varianten der har jeg vel aldri hørt om, men det burde vel være mulig? Altså at hummeren fryses ned delvis kokt.

Link to post
Share on other sites

Nei, jeg mener å koke dem og fryse dem ferdig kokt. Det har jeg gjort til nå, og det funker helt greit, men det går an å smake forskjell på fersk og frossen hummer, iallfall i A/B-test. Det er større forskjell på hummer som er fryst i frysepose og vakumfryst, der er det helt klart noe.

Link to post
Share on other sites

Hvordan vakuumfryser du hummeren, er det noe spesielt utstyr du har for å vakuumpakke?

 

Nykokt er jo selvsagt best, men det er jo litt stess med samleteiner og alt det der også. Vet ikke om det er du som har vært inne på det før, men det er jo ikke noe særlig å invitere til hummerlag hvis hummeren har råtten agn i magesekken, det merkes når den kommer på fatet :worry:  Jeg har mange ganger tint reker ved å koke opp knallsalt vann og ha rekene oppi noen sekunder, det fungerer bra. Tenkte det kanskje kunne være en ide` med hummer også dersom den fryses halvkokt, nærmest bare avlivet.

Link to post
Share on other sites

Jeg bruker en sånn:

 

bilde

 

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2760155

 

Jeg kjøpte den sammen med en Sous Vide Supreme og ble forvandlet fra en som svir issalaten til mesterkokk i løpet av et par uker! :giggle: Jeg har også prøvd krabber i sous vide, og det er utrolig godt, men litt for mye bry når man ikke bare skal ta noen få stykker (vakuumpakking av dyr med skarpe kanter er litt kilent). Men et par stykker til meg selv til kveldsmat går ypperlig, det blir faktisk betydelig mer smak i kjøttet, særlig klokjøttet.

 

Grunnen til at jeg vil prøve å fryse hummeren og koke den når den skal spises, er at jeg leste det som en anbefaling på en nettside i vinter. Husker ikke hvilken, men det kan ha vært en matblogg.

Redigert av Mastiff (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis du fryser det ned er det vel ikke sjøldaua, da er det jo drept. Problemet med "sjøldaua" dyr er vel at de kan bli bedervet? Man får jo kjøpt frosne scampi osv. som er rå, så det burde vel gå bra.

 

Men jeg er fremdeles litt nysgjerrig på dette med å bare ha hummeren i varmt vann til den dør, og deretter koke den ferdig etter at den er tint. Er det noen som har forsøkt det?

Link to post
Share on other sites

Frysing regnes absolutt ikke som sjøldaua! Det tar bare litt lengre tid enn de tre sekundene som går når man dytter dem oppi kokende vann (som jeg gjorde med 10-12 krabber tidligere i dag). Jeg tror det er like mye frykten for at de kan ha dødd av noe giftig (alger og lignende) som gjør at man aldri skal spise noe som kreperer av seg selv.

 

Jeg har forresten brukt kokende vann for å avlive krabber når jeg har stappet dem i sous vide, det trengs 2-3 minutter i fosskokende vann før man ikke risikerer at de våkner igjen etter en liten stund. Men jeg kan gjøre et forsøk med den metoden med å avlive dem i kok og så stappe dem i frysen når hummersesongen begynner.

Link to post
Share on other sites

, det trengs 2-3 minutter i fosskokende vann før man ikke risikerer at de våkner igjen etter en liten stund.

Huff, har du opplevd det? Det må være dyreplaging av verste sort. Kokt nesten  til døde :ghost:

 

 

Men jeg kan gjøre et forsøk med den metoden med å avlive dem i kok og så stappe dem i frysen når hummersesongen begynner.

:thumbsup:

Det kan selvsagt jeg også. Lurte bare på om noen hadde erfaring med den metoden :smiley:

Link to post
Share on other sites

[...]Men jeg er fremdeles litt nysgjerrig på dette med å bare ha hummeren i varmt vann til den dør, og deretter koke den ferdig etter at den er tint. Er det noen som har forsøkt det?

ikke prøvd det på hummer, da jeg aldri har fått så mange hummer på en gang at de ikke lar seg spise opp nykokte, men på krabbe og sjøkreps har jeg ofte brukt metoden for å tilberede skalldyret på andre måter enn koking. F.eks. sjøkreps blir fryktelig gode om de kokes i 30 sek og så deles på langs og stekes i panne (gjerne med litt hvitløk) og krabbe blir en helt ny råvare når de er halvkokt og kan plukkes i biter for f.eks fritering eller tilsatts i fiskekaker eller vårruller

Link to post
Share on other sites

Her er min erfaring at det er 245% bullshit at en krabbe kan overleve mer enn 5 sekunder med kokende vann. At man i det hele tatt nevner 2 minutter er helt forbi min fatteevne. To minutter i kokende vann så tror du at de kan "våkne"? Si meg er De forrykt??

 

med gode hilsener

OB

Link to post
Share on other sites

Det bedes så meget om forlatelse for at jeg uforvarende kom til å fornærme herrens fornuft. En liten presisering er selvsagt på sin plass.Her er det ikke snakk om bevisst og intelligent liv etter kokende vann, mer rykninger. Det tar rundt 2 minutter hvis man skal være helt sikker på å unngå det. Etter ett minutt i kokende vann kan store krabber "våkne" igjen i den forstand at det er rykninger i beina og klørne. Problemet med dette og sous vide er at de lett kan stikke hull på posen, og en gjennomhullet vakuumpose holder ikke vakuum lenger. Så det var det jeg snakket om, ikke at de stilte seg opp på rekke og danset jenka på kjøkkenbenken! :lol:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...