Jump to content

Framtia - nytt kapittel


Framtia

Recommended Posts

Artig å følge med  :-)

Bare et lite praktisk spørsmål. Ser to skjermer på bildet, er det skjermer på pidestallene også, eller er det disse du har bilde av som må avleses under fart ?

(Red: Ser i innlegg 25 at det er skjermer i pidestallene også)

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

det stemmer, og alle tre skjermene kan vise alt. Veldig kjekt.

bilde

 

bilde

Det jeg ikke helt er fornøyd med er følsomheten til autopiloten. Selv om jeg har satt den på "performance" har den at for mye slakk på kursen (viktig i mye vind). Har sett i manualen at man kan leke med å skifte fartøytype, og man kan så klart rekalibrere, men så langt har jeg ikke hatt anledning til det. Det er en Evolution 400.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

200 nm ble til 180 grunnet god strøm. Litt spesiell ankomst i Skagen da de har bygget en ny molo som ikke vistes på kartet ombord (eller med øye i mørket).... Nå nytes en Jacobsen weissbier ?. Satser på en slapp morgen og så seiler vi til Bolærne eller der omkring. Må være hjemne igjen tirsdag ettermiddag.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Er det en EV-1 med Type 2 drivenhet du har, sammen med ACU400? Den skal jo være state of the art. EV-1 har tre akser og er vel en (eller erstatter en) rategyro som skal kunne lære seg bevegelsene i båten og kompensere for dette...?

Har nettopp bestilt EV-1 med Type 1 drivenhet og ACU-200 og er fortalt (av Raymarine Norge *host*) at den skal være det beste på markedet.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

bjornas: veldig praktisk layout og cockpittelt gjør at en kan seile med teltet oppe.

 

Major Andy: kun mAIS enn så lenge

 

Gunga din: elektrisk fallwinch kun, skulle gjerne hatt på alle.

 

Mulligan: Det var et bedre kart ja. Vi kom altså rett fra syd og gikk mot den gamle åpningen. Når vi nærmet oss forsvant plutselig begge lyktene og vi kunne ane noe stort og mørkt foran oss, kanskje 50 - 100 meter fremme. Bra vi var årvåkne, skulle tatt seg ut og rent på grunn der første turen...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Vi gikk fra Skagen i går formiddag. Ca 10 m/s og noe sjø. Det er utrolig mye mer krefter i denne skuta sammenlignet med den gamle, og vi gikk med to rev og revet fokk på kryss til Smøgen. Snittfart omlag 8 knop. Skipperen ble nok en gang sjøsyk... Så motor til Havstensund og videre på morrakvisten. Passerer nå Larkollen og er snart hjemme. Dette har vært en flott tur og båten overgår forventningene. Men jeg må nok trene mye før jeg håndterer den like lett som den gamle.

 

bilde

bilde

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Det jeg ikke helt er fornøyd med er følsomheten til autopiloten. Selv om jeg har satt den på "performance" har den at for mye slakk på kursen (viktig i mye vind). Har sett i manualen at man kan leke med å skifte fartøytype, og man kan så klart rekalibrere, men så langt har jeg ikke hatt anledning til det. Det er en Evolution 400.

Byttet fra steinalderelektronikk til Evolution for et par dager siden – rett nok en langt enklere modell, med ACU-100. Er heller ikke plagsomt fornøyd med ytelsen så langt, og noe annet enn performance er bortimot ubrukelig. Hvorvidt dette er resultat av feilkalibrering eller noe som går seg til over tid vet jeg fint lite om, men jeg har gått 800nm eller så etter at vi byttet ut elektronikken uten å ha sett voldsomme forbedringer.

 

Gratulerer med flott båt!

Link to post
Share on other sites

Jeg har EV2 med ACU-200 i min motorbåt. Nå er det riktignok ikke sammenlignbart, men min pilot gikk "på skinner" 430NM fra Tyskland til Norge. Eneste problem er at den mister kursen når el.toalettet flushes eller holding-tanken tømmes. Dette på tross av at kompasset virker fornuftig plassert.

mvh kjeros
-
Medlem av KNBF, Oslofjordens Friluftsråd, SXK og Totalmedlem RS

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med vel gjennomført hentetur. Nå er det vel bare å finne seg en fin plass og nyte resten av Påsken :thumbsup:

(ikke så rent lite misunnelig på de som alt har kommet seg på vannet)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Takk Major Andy. Jeg har alltid vært plaget med sjøsyke. Bodde 8 måneder på båt i forsvaret, og det var plagsomt. Så derfor er jeg av natur en kystseiler, som kan trekke innomskjærs når det blir for plagsomt. Med Postafen pleier det normalt å gå bra, men ikke denne gagen.

 

Her er forresten en liten smakebit fra turen mellom Skagen og Smøgen.

 

https://youtu.be/eDdWlqYH2mU

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Du skrev i en annen tråd at du skal teste seilene på fredag. Jeg ville tatt bilder av seilene for senere referanse. Rimelig sikker på at seilmakeren vil gjøre det, hvis ikke ta bilde av storseilet fra mindt på storseilbommen, kanskje opp til en halvmeter til lo for best dybdeperspektiv. Forseil oppover fra luka i fordekket. Legg bilde gjerne ut her også, slik at nerdene kan ha noe å se på :thumbsup:  Hvis du våger deg på forskjellig riggtrim vil denne referansen være nyttig for å se effekter.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...