index Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Undret meg på den jeg også. Min erfaring er at det slett ikke er yrkesfiskerne som er problemet her, de setter redskapen sin ute av leia og med store godt synlige blåser. Problemet er fritidsfiskere som slenger ut teinene sine i hytt og pine, gjerne med flytetau i mengder og små nesten usynlige blåser. Jeg er ofte ute med båt sent på kvelden, og hummersesongen er en utfordring for å si det sånn... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
nordan family 27 Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Burde vært krav til minste blåsestørrelse, samt enkel radarreflektor på stang. Tatt i betraktning den livsfarlige situasjonen som oppstår i god vind og mye bølger ved nattseilas burde dette (etter min mening) vært en selvfølge. Har selv hatt tau rundt begge akslingene samtidig, og jeg aldri oppdaget at jeg passerte noe som helst. Ikke gratis å få dette av igjen , selvom det ikke oppsto noen dramatikk. Rakk å kveile seg godt rundt aksler, propeller og gnage seg inn i lagrene også. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Jo takk, ikke noe gøy når en setter seg fast. Jeg kom en start på ferien nedover mellom Koster og Strømstad da det ble bom stopp. Kikket ut bak, og der gikk tauet rett inn i propellen. Det var for kalt til å bade selv, så jeg måtte ha hjelp fra dykker. Dette var ikke i hummersesongen, men jeg hadde fått et tau mellom seriekoblete krabbeteiner i propellen. Det tauet skulle vært dypt nede, men det var tydeligvis lagt med god slakk, og så var det brukt solid flytetau som hadde kommet helt opp i propellhøyde! Det kostet meg en båtpenge til dykkeren. Båttaxi'n for å frakte dykkeren ble dekket av det som den gang het Sløassistanse. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Shore Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Det er vel enda et argument for å kjøpe seilbåt :) forresten, med slike historier i minne, spørs om man da må passe seg for raringer som jakter flyvefisk med lasso... Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
finnarne Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Når vi fikk restene av en trål i propellen på Tabita, hjalp det ikke stort med seil. Men det var muligens fordi det var så godt som vindstille, og med endel meter trål hengende fast under båten, var for lite fart til å styre. Men det fungerte å ro båten vekk fra grunna med gummibåten. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
tobixen Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Når vi fikk restene av en trål i propellen på Tabita, hjalp det ikke stort med seil. Men det var muligens fordi det var så godt som vindstille, og med endel meter trål hengende fast under båten, var for lite fart til å styre. Men det fungerte å ro båten vekk fra grunna med gummibåten. Det er jo ofte slik, er det vindstille så er det sjeldent noen umiddelbar krise med fremdriftsstans. Bare én gang har jeg opplevd å drifte i vindstille rett mot skjær :) Satser man på motordrift i en trang led e.l. og man plutselig mister denne, da kan det imidlertid være noe skummelt, er jo ikke alltid man kan få opp seil og komme seg opp i styrefart på minuttet. Det opplevde jeg midt i Svelviksund en gang - vi fikk opp seil rimelig raskt, men fikk ikke styring på båten. Til alt hell var baugstigen nede, så jeg sprang til baugen, hoppet i land på Hurum-siden, gav båten en real dytt, kom meg ombord igjen og vi kunne fortsette for seil. Glad jeg hadde liten båt i en slik situasjon :) men, digresjon... Jeg føler meg relativt trygg for fiskeutstyr i seilbåten (prøver å unngå, men ikke alltid like enkelt) - jeg er kanskje naiv, men jeg tror jeg er litt tryggere med fortrengningsskrog og kjøl som kan brøyte vei ved propelldrift, relativt raskt å få rullet ut en genoa, anker jeg kan stole på, og når jeg går for seil drar jeg vel i værste fall med meg fiskeutstyret. Tja, kanskje en viss risiko for at ting kiler seg så godt fast i roret at man mister styringa. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
taunus Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Nei, jeg synes ikke noen skal sette poteter på E 18.. Men jeg er oppvokst i et hummerfiske miljø, og selv om jeg ikke fisker sjøl har jeg skjønt at man like greit kan holde seg vekk fra sjøen akkurat i denne høysesongen. Kommentaren var ironi fra min side.. Men fiskerne kom før fritidsbåtenbrukeren , og mange hobby fiskere er vel fritidsbåtbrukere også. Any way :Dette er en hobby for mange, og da mener jeg vi og kan ta hensyn til det. Sitér dette innlegget Link to post
Madserazzi Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 I disse tider der man mener at alt skal bli forbudt, påbudt, regulert og innskjerpet ned til minste detalj på sjøen. Burde det da ikke være påbudt med fritidsfiske kurs og sertifikat for alle som ikke er yrkesfiskere og ønsker å sette en teine eller en garnstump? Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Burde det da ikke være påbudt med fritidsfiske kurs og sertifikat for alle som ikke er yrkesfiskere og ønsker å sette en teine eller en garnstump? Er ikke enig med deg i det nei. Men skjønner jo at du ser behovet. Men kanskje en kan regulere slik at utstyr ikke kan settes i gitte leier eller noe? Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Nei, jeg synes ikke noen skal sette poteter på E 18.. Men jeg er oppvokst i et hummerfiske miljø, og selv om jeg ikke fisker sjøl har jeg skjønt at man like greit kan holde seg vekk fra sjøen akkurat i denne høysesongen. Kommentaren var ironi fra min side.. Men fiskerne kom før fritidsbåtenbrukeren , og mange hobby fiskere er vel fritidsbåtbrukere også. Any way :Dette er en hobby for mange, og da mener jeg vi og kan ta hensyn til det. Men hva er problemet til de som fisker etter hummer? Hvorfor kan de ikke merke brukene slik at både privat og nyttetrafikk kan oppdage farene som ligger foran dem? Er de redd en godt merket teine skremmer hummeren? Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
tobixen Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Vi har allerede massevis av reguleringer, og det er nødvendig fordi hummeren er omtrent utrydningstruet; Vi har noen få, små soner som er "lobster sanctuaries" hvor det er totalforbud mot fiske med bunnredskap. Maks ti teiner pr person, og maks ti teiner pr båt Alt utstyr må være navnemerket Kort sesong for hummerfiske (og sesongen begynner etter at "folk flest" har tatt opp båten) Forbud mot hummerfiske på søndager Fluktåpning Minimumsstørrelse Hvilke av reguleringene ovenfor er enklest å håndheve? Jeg skulle tro at forbudssonene er det som er lettest å håndheve. Det gir også en del andre fordeler slik jeg ser det (f.eks. unngår man seleksjonspress på små hummer). Forbudssoner kan også løse problemet med "trygg ferdsel" slik jeg ser det. Finnes det i det hele tatt ulemper med å innføre massivt med forbudssoner? Eksempelvis kunne man hatt et generelt forbud mot å plassere teiner på den siden av staker og merker hvor det er meningen at skipstrafikken skal passere. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
taunus Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Jeg er ikke vant til at dette er noe problem. båten min er på land, men når jeg var med min far så brukte mange fiskere åpne båter som er lettere å fjerne tau i propellen på. Og det var sjelden trafikk på sjøen der. ( ved tromlingene for lokalkjente..).. Fiskerne visste på en prikk hvor sine og andres teiner lå.. (Dette var jo rene bedriftshemmligheter å regne) .. Jeg er jo selvfølgelig enig i at ting skal merkes.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Men fiskerne kom før fritidsbåtenbrukeren , og mange hobby fiskere er vel fritidsbåtbrukere også. Any way :Dette er en hobby for mange, og da mener jeg vi og kan ta hensyn til det.H Ja, det er viktig å ta hensyn og ikke sette teine midt i åpningen på sjeteen i Drøbak som er under 25m brei med til dels flere knops strøm. Håper den teinen er borte nå når jeg skal gjennom der på torsdag. Og så vidt jeg har forstått, måtte redningsskøyten hjelpe en båt som hadde fått tauet i propellen kort etter at den ble satt ut. Står den der på torsdag og det ikke er for ille strøm, konfiskerer jeg den! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Ms Fortuna Svart 7.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2014 Jeg kom meg med nød og neppe igjennom den østre åpningen i sjeteen forrige helg, hadde jeg visst på forhånd hvor ille det var hadde jeg aldri i verden gått gjennom der. Jeg har ikke noe problem med å skjønne at hummerfiske er moro, god mat og alt det der, men iveren har tatt overhånd og forstanden forsvunnet fra veldig mange. I år synes ihvertfall jeg det er markant flere teiner enn noensinne som er pepret rundt om på de mest idiotiske steder. Denne tradisjonen må gjerne fortsette, men det burde faktisk være regler for feks standard oransje blåser med lys. Er man ute på fjorden nå etter klokka 18 så er det vanskelig å se noe som helst. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Det jeg har merket meg de siste seongene er at flere av teinen ikke er merket med blåse, men at det isteden brukes flottør ringer i grønt og blått (slike man bruker på garn) disse er neste umulig å se om det er litt sjø, og jeg mistenker det er litt av poenget... Hadde selv en kveldseilas for kort tid siden som kunne endt meget kjipt hadde ikke tilfeldighetene gått i min favør denne gangen... Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Det jeg har merket meg de siste seongene er at flere av teinen ikke er merket med blåse, men at det isteden brukes flottør ringer i grønt og blått (slike man bruker på garn) disse er neste umulig å se om det er litt sjø, og jeg mistenker det er litt av poenget...Kjenner jeg blir mer og mer fristet å ta opp slike elendig merkede teiner, hive eventuell fangst uti igjen og legge teinene pent og pyntelig på land med et fint brev om at hvis de ikke merker teinene sine skikkelig fra nå av blir disse levert til det lokale politikontoret. Forstår ikke hva de tenker med, det skal ikke mer vind til enn igår og i dag før tau i propellen kan føre til at liv går tapt Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 (redigert) Jeg fisker litt hummer selv, men må si meg helt enig i at det er mye idiotisk plassering og merking av bruk. Her på Hvaler (og sikkert mange andre steder også) er det en tradisjon blant gamlekara med å bruke "vælær" av tre, 3"x3" og ca 40 cm lange. Disse ligger dypt i vannet og blir gjerne malt med "havcamo" som gjør at de kan være en utfordring å få øye på. Som om ikke det var nok bruker de også noe de kaller for "halvværær". Det er en kork som er kuttet i to og festet omtrent midt på tauet. Hensikten med denne korken er at tauet ikke skal legge seg på bunn i en kveil og sette seg fast, samt at hvis de fisker grunt skal også den være synlig. Men hva skjer. Jo, hvis de hiver teina på en dybde som gjør at "halvvælen" blir så vidt dratt under risikerer man at det står en dupp 20 cm under overflata, totalt usynlig. Et tau går altså opp til korken, og et til går i en bue og opp til vælen på enden av tauet, som kan ligge ganske langt borte. Jeg diskuterte dette med en av gamlingene, men svaret er bare "de får holde god avstand, de har ikke noe å gjøre i nærheten av mine teiner!". Jeg tenker litt på familien i linken som fikk knust båten til pinneved. Hva med en tilsvarende situasjon hvor ikke alle overlever (kunne fort skjedd i det været), og årsaken er usynlige halvvælær rett under overflaten. Da grenser det til overlagt mord spør du meg! Prikken over i-en er plasseringen av disse teinene. Påfallende mange synes tydeligvis det er greit å fiske hummer på begge sider av de smaleste passasjene i Løpern, som tross alt er hovedleia inn til Borg Havn og Fredrikstad, en av Norges mest trafikkerte havner. De store båtene som går opp og ned her har ikke muligheter til å manøvrere unna disse teinene om de så ville. Jeg har til og med overhørt en av disse gamlingene lire av seg; "døm dærre store båtane som går opp og ner her kjører jo bare rett på, døm tar ente hensyn til redskap i sjøen" ... Skikkelig innsikt og forståelse i manøvrerbarheten til disse fartøyene Denne tradisjonen må gjerne fortsette, men det burde faktisk være regler for feks standard oransje blåser med lys. Bare et spørsmål, hvordan mener dere belysning av blåsene skal gjennomføres i praksis? Et lite led-lys som er vanntett? Ser for meg at det kan bli litt utfordring å gjennomføre Det blir jo snakk om ganske mange timers brenntid også. Tydelig merking med signalfarge evt, refleks burde vel være nok mener jeg. Edit: Ser at Hakkamannen kom meg i forkjøpet med vurdering i forhold til sikkerhet og liv. Støtter den! Redigert 8.Oktober.2014 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tobixen Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Da grenser det til overlagt mord spør du meg! For å spikke fliser: Grovt uaktsomt, ikke overlagt ... men likefullt ... Påfallende mange synes tydeligvis det er greit å fiske hummer på begge sider av de smaleste passasjene i Løpern, som tross alt er hovedleia inn til Borg Havn og Fredrikstad, en av Norges mest trafikkerte havner. "På begge sider"? Så lenge det er på utsiden av den markerte leia, så bør det vel være greit? Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Lars H. Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 På det smaleste ble det sagt, og der går leia helt inn til land. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Komodo Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Jada, er ingen jurist. Uaktsomt, forsettelig, overlagt, det får det bli opp til andre å bedømme. Når det gjelder å legge teinene på utsiden av den markerte leia kan du jo ta en titt på disse kartutsnittene: Dette utsnittet er fra utløpet av Løperen ved sydspissen av Asmaløy. Kvernskjærsgrunnen er den plassen hvor Godafoss rant på grunn for noen år siden http://www.f-b.no/nyheter/jobber-pa-spreng-mot-oljesol-pa-hvaler-1.6039262 Kvernskjær er for øvrig hummerreservat. Avgrensningen av reservatet er markert med stiplet linje. Mellom Kverskjærgrunnen og Asmaløy på venstre side er det ikke bredt, og tydeligvis smalt nok til at store båter går på grunn uten å måtte kjøre sikk-sakk mellom teineblåser. Her er et annet populært sted å sette teiner. De store båtene går på begge sider av Lubbegrunnen. Her er det ganske dypt i midten av leia, men det er jo perfekt for krepseteiner... Legg merke til 16,7 meters grunna. Der er det sikkert bra å fiske hummer, men stort mer midt i leia kommer man ikke uten å ta frem krepseteinene. Og her er den smaleste passasjen. Her er det i utgangspunktet ikke mye å gå på for de største, men det hindrer ikke folk å hive ut teinene sine der det måtte være mulig å få en svarting. Ps, tviler sterkt på at det er yrkesfiskere som står bak denne tankeløse plasseringen av redskap. De er drar ofte lenger ut, f.eks. Heia og Torbjørnskjær. Garantert hobbyfiskere som står for dette. Tradisjonen med trevæler og halvvæler er det nok mest den eldre garde som står for, så vi får håpe det er en tradisjon som dør ut av seg selv. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
tobixen Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Når det gjelder å legge teinene på utsiden av den markerte leia kan du jo ta en titt på disse kartutsnittene: Ok ... Det finnes jo nok av områder på utsiden av den markerte leia her - slik som vest for Fugletangskjær, sørøst for grønn stake nordfor Kjerkeskjæret, nord for Hestholmgrunnen, rett øst for Løperungbåen, etc. Forøvrig har jeg én gang i mitt liv slengt ut en hummer/krabbeteine - det var på fruens befaling, skjedde fredagen like ved solnedgang (det er forbudt å slenge ut eller plukke opp teiner i mørket, dersom jeg har forstått reglene riktig), rett østafor Hestholmen. Sikkert ikke det beste stedet siden vi ikke fikk noe som helst i teina, men den fikk i allefall stå i fred for skipstrafikken. Hvit fender var det beste jeg hadde ombord som bøye - estimerte taulengden, la på litt ekstra, brukte synketau og et lite lodd noen meter under fenderen for å holde tauet nede. Da vi kom tilbake for å plukke den opp lørdagen var det kuling - lite idéelt, hadde ikke lyst til å sette ut gummijolla, hadde lite lyst til å gå for nært Fugletangskjær og hadde lite lyst til å få tau i propellen (slik at jeg holdt motoren i fri mens fruen prøvde å fiske). Båten er såpass stor at badeplattformen akter var eneste mulighet ... og som prikken på i'en er kroken på båtshaka knekt av. På siste forsøk fikk "vi" tak i bøya på et vis - den forsvant helt og ble værende under båten. da var det bare å holde motoren av, slenge opp litt forseil, ankre opp nord for Hestholmen og dykke ned for å få fender og tau løs fra roret og teina opp. Jeg la merke til at mange teiner har pickup-bøye og flytetau mellom pickup-bøya og hovedbøya. Meget godt designet for å sette seg fast både her og der ... Nå har vi åte i fryseboksen i båtkjøleskapet, så vi må sette ut teina igjen snarlig ... Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Catch22 Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Ja, det er viktig å ta hensyn og ikke sette teine midt i åpningen på sjeteen i Drøbak som er under 25m brei med til dels flere knops strøm. Håper den teinen er borte nå når jeg skal gjennom der på torsdag. Og så vidt jeg har forstått, måtte redningsskøyten hjelpe en båt som hadde fått tauet i propellen kort etter at den ble satt ut. Står den der på torsdag og det ikke er for ille strøm, konfiskerer jeg den! Ikke midt i åpningen, men heller ikke langt unna. Hold god avstand til det røde merket. Tosken som har lagt den ut har brukt plastkanne som i seg selv er lite synlig, men når oppdriften er så dårlig at strømmen innenfor sjeteen tidvis trekker den under blir det bare håpløst. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Er du på vei tilbake til Son? Selv blir vi liggende over her på Borgen til mandag. Takk for hyggelig prat da du var innom her med gummibåten. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Catch22 Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Takk det samme. Er på vei tilbake i kosetempo (i den grad det finnes noe annet i snekke....) Hils fruen og ha en fortsatt god helg Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 7.November.2014 Del på Facebook Svart 7.November.2014 (redigert) En liten oppdatering i "teinebøye-debatten" Tidligere i dag var jeg ute og trakk teiner, og på vei hjem fra "feltet" kom jeg over denne bøya: Ikke akkurat lett å få øye på eller? Korken hadde for øvrig den skrikende fargen mørkebrun Et typisk eksempel på bruk av "halvvælær" som jeg skrev om i et innlegg lengre opp, altså en bøye midt på tauet som av og til ligger og dupper i overflaten. Poenget er at denne korken noen ganger ligger på en del meters dyp, noen ganger på overflata, og atter andre ganger akkurat i vannskorpa. Men det har jo han som setter teina ikke kontroll på! Det vil si at det ligger en blåse 5-10 meter unna med et tau i en bue bort til denne korken. Jeg kan ikke fatte at det er tillatt å merke teinene sine på denne måten. Jeg synes oppsynet burde trekke opp redskap med tilsvarende merking, og gjerne sende ei bot til eieren. Redigert 7.November.2014 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.