Skipper Worse Svart 9.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2014 Det kom ikke frem i min første post, men ideen er gjerne å ha flere tanker i stedet for en dvs at en original-tank deles opp i flere i plast, alt etter hvordan man får dem inn. Poenget var altså å unngå omstendelig og dyr ut- og innmontering av motorene. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Fanta Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Ett problem med plasttankløsningen på tankene i P40 er at det er en wierløsning som er montert på toppen av tanken. Jeg antar det er struping av dieseltiførsel som vi kan gjøre med hendler på akterdekket. Blir vel vanskelig å få denne Overført til (flere) plasttanker? Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 I vår P35 brukte jeg 1 dag på å løsne alt på begge motorer samt utløfting av begge motorer og uttaking av begge tanker. Løft av motorer kostet 1500 kr. Leie av lett lastebil til transport av motorer og tanker hjem kostet 1000 kr. Ilas laget nye tanker etter de gammle. Ca 2 dager på inn montering og samme priser da igjen. Oppretting av motorer er ikke store jobben så fremt du bare løfter rett ut og rett inn igjen uten å endre høyde og plassering på motorlabbene. Totalt med maling isolasjon lys osv kom alt på ca 25000 kr. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
Ludde Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Det er riktig som Fanta sier at det er en hel del wiere på toppen av tankene som er montert i disse. Hos meg er det EC-systemet i tillegg til strupning etc. så plast tror jeg ville være et litt vanskelif alternativ. Derimot kan sikkert glassfiber benyttes, men uansett bør da e gamle tankene fjernes og nye settes inn. Er usikker på om det finnes noen quick-fix på denne utfordringen, med mindre man finnes lekkasjen og kan tette den mens tanken står montert. Sitér dette innlegget Hilsen Ludde Link to post
oivindg Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Er det ingen som tetter tanker ved å spraye dem innvendig med plast eller lignende? Sitér dette innlegget Øivind Link to post
Sjeldenutpå Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Ombord i vår båt fra 1983 er både ferskvann og dieseltanker i aluminium. Eg kjenner ikkje tilstand på de med tanke på innvendig tæring. Men at mykje nyere båter får lekkasje skyldes nok produksjonsfeil eller simpelt valg av type aluminium. Eg vurderer å bestille meg ein elektronisk dings på ebay til å måle godstykkelse, men tviler på at det er så avansert at eg kan finne små groptæringer. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Komodo Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Vil tippe på at den dingsen du snakker om er en ultralydbasert tykkelsesmåler. Den egner seg ikke til å lete etter pittings på innsiden av tanken. Slik korrosjon må scannes dersom den skal kartlegges fra baksiden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Tom Rør Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Er dette noe som kan brukes? Påstås at det tetter alutanker også. http://www.kbs-coatings.com/tank-sealers.html Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Hos meg er det brukt NS4/5251 Aluminium ifølge sveiseskiltet på tanken. Ser en på databladet er dette en kvalitet med bla. "Very good marine corrosion resistanse and ideal for offshore applications." Båten min er en 2001 modell, og på denne tiden var vel Princess og Fairline samme bedriften, derav grunn til å tro at de benyttet de samme underleverandører? Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Her har du litt utdypende informasjon: http://www.keytometals.com/page.aspx?ID=CheckArticle&site=ktn&NM=154 Så skal de legges til at det er ikke sikkert at et materiale som tåler konsentrert syre av et eller annet slag nødvendigvis tåler sjøvann. Legg også merke til informasjonen vedr. sveisingen. Heller ikke er det sikkert at materialet, for det om sjøvannsbestandigheten er topp også tåler belegg med bakterievekst mellom belegg og plate. Da kan det komme andre syrer og pH-verdier inn i bildet. Aluminium er et flott materiale, men det er også et materiale der det er lett å bomme. For meg virker det noe underlig at etter at Ebonita publiserte sin bekymring, så kommer det flere som har måttet ta hånd om tilsvarende problematikk. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 For meg virker det noe underlig at etter at Ebonita publiserte sin bekymring, så kommer det flere som har måttet ta hånd om tilsvarende problematikk. Har bitt meg merke i det samme Hulda. Men dette er nok et fenomen som er høyst vanlig på alu-tanker enten båten heter Princess, Viksund eller hva det måtte være. Jeg vet jo hvordan tanken vår så ut inni når jeg begynte å skjære i den, og det er ingenting som tilsier at den er noe verre enn alle andre alutanker rundt om kring. Det er et førsteklasses produkt fra West Mekan av sjøvannsbestandig aluminium. Men alle slike produkter har vel et svakt punkt. Jeg føler meg imidlertid trygg på at tanken vår vil holde mange år etter de reparasjonene og modifiseringene jeg har gjort (link til egen tråd i et av de første innleggene). En svakhet ved slike tanker er at bunnen er flat. Det gjør at sedimenter legger seg på bunn over hele tanken. En annen svakhet er at dreneringsstussen i bunn ofte ikke sitter på det aller laveste punktet. En tredje svakhet er at slike dreneringsstusser ofte har for liten diameter. En fjerde svakhet er at produsentene er ekstremt kjipe på mannluker. Skal man ha en tank som virkelig varer lenge bør det være adkomst til å gjøre en grundig mekanisk rengjøring innvendig. Rent bortsett fra det har jeg flere ganger funnet tildekkingskorrosjon under avleiringer i tanker av karbonstål også, f.eks. hydraulikktanker. Så fenomenet er nok ikke forbeholdt aluminiumstanker Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
nordan family 27 Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Tja. Det er tydeligvis vanlig på den aluminiumen P og F fikk levert da. Men det finnes mange 80talls båter med originale dieseltanker i alu som ikke har opplevd trøbbel, så det spørs om ikke det er noen uheldige omstendigheter ute å går i noen årganger. Men har du spurt Princess? De må vel ha fått en del spørsmål og foreslått noen løsninger for å ivreta kundene slik at de får lyst til å kjøpe P igjen? Blir overrasket hvis de er avvisende til fenomenet når det ser ut til å gjelde en del båter. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Clipper støper tankene i glassfiber, litt rart ikke flere gjør det samme da dette er et materiale de allerede har mye av i en glassfiberbåt. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Komodo: Ser ingen hensikt i å starte en diskusjon om hvilke materialer som er utsatt for hvilke korrosjonsformer og hvorfor. Poenget er at man her på baatplassen.no har hatt en rad alu.tanker som det har gått hull i. Det kommer sikker mye av hva som man kan utlede av innlegget jeg refererte til. Likeledes har det vært lite om hull/lekkasjer i tanker av AISI 316L, plast og jern. Kanskje det ikke er produsert særlig mange tanker av sistnevnte materialer i båt. Men det er svært mange biler som har tanker av de to sist nevnte. Personlig har jeg hatt hull i en tank på bil de siste 49 årene. Den rustet det hull i fra utsiden. Og så hadde Ingar hull i en syrefast tank, som viste seg å være produsert i AISI 301, altså ikke syrefast. Men trolig solgt som syrefast.. Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Ingen tanker om å starte en slik diskusjon jeg heller Hulda, men jeg har hørt mange tilfeller av problemer med korrosjon på alu-tanker. Det er jo selvfølgelig av vekthensyn man benytter dette materialet, men når det kommer problemer alt etter 15 år, er det kanskje ikke noe ideelt materiale for tanker på båt likevel. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Astor Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 (redigert) Vi har rustfrie tanker i Astor. For fire år siden lakk det fra en sveiseskjøt. Vi brukte Lekkasjetettare som vi kjøpte på Maritim. Et svensk produkt. Den kan brukes mot all type drivstoff. Vi hadde lekksje i en kant og tok en bit rustfritt og brettet rundt og smurte godt inn med nevnte produkt. 100% tett. At det var et hell###vte å komme til er en annen sak. Vi måtte tømme tanken til nedenfor lekkasjestedet. Tappet over diesel på jerrykanner. 170 liter. Brukte en tannhjulspumpe fra Biltema til jobben. Redigert 11.Oktober.2014 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
REM Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Jeg er av den oppfatning at hvis du holder tanken din ren, og fri for vann, vil den holde svært lenge. Tanken i båten vår er ikke flat i bunnen. Bunnplata heller innover mot senter av båten i tillegg til at den heller akterover. Tyngre sedimenter, vann og evt. forurensninger vil da samle seg i hjørnet bakerst i tanken inn mot senter av båten. Fra toppen av tanken og ned til dette hjørnet går det et rør ned hvor jeg kan stikke ned en 16mm plastslange. To ganger ila. sessongen stikker jeg ned en slange her til jeg hører den slå mot bunnen av tanken og suger opp noen liter diesel med ei 12V tannhjulspumpe. Den første gangen jeg gjorde dette fikk jeg opp myye vann og gørr. Etter dette har jeg ved to anledninger fått opp noen dråper vann (kondens?) ellers kun ren diesel. Mener derfor å ha god kontroll på tankene mine og tror som sakt at dette er et bra utgangspunkt for å beholde tankene lenge. Noen garanti har man vel alikevel ikke? Sukk Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 (redigert) REM: Det er ingen grunn til at en slik tank ikke skal kunne holde til 'evig tid'. Hovedpoenget er å holde vann og bakterier vekk, slik at blant annet pH ikke blir forrykket. Et par ganger i året kjører jeg for 'full fart' ut en fem-liter fra bunnen av tanken min. Den er også konstruert etter prinsipp med suging fra laveste punkt. Legg merke til kranen i tanken til Ebonita. Der er det sveiset inn et stikk. Tanken er flat. Sveisen er på undersiden av tanken. Krymp ved sveising vil føre til at, lokalt sett, vil stikket danne det høyeste punktet i området. Her er bunnslammet fra siste femliter konsentrert i en litersflaske: Det er litt grums fra tidenes morgen. Snekring og sliping av treverk før jeg fikk tettet mannlokket. Det er null vann. Og denne flasken representerer fyllinger på Grenå, Gottskär og Esso Grålum. Jobber hardt for å kunne fylle MGO. Det er viktig å holde rede på hva som ligger i bunnen av tanken. Den dagen jeg får vann i vannutskilleren vil jeg ha en plass mellom 5- og 10 liter vann i bunnen av tanken. Redigert 11.Oktober.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Tja. Det er tydeligvis vanlig på den aluminiumen P og F fikk levert da. Men det finnes mange 80talls båter med originale dieseltanker i alu som ikke har opplevd trøbbel, så det spørs om ikke det er noen uheldige omstendigheter ute å går i noen årganger. Men har du spurt Princess? De må vel ha fått en del spørsmål og foreslått noen løsninger for å ivreta kundene slik at de får lyst til å kjøpe P igjen? Blir overrasket hvis de er avvisende til fenomenet når det ser ut til å gjelde en del båter. Vet flere P og F båter fra 80-tallet hadde tanker i svartstål. Mange P35 og Corniche eiere som har blitt nødt til å bytte tanker. Har også sett nyere P og F båter med rustfrie tanker. Visste ikke at det var en periode med alu imellom... Enig med REM med vannfri tank for å unngå slike og andre problemer. Clipper støper tankene i glassfiber, litt rart ikke flere gjør det samme da dette er et materiale de allerede har mye av i en glassfiberbåt. Samme her, men det er kanskje andre aspekter å ta hensyn til avh av båttype? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ebonita Svart 11.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 (redigert) Först ett stort tack till alla kunniga Baatplassen-medlemmar som har tagit sig tid att ge synpunkter och delge sina erfarenheter med anledning av detta problem. När man har problem av den här karaktären så vidgar det vyerna på ett oskattbart sätt. De senaste dagarna har följande hänt rent praktiskt: Just innan jag upptäckte att det samlats diesel under BB tank så hade jag ännu en gång fyllt tankarna ända upp i påfyllningshålet. Som jag skrev tidigare så har jag denna sommar med undantag för semesterperioden fyllt tankarna i stort sett efter varje tur. Så upptäckte jag då för en vecka sedan att diesel samlats under BB tank, och jag kunde konstatera att det droppade från tanken någonstans vid bottenavtappningen, en droppe ungefär varannan minut. Som det ser ut rent praktiskt så skulle läckaget kunna komma från botten på tanksumpen eller från någon av svetsarna där. Men även ett läckage högre upp skulle via tankens skumgummiliknande isolering kunna sprida sig neråt och droppa på detta sätt. Nu i veckan så har jag då kört lite med båten, bl a en tur till Köpenhamn. Totalt har jag på det sättet bränt c:a 50 liter, dvs 25 liter från var sidotank, utan att sedan efterfylla. På så sätt bör då nivån i tankarna, som rymmer vardera 565 liter, vara några cm ner i tanken, och inget bränsle står längre upp i påfyllningslangarna. I påfyllningsslangarna satte jag för några år sedan in rörstosar med ett insvetsat galler av 10 mm rundjärn för att försvåra stöld av det allt dyrare bränslet. Rörstosarna har inga tätningsrillor, utan 2” slangen har bara varit säkrad med enkla slangklämmor. Jag räknade helt enkelt med att det skulle hålla tätt plus att jag inte räknade med att bränslet skulle stå upp i påfyllningsslangarna så ofta eller någon längre tid. Med anlednig av bränsleläckaget så öppnade jag idag garneringsluckor på BB sida så att jag kunde komma åt bränslepåfyllningsslangen där, och faktiskt slangen var blöt av dieselolja på baksidan i skarven vid galler-stosen. Uppenbarligen så finns det således ett läckställe där. Jag kommer nu att försöka få detta tätt genom att efterdra befintliga slangklämmor plus sätta ytterligare en omgång slangklämmor. Sedan skall jag i vinter plocka ner garneringen på BB sida i salongen för att på så sätt komma till och efterdra slangklämmorna nere på slanganslutningarna på tanken och dessutom muttrarna på de manluckor som finns på tanken. Idag så mätte jag till dryga 3 minuter mellan dropparna från tanken och har jag tur så är det kanske bara resterande diesel i tankisoleringen som fortsätter att droppa. Jag kommer i vilket fall som helst att avvakta med att lyfta motor och tank tills jag ser om läckaget fortsätter eller /Gud give/ slutar… :pray: Redigert 11.Oktober.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Tvi tvi Ebonita.Vi håper på det beste Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hulda Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Ja, det har ingen hensikt å plukke ut noe som er helt og fungerer. Men takk skal du i alle fall ha, vi har hatt mye å skrive om. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Hvis det har lekket diesel fra denne skjøten, vil det jo kunne være en treghet igjennom isolasjonen, som gjør at det kommer diesel fram lenge etter at det faktisk sluttet å lekke. Vi får håpe dette er synderen, og at du slipper stor og dyr jobb med å fjerne motor og tank. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Komodo: Ser ingen hensikt i å starte en diskusjon om hvilke materialer som er utsatt for hvilke korrosjonsformer og hvorfor. Enig, vi legger den død Ellers, flott hvis det viser seg å bare være slangen. Tipper du kan slippe ned skuldrene et par hakk da ja Hvis du skal trekke til slangen bedre kan du jo sette på en eksosklemme, da oppnår du en helt annen klemkraft. Tror fremdeles jeg ville gått for å trykksette tanken med et svakt overtrykk, bare 0,1-0,2 bar gir et helt annet resultat enn det hydrostatiske trykket fra dieselen i tanken. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
SoBo Svart 11.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2014 Her får vi bare håpe på den enkle løsningen. Lykke til videre med feilsøk. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.