Jump to content

Läckande bränsletank på P40


ebonita

Recommended Posts

I vår P35 brukte jeg 1 dag på å løsne alt på begge motorer samt utløfting av begge motorer og uttaking av begge tanker. Løft av motorer kostet 1500 kr. Leie av lett lastebil til transport av motorer og tanker hjem kostet 1000 kr. Ilas laget nye tanker etter de gammle. Ca 2 dager på inn montering og samme priser da igjen. Oppretting av motorer er ikke store jobben så fremt du bare løfter rett ut og rett inn igjen uten å endre høyde og plassering på motorlabbene. Totalt med maling isolasjon lys osv kom alt på ca 25000 kr.

Link to post

Det er riktig som Fanta sier at det er en hel del wiere på toppen av tankene som er montert i disse. Hos meg er det EC-systemet i tillegg til strupning etc. så plast tror jeg ville være et litt vanskelif alternativ. Derimot kan sikkert glassfiber benyttes, men uansett bør da e gamle tankene fjernes og nye settes inn.

 

Er usikker på om det finnes noen quick-fix på denne utfordringen, med mindre man finnes lekkasjen og kan tette den mens tanken står montert.

Hilsen Ludde

 

Link to post

Ombord i vår båt fra 1983 er både ferskvann og dieseltanker i aluminium. Eg kjenner ikkje tilstand på de med tanke på innvendig tæring. Men at mykje nyere båter får lekkasje skyldes nok produksjonsfeil eller simpelt valg av type aluminium.

Eg vurderer å bestille meg ein elektronisk dings på ebay til å måle godstykkelse, men tviler på at det er så avansert at eg kan finne små groptæringer.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hos meg er det brukt NS4/5251 Aluminium ifølge sveiseskiltet på tanken.

Ser en på databladet er dette en kvalitet med bla.

"Very good marine corrosion resistanse and ideal for offshore applications."

 

Båten min er en 2001 modell, og på denne tiden var vel Princess og Fairline samme bedriften, derav grunn til å tro at de benyttet de samme underleverandører?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Her har du litt utdypende informasjon:

http://www.keytometals.com/page.aspx?ID=CheckArticle&site=ktn&NM=154

 

Så skal de legges til at det er ikke sikkert at et materiale som tåler konsentrert syre av et eller annet slag nødvendigvis tåler sjøvann. Legg også merke til informasjonen vedr. sveisingen. Heller ikke er det sikkert at materialet, for det om sjøvannsbestandigheten er topp også tåler belegg med bakterievekst mellom belegg og plate. Da kan det komme andre syrer og pH-verdier inn i bildet. Aluminium er et flott materiale, men det er også et materiale der det er lett å bomme.

 

For meg virker det noe underlig at etter at Ebonita publiserte sin bekymring, så kommer det flere som har måttet ta hånd om tilsvarende problematikk.

Link to post

For meg virker det noe underlig at etter at Ebonita publiserte sin bekymring, så kommer det flere som har måttet ta hånd om tilsvarende problematikk.

 

Har bitt meg merke i det samme Hulda. Men dette er nok et fenomen som er høyst vanlig på alu-tanker enten båten heter Princess, Viksund eller hva det måtte være. Jeg vet jo hvordan tanken vår så ut inni når jeg begynte å skjære i den, og det er ingenting som tilsier at den er noe verre enn alle andre alutanker rundt om kring. Det er et førsteklasses produkt fra West Mekan av sjøvannsbestandig aluminium. Men alle slike produkter har vel et svakt punkt. Jeg føler meg imidlertid trygg på at tanken vår vil holde mange år etter de reparasjonene og modifiseringene jeg har gjort (link til egen tråd i et av de første innleggene). En svakhet ved slike tanker er at bunnen er flat. Det gjør at sedimenter legger seg på bunn over hele tanken. En annen svakhet er at dreneringsstussen i bunn ofte ikke sitter på det aller laveste punktet. En tredje svakhet er at slike dreneringsstusser ofte har for liten diameter. En fjerde svakhet er at produsentene er ekstremt kjipe på mannluker. Skal man ha en tank som virkelig varer lenge bør det være adkomst til å gjøre en grundig mekanisk rengjøring innvendig.

 

Rent bortsett fra det har jeg flere ganger funnet tildekkingskorrosjon under avleiringer i tanker av karbonstål også, f.eks. hydraulikktanker. Så fenomenet er nok ikke forbeholdt aluminiumstanker :wink:

Link to post

Tja. Det er tydeligvis vanlig på den aluminiumen P og F fikk levert da. Men det finnes mange 80talls båter med originale dieseltanker i alu som ikke har opplevd trøbbel, så det spørs om ikke det er noen uheldige omstendigheter ute å går i noen årganger. Men har du spurt Princess? De må vel ha fått en del spørsmål og foreslått noen løsninger for å ivreta kundene slik at de får lyst til å kjøpe P igjen? Blir overrasket hvis de er avvisende til fenomenet når det ser ut til å gjelde en del båter.

Link to post

Clipper støper tankene i glassfiber, litt rart ikke flere gjør det samme da dette er et materiale de allerede har mye av i en glassfiberbåt.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Komodo: Ser ingen hensikt i å starte en diskusjon om hvilke materialer som er utsatt for hvilke korrosjonsformer og hvorfor. Poenget er at man her på baatplassen.no har hatt en rad alu.tanker som det har gått hull i. Det kommer sikker mye av hva som man kan utlede av innlegget jeg refererte til. Likeledes har det vært lite om hull/lekkasjer i tanker av AISI 316L, plast og jern. Kanskje det ikke er produsert særlig mange tanker av sistnevnte materialer i båt. Men det er svært mange biler som har tanker av de to sist nevnte. Personlig har jeg hatt hull i en tank på bil de siste 49 årene. Den rustet det hull i fra utsiden. Og så hadde Ingar hull i en syrefast tank, som viste seg å være produsert i AISI 301, altså ikke syrefast. Men trolig solgt som syrefast..

Link to post

Ingen tanker om å starte en slik diskusjon jeg heller Hulda, men jeg har hørt mange tilfeller av problemer med korrosjon på alu-tanker.

Det er jo selvfølgelig av vekthensyn man benytter dette materialet, men når det kommer problemer alt etter 15 år, er det kanskje ikke noe ideelt materiale for tanker på båt likevel.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post

Vi har rustfrie tanker i Astor. For fire år siden lakk det fra en sveiseskjøt. Vi brukte Lekkasjetettare som vi kjøpte på Maritim. Et svensk produkt. Den kan brukes mot all type drivstoff. Vi hadde lekksje i en kant og tok en bit rustfritt og brettet rundt og smurte godt inn med nevnte produkt. 100% tett.

 

At det var et hell###vte å komme til er en annen sak. Vi måtte tømme tanken til nedenfor lekkasjestedet. Tappet over diesel på jerrykanner. 170 liter. Brukte en tannhjulspumpe fra Biltema til jobben.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post

Jeg er av den oppfatning at hvis du holder tanken din ren, og fri for vann, vil den holde svært lenge. Tanken i båten vår er ikke flat i bunnen. Bunnplata heller innover mot senter av båten i tillegg til at den heller akterover. Tyngre sedimenter, vann og evt. forurensninger vil da samle seg i hjørnet bakerst i tanken inn mot senter av båten. Fra toppen av tanken og ned til dette hjørnet går det et rør ned hvor jeg kan stikke ned en 16mm plastslange.

To ganger ila. sessongen stikker jeg ned en slange her til jeg hører den slå mot bunnen av tanken og suger opp noen liter diesel med ei 12V tannhjulspumpe.

Den første gangen jeg gjorde dette fikk jeg opp myye vann og gørr. Etter dette har jeg ved to anledninger fått opp noen dråper vann (kondens?) ellers kun ren diesel. Mener derfor å ha god kontroll på tankene mine og tror som sakt at dette er et bra utgangspunkt for å beholde tankene lenge. Noen garanti har man vel alikevel ikke? Sukk

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

REM: Det er ingen grunn til at en slik tank ikke skal kunne holde til 'evig tid'. Hovedpoenget er å holde vann og bakterier vekk, slik at blant annet pH ikke blir forrykket. Et par ganger i året kjører jeg for 'full fart' ut en fem-liter fra bunnen av tanken min. Den er også konstruert etter prinsipp med suging fra laveste punkt. Legg merke til kranen i tanken til Ebonita. Der er det sveiset inn et stikk. Tanken er flat. Sveisen er på undersiden av tanken. Krymp ved sveising vil føre til at, lokalt sett, vil stikket danne det høyeste punktet i området. Her er bunnslammet fra siste femliter konsentrert i en litersflaske:

sam_1409.jpg

 

Det er litt grums fra tidenes morgen. Snekring og sliping av treverk før jeg fikk tettet mannlokket. Det er null vann. Og denne flasken representerer fyllinger på Grenå, Gottskär og Esso Grålum. Jobber hardt for å kunne fylle MGO. Det er viktig å holde rede på hva som ligger i bunnen av tanken. Den dagen jeg får vann i vannutskilleren vil jeg ha en plass mellom 5- og 10 liter vann i bunnen av tanken.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Tja. Det er tydeligvis vanlig på den aluminiumen P og F fikk levert da. Men det finnes mange 80talls båter med originale dieseltanker i alu som ikke har opplevd trøbbel, så det spørs om ikke det er noen uheldige omstendigheter ute å går i noen årganger. Men har du spurt Princess? De må vel ha fått en del spørsmål og foreslått noen løsninger for å ivreta kundene slik at de får lyst til å kjøpe P igjen? Blir overrasket hvis de er avvisende til fenomenet når det ser ut til å gjelde en del båter.

Vet flere P og F båter fra 80-tallet hadde tanker i svartstål. Mange P35 og Corniche eiere som har blitt nødt til å bytte tanker.

Har også sett nyere P og F båter med rustfrie tanker. Visste ikke at det var en periode med alu imellom...

 

Enig med REM med vannfri tank for å unngå slike og andre problemer.

 

Clipper støper tankene i glassfiber, litt rart ikke flere gjør det samme da dette er et materiale de allerede har mye av i en glassfiberbåt.

Samme her, men det er kanskje andre aspekter å ta hensyn til avh av båttype?

Mvh. SAP

Link to post

Först ett stort tack till alla kunniga Baatplassen-medlemmar som har tagit sig tid att ge synpunkter och delge sina erfarenheter med anledning av detta problem. När man har problem av den här karaktären så vidgar det vyerna på ett oskattbart sätt.

 

De senaste dagarna har följande hänt rent praktiskt:

 

  • Just innan jag upptäckte att det samlats diesel under BB tank så hade jag ännu en gång fyllt tankarna ända upp i påfyllningshålet. Som jag skrev tidigare så har jag denna sommar med undantag för semesterperioden fyllt tankarna i stort sett efter varje tur.
  • Så upptäckte jag då för en vecka sedan att diesel samlats under BB tank, och jag kunde konstatera att det droppade från tanken någonstans vid bottenavtappningen, en droppe ungefär varannan minut.
  • Som det ser ut rent praktiskt så skulle läckaget kunna komma från botten på tanksumpen eller från någon av svetsarna där. Men även ett läckage högre upp skulle via tankens skumgummiliknande isolering kunna sprida sig neråt och droppa på detta sätt.
  • Nu i veckan så har jag då kört lite med båten, bl a en tur till Köpenhamn. Totalt har jag på det sättet bränt c:a 50 liter, dvs 25 liter från var sidotank, utan att sedan efterfylla. På så sätt bör då nivån i tankarna, som rymmer vardera 565 liter, vara några cm ner i tanken, och inget bränsle står längre upp i påfyllningslangarna.
  • I påfyllningsslangarna satte jag för några år sedan in rörstosar med ett insvetsat galler av 10 mm rundjärn för att försvåra stöld av det allt dyrare bränslet. Rörstosarna har inga tätningsrillor, utan 2” slangen har bara varit säkrad med enkla slangklämmor. Jag räknade helt enkelt med att det skulle hålla tätt plus att jag inte räknade med att bränslet skulle stå upp i påfyllningsslangarna så ofta eller någon längre tid.
  • Med anlednig av bränsleläckaget så öppnade jag idag garneringsluckor på BB sida så att jag kunde komma åt bränslepåfyllningsslangen där, och faktiskt slangen var blöt av dieselolja på baksidan i skarven vid galler-stosen. Uppenbarligen så finns det således ett läckställe där.

bilde

 

 

Jag kommer nu att försöka få detta tätt genom att efterdra befintliga slangklämmor plus sätta ytterligare en omgång slangklämmor.

 

Sedan skall jag i vinter plocka ner garneringen på BB sida i salongen för att på så sätt komma till och efterdra slangklämmorna nere på slanganslutningarna på tanken och dessutom muttrarna på de manluckor som finns på tanken.

 

Idag så mätte jag till dryga 3 minuter mellan dropparna från tanken och har jag tur så är det kanske bara resterande diesel i tankisoleringen som fortsätter att droppa. Jag kommer i vilket fall som helst att avvakta med att lyfta motor och tank tills jag ser om läckaget fortsätter eller /Gud give/ slutar…

 

:pray: :pray: :pray:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Komodo: Ser ingen hensikt i å starte en diskusjon om hvilke materialer som er utsatt for hvilke korrosjonsformer og hvorfor.

Enig, vi legger den død :smiley:

 

Ellers, flott hvis det viser seg å bare være slangen. Tipper du kan slippe ned skuldrene et par hakk da ja :yesnod: Hvis du skal trekke til slangen bedre kan du jo sette på en eksosklemme, da oppnår du en helt annen klemkraft. Tror fremdeles jeg ville gått for å trykksette tanken med et svakt overtrykk, bare 0,1-0,2 bar gir et helt annet resultat enn det hydrostatiske trykket fra dieselen i tanken.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...