Olepo Startet 8.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 8.Oktober.2014 Første sesong med Bavariaen nærmer seg slutten, og skuta løftes etter planen på land 18.10.2014. Siden dette er første gang jeg skal konservere båt med innenbords motor og utstyr som toalett, varmtvannstank osv tar jeg gjerne imot tips og innspill. Båten blir stående ute på opplagsplassen, og det skal kjøpes inn dekkstativ for å få pakket inn herligheten. Siden det fort kan bli vinter vil jeg prioritere å gjøre det jeg må nå i høst, og eller ta en skikkelig service til våren. Jeg ser det har vært et par andre tråder som omhandler konservering tidligere, men siden de er veldig generelle og omfattende velger jeg å starte en ny tråd. Det har vel liten betydning, men kan jo nevne at det sitter en Volvo Penta D4-300 med DPH drev i båten. Planen er foreløpig: -Toppe dieseltanken før opptak, har foreløpig ikke brukt dieseltilsetning v/tanking, men det bør kanskje gjøres før vinterlagring? Hvilke produkter anbefales eventuelt?? -Varmkjøre motor og skifte olje m/filter. -Båten løftes på land og blir spylt under vannlinje. (Inngår i opptaket og utføres av eget mannskap på tilrettelagt spyleplass). -Motor kjøres med ferskvann, og deretter med frostvæskeblanding for frostsikring av sjøvannskretsen. Frysepunktet på kjølevæske på ferskvannssiden kontrolleres, men hvis denne er OK venter jeg til våren med å skifte kjølevæske. -Propeller og drev demonteres og taes med hjem i garasjen. Kommer nok til å tappe ut en skvett olje for kontroll, hvis denne ser bra ut blir det ikke skiftet olje før til våren. -Dusjer WD40 over hele den grønne "klumpen". -Batterier topplades og kobles fra. Elektronikk som er enkel å demontere taes med hjem. -Vannsystemet tømmes, (må finne ut hvordan jeg tapper vv tanken, men det løser seg nok). Frostvæske helles i toalett, og noe pumpes over til septiktank. -Mest mulig av puter og madrasser taes med hjem, båten vaskes lett utvendig og innvendig og pakkes inn for vinteren! Service på motor med skifte av impeller, dieselfiltre, ev reimer/reimhjul osv er som nevnt planlagt til våren, men dersom værgudene er på min side kan det være at deler av arbeidet utføres i høst likevel. Tar gjerne imot innspill til planen min, spesielt dersom jeg har glemt ting som absolutt bør gjøres før vinteren . Sitér dette innlegget Link to post
avmønstret5 Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Det høres vel bra ut, men husk å tappe av ferskvannspumpe og evt. varmvannstank. Demoner også evt. dusj, den pleier å fryse i stykker. Batteriene vil jeg hatt mulighet til å lade opp 2 3 ganger i løpet av vinteren. Selv har jeg solcellepanel så de er toppladet til en hver tid. Det kan anbefales. Sitér dette innlegget Link to post
taunus Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 La vannkraner stå åpne i midtposisjon.. Det finnes en del kraner som ikke tåler frost hvis de holder på en skvett vann. Jeg pleier også å spyle alt tauverk fri for salt, og er litt nøye med å få bort alle rester av tang og snafs fra dreggkasser, baug kasser. råtten lukt er kjipt. La kjøleskapet stå åpent, og sørg for tørt motorrom. Jeg pleier også å legge noen bleier i stuverom for å stabilisere fukt. Skal du ha på kalesje under presenningen? Hvis ikke bør du ha to lag med presenning over cocpiten. Dette fordi kondensering på innsiden av presenning vil renne av i mellom lagene og ut i mye større grad. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 8.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 8.Oktober.2014 Toppe dieseltanken før opptak, har foreløpig ikke brukt dieseltilsetning v/tanking, men det bør kanskje gjøres før vinterlagring? Hvilke produkter anbefales eventuelt?? Dersom formålet er å unngå dieseldyr ... dette har vel blitt diskutert opp og ned i mente, og konklusjonen er vel stort sett at man bør unngå forebyggende bruk av tilsetningsmidler, men heller sørge for inspeksjon og uttapping av vann, f.eks. gjennom mannhull eller avtappingsplugg nederst på dieseltanken, dersom man har slikt. http://www.baatwiki.no/wiki/Dieseldyr - dersom man absolutt skal bruke tilsetningsstoffer er vel maritim consultants antageligvis de som er dyktigst på dieseldyr. Planen virker fornuftig i mitt hode. For en generell sjekkliste har jeg jo prøvd å lage en oversikt på baatwiki, http://www.baatwiki.no/wiki/Vinteropplag Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Olepo Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2014 Takk for alle innspill ! pettersand: Satser på å få tømt vannsystemet best mulig. Dusj på badeplattform var sprukket/defekt da jeg overtok båten, trolig en følge av frost, så denne blir demontert og tatt med hjem. Litt usikker på hvordan det er med tilgang til strøm i løpet av vinteren, så det kan nok bli vanskelig med lading. Kanskje jeg tar ut batteriene og tar de med hjem, er bare 2 stk. Solcellepanel hadde vært kjekt, men har ingen fornuftig plass å montere det... taunus: Gode tips! Kraner blir stående åpne, og skal sørge for rengjøring og lufting for å unngå lukt. Bleier for å absorbere fukt har jeg ikke tenkt på, men sikkert effektivt og smart. Skal testes . Kalesjen blir demontert og tatt med hjem. Targabøylen er hengslet og kan legges ned mot vindskjerm for å få fornuftig fasong på teltet. Hvordan kan jeg eventuelt henge opp/feste den indre presenningen??? Må vel være litt luft mellom indre og ytre duk hvis dette skal ha noe for seg? tobixen: Takk for link til baatwiki, skal studeres. Vet at det finnes mange meninger når det gjelder dieseltilsetning. Er kanskje bedre å ta en inspeksjon/dieselprøve fra bunnen av tanken. Skal sjekke om det finnes mannhull. Da båten skulle testkjøres før overtakelse i våres fylte for øvrig forhandleren ved en feiltakelse vann på dieseltanken. Dieseltanken var da i utgangspunktet full, 300 liter, men noe vann var det nok likevel plass til. Forhandlerens verksted skulle fikse dette, men hva som ble gjort vet jeg ikke. Bør sjekkes uansett, greit å vite at tanken er ren og uten grums. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2014 (redigert) Tips til kjøring med ferskvann og til slutt frostvæske på DPH når drevet er av. Går med drevet på også bare man får lurt S-slangen av drevet. 1" slange Evt 32 mm avløpsrør som stikkes inn i S-slangen og festes med slangeklemmen. Bøtte som bygges litt opp fra bakken. Før start kan man stikke hageslangen inn for å prime systemet og minimere tørrkjøring. Når motor starter og suger (!), ned med slangen i bøtta. Etterfyll med hageslangen. I og med at eksosvannet renner i bøtta får man lettere litt varme også. Så blander du klar en 20 liters dunk med frostvæske, drar bøtta litt til siden og tar ut hageslangen. Når bøtta er nesten tom heller du på frostvæske og venter til det kommer blått ut av eksosen og litt til. Så skyv bøtta in under eksosen og etterfyll. Da får du kjørt frostvæsken flere ganger gjennom systemet og man unngår at så mye går til spille. Så stopp motoren og la resten renne ned i bøtta. Som en bonus sitter man igjen med endel liter man kan bruke til toalett og septik :-) Her er et par bilder fra når jeg hjalp en kompis i helgen. Motor går med ferskvann Etter frostvæskekjøring. Redigert 9.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Olepo Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2014 Takk for flott beskrevet fremgangsmåte sap. Til og med dokumentert med bilder ! Hvor mye frostvæske bør jeg beregne til dette??? 20 - 30 liter ferdigblandet? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2014 Vihadde vel ca 15-16 liter. Satt igjen med 5-6 liter som målte ca -30 Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Olepo Svart 9.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2014 Vihadde vel ca 15-16 liter. Satt igjen med 5-6 liter som målte ca -30 Flott, da bør jeg ha rikelig hvis jeg handler inn til rundt 20 liter ferdigblandet. Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 9.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2014 Låner tråden litt. Hva slags diameter passer inn i et DP-E drev. Er det 32 mm innvedig på dette også ? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2014 Har brukt vanlig avløpsrør i hvit plast kjøpt på Biltema for noen tiere. Er vel rundt 30-32 mm utvendig vil jeg tro? På DPH var det 35-36 mm innvendig men gikk fint når man strammet slangeklemmen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Jahn Ove Jahnsen Svart 10.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2014 Hvis du har tilgang til en kompressor så er det fint å bruke for å tømme ferskvanns linja for vann Sitér dette innlegget Link to post
Byomsen Svart 17.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 17.Oktober.2014 En kompis kjøpte seg ny båt i år, en båt han har i vinteropplag i egen hage. Han var litt usikker på hva han behøvde å gjøre for å gjøre båten klar for vinteren og engasjerte derfor et velrenommert lokalt firma. Firmaet tok med seg drevet for å ta servicen på verkstedet, men motorservice osv tok de på plassen. Jeg fikk gjenfortalt ett par ting som ble gjort, som jeg stusset litt på. 1. Det ble helt rødsprit i vasken - Kan noen forklare meg hva dette skal være godt for? 2. Toalettet fikk ca 0,5L olje - så noen pump, frostvæske - så noen pump, rødsprit - så noen pump - Er dette virkelig nødvendig? Frostvæsken er selvforklarende, men olje og rødsprit? Håper noen kloke hoder tar seg bryet med å forklare :) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Rødsprit øker frysepunktet - kunne brukt egen frostvæske til dette som ikke setter merker. Røsdsprit løser fett - usikker på om det er meningen. Mest for øke frysepunkt i vanni vannlåser. Oljen er til for å smøre pumpen, ville jeg tro, frostvæske for å hindre frost, men -igjen rødsprit - ? Fettløser? Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Olje er viktig for å smøre membran/pumpe i toalett. Det er rapportert i en annen tråd at vaselinolje hadde en mer varig effekt enn olivenolje. Rødsprit er jo kontraproduktivt da det løser opp oljen, dessuten fordunster det fort - man risikerer at det etterhvert bare er vann igjen slik at man allikevel får frostproblemer. Jeg aner lite om vanlig frostvæske, men fra et miljøperspektiv ville jeg foretrukket etanolsøl fremfor frostvæskesøl i hagen. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Også, toalett og evt vannlås under servant (noen som har dét? Det er vel unødvendig på båter, stort sett?) kan være vanskelig å få tømt skikkelig, derfor kan det være nødvendig med frostvæske. Forøvrig er det viktig at det ikke blir stående saltvann i toalettsystemet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
MaSa Svart 18.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 18.Oktober.2014 Har selv tenkt til å forsøke en del selv med bavarian i år...aldri gjort det og liten greie på ting...Jeg er iallefall glad jeg har båten inne (delvis) og varme på gjennom vinteren, tilfelle noe av frostsikringen ikke skal gå bra :)Men servicebiten/frostsikring og oljeskift på drev osv blir nytt å gjøre selv... tar til meg tipsene med stor takk selv Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post
Byomsen Svart 20.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 Skader vel ikke å helle litt olje i toalettet for å være sikker, tror jeg forsøker meg på det samme selv i år :) Rødspriten tror jeg dog jeg holder meg unna, investerer da heller i litt skikkelig frostvæske. Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 20.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 20.Oktober.2014 Husk duschafløb og eventuel udendørs bruser på badeplatformen. Den fryser altid i stykker. Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 28.Oktober.2015 Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Jeg skal ta oljeskift på et DPH-drev (2011-modell) selv i år, for første gang. Iflg manualen virker det veldig enkelt, men jeg kan ikke finne tappeskruen for oljen? Propellene er av, men tegningen i boken viser en tappeskrue jeg ikke ser.. Det virker som det sitter en gummiforing på propellakslingen, som ikke er tegnet inn i boken? Må denne av? Hvordan i så fall? Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 28.Oktober.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Oktober.2015 Jeg skal ta oljeskift på et DPH-drev (2011-modell) selv i år, for første gang. Iflg manualen virker det veldig enkelt, men jeg kan ikke finne tappeskruen for oljen? Propellene er av, men tegningen i boken viser en tappeskrue jeg ikke ser.. Det virker som det sitter en gummiforing på propellakslingen, som ikke er tegnet inn i boken? Må denne av? Hvordan i så fall? Skru av det sorte plastdekselet inn mot drevet som vises på bildet ditt, sitter med 2 torxskruer - den øverste synes fint på bildet. Da vil du nok finne tappeskruen. Det skal ikke være nødvendig å fjerne plastringen som synes innerst på propellakslingen, denne er litt skjør og kan lett sprekke ved montering/demontering . Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 1.November.2015 Del på Facebook Svart 1.November.2015 Det er bare tull og tøys å lade batteriene 2-3 ganger i vinteropplag.Det holder fint å lade de opp før opplag og ta gjerne av en batteripol.Det finnes ikke et eneste blybatteri som selvutlader fra fult til 12,4V på 6 måneder og AGM/Gel har svært lav selvutlading. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.