Jump to content

Vinterkonservering av båt m/innenbords diesel


Olepo

Recommended Posts

Første sesong med Bavariaen nærmer seg slutten, og skuta løftes etter planen på land 18.10.2014. Siden dette er første gang jeg skal konservere båt med innenbords motor og utstyr som toalett, varmtvannstank osv tar jeg gjerne imot tips og innspill.

 

Båten blir stående ute på opplagsplassen, og det skal kjøpes inn dekkstativ for å få pakket inn herligheten.

Siden det fort kan bli vinter vil jeg prioritere å gjøre det jeg må nå i høst, og eller ta en skikkelig service til våren. Jeg ser det har vært et par andre tråder som omhandler konservering tidligere, men siden de er veldig generelle og omfattende velger jeg å starte en ny tråd. Det har vel liten betydning, men kan jo nevne at det sitter en Volvo Penta D4-300 med DPH drev i båten.

 

Planen er foreløpig:

 

-Toppe dieseltanken før opptak, har foreløpig ikke brukt dieseltilsetning v/tanking, men det bør kanskje gjøres før vinterlagring? Hvilke produkter anbefales eventuelt??

 

-Varmkjøre motor og skifte olje m/filter.

 

-Båten løftes på land og blir spylt under vannlinje. (Inngår i opptaket og utføres av eget mannskap på tilrettelagt spyleplass).

 

-Motor kjøres med ferskvann, og deretter med frostvæskeblanding for frostsikring av sjøvannskretsen. Frysepunktet på kjølevæske på ferskvannssiden kontrolleres, men hvis denne er OK venter jeg til våren med å skifte kjølevæske.

 

-Propeller og drev demonteres og taes med hjem i garasjen. Kommer nok til å tappe ut en skvett olje for kontroll, hvis denne ser bra ut blir det ikke skiftet olje før til våren.

 

-Dusjer WD40 over hele den grønne "klumpen".

 

-Batterier topplades og kobles fra. Elektronikk som er enkel å demontere taes med hjem.

 

-Vannsystemet tømmes, (må finne ut hvordan jeg tapper vv tanken, men det løser seg nok). Frostvæske helles i toalett, og noe pumpes over til septiktank.

 

-Mest mulig av puter og madrasser taes med hjem, båten vaskes lett utvendig og innvendig og pakkes inn for vinteren!

 

Service på motor med skifte av impeller, dieselfiltre, ev reimer/reimhjul osv er som nevnt planlagt til våren, men dersom værgudene er på min side kan det være at deler av arbeidet utføres i høst likevel.

Tar gjerne imot innspill til planen min, spesielt dersom jeg har glemt ting som absolutt bør gjøres før vinteren :yesnod:.

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det høres vel bra ut, men husk å tappe av ferskvannspumpe og evt. varmvannstank. Demoner også evt. dusj, den pleier å fryse i stykker. Batteriene vil jeg hatt mulighet til å lade opp 2 3 ganger i løpet av vinteren. Selv har jeg solcellepanel så de er toppladet til en hver tid. Det kan anbefales.

Link to post
Share on other sites

La vannkraner stå åpne i midtposisjon.. Det finnes en del kraner som ikke tåler frost hvis de holder på en skvett vann. Jeg pleier også å spyle alt tauverk fri for salt, og er litt nøye med å få bort alle rester av tang og snafs fra dreggkasser, baug kasser. råtten lukt er kjipt. La kjøleskapet stå åpent, og sørg for tørt motorrom.

Jeg pleier også å legge noen bleier i stuverom for å stabilisere fukt. Skal du ha på kalesje under presenningen? Hvis ikke bør du ha to lag med presenning over cocpiten. Dette fordi kondensering på innsiden av presenning vil renne av i mellom lagene og ut i mye større grad.

Link to post
Share on other sites

Toppe dieseltanken før opptak, har foreløpig ikke brukt dieseltilsetning v/tanking, men det bør kanskje gjøres før vinterlagring? Hvilke produkter anbefales eventuelt??

Dersom formålet er å unngå dieseldyr ... dette har vel blitt diskutert opp og ned i mente, og konklusjonen er vel stort sett at man bør unngå forebyggende bruk av tilsetningsmidler, men heller sørge for inspeksjon og uttapping av vann, f.eks. gjennom mannhull eller avtappingsplugg nederst på dieseltanken, dersom man har slikt. http://www.baatwiki.no/wiki/Dieseldyr - dersom man absolutt skal bruke tilsetningsstoffer er vel maritim consultants antageligvis de som er dyktigst på dieseldyr.

 

Planen virker fornuftig i mitt hode. For en generell sjekkliste har jeg jo prøvd å lage en oversikt på baatwiki, http://www.baatwiki.no/wiki/Vinteropplag

Link to post
Share on other sites

Takk for alle innspill :smiley:!

 

pettersand: Satser på å få tømt vannsystemet best mulig. Dusj på badeplattform var sprukket/defekt da jeg overtok båten, trolig en følge av frost, så denne blir demontert og tatt med hjem. Litt usikker på hvordan det er med tilgang til strøm i løpet av vinteren, så det kan nok bli vanskelig med lading. Kanskje jeg tar ut batteriene og tar de med hjem, er bare 2 stk. Solcellepanel hadde vært kjekt, men har ingen fornuftig plass å montere det...

 

taunus: Gode tips! Kraner blir stående åpne, og skal sørge for rengjøring og lufting for å unngå lukt. Bleier for å absorbere fukt har jeg ikke tenkt på, men sikkert effektivt og smart. Skal testes :thumbsup:.

Kalesjen blir demontert og tatt med hjem. Targabøylen er hengslet og kan legges ned mot vindskjerm for å få fornuftig fasong på teltet. Hvordan kan jeg eventuelt henge opp/feste den indre presenningen??? Må vel være litt luft mellom indre og ytre duk hvis dette skal ha noe for seg?

 

tobixen: Takk for link til baatwiki, skal studeres. Vet at det finnes mange meninger når det gjelder dieseltilsetning. Er kanskje bedre å ta en inspeksjon/dieselprøve fra bunnen av tanken. Skal sjekke om det finnes mannhull.

Da båten skulle testkjøres før overtakelse i våres fylte for øvrig forhandleren ved en feiltakelse vann på dieseltanken. Dieseltanken var da i utgangspunktet full, 300 liter, men noe vann var det nok likevel plass til. Forhandlerens verksted skulle fikse dette, men hva som ble gjort vet jeg ikke. Bør sjekkes uansett, greit å vite at tanken er ren og uten grums.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tips til kjøring med ferskvann og til slutt frostvæske på DPH når drevet er av.

Går med drevet på også bare man får lurt S-slangen av drevet.

 

1" slange Evt 32 mm avløpsrør som stikkes inn i S-slangen og festes med slangeklemmen.

 

Bøtte som bygges litt opp fra bakken. Før start kan man stikke hageslangen inn for å prime systemet og minimere tørrkjøring.

Når motor starter og suger (!), ned med slangen i bøtta. Etterfyll med hageslangen.

 

I og med at eksosvannet renner i bøtta får man lettere litt varme også.

 

Så blander du klar en 20 liters dunk med frostvæske, drar bøtta litt til siden og tar ut hageslangen.

 

Når bøtta er nesten tom heller du på frostvæske og venter til det kommer blått ut av eksosen og litt til.

Så skyv bøtta in under eksosen og etterfyll.

 

Da får du kjørt frostvæsken flere ganger gjennom systemet og man unngår at så mye går til spille.

 

Så stopp motoren og la resten renne ned i bøtta.

Som en bonus sitter man igjen med endel liter man kan bruke til toalett og septik :-)

 

Her er et par bilder fra når jeg hjalp en kompis i helgen.

 

bilde

Motor går med ferskvann

 

bilde

Etter frostvæskekjøring.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

En kompis kjøpte seg ny båt i år, en båt han har i vinteropplag i egen hage.

Han var litt usikker på hva han behøvde å gjøre for å gjøre båten klar for vinteren og engasjerte derfor et velrenommert lokalt firma.

Firmaet tok med seg drevet for å ta servicen på verkstedet, men motorservice osv tok de på plassen.

 

Jeg fikk gjenfortalt ett par ting som ble gjort, som jeg stusset litt på.

 

1. Det ble helt rødsprit i vasken - Kan noen forklare meg hva dette skal være godt for?

2. Toalettet fikk ca 0,5L olje - så noen pump, frostvæske - så noen pump, rødsprit - så noen pump - Er dette virkelig nødvendig?

 

Frostvæsken er selvforklarende, men olje og rødsprit?

 

Håper noen kloke hoder tar seg bryet med å forklare :)

Link to post
Share on other sites

Rødsprit øker frysepunktet - kunne brukt egen frostvæske til dette som ikke setter merker. Røsdsprit løser fett - usikker på om det er meningen. Mest for øke frysepunkt i vanni vannlåser.

 

Oljen er til for å smøre pumpen, ville jeg tro, frostvæske for å hindre frost, men -igjen rødsprit - ? Fettløser?

Link to post
Share on other sites

Olje er viktig for å smøre membran/pumpe i toalett. Det er rapportert i en annen tråd at vaselinolje hadde en mer varig effekt enn olivenolje.

 

Rødsprit er jo kontraproduktivt da det løser opp oljen, dessuten fordunster det fort - man risikerer at det etterhvert bare er vann igjen slik at man allikevel får frostproblemer. Jeg aner lite om vanlig frostvæske, men fra et miljøperspektiv ville jeg foretrukket etanolsøl fremfor frostvæskesøl i hagen.

Link to post
Share on other sites

Har selv tenkt til å forsøke en del selv med bavarian i år...aldri gjort det og liten greie på ting...

Jeg er iallefall glad jeg har båten inne (delvis) og varme på gjennom vinteren, tilfelle noe av frostsikringen ikke skal gå bra :)

Men servicebiten/frostsikring og oljeskift på drev osv blir nytt å gjøre selv... tar til meg tipsene med stor takk selv

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Jeg skal ta oljeskift på et DPH-drev (2011-modell) selv i år, for første gang.

Iflg manualen virker det veldig enkelt, men jeg kan ikke finne tappeskruen for oljen?

Propellene er av, men tegningen i boken viser en tappeskrue jeg ikke ser..

 

Det virker som det sitter en gummiforing på propellakslingen, som ikke er tegnet inn i boken?

Må denne av? Hvordan i så fall?

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Jeg skal ta oljeskift på et DPH-drev (2011-modell) selv i år, for første gang.

Iflg manualen virker det veldig enkelt, men jeg kan ikke finne tappeskruen for oljen?

Propellene er av, men tegningen i boken viser en tappeskrue jeg ikke ser..

 

Det virker som det sitter en gummiforing på propellakslingen, som ikke er tegnet inn i boken?

Må denne av? Hvordan i så fall?

 

bilde

 

Skru av det sorte plastdekselet inn mot drevet som vises på bildet ditt, sitter med 2 torxskruer - den øverste synes fint på bildet. Da vil du nok finne tappeskruen.

 

Det skal ikke være nødvendig å fjerne plastringen som synes innerst på propellakslingen, denne er litt skjør og kan lett sprekke ved montering/demontering :smiley:.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...