Jump to content

Hvilken type/merke er denne båten?


kjeb

Recommended Posts

...Vinduene ser for meg ut som en blanding av Sjømann og Nidelv..

Dette sier jeg meg enig i. Overbygget er muligens fra Sjømann. Vindskjermen kan stamme fra Sjømann. Men vinduene i kabinen er ikke Sjømann. Verken fasong eller vinkler stemmer. Er det en Sjøelv 22 eller Nidmann 22 vi har med å gjøre?

 

Lagt til: Upps - ser nå at det var bildet til Haabet jeg kommenterte. Men båten på det første bildet ser ut til å kunne være lik båten Haabet postet.

Link to post
Share on other sites

Bilde

Hei Haabet!

 

Dette er definitivt ikke en Grimsøysnekke. Til det er skroget altfor lavt, slank og baugen alt for "oppoverbuet"!

 

Grimsøy-skrogene har det til felles at de, for det første er høy i fribordet (husk på at dette egentlig er sjark-skrog og trenger fribord for å få til selvlensende dekk!), og at baugprofilen er markert "foroverpekende" i øvre delen, pluss at baugen har markert "overheng" (flair) for å avvise sjøsprut.

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Synes det ligner på en LIDO 23.

<{POST_SNAPBACK}>

Ligner en god del. Men både hekk og baug er forskjellig ser det ut som.

Jeg aner ikke hva slags båttype dette er, men kan si med sikkerhet at det ikke er en Nidelv 22. Den har høyere fribord og lavere overbygg med smalere vinduer.

Men samtidig er det noe kjent med båten. Tror det finnes flere av denne typen her rundt forbi, så det må gå an å finne ut hva det er ....

 

Redigert:

Fant ett bilde av N22. Skroget er faktisk ikke helt ulikt det. Muligens litt høyere fribord som nevnt før, men...

 

Bilde

Redigert av GeirFrode (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Flott båt du har!

 

Jeg har forsøkt å finmyse på bildet for å finne ut hvilken landsdel den er mest preget av, men jeg kommer ikke i mål - den har liksom "litt av hvert". Men hvis du er interessert i et "råtips" så tenderer jeg i retning av at den er bygget i et område hvor man sier 'båtær' :wink:

 

Men det ser ihvertall ut for at det kan være en ferskvannskjølt Sabb som står ombord - og det burde jo være enkle og robuste saker :wink:

 

Kos deg med båten, så dukker nok opplysningene opp litt etter litt!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Har alt annet enn trebåt kunnskap.

 

Båten ligner veldig på en snekke Svigerfar hadde.

 

Så jeg drister meg til å foreslå at du har en "Viksten snekke".

 

Produsert hos Viksten båtbyggeri i Larvik. Firmaet er foresten fremdeles i full drift. Men nå under navnet Viksfjord båtbyggeri.

 

http://www.viksfjord.no/

 

Rettelse: Det er vist 2 trebåtbyggerier i Larvik. Wiksten båtbyggeri og Viksfjord båtbyggeri.

 

Det jeg tror du har er en Wiksten snekke.

 

Wiksten båtbyggeri eksisterer fortsatt og har adresse

Rekkevikbrygge 31

3260 Larvik

33 19 83 30

 

forøvrig kan du sjekke andre trebåtprodusenter her.

 

http://home.online.no/~jeppejul/TrebatbyggerieriNorge.html

 

 

Mariell

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Hulda blander seg inn... Det kan, som hevdet, være både Hvaler og Wiksten. Det kan imidlertid sjekkes, for jeg mener den ene sønnen til Wiksten fremdeles driver (som også hevdet) i østenden av Stavern havn. Det så imidlertid noe fraflyttet ut sist jeg var der. Hvis han ikke kan svare, så driver en av dem som jobbet der noen meter syd for Wiksten. Han konverterte til TupperWare for mange herrans år siden og driver i den røde bygningen. Husker ikke hva han heter, kjente han i ungdomstiden. Døpte seg om til Frøylund, Fridlund, eller et eller annet i den duren. Jeg har aldri skjønt hva som er galt med å hete Andersen. De bygde i hvert fall meget bra båter. Kameraten min har det eldste bygget fra Wiksten som fremdeles flyter, koggen hans er mer enn 60 år gammel og renovert til "smykkestatus".

 

Båten på bildet kan vel være fra 70-tallet, men like gjerne fra 80-tallet. Jeg vil anta at Wiksten satte inn et eller annet skilt eller merke i båtene som fortalte når de ble bygget. Etter som jeg sitter og titter på båten, virker det på meg som at overbygget ikke ser veldig Wikstensk ut. Det virker som om skroget har en annen og høyere kvalitet og bedre linjer enn overbygget. M.a.o. kan det godt hende at denne båten startet sin karriere som åpen snekke/kogg.

Link to post
Share on other sites

Han som driver Wiksten båtbyggeri nå heter

Ivar Hesselberg og har ifølge web siden "trebåtbyggeriernorge" som jeg la inn i en tidligere posting,

 

Mail adresse: ihesselb@online.no

Mobil: 90 86 99 22

Telefon33 19 83 30

 

Angående båten: det var fakstiskt kombinasjonen skrogform og overbygg som straks fikk meg til å tenke på Wiksten. Svigers båt var ett par fot lenger og utstyrt med dorgemast og noe mer avrundede vinduer i overbygg men så ellers helt lik ut. den var, tror jeg en 68 modell.

 

 

Mariell

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Vi er på utkikk etter ny båt, men vet ikke helt hva vi skal kjøpe ennå.

Vi har sett veldig mye på Summer/NorDan Family båter, men er åpen for det meste.

 

Har satt følgende krav:

Minst 27 fot

Bør marsje på 13, gjerne 14 (gjerne volvo penta motor)

Vil ha aktercabin, helst med en seng på hver side av døren. (2 voksne av vårt kaliber blir for mye på 1 1/2 seng) Er så kjekt å slippe å re opp hver dag.

-----

Utstyr vi gjerne vil ha:

V/K vann, gjerne dusj på badeplattform

Akter, ankervinsj

Veldig gjerne baugpropell

Varmer

 

Pris: max 350 000,- (Det betyr vel egentlig at man kan se på båter som koster litt mer, også pruter man litt)

 

Noen forslag på båter vi bør se på? Ser både på snekker og halvplanere, så kom med tips :smiley:

 

Noen som har erfaringer med båter i vår prisklasse? Noen man bør styre unna?

 

 

Alle innlegg mottas med takk :sailing:

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Det går ikke å linke direkte til erfaringsdatabasen slik du har gjort, at-le. Ta en titt i selve linken - der er det et element "uid" som er unikt for hvert enkelt medlem. Når man linker slik du har gjort, er det kun du som får adgang til linken fordi session-ID (uid) er unikt for deg. Vi andre får feilmelding når vi følger linken din. Ble litt teknisk for enkelte dette kanskje, men her er en annen måte å linke på som gir det resultatet at-le ser i linken over (Dessverre vises ikke hele linken før man holder pekeren over og titter i statuslinjen nederst på skjermen. Det gjelder begge linkene. De ser like ut her i innleggene, men holder man pekeren over og titter nederst i skjermen, ser man forskjellen i måten å linke på):

 

https://baatplassen.no/i/baatdb.pl?db=defau...w_records=S%F8k

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Så vidt jeg vet er det den eneste RivaRamaen i Norge (enn så lenge :lol: )

 

Tror vi snakker rundt '8-'9 i pris.... :eek:

 

ENGINES

2* MAN R6-800 CRM power 800 hp / 588 kW at 2300 rpm

 

 

SPEED ( in knots - GPS )

Maximum speed: 41.5 knots

Cruising speed: 36 knots

RANGE: in nautical miles - prediction data

Maximum speed: 215 n.m.

Cruising speed : 230 n.m.

 

MAIN DIMENSIONS

Loa = overall length standard ISO 8666 44 ft. - 13.4 m

Lh = hull length standard ISO 8666: 43 ft. 6 in. - 13.3 m

Lg = waterline length, boat fully laden: 36 ft. 7 in. - 11.1 m

Max. beam: 12 ft. 9 in. - 3.88 m

Depth under propellers (boat fully laden): 3 ft. 5 in. - 1.03 m

Displacement unladen: lb. 28886/13.1 ton.

Displacement laden: lb 34178/15.5 ton.

Max. n° of people on board: 12

Gross tonnage: tsl.

Net tonnage: tsn.

 

TECHNICAL DATA

Hull type: 18° of deadrise monoedric with spray rails

Hmax = Overall height from keel to roll bar: 9 ft. 10 in. - 3.17 m

Htr = Minimum transport height from keel: 9 ft. 10 in. - 3.17 m

P = pulpits and stern: 6 in. - 0.15 m

Standard fuel tank capacity: US gals 370/1400 lt

Water tank capacity: US gals 53/ 200 lt

PERFORMANCE SPECIFICATIONS

The performance is estimated at the following conditions: 14.1 ton/lb. 31084

standard version displacement of the yacht: at full liquid load, clean hull, 25° C air temperature good weather conditions,4 persons on board

Overloading the yacht by: 0.6 ton/lb. 1323

top speed decreases of: 1 Knot

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...