Jump to content

Hvilken type/merke er denne båten?


kjeb

Recommended Posts

På denne brygge kan man nyte både cigar og cognac, ja endog rekesmørbrød. Skulle Worse passere stiftstaden Christianssand er han særdeles velkommen til at prøve bryggens muligheter.

Regn med at den invitasjonen kan bli gjort gjeldende. :flag:

Og skulle bryggens innehaver befinne seg i de vestlige provinser, er kaffen og cognac'en om bord i Hangarskibet alltid klar.

 

Forøvrig er Marex 32 Friendship en super båt. Like nedenfor svigerfars stuevindu ligger det en slik, bakveggversjon uten AC. Den har jeg studert på i mange år nå og kunne godt tenke meg å ha en slik. Men det ble altså engelsk i stedet.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

Regn med at den invitasjonen kan bli gjort gjeldende. :flag:

Og skulle bryggens innehaver befinne seg i de vestlige provinser, er kaffen og cognac'en om bord i Hangarskibet alltid klar.

 

Forøvrig er Marex 32 Friendship en super båt. Like nedenfor svigerfars stuevindu ligger det en slik, bakveggversjon uten AC. Den har jeg studert på i mange år nå og kunne godt tenke meg å ha en slik. Men det ble altså engelsk i stedet.

 

At jeg engang fører skuten i vesterled skal jeg ikke se bort fra, men enn så lenge er fruen ikk velvilling innstilt til runding av Lindesnes (hjelper når kanalen kommer i 07) så noe lenger vest en det er vanskelig å få til. Har selv seilt strekningen Kristiansand-Bergen tur/retur med fullriggeren Sørlandet, tildels innaskjærs og har også opplevd strekningen Bergen-Karmøy med hurtigbåt så jeg må si farvannet virker innbydende nok det. Med aner fra Harøy i havet mellom Ålesund og Molde så er turen Kristiansand - Harøy noe jeg kunne ha lyst til å prøve engang når tiden tillater det.

 

Enig i at Friendship'en er en bra båt, passer oss bra nå ihvertfall. Min er uten bakvegg med AC. Har gjort om forpiggen til separat, lukket sovekabin. Båten før Friendship'en var faktisk en Viksund 27.....

Har jo ellers sans for de engelske jeg også men etter båthuskjøp blir det kanskje heller til at vi ved neste båtbytte om noen år går for en raskere båt i størrelse 29-33+ med 2 separate sovelugarer, feks Skilsø 33 eller 975 som den het før, eller en Marex 290 eller kanskje 350, eller Nordstar eller.... Pga max høyde i båthuset er flybridge utelukket. Har forøvrig begrensing på 4 m bredde i båthuset og 3,5m ved bryggen utenfor, så det vil nok legge føringer på hvilke båter man kikker på fremover.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Snubla over denne diskusjonen fra ifjor... Vet ikke hvilken båt det er snakk om i første innlegg, men at den ligner på en Lido er jeg enig i, har nemlig en selv.

 

Men mer interessant for meg er om noen vet noe om fabrikatet Lido? :confused: Hvor er disse båtene produsert? Har en bestemt følelse av at det dreier seg om selvbygg på min iallefall, en del løsninger og "håndverk" tyder på det.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/6/6008/3796184_1_0_cimg0183.jpg

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
  • 3 måneder senere...

Har fått vite at overbygget er bygget på hundvåg hos en båtbygger, i tillegg har jeg hørt noe om sagenskrog. Noen kalte det for "Boknbåt".

 

Fant et utdrag på erfaringsdatabasen om en annen båt.

 

"Bygget ved norsk hydro,karmøy fabrikker.Her ble det bygget mange båter fra ca 75-81.Forskellige former resulterte i båter fra 18-25 fot.Mest av 24 og 25 fotere,det ble laget forskjellige overbygg,og det var med og uten selvlensing.Båtene er kjent for å være solide,da de som regel ble støpt tykkere enn tegningene,derfor er det her på vestlandet mange av disse båtene enda."

 

Kan den ha blitt bygd på Norsk Hydro på Karmøy Fabrikker?

 

BildeBilde

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke til din båt, så ikke noen hjelp fra meg der.

Mener at båtene som ble bygget av ansatte på Hydro Karmøy ble kalt Alnorbåter, ut fra fabrikkens navn, og at de fleste var omtrent av type som din. Kanskje nærmere søk på Alnor/båt kan gi noe?

Lykke til, båten er fin uansett, ser solid ut!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...