MajorAndy Svart 11.November.2014 Link til dette innlegget Svart 11.November.2014 iPad og Navionics? Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 12.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Nei, Sæbø det var meningen å ta natten her i Leirvik. Jeg setter stor pris på din hjelpsomhet, og skulle ønsket det stod like bra til i gjestehavnen, men det kommer jeg tilbake til. Ja, nå er det bare sjarmøretappen igjen dessverre, men jeg regner med at det kommer flere reisebrev herfra herfra utover vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 12.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Leirvik ble forlatt kl 8 i nydelig morgenlys. Nå. er det strakaste vegen hjem. Langenuen på innsiden av Stord mener mange er lang og kjedelig, men med bølger på 5,8cm er det bare å sitte og kose seg. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Du får nyte dagen. Snart er det helg,og da får flere av oss en mulighet til litt båtliv. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 God tur på sisteetappen :-) Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 men med bølger på 5,8cm er det bare å sitte og kose seg. Skulle bare mangle at når Bongotrommemannen himself er på hentetur, så måles signifikant bølgehøyde med skyvelære Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Vi "mednytere" koser oss også på siste etappen. God tur Zitt Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Sjeldenutpå Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Trur de fleste gjestehavner på denne kanten har koblet av det meste nå ? Ja eg skjønte du skulle videre på morgenkvisten, men ville du lånt en plotter så hadde eg bare plukket den opp på Os ila vinteren ;-) Men det var jo straka vegen så eg rekner med du fann fram :-) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Bodehode Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Hvor blir det av oppdatering, begynner å bli sent nå.... Sitér dette innlegget Livet er for kort til å kjøre diesel Link to post
Zitt Svart 12.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Hvor blir det av oppdatering, begynner å bli sent nå.... Den kommer her, Bodehode, men det har vært endel å rydde opp i her hjemme etterat jeg kom hjem. Det meste har jeg kommentert før, men her er iallfall en oppsummering og bilder. Her har vi starten med Kystbussen på fergen mellom Os og Stord. Det blåste noe helt vanvittig på overfarten, men hadde selvfølgelig et håp om at trommene skulle virke....... ........sånn virket det når vi nærmet oss Rogaland. Se bare her, rett før siste fergen før Randaberg! Jeg hoppet av Kystbussen i ingenmannsland, men fikk hyret en taxi som kjørte meg til Rema1000 i Randaberg og videre til Mekjarvik og ferge til Kvitsøy. Her ligger fergen og får påfyll fra en tankbil. Her har jeg rigget meg til med det ene og det andre, men den eneste som fikk kontakt med omverden var mobilen, og derfor fikk jeg ikke lagt ut bilder. Etter en god, men kort natt var jeg på 'an igjen. Takk for denne gang Kvitsøy! Dette er hva Boknafjorden hadde å by på da jeg så meg tilbake til Kvitsøy. Her har jeg hoppet helt til Ryvarden fyr, og dermed passert både flotte Kopervik-området og Haugesund. Jeg kommer ned igjen!!! Sletta var helt slett. Så fikk denne seg en smell, og det viser seg nok å være feilinformasjon. Chipen virket ikke lengre, men det er lett å fikse. ' Kinarestauranten i Leirvik kan anbefales, god mat og store porsjoner! Etter en spesiell opplevelse av Leirvik gjestehavn, som jeg kanskje tar i en annen tråd, ble jeg møtt av dette synet av Sunnhordland morgenen etter...... ......og av en av inngangene til vakre Hardanger. Her har jeg Tysnes bak meg og Shetland foran meg, og se det flate havet! .. ......og så dukket fergen som jeg tok for to dager siden.....fremdeles flatt hav, men........... ......så skjedde det som ikke skulle skje da jeg rundet siste neset før Bjørnafjorden, som er til de grader hjemmebane. Jeg ble møtt av en solid kuling og sjø fra kl 2, og kavet meg hjem i 3-4 knop, ubehagelig men også i kategorien lærerikt når det gjelder båten, Jeg trodde vi skulle gå rundt mer enn en gang, men båten ville det annerledes(gåmann kor eg liker den skuten). Fruen har inspisert, prøvekjørt og forelsket seg i herligheten. Hun har sågar begynt å planlegge tur til Sverige til sommeren(jaja, ikke kommenter )! Sitér dette innlegget Link to post
fluefiskeren Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Godt å få en oppdatering, herlig å få båten hjem, og som du sier lærerik tur. Lykke til videre, vi sees kanskje i en havn en gang. Men du....vhf må en ha :-) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 12.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Hadde det vært opp til meg, så hadde jeg nøyd meg med en postkasse og bongotrommene mine, men jeg skjønner jo at jeg er en tanke gammeldags. Både vhf, radar og autopilot er på ønskelisten(min ønskeliste), hva som er på hennes ønskeliste aner jeg ikke. Til orientering så er det hun som kjøper alle julepresangene. Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 12.November.2014 Link til dette innlegget Svart 12.November.2014 Godt at du har kommet fram, og takk for turen :-) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 13.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Godt at du har kommet fram, og takk for turen :-) Jeg sender en takk tilbake til dere alle som ville være med på turen. Supert reisefølge har dere vært. Turen har nesten utelukkende hatt oppturer, men så er det denne ene som skuffet meg litt.....Leirvik Gjestehavn. Jeg fant meg en plass på en av flytebryggene og ringte havnekontakten. Der fikk jeg informasjon om at servicehuset var stengt, men at jeg kunne få strøm, vann og betale laveste takst siden vi er i vinterhalvåret, altså en slags rabatt. Jeg kunne også få gratis internett, noe jeg var veldig interessert i. Der var to takster på automaten, <30fot kr 240 og >30fot kr 340, altså ingen rabatt. Da jeg kom tilbake fra middagen prøvde jeg internett, men nei. Jeg ringte havnekontakten opp igjen. - Hallo, det meg igjen. Jeg kommer meg ikke inn på nettet. - Det kan ikke jeg gjøre noe med, du må ringe i morgen etter kl 9. - I morgen kl 9 har jeg reist videre, så da får det bare være. Men synes du ikke jeg har betalt for noe jeg ikke har fått. Servicehuset er stengt, jeg trenger ikke strøm, vann og jeg har ikke noe søppel. Jeg har ikke fått internett, og kanskje det verste av alt så er det tettpakket med fugleskit på bryggen. Jeg har griset til sko, båt og tauverk. Men jeg har betalt full pris, synes du det er riktig? - Ja, du har jo fått plass i havnen, og er du ikke fornøyd må du sende inn en klage på mail. - Nei, jeg klager nå, så kan du ta det videre. Da kom det mest geniale forslaget jeg har hørt på lenge; - Du kan få en natt til gratis. Jeg kjente på meg at det var på tide å runde av, men er jeg for kravstor? Jaja, vi har Sæbø på Stord, det holder lenge det! Nå må jeg ned i båten, og om ikke lenge så åpner Maritim Båtutstyr og Biltema. Sitér dette innlegget Link to post
Nidelv 1874 Svart 13.November.2014 Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Da kom det mest geniale forslaget jeg har hørt på lenge; - Du kan få en natt til gratis. :lol: :lol: Flott at turen gikk så bra! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.November.2014 Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Stusselig opplevelse. Den nye kommunale havnesjefen har vel hatt sin første sesong, og så vidt eg hugsar har han ikkje tidligare arbeidserfaring i serviceyrke. Hamnesjefen har feks innstilt i mot at Leirvik skulla være havn for tall ship race fordi det koster for mykje. Reknestykket er antagelig basert på at dersom det var andre tilsvarende båter som betalte for plassene så hadde det innbragt eit vist antal tusen, men han ser heller tomme plasser og tapt opplevelse. Det hadde vert fint om du klagde, slik at behovet for service blir påpekt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
SoBo Svart 13.November.2014 Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 God å høre at du kom deg vel hjem og at båten fungerte godt også i rufsesjø Det er jo kjempeartig at også fruen har gløden. Dersom hun får igjennom Sverige planene, så si ifra når du er på disse kanter Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bergen dørk Svart 13.November.2014 Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 (redigert) Med tanke på alle de gode gjestehavnene vi også må si å ha på disse kanter burde jo disse hatt seg en "tupp i ræven", som vi sier i Bergen. Sørgelige greier. Redigert 13.November.2014 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
hanto1 Svart 13.November.2014 Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Er redd både bemanning og servicenivå er lavt i mange havner på denne årstiden. Om internett skulle konke ut på kvelden i november så er det noe som skjer av og til.. Slike feil rettes som regel opp i normal arbeidstid. Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 13.November.2014 Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Jeg synes det er drøyt å ta betalt fra noen som trenger en "nødhavn" en natt i november, uten behov for strøm. Er det rennende vann i krana er det drøyt å ta betalt for det også, synes jeg. Når jeg hentet Tabita fra Haugesund til Grimstad i februar/mars, var det aldri snakk om at vi måtte betale for å ligge ved bryggene. Lå på Bokn Maritime senter en uke, og endte opp med å ligge 10 dager i Egersund. Der var det forståelse for at det var på grunn av været vi ikke gikk videre, og det var aldri noe problem. Men jeg forventet heller ikke å ha landstrøm underveis. Jeg spurte selvfølgelig begge stedene jeg lå om de skulle ha noe i havneavgift. Kjøpte noe tauverk av Bokn Maritime senter over telefon, og fikk dem til å bytte ut tampene som fulgte med båten. Tror jeg betalte kr 1500 for det. Godt du har kommet deg vel hjem. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
Zitt Svart 13.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.November.2014 Jeg tror jeg må prøve å snu opplevelsen i Leirvik Gjestehavn til noe positivt. Jeg har jo vitterlig blitt tilbudt en gratis overnatting. Jeg tror jeg tar den i juli 2015. Sitér dette innlegget Link to post
Antilia Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 " Jeg tror jeg tar den i juli 2015. " Den var god!!!!! takk for en fin tur, her fra sofaen!!!!! Sitér dette innlegget Min hjemmeside: https://rgro94.wixsite.com/ronnies-side Link to post
Zitt Svart 14.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Her kommer en liten oppsummering av følelser rundt dette med båt og båtlivet. Ønsker dere alle en fin helg. Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 14.November.2014 Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Hei Zitt Gratulerer med flott båt og ikke minst hentetråd! Her i Moss var det et ektepar som kjørte en 30ft tresnekke t/r Lofoten i sommer. Så, vi sees i Sverige til sommeren Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 14.November.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.November.2014 Takk skal du ha, Vedvards! De virker litt drøy begge de turene med 7 knops fart. Må nok spandere hele ferien da, og kanskje 3 dager på egenmelding i begge ender. Men man skal aldri si aldri! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.