Jump to content

"Wiking26ac" er historie, hva nå?


Zitt

Recommended Posts

Gratulerer med uforskammet strøken båt. Den får dere mye problemfri båtglede med :-)

 

Moro å se en klassiker (bokstavelig talt) som er tatt så godt vare på. Gratulerer så mye!

Tusen takk til dere også!

Ja, det skal bli deilig med en båt/motor jeg kan stole 100% på. Wikingen oppførte seg greit den, men jeg hadde i bakhodet at det var gammelt utstyr jeg hadde med å gjøre, og småting var det fra tid til annen.

Noen har ytret ønske om en prosjekttråd, men jeg vet ikke helt hva jeg skulle tatt tak i......kanskje bygge en flybridge? :giggle:

Det stod i annonsen at der er sengeplass til fem personer, og jeg har lurt på hvor jeg skulle gjøre av alle sammen. I en annen annonse fant jeg dette bildet, så nå lurer jeg ikke lenger.

bilde

Link to post
Share on other sites

Gleder meg å høre Wik.... eh, Zitt ;-)

Gratulerer så mye så langt. Blir uvant med nicket. Wiking 26 AC var så godt innøvet..

 

Må si jeg ble spent nå på hva slags båt det ble. 2008 mod motor høres veldig positivt ut.

 

Enig med Bergen Dørk. Vi trenger en ledetråd så vi kan spekulere litt ;-) foreslår at du røper motormerke og betegnelse, hehe ;-)

Du var interessert i motormerket, sap. Har du noe forhold til Vetus-motorer, den er jo gul og fin om ikke annet.

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg også glad. Etter at jeg synes jeg hadde vært litt negativ til det første prosjektet du fant.

Men det var akkurat det jeg mente. Når markedet flommer over av båter, så er det lurt å holde igjen litt for ikke å kjøpe den første og værste man finner.....

 

Denne ser veldig ryddig ut!

 

Gratulerer.

Link to post
Share on other sites

 

 

Du var interessert i motormerket, sap. Har du noe forhold til Vetus-motorer, den er jo gul og fin om ikke annet.

 

Denne Vetus M4.55 (52hk) tror jeg nok er en god motor. Bare 390 timer på teller`n, helt supert :thumbsup:

Basert på en Mitsubishi motor, 1800 cubikk: http://www.vetus-shop.com/vetus-m455-mitsubishi-engine-52hp-fwc-tmc345a-21-p-2396.html

Univa.no i arendal leverer disse: http://univa.no/produkter

Link to post
Share on other sites

Nå ble jeg også glad. Etter at jeg synes jeg hadde vært litt negativ til det første prosjektet du fant.

Men det var akkurat det jeg mente. Når markedet flommer over av båter, så er det lurt å holde igjen litt for ikke å kjøpe den første og værste man finner.....

 

Denne ser veldig ryddig ut!

 

Gratulerer.

Uttalelser som den du kom med i #34, Ben Sin, er akkurat slike jeg setter pris på. Du skal vite at jeg hadde det med meg under denne båtjakten. Takk skal du ha!

Gleder meg også over at du ble glad! :smiley:

 

 

Denne Vetus M4.55 (52hk) tror jeg nok er en god motor. Bare 390 timer på teller`n, helt supert :thumbsup:

Basert på en Mitsubishi motor, 1800 cubikk: http://www.vetus-shop.com/vetus-m455-mitsubishi-engine-52hp-fwc-tmc345a-21-p-2396.html

Univa.no i arendal leverer disse: http://univa.no/produkter

Ja, denne motoren varer sikkert så lenge at hun lille jenten vår(barnebarnet) rekker å bli gammel nok til å ta en senil morfar med på tur. :giggle:

Veldig nyttig de linkene du la ut, SoBo! Nå har jeg til og med brukerhåndbok å bla i. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har noen tanker rundt dette med kjøp av brukt båt(og kanskje bil).

Da jeg kjøpte "Wikingen" hadde jeg ca 30nm hjem, og det gikk greit. Dieseltankene rommet 300 liter, men dagen der på fylte jeg 275 liter. Flaks at vi rakk hjemmehavnen, og litt uansvarlig av selger?

Jeg har kjøpt en haug med biler, både nye og brukte, men har til gode å kjøpe en bil med full tank.

Nå har jeg kjøpt en brukt båt, sitter med en signert kontrakt og skal betale i morgen etter besiktigelse. "Min mann" på Kvitsøy(og på Kvitsøy har de greie på båter) skal besiktige i morgen, og da får selger sine penger.

I går sendte jeg en melding til selger om han kunne sørge for fulle dieseltanker. I tillegg hadde fruen et ønske om at putene, seilskuten og flaggstangen ble stående igjen(se bildet under). Ja, jeg skulle selvfølgelig betale for det.

Nei, var svaret, båten leveres med fulle tanker og fruen skal få sine pynteting! Delene(se bildet under) følger også med som en selvfølge.

Er ikke jeg heldig, eller?

bilde

 

bilde

Link to post
Share on other sites

I dag ser det jo veldig bra ut med været! Ikke så ille i helga heller, bortsett fra lørdag formiddag. Stabil sørøstlig vind er veldig greit over Sletta, men kan kanskje merkes litt fra Kvitsøy til Kopervik. Men det kribler nok godt i fingrene etter å få båten hjem nå, så da blir det nok en løsning snart;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Tom Rør, ser jeg starten på et bongo-orkester? :giggle:

Dinos, takk for gratuleringen. Nord West 900 er en av de virkelig flotte båtene, så den fortjener å skinne. Sett i gang et prosjekt, du aner ikke hvor mye hjelp og inspirasjon som finnes her inne på BP.

Ida Marie III, takk for gratulasjon. Den første fine turen blir hjem fra Kvitsøy.

 

Planen videre nå er som følger:

Ta et morgenfly til Stavanger, og det kan jeg ikke før tidligst i midten av neste uke. Så buss til fergen. Bruke dag 1 til å gå gjennom båten, og besøke familie og kjentfolk på Kvitsøy, overnatte i soveposer i båten. Dag 2, avgårde når det blir lyst i 8-tiden og kanskje ta både Haugesund og Sletta i ett jafs. Ta natten i Langevåg, Mosterhavn eller Leirvik. Dag 3, denne etappen går med bind for øynene.

Meningen er å vente til vi er sikker på at vindstyrken holder seg under 10m/s, spesielt på strekningen Kvitsøy-Skudeneshavn og østavind står øverst på ønskelisten.

Værvarsel var lovende i går, men dårligere i dag så da blir det sikkert bra fra midten av neste uke.

Som jeg tidligere har nevnt så kan jeg sette av både en og to uker, fruen har litt større problem med det.

Uansett skal det ble en behagelig og "safe journey".

Kan dette kalles en plan?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...