Jump to content

"Wiking26ac" er historie, hva nå?


Zitt

Recommended Posts

De familiære forhandlingene er i full gang om hva som skal skje nå, båt-ikke båt, type båt, størrelse på båt, ny båt, brukt båt og ikke minst hvor mye penger vi skal bruke på båt.

 

Fruens ønsker og behov er i tilfeldig rekkefølge:

- Minimum toppfart 20 knop.

- Mulighet for å kunne ligge å sole seg.

- Båten må egne seg til å dra opp en torsk i ny og ne.

- Båten bør ikke stinke diesel.

- Lydnivået må ned i forhold til hva vi hadde. Vi må kunne snakke normalt, uten å måtte skru høreapparatet på fullt eller å måtte ta oss en Läkerol(makes people talk).

- Vi må ha mulighet til å sitte tørt og varmt.

- Båten må kunne tåle kuling over fjorden, selvom vi aldri reiser ut i kuling.

- Båten bør være letthåndterlig i tilfelle fruen vil invitere "syklubben" på tur alene.

- Puuhh, dette begynner å bli vanskelig!!!

- Hun vil ha mulighet for å koke kaffe og en betasuppe.

- Og så skal hun jo på toalettet fra tid til annen.

- Båten kan gjerne hete daycruiser.

- Gjerne bakdørsbåt.

 

Jeg har selvfølgelig "inside information" i de tankene og meningene der, og jeg er ikke uenig når jeg får høre at dette er å betrakte som en "prøve på noe nytt" periode.

Det er ikke til å stikke under en stol at vi bor i et område som mange båtfolk ønsker seg til, og at vi dermed ikke skulle ha behov for å reise langt for å komme til "båtparadis".

I tillegg har vi disse to vovsene som ikke tåler at mor står på bryggen eller går ut for å fortøye. Det er bare flaks som gjør at de ikke har gnaget seg gjennom kalesjen for å komme seg ut. Far er jo opptatt med propeller både her og der.

Med andre ord skulle vi hatt en lettere båt, inntil mor skjønner at hun ikke kan stoppe 4 tonn med føttene eller armene og at det er kapteinens jobb.

Vi har ikke bare hatt flaks etter at familiehytten ble solgt til fordel for bare båt, to motorer er stjålet og en båt er kondemnert, men vi har ikke tatt skrekken eller mistet motet.

 

Om noe må skje nå eller om det er best å vente til våren kommer selvfølgelig an på, men om du er i besittelse av det som er ønskelig av oss, uansett hvor du befinner deg i verden, så hører vi gjerne fra deg.

 

Er ikke dette en grei "søker-båt-annonse" da?

Link to post
Share on other sites

Så gøy Wiking! Den prosessen dere er inne i nå er jo så spennende :-)

 

Jeg tenker sånn at om man må stå over en sommer eller to for å vente på den "riktige" båten så er det verdt det. Plutselig er den der, den dere begge vil ha, til riktig pris og riktig utstyr. Men man vet jo ikke..... mulig den ligger på finn akkurat nå :-) Sånn som markedet er i dag ville ikke jeg kjøpt nytt, men en demobåt kan man jo få en god pris på.

 

Gleder meg til å se hva dere ender opp med :-)

 

Lykke til!

Link to post
Share on other sites

Ønsker dere all mulig lykke til i jakten på båt.

 

selv om det er et råd du kanskje ikke trenger, vil

jeg likevel få sagt at du må sjekke nøye bak fasaden.

 

spør heller ti ganger for mye enn en for lite, og er det

noe du er usikker på, få med deg kyndig hjelp til

og gå gjennom båten før du handler.

 

Lykke til :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Godt å se tenker på neste båt Wiking :-)

Som en annen sa så bra i den andre tråden, er det viktigste at du forblir på dette forumet om det så blir en Pioner 8 så vi kan fortsette å lese de fine innleggene dine :-)

 

Ang båtvalget, så hadde kanskje en Viknes eller NB vært noe?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da er første kvelden med knallharde forhandlinger over!

Før fruen hadde åpnet vinflasken var denne søte, lille tassen veldig aktuell:

Ørnvik 19fot

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52771319&searchclickthrough=true

bilde

 

Etter to glass vin dukket plutselig ønsket om denne opp:

Nimbus 26

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52838797&searchclickthrough=true

bilde

 

Da hun passerte halve flasken var det ikke tvil lenger, denne:

Scand 27

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52410251&searchclickthrough=true

Men da måtte jeg ta flasken fra henne. :giggle:

Som dere skjønner har vi et stykke å gå enda, men vi gir oss ikke.

bilde

Link to post
Share on other sites

Bergen dørk og POL, der røk nattesøvnen for de neste tre dagene! :yesnod:

cosmic, du har et godt poeng, men for ikke å begrense valgmulighetene alt for mye må jeg finne en løsning for å komme meg ombord. Det var ikke alltid like lett i Wikingen, men det gikk.

 

I morgen skal vi å se på en Scand Nordic her i nærområdet. Er det noe spesielt vi bør se etter på denne typen?

bilde

Link to post
Share on other sites

25 år gammel motor i planende båt,er nok etter alle solemerker inne i sine siste glansdager. Få bragt på det rene hva det vil koste å erstatte denne. Hva som flyter i kjølsvinet kan og sladre litt om tingenes tilstand. Generelt er det ikke umulig at det må byttes litt tanker etterhvert. Sjekk om det lar seg gjøre uten alt for mye riving. Om du skal drive litt med fisking,så får du se om det er tungvint jolleløsning.

Link to post
Share on other sites

I morgen skal vi å se på en Scand Nordic her i nærområdet. Er det noe spesielt vi bør se etter på denne typen?

scand_nordic_1.jpg

Det vil alltid være en forholdsvis stor risiko for problemer, frustrasjon og utgifter med en over 30 år gammel motor om det er den Nordic'en på Lysekloster du tenkte på. Er vel en TAMD 40B. Forkammermotor som er kjent for å være relativt tørst og slapp. Begynner vel å bli knapt med visse deler på de også har jeg hørt.

Synes både 150 og 200k er er mye penger når man tenker på utgiftspotensialet som fort kan overgå innkjøpsprisen om man har uflaks. For ikke å snakke om utfordringene og tiden det tar.

 

Hadde heller prøvd å gjøre et røverkjøp på den på Søreide med 2005 mod KAMD43 innsatt 2008 med litt over 400T.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51694333&searchclickthrough=true

Knallgod motor og nok power. Absolutt siste generasjon før D-serien tok over, og de står høyere på min liste. Men den må også sjekkes nøye opp (som alle brukte båter). Ser bl.a det står at toppakning var byttet i år. Det hadde jeg prøvd å finne ut hvorfor (varmgang?).

Om du ser for deg å ha båt i 5 år, er nok denne lettere å bli kvitt igjen når den tid kommer.

Kunne man fått den for under 250' kanskje?

 

Hadde jeg bodd nærmere hadde det vært en glede å være med på besiktigelse Hr Wiking :-)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Det viktigste er at fruen er fornøyd, og det er hun med en Nimbus!

Men nå ser det imidlertid ut til at båtjakten er over. Eldste barnebarnet syntes så synd på morfar som ikke har båt lenger, at hun har satt i gang på egenhånd og skal lage en.

Om jeg er glad i den jenten?.............eh...ja!!!

bilde

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...