Zitt Startet 25.Oktober.2014 Del på Facebook Startet 25.Oktober.2014 De familiære forhandlingene er i full gang om hva som skal skje nå, båt-ikke båt, type båt, størrelse på båt, ny båt, brukt båt og ikke minst hvor mye penger vi skal bruke på båt. Fruens ønsker og behov er i tilfeldig rekkefølge: - Minimum toppfart 20 knop. - Mulighet for å kunne ligge å sole seg. - Båten må egne seg til å dra opp en torsk i ny og ne. - Båten bør ikke stinke diesel. - Lydnivået må ned i forhold til hva vi hadde. Vi må kunne snakke normalt, uten å måtte skru høreapparatet på fullt eller å måtte ta oss en Läkerol(makes people talk). - Vi må ha mulighet til å sitte tørt og varmt. - Båten må kunne tåle kuling over fjorden, selvom vi aldri reiser ut i kuling. - Båten bør være letthåndterlig i tilfelle fruen vil invitere "syklubben" på tur alene. - Puuhh, dette begynner å bli vanskelig!!! - Hun vil ha mulighet for å koke kaffe og en betasuppe. - Og så skal hun jo på toalettet fra tid til annen. - Båten kan gjerne hete daycruiser. - Gjerne bakdørsbåt. Jeg har selvfølgelig "inside information" i de tankene og meningene der, og jeg er ikke uenig når jeg får høre at dette er å betrakte som en "prøve på noe nytt" periode. Det er ikke til å stikke under en stol at vi bor i et område som mange båtfolk ønsker seg til, og at vi dermed ikke skulle ha behov for å reise langt for å komme til "båtparadis". I tillegg har vi disse to vovsene som ikke tåler at mor står på bryggen eller går ut for å fortøye. Det er bare flaks som gjør at de ikke har gnaget seg gjennom kalesjen for å komme seg ut. Far er jo opptatt med propeller både her og der. Med andre ord skulle vi hatt en lettere båt, inntil mor skjønner at hun ikke kan stoppe 4 tonn med føttene eller armene og at det er kapteinens jobb. Vi har ikke bare hatt flaks etter at familiehytten ble solgt til fordel for bare båt, to motorer er stjålet og en båt er kondemnert, men vi har ikke tatt skrekken eller mistet motet. Om noe må skje nå eller om det er best å vente til våren kommer selvfølgelig an på, men om du er i besittelse av det som er ønskelig av oss, uansett hvor du befinner deg i verden, så hører vi gjerne fra deg. Er ikke dette en grei "søker-båt-annonse" da? Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 25.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2014 (redigert) "Himmla" bra Wiking, dette er et meget positivt tegn Gleder meg til å se hva du/dere ender opp med. Var et øyeblikk betutta for at du skulle skli over på andre markeder. Redigert 25.Oktober.2014 av SoBo (see edit history) Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Maruma Svart 25.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2014 Så gøy Wiking! Den prosessen dere er inne i nå er jo så spennende :-) Jeg tenker sånn at om man må stå over en sommer eller to for å vente på den "riktige" båten så er det verdt det. Plutselig er den der, den dere begge vil ha, til riktig pris og riktig utstyr. Men man vet jo ikke..... mulig den ligger på finn akkurat nå :-) Sånn som markedet er i dag ville ikke jeg kjøpt nytt, men en demobåt kan man jo få en god pris på. Gleder meg til å se hva dere ender opp med :-) Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 25.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2014 Ønsker dere all mulig lykke til i jakten på båt. selv om det er et råd du kanskje ikke trenger, vil jeg likevel få sagt at du må sjekke nøye bak fasaden. spør heller ti ganger for mye enn en for lite, og er det noe du er usikker på, få med deg kyndig hjelp til og gå gjennom båten før du handler. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 25.Oktober.2014 Godt å se tenker på neste båt Wiking :-) Som en annen sa så bra i den andre tråden, er det viktigste at du forblir på dette forumet om det så blir en Pioner 8 så vi kan fortsette å lese de fine innleggene dine :-) Ang båtvalget, så hadde kanskje en Viknes eller NB vært noe? Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Zitt Svart 26.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 Da er første kvelden med knallharde forhandlinger over! Før fruen hadde åpnet vinflasken var denne søte, lille tassen veldig aktuell: Ørnvik 19fot http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52771319&searchclickthrough=true Etter to glass vin dukket plutselig ønsket om denne opp: Nimbus 26 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52838797&searchclickthrough=true Da hun passerte halve flasken var det ikke tvil lenger, denne: Scand 27 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52410251&searchclickthrough=true Men da måtte jeg ta flasken fra henne. Som dere skjønner har vi et stykke å gå enda, men vi gir oss ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 Bare å ta noe litt sterkere ikveld og gå rett på denne: [emoji1] http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52881863 Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
POL Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 Hei. Strålende. Etter vinflaske nummer to, kunne vel denne være aktuell? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52817194&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 Med to hunder,og dårlig kne,vil du sette utrolig pris på åpent akterdekk med hekkport,et lite bord,og to godt polstrete hagestoler. Ble et helt nytt liv for vår del. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 26.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 Bergen dørk og POL, der røk nattesøvnen for de neste tre dagene! cosmic, du har et godt poeng, men for ikke å begrense valgmulighetene alt for mye må jeg finne en løsning for å komme meg ombord. Det var ikke alltid like lett i Wikingen, men det gikk. I morgen skal vi å se på en Scand Nordic her i nærområdet. Er det noe spesielt vi bør se etter på denne typen? Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 Synes du skulle vurdere en Nw 900 jeg. Vet om en som var til salgs. . Som jeg kjente godt.. ☺:) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Zitt Svart 26.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 Ja, jeg liker Nord West veldig godt, Bjørn, men jeg er redd den er litt tøff for budsjettet til fruen. Hun har en femårs spareplan som sier at innen 5 år skal vi ha en virkelig flott skute. Sitér dette innlegget Link to post
cosmic Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 25 år gammel motor i planende båt,er nok etter alle solemerker inne i sine siste glansdager. Få bragt på det rene hva det vil koste å erstatte denne. Hva som flyter i kjølsvinet kan og sladre litt om tingenes tilstand. Generelt er det ikke umulig at det må byttes litt tanker etterhvert. Sjekk om det lar seg gjøre uten alt for mye riving. Om du skal drive litt med fisking,så får du se om det er tungvint jolleløsning. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 Den Nordicen har drev, Wiking, men det så du ? Du som er servicesjefen ! Sitér dette innlegget Link to post
.Snorre Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51694333&searchclickthrough=true en noe oppgradert utgave... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 I morgen skal vi å se på en Scand Nordic her i nærområdet. Er det noe spesielt vi bør se etter på denne typen? Det vil alltid være en forholdsvis stor risiko for problemer, frustrasjon og utgifter med en over 30 år gammel motor om det er den Nordic'en på Lysekloster du tenkte på. Er vel en TAMD 40B. Forkammermotor som er kjent for å være relativt tørst og slapp. Begynner vel å bli knapt med visse deler på de også har jeg hørt. Synes både 150 og 200k er er mye penger når man tenker på utgiftspotensialet som fort kan overgå innkjøpsprisen om man har uflaks. For ikke å snakke om utfordringene og tiden det tar. Hadde heller prøvd å gjøre et røverkjøp på den på Søreide med 2005 mod KAMD43 innsatt 2008 med litt over 400T. http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=51694333&searchclickthrough=true Knallgod motor og nok power. Absolutt siste generasjon før D-serien tok over, og de står høyere på min liste. Men den må også sjekkes nøye opp (som alle brukte båter). Ser bl.a det står at toppakning var byttet i år. Det hadde jeg prøvd å finne ut hvorfor (varmgang?). Om du ser for deg å ha båt i 5 år, er nok denne lettere å bli kvitt igjen når den tid kommer. Kunne man fått den for under 250' kanskje? Hadde jeg bodd nærmere hadde det vært en glede å være med på besiktigelse Hr Wiking :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 (redigert) Den Nordicen har drev, Wiking, men det så du ? Du som er servicesjefen !Er det ikke Adriatic som har drev? Nordic har akterkabin og de jeg har sett har alle hatt aksel. Nordic med AC Adriatic u/ AC Redigert 26.Oktober.2014 av sap_2000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Worry II Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 (redigert) My misstake ! Det var en Adriatic som, Wiking linket til i innlegg 6. Men ha skal jo ikke ha den :-) Redigert 26.Oktober.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 26.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 Denne står også høyt opp på listen til fruen! Kan den være noe å gi et nytt hjem? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52157154 Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 26.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 26.Oktober.2014 Nimbus er gode båter! Med ikke så alt for gammel motor må da dette være ett bra alternativ. Fin var den og... (Men den var jo litt vel strøken... vil jo ha ny prosjekttråd...) Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 27.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2014 Nimbusen var mye båt for pengene. Utstyret og motor (som er av nyere dato) gjør denne lettere å selge igjen. Pen båt! Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
SoBo Svart 27.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2014 Nimbus er en fin båt. Er vel en del smalere enn Nordicen (og en fot kortere) gjør en del på plassen. Har inntrykk av at disse Nimbus båtene er lettdrevne. Det må jo være en fordel. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 27.Oktober.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Oktober.2014 Det viktigste er at fruen er fornøyd, og det er hun med en Nimbus! Men nå ser det imidlertid ut til at båtjakten er over. Eldste barnebarnet syntes så synd på morfar som ikke har båt lenger, at hun har satt i gang på egenhånd og skal lage en. Om jeg er glad i den jenten?.............eh...ja!!! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 27.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2014 He he, herlig bilde Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
glalaks Svart 27.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 27.Oktober.2014 Om hun har wiking-gener er den sjødyktig før advent;) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.