Jump to content

"Wiking26ac" er historie, hva nå?


Zitt

Recommended Posts

Min frue og jeg testet for noen år siden Nimbus 2600. Kjekk båt. Bra fartspotensiale også. Det jeg la merke til var følgende (av det negative slaget, men for all del den er kun 26 fot):

- forkabinen er trang.

- det er trangt ved førerposisjonen. Min sønn (som riktignok er 1,96) hadde aldri greid å sette seg i førersetet. Jeg, som er 1,83, fikk sånn akkurat plass, men det er trangt.

- trangt i motorrom som gir krevende tilgang til servicepunkter....det kan sikkert variere litt fra båt til båt, men det står vel stort sett VP i disse båtene.

- litt pinglete akterkabin.

- toalettrom tror jeg var ok

 

Her er vel 3000 eller 3003 straks litt romsligere, vil jeg tro...http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=50315090 (antar at det er prutningsmuligheter i disse føropplagstider)

 

Denne har også nyere motor og er vel regnet som en av VP`s stenknusere. Her får du høyere ønsket marsjfart og kanskje kan du spare enda 2-3 år til drømmen når du går opp til en slik størrelse.

 

Tenker nå jeg, da :thumbsup:

Redigert av Bergen dørk (see edit history)

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Jeg synes du tenker mange fornuftige tanker, Bergen dørk, og alle dere andre også! Men dessverre hjelper det så lite når fruen her går rundt i sine egne tanker, og synes alt over 200000 blir for mye i denne omgang. Hun har store planer på sikt, såvidt jeg forstår.

Nå har hun zoomet inn på denne, http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=52565757&searchclickthrough=true, som hun mener passer bedre inn i 5-årsplanen hennes.

Hvis dette er en båt som kan vare noen år, så er jeg med på den.

Der er jo en lang liste over saker og ting som har vært gjort med den, og ganske godt utstyrt. Radar, kartplotter og ekkolodd er tydeligvis ikke montert, men det er vel en smal sak å få på plass. Da har iallfall båten utstyr nok til å tilfredstille meg, inkludert baugthruster og dieselvarmer.

Der er noen mørke flekker i tak/vegger i kabinene, er de urovekkende?

Motoren(VP TAMD 31a) med en fartstid på ca 2000 timer må vel kunne svive et par runder til?

Jeg er ikke så redd for skrammer og sår, bare det tekniske fungerer.

Prisen på 170000, hva kan man si om den?

Jeg liker i tillegg godt at den står her på Vestlandet, og at det er mulig å hente den hjem på denne tiden av året.

bilde

Link to post
Share on other sites

Her trengs det visst litt motvekt til jubelkoret.

 

Er virkelig en Nimbus 26 fra 1987 som ser "godt brukt ut" på bilder verdt 170 000? Jeg har forøvrig aldri opplevd at en båt fremstår penere live.

Alikevel er det vel for meg elanlegget som roper styr unna!

 

27 år idag, 33 år når femårsplanen til din kone er gjennomført.

 

Uansett. Lykke til i jakten på ny båt!

Link to post
Share on other sites

Ja,jeg ser at de har vært usedvanlig raus med tape på kablene, Ben Sin. Hvis jeg klarer å skremme en elektriker ned i båten, hvor mye kan du anslå at han vil ha for å rydde opp i galskapen?

FB 8-12: Jeg er ikke så flink til å prute og iallfall ikke ned 120000, men jeg tar en telefon til mannen, så får vi se hva vi kommer til.

Link to post
Share on other sites

Jeg deler BenSin sin oppfatning og jeg skrev vel litt om det i innlegget over.

Fruers mening er viktig, men jeg tør driste meg til å si at de ikke alltid legger vekt på de tingene hvertfall jeg mener er det viktigste i en båt, nemlig det bak fasadene og spes jernklumpen under dørken.

 

Det kan fort bli dyrt og mye problemer av å trå feil der. Deletilgangen på eldre TAMD begynner å minske. MS girkassene får man ikke tak i lenger. Ei heler deler til dem.

 

Det vil alltid være en risiko med å kjøpe en brukt båt, men jeg tror det er mindre sjanse for å gå på en smell og og begrense verditapet om man legger i litt mer kronasjer og får en båt med en nyere motor der noen andre allerede har tatt et betydelig tap. F.eks den Nordic'en med KAD 43 fra 2005 så sant det ikke er noe ugler i mosen der.

Samtidig så skjønner jeg at et budsjett er et budsjett. Bare et velmenende innspill fra min side :-)

 

Lykke til uansett hva dere ender opp med :-)

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Jeg er takknemlig for alle innspill, sap! :thumbsup:

Jeg ringte en som driver med motor/elektro-servise, som har hjulpet meg et par ganger tidligere. Han mente at en opprydning i det elektriske i Nimbusen kunne komme på iallfall 40000.-. Jeg føler meg ikke trygg på at selger vil forstå nødvendigheten av det.

Mens vi snakket sammen motormannen og jeg, kom han plutselig på at han har en Scand Baltic 29foter mod. 83 som han ville bli kvitt. Båten har et nytt, og i følge han, et svindyrt rustfritt eksosanlegg, og en nyere motor med 338timer. Pris 250000. Han sier den er litt slitt inne, men når han så hva jeg drev med i Wikingen var han ikke i tvil om at jeg ville få båten til å skinne.

Dette er det jeg vet om båten foreløpig, men er ikke dette verdt å følge opp?

Det blir mye tyting på meg nå, men tilbakemeldingene fra dere er gull verdt for meg!

Husk, det er snart jul og jeg har forbindelser i Rovaniemi!!! :giggle:

Link to post
Share on other sites

Både kabler og koplinger ser jo ut til og være i bra stand på nimbusen? Koplinger på batteriene og ellers er jo tilsynelatende uten korrosjon & alt virker rent og pent. Litt rotete lagt opp, men har sett verre i nyere båter.

Hadde kanskje stripset kablene litt bedre opp, men og måtte bruke 40K her kjøper jeg ikke..

Ellers er vel hverken Nimbus eller Baltic særlig egnet for fiske eller dårlige knær.

Uansett mye og ta stilling til om alle alle kriterier skal fylles. Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Ja jeg og syns vel denne var vell sliten til den prisen, 50k hadde jeg vurdert den.

 

50k er gibortpris for en slik båt! Dette kan du ikke mene alvorlig?

 

Jeg synes ikke prisen virket så ille, en grei båt med kurant utstyr selv om den kan trenge en oppshining her og der. Om den lar seg prute ned 20-30.000,- til skader det jo ikke, men den er ikke ille priset i utgangspunktet heller.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Njaa er vel en mer ettertraktet båt enn min fjord 27ac på alle måter, jeg ga 50k. Nyoverhalt motor, 2år gammel kalesje, nye madrasser i ac, forrige eier kjøpte og nytt start batteri samme dag som jeg kom for å prøve den. Satt wallas varmer, trykkvann, sprit kjøkken samt kjøleskap fra 09 i båten og nylaget teak dørk ute. Men trengte nye puter ute samt litt lakk. Da syns jeg nimbusen i mine øyne blir grådig overpriset

Link to post
Share on other sites

Det er vel heller det at du har fått din grådig billig. Men som du sier, disse to båtene er ikke direkte sammenlignbare prismessig. Men gratulerer med et godt kjøp, du har fått en veldig god pris selv for en Fjord;-)

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Akk bare en fjord ja ;-) det som har kostet tid å penger er: nytt sengetøy,dyner,puter,septik,vindusviskere,elektriske,lader,dynamo,ny varmer samt rør,en tank som gikk lekk,puter,lakk,instrumenter,gardiner. Så fikk den olje/oljefilter,reimer, ny impeller, lager på vannpumpe, eksoskrøk til torbo samt ettertrekking av topp å justering av ventiler etter 20timer. Gammel båt koster både tid å penger samme hva

Redigert av FM 8-12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Litt is i magen å bruke to-tre mnd å leite kan lønne seg. Eg kjenner folk som har kjøpt Nimbus 3000 i strøken stand til under 200.000.-

Blir det mye jobb med nykjøp ville det nesten vert likegreit anvendte penger å satt ny brukt-motor og ny kalesje + elektrisk i wikingen du hadde.

Du nevnte tidligere fisking som koseting tildligere. Eg var aldri tilfreds å fiske fra kalesjebåt med ac når vi hadde det.

Selby'en synest eg virker meir spennende. Mangler deffinitivt litt arbeid under kalesjen. Eg har aldri kjørt Selby, men ein bekjent skrytte meget av sjøegenskapene. Det er knas å marsje over 25knop :yesnod:

Baltic har nok mange år igjen som inngangsbåt for familien som vokser. Men størrelsen på motor avgjør om den er verdt å vurdere. Mange Baltic går med litt små maskiner.
Meget bra Ford 880 til 150.000 og Wiking 28 i "ok" stand til 50.000 er andre eksempel eg kjenner fra omsatte båter. Muligheten for å finne billig båt er absolutt tilstede denne vinteren også føler eg.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Ja, nå har det skjedd små ting her siden sist. For det første har jeg skiftet "nickname", som dere kanskje ser.....kan ikke hete Wiking26AC lenger nå.

Når det gjelder ny båt, så er det ikke så mye jeg vil si enda før kontrakt er skrevet og båt er betalt.

Men.....jeg kan si litt om utstyr; motor 2008mod.(gått 390timer), dieselvarmer, dusj på platform, elektrisk toalett m/septik, sengeplass til 5, solcellepanel, varmt/kaldt vann, ankervinsj, kjøleskap, kartplotter, ekkolodd, landstrøm, kalesje 2011, 5 batterier 2014(1 start og 4 forbruk) og baugpropell.

Ser det bra ut så langt?

Når jeg får hentet båten hjem er jeg ikke sikker på. På denne tiden av året er jo dagene korte, og det er ca 15 timers effektiv kjøring, så turen kan strekke seg over to dager. Vil selvfølgelig ha bra vær også.

Forhandlingene med fruen har vært lange og harde, og mange kameler er blitt svelget, men fruen er kjempefornøyd og da er alt bare fryd og gammen.

 

- I am sailing, I am sailing.......... :sailing:

Redigert av Zitt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...