Jump to content

Venstre foreslår å oppheve avgiftsfritak for diesel til båt


tilplan

Recommended Posts

Neppe, det er nok helt vanlig at det er NS590 som selges, det at denne kan inneholde inntil til 7% bio er selvsagt ikke noe problem..

 

Dette er bekreftet av alle selskaper i 2014, så det nok kun gammel overtro og uvitenhet om noen går går rundt og tror at det ikke er biodiesel i det som selges ved marinaer.. Men man skal ikke tukle med troen til båtfolket, for den er sterk.. selv om den er tuftet på feil informasjon..

 

 

Ja, dette er nok ikke noe problem for deg som ikke har hatt motorproblemer pga bio-drivstoff selv.

Men nå handlet vel ikke denne tråden om innblanding av vegetabilske ingredienser i Dieselolje?

Hvis vi kranglefanter her på forumet hadde jobbet overtid tilsvarende den tiden vi bruker her hadde vi fint kunne fylle diesel til 18 kr/l :-)

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke lest alt. men elektromotordrift må være fremtiden, kanskje en liten diesel for lading i en overgangsfase.

 

Vi kan jo drømme....

Problemet er at energien som brukes til å lade batteriene står for større utslipp enn dieselmotoren. Hadde det vært lik avgift på drivstoffet til kraftverkene som på autodiesel hadde ingen kunnet kjøre el-bil f.eks.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Ja, Venstre ønsket å oppheve avgiftsfritak for diesel til båt, eller ta inn samme avgift på båtdiesel som på autodiesel. I dag ble de enige om Statsbudsjettet og jeg har forsøkt å finne ut av om Venstre fikk til noe i forhold til å øke avgiftene på båtdiesel. Foreløpig har jeg heldigvis ikke funnet noe om dette. Håper det stemmer?

Link to post
Share on other sites

Klima-problemet. Klar over at dette ikke er å anse som et problem for enkelte her, men la ikke mitt svar (på ditt spørsmål) bli starten på en diskusjon som blir moderert!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eneste gørra er din, hvor mye utslipp utgjør en flytur til Hellas kontra 100timers båtbruk med en 200hk diesel? Du kan ta en titt i speilet før du bekymrer deg for at folk bruker bil samt båt når du så tydelig elsker å ta deg noen flyreiser for rekreasjons skyld. Miljø er nok det siste du har i tankene under dine diskusjoner

Link to post
Share on other sites

Eneste gørra er din, hvor mye utslipp utgjør en flytur til Hellas kontra 100timers båtbruk med en 200hk diesel?

 

Kanskje det er et regnestykke, eller informasjon, du skulle ha funnet ut av selv FØR du legger ut dine "morsomheter"? :giggle:

Vil tro at distansen jeg flyr er ca 2500 kilometer og utslippet er rundt 200 gram per kilometer. Og resten kan du regne ut selv og så sammenligne med ditt eget forbruk som du er så opptatt av. Kan kanskje være greit å nevne at din båtferie og mine par/tre turer i året bare er en del av det totale regnestykket så det kan bli en lang kveld for deg å gjøre det totale regnestykket. For egen del skal jeg i kalkunmiddag så kos deg med din misnøye!

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Eneste gørra er din, hvor mye utslipp utgjør en flytur til Hellas kontra 100timers båtbruk med en 200hk diesel? Du kan ta en titt i speilet før du bekymrer deg for at folk bruker bil samt båt når du så tydelig elsker å ta deg noen flyreiser for rekreasjons skyld. Miljø er nok det siste du har i tankene under dine diskusjoner

 

Helt riktig resonert FM. Men akkurat som politikerne er moralistene ofte de verste synderne selv...

 

Selv har jeg mine turer til Spania, men sitter ikke å moralisere over båtbrukere sitt diesel forbruk... det kalles vel selvinnsikt...ligger ikke like lett for alle.. :wink:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Ida Marie: Folk gjør vel bevisste valg? Kunnskapen om forbruk og hva det har å si i forhold til utslipp er høy i Norge.

 

Når man ser rundt seg og noen feks kjøper en bil/båt osv som har høyt forbruk så må man ta for gitt at de har tatt et bevisst valg både i forhold til sitt forbruk og sine utslipp.

 

Og det må være lov å syns noe om det, vi sitter i samme båt hele gjengen. Om de som prøver å velte båten ikke får tilsnakk så velter båten.

-------

 

Tror mange er hemmet i forhold til å ytre sine meninger, de er redd for å bli påpakket jantelov, misunnelse og de vanlige greiene som kommentartrollene lirer av seg når det åpenbare kommer i ren tekst.

 

Om en skal få til noe så må en være konkret i forhold til hva en driver med. Tåkeprat om miljøpolitikk kan en drive med til Dovre faller uten at det gjør noen endringer. Tror faktisk det at en nabo eller kollega eller noen på et forumet mener noe konkret i forhold til hva en gjør kan ha stor praktisk miljøbetydning.

 

I stedet for å prøve å kneble med standardgreine som vel er "misunnelse, jantelov, moralisering", og varianter rundt det, så bør en heller motivere folk til å snakke ut og si hva de mener.

 

Om noen syns dårlig om vår sydentur eller bil nr 2 i familien så tåler jeg å høre det og jeg kan forklare hvorfor. Om nok folk syns noe og sterkt nok om det så kanskje vi begynner å se etter alternativ?

 

I småbåtsammenheng så er vel alle som bruker ferien en båt en miljøgevinst hvis alternativet var å fly til syden. Flyfuel burde vel kanskje være dyrere fremfor drivstoff til båt...

Link to post
Share on other sites

Regnestykket til Mouche forutsetter at flyet er fullt av passasjerer. Om jeg bruker samme kreative regnemåte, så har min båttur med vanligvis 5 passasjerer også er svært lite CO2 avtrykk.

 

Rekreasjon vil alltid koste både penger og energi, men så lenge nytten er foreløpig mye større enn utgiften, så vil både båtbruk og flyturer bare øke.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie: Folk gjør vel bevisste valg? Kunnskapen om forbruk og hva det har å si i forhold til utslipp er høy i Norge.

 

Når man ser rundt seg og noen feks kjøper en bil/båt osv som har høyt forbruk så må man ta for gitt at de har tatt et bevisst valg både i forhold til sitt forbruk og sine utslipp.

 

Og det må være lov å syns noe om det, vi sitter i samme båt hele gjengen. Om de som prøver å velte båten ikke får tilsnakk så velter båten.

-------

 

Tror mange er hemmet i forhold til å ytre sine meninger, de er redd for å bli påpakket jantelov, misunnelse og de vanlige greiene som kommentartrollene lirer av seg når det åpenbare kommer i ren tekst.

 

Om en skal få til noe så må en være konkret i forhold til hva en driver med. Tåkeprat om miljøpolitikk kan en drive med til Dovre faller uten at det gjør noen endringer. Tror faktisk det at en nabo eller kollega eller noen på et forumet mener noe konkret i forhold til hva en gjør kan ha stor praktisk miljøbetydning.

 

I stedet for å prøve å kneble med standardgreine som vel er "misunnelse, jantelov, moralisering", og varianter rundt det, så bør en heller motivere folk til å snakke ut og si hva de mener.

 

Om noen syns dårlig om vår sydentur eller bil nr 2 i familien så tåler jeg å høre det og jeg kan forklare hvorfor. Om nok folk syns noe og sterkt nok om det så kanskje vi begynner å se etter alternativ?

 

I småbåtsammenheng så er vel alle som bruker ferien en båt en miljøgevinst hvis alternativet var å fly til syden. Flyfuel burde vel kanskje være dyrere fremfor drivstoff til båt...

 

 

Jeg har ingen problem med at noen har en mening om forbruket til andre Pinkvin, men det betinger at en ikke er en versting selv..

 

Selv svir jeg gjerne av 10 til 15 tusen i diesel på en lang båtferie, bruker bil og motorsykkel uhemmet som jeg vil. Flyr til familie bolig i Spania når det passer seg..

 

MEN SITTER IKKE OG MORALISERER HVORDAN ANDRE SKAL STYRE SITT FORBRUK...

 

Jeg finner bare ikke logikken i at en som er en hoved "synder" skal fortelle andre hvordan de skal leve, når de ikke følger det selv..

Link to post
Share on other sites

Eg plukket løvetann i går, knasande fint det :wink: Vi har ca samme temperatur nå som på 1300 tallet, og da var temperaturen på vei ned etter topp på 1100 tallet, og fortsatte nedover til midt på 1600tallet. Eg er glad at min eksistens er i stigende epoke, eg liker ikkje kulde. Om ca 300 år blir det kaldere igjen, da kan de kjempende slå seg på brystet og endelig si : "det virket med bæreposeavgift ! " :lol:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

I stedet for å prøve å kneble med standardgreine som vel er "misunnelse, jantelov, moralisering", og varianter rundt det, så bør en heller motivere folk til å snakke ut og si hva de mener.

 

Og en riktig høydaere er når folk blir fornærmet og ikke vil....."sånne som deg", ja da har diskusjonen virkelig nådd nye høyder! :lol:

 

Og så viser man til seriøse klimaforskere når det passer seg slik selv om de samme seriøse forskerne kun tenker på seg selv og sin lommebok og visstnok juger så det renner av dem. Noen som sa noe om vikarierende motiver og selektiv kildebruk? :giggle:

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

 

 

Selv svir jeg gjerne av 10 til 15 tusen i diesel på en lang båtferie, bruker bil og motorsykkel uhemmet som jeg vil. Flyr til familie bolig i Spania når det passer seg..

 

 

Kaster du søppel på sjøen også?

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Jeg har ingen problem med at noen har en mening om forbruket til andre Pinkvin, men det betinger at en ikke er en versting selv..

 

 

 

Er bestemt i mot en nomineringsprosess for å kunne ytre sin mening. Eneste som virkelig kan mene noe om andre er den avholdende som lever i en hule og spiser selvdød lav?

 

Sånn kan det ikke være. I praksis er vi alle verstinger ifht miljø i Norge, men så har vi noen "fyrtårn" som vi gjennom bruken av gir veldig sterke signaler om våre holdninger. Gjennom disse signalene så påvirker vi også neste generasjon, som vi er forbilder for, og samtidig provoserer vi selvsagt med overlegg de som har en helt annen holdning.

 

Motorsterke båter, biler, hyppige flyturer osv er åpenbare "fyrtårn" i forhold til hva man mener om miljøsaken. Og flagger man holdninger så høyt må man tåle å høre det uten å pålegge andre munnkurv basert på ulike kriterier eller dra det evige moralisering/misunnelse kortet igjen og igjen. Om kravet er at man skal ha sin egen sti ren før man kan uttale seg om miljø i Norge så er vi tilbake til hulemannen, dvs at det knebler alle.

 

Å redusere folks meninger til moralisering og misunnelse er å sterkt undervurdere mennesker, det er nedsettende og jeg tror det må basere seg på et feil perspektiv hos avsender. Eller bare et forsøk på å kneble.

--------

 

Like mye som en har rett til å si at en driter i miljøsaken så har en rett til å si at en ikke liker at noen driter i miljøsaken.

 

Men det er komplisert. Om jeg drar inn "vi er i samme båt" analogen igjen. Hvis noen prøver å velte båten vi alle sitter i, har man en plikt til å gjøre noe for å forhindre det eller har de som rugger båten rett til å fortsette helt til båten velter fordi de mener båten ikke finnes og uansett ikke kan velte om den så finnes? ;-)

Link to post
Share on other sites

Eneste gørra er din, hvor mye utslipp utgjør en flytur til Hellas kontra 100timers båtbruk med en 200hk diesel?

Flott å se at du og de andre lakeiene her har løftet debatten til en nytt nivå..Det er vel ikke annet å vente når dere som vanlig går tom for argumenter .. Da går dere alle som en etter personen, den ene slenger dritt til/om et medlem og lakeiene jubler og applauderer.. Det er også meget synd men ikke overraskende at dere ikke evner å se dette selv..

 

Saken i dette innlegget er at noen medlemmer alltid slenger dritt til/om noen medlemmer når de selv går tom for argumenter..Er usikker på de det gjelder greier å lese helt hit . Det tar neppe lang tid før også denne tråden blir stengt om FM fortsatt får herje fritt .

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Argumentene limte jeg fra favoritt kanalen. Lakeier? hva er det? deg for mouche? mouche for deg eller dere for pinkvin? Neidu vesten, din ovenfra å ned psykologi fungerer nok kun på de under fylte 10år samt psykisk nedbrutte koner. Hvor herren har lært det fra får du selv fortelle

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...