function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

Venstre foreslår å oppheve avgiftsfritak for diesel til båt


tilplan

Recommended Posts

Nå må dere være snille med hverandre.

 

Ja, vi slipper ut endel CO2 med båtene våre, men det kommer vi til å fortsette med. På samme måte kommer vi også til å fortsette å slippe ut CO2 med bilene våre, eller på våre flyreiser for den del. Dette kommer ikke til å endre seg. Eller gjør det det?

 

Joda, med tiden kommer dette til å endre seg, men ikke før det lønner seg for oss. Men vil det da hjelpe om båtdieselen ble dyrere, f eks kr 20,-/liter? Jeg tror ikke det. Vi kommer til å kjøre båt så lenge vi har råd. Vi kommer også til å reise til syden så lenge vi har råd. Det er kun de fattige som blir miljøvennlige dersom avgifter skal redusere CO2 utslippene.

 

Men den dagen det blir billig å være miljøvennlig, så har vi en sjanse. At dieselbilen min har lavt utslipp, dvs går på 0,4 på mila er jo intet stort fremskritt. Det klarte en Golf fra åttitallet også.

 

Dessuten blir ganske så smått det lille vi kan gjøre i hverdagen, som f eks å kjøre mindre båt eller bil når man ser hvor store utslipp "de store" har bare ved landligge: http://www.nrk.no/sorlandet/_-en-gledens-dag-1.12048164

Link to post
Share on other sites

Men det er komplisert. Om jeg drar inn "vi er i samme båt" analogen igjen. Hvis noen prøver å velte båten vi alle sitter i, har man en plikt til å gjøre noe for å forhindre det eller har de som rugger båten rett til å fortsette helt til båten velter fordi de mener båten ikke finnes og uansett ikke kan velte om den så finnes? ;-)

 

Hva når den som er redd for at båten skal velte, er med å rugge båten som du sier...veldig logisk ??

Link to post
Share on other sites

Det er kun de fattige som blir miljøvennlige dersom avgifter skal redusere CO2 utslippene.

 

Det er nettopp det som hender, og som mange i Norge tar til ordet for.. Vi er få men rike og kan dermed gjøre som vi har gjort.. Vårt bidrag til å redusere utslipp er svinnende lite, siden vi ikke har til hensikt å endre på noe som helst. Nordmenn ønsker at andre reduserer forbruket og ikke vi, og når alle andre har redusert forbruket.. Så ønsker vi at naboen redusere forbruket, når han har gjort det, så ønsker vi at den perifere familie skal redusere, osv. .Vi gjør alt for å bevare egoismen, og vi dyrker egoismen..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Joda, vi er nok egoister, men slik er det over alt i hele verden. Mitt poeng er at vi ikke kommer til å redusere utslippene før dette er lønnsomt og hensiktsmessig. Vi kommer til å fortsette å velge det enkleste og det billigste.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Sånn i det store er det vel riktig men vi er ikke helt sau alle mann. En holdning kan vippe en eller flere avgjørelser. Den dagen kun lommeboka styrer livet mitt kaster jeg loss.. håper ikke for mange har slike liv, ihvertfall ikke i søkkrike Norge.

Link to post
Share on other sites

Ja, i det store så er det lommeboka som bestemmer.

 

Vil du bytte ut motoren i båten din for å være miljøvennlig? La oss si at båten er verdt ca 500 000,- og motoren går helt fint. Ny og mer miljøvennlig motor koster 300 000,-. Selger du motoren til en annen kan du få 100 000,-. (Så kan man selvsagt spørre om det bedre at en annen bruker den miljøfiendtlige motoren.)

 

Jeg beklager å si det, men for meg blir dette helt uaktuelt selv om dette aldri så mye ville være det rette å gjøre.

 

Men det hjelper svært så lite at en og annen idealist er miljøvennlig. Det kommer ikke til å monne.

Link to post
Share on other sites

Helt riktig finnmarken. Men enkelte ser ikke skogen for bare trær..

 

Som regel er det de største moralistene som er de verste synderne, så også i denne saken..

 

Toppen på dette må jo være Al Gore med privat fly fra USA til Norge for å holde foredrag om miljø....hvor søvnig går det an å bli..???

Link to post
Share on other sites

Toppen på dette må jo være Al Gore med privat fly fra USA til Norge for å holde foredrag om miljø....hvor søvnig går det an å bli..???

Ja, helt forkastelig selvfølgelig, han burde selvsakt heller tatt båten sin.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Hel enig.. Han burde brukt lystbåten sin og ikke fly :lol: .. Spøk til side

 

Det er dessverre en del medlemmer som er så dumme at de ikke skjønner spesielt mye om hvordan samfunnet fungerer når de bruker fremtredende politikere/andre profilerte personer sitt reisemønster som argument i sine innlegg..

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Misunnelse å jantelov? kjøp deg motorbåt du å da vel pinkvin.

Sist jeg sjekka var motoren på plass i båten, 18 hissige yanmarhester ;-) Så jeg har da motorbåt, med rigg og seil.

 

Motorbåt uten seil har jeg også. Maritimgummi med 4 hk, en fartsdemon :-D Har alt jeg trenger.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Noen som vet om det ble noe bevegelse i avgiften til båtdiesel? De siste innlegg handler stort sett om miljøhysteri.

Aner ikke. Får gå ut og plukke løvetann, rense takrenner og sjekke at veier og togspora til vestlandet ikke er skylt bort i mellomtiden. Tror nok flommene de siste 10 årene og er temmelig hysteriske. Et par timer yoga med strutseposisjonen så slipper nok virkeligheten helt taket. Hvem bryr seg?
Link to post
Share on other sites

Nå gjaldt denne tråden en mulig avgiftsøkning for og skaffe penger i statskassa. Ikke om økologiske nisseluer folk kan ha over øynene.

Ingen av dere grønne som finner det "litt " pussig at alle miljøtiltak går ut på og betale avgift til staten???

Link to post
Share on other sites

Nå gjaldt denne tråden en mulig avgiftsøkning for og skaffe penger i statskassa. Ikke om økologiske nisseluer folk kan ha over øynene.

Ingen av dere grønne som finner det "litt " pussig at alle miljøtiltak går ut på og betale avgift til staten???

Vel, denne tråden har vel egentlig sitt utspring i at avgiften på båtdiesel gikk opp i fjor med kr 1,-/liter inkl mva. Dette etter forslag fra partiet Venstre. Det de ønsket var vel først og fremst å få slutt på oljefyring i Norge. Dessverre gikk dette også ut over anleggsbransjen, båtfolket og traktorfolket.

 

Ja, folket på jorda må forurense mindre og redusere utslippene av bl a CO2, men slike tiltak som dette virker ikke. Dvs at det blir bare småtterier av det. For båttraffikken vil dette kun bety at noen ganske få med dårlig råd kjører bittelitt mindre.

 

Utslippene går ikke nevneverdig ned i Norge som følge av økte avgifter. Da må disse avgiftene gå så mye opp at det ikke blir akseptabelt, og det kommer ikke til å skje. Utslippene går heller ikke nevneverdig ned av enkelte idealister. De går først ned dersom man fremskaffer billige nok alternativer som forurenser nevneverdig mindre.

Link to post
Share on other sites

I henhold til avtalen som er inngått mellom regjeringen, V og Krf vil den "avgiftsfrie" diesel bestå slik som opprinnelig. Det meste er i grunnen som før, lite er utrettet bortsett fra at den minste tanten har fått det kledelige klengenavnet tante Pose.. som vel er en seier for henne :giggle: Tante Pose la tross alt på avgiften med ei krone i fjor... Selv henne burde ha magemål

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Litt offtopic, men siden vi er inne på miljø-spørsmålet mtp global oppvarming og alt som hører til herunder så synes jeg det var på sin plass å dele denne. faktisk ganske interessant video dette her. :)

Link to post
Share on other sites

Skal ikke begynne en utfyllende diskusjon på denne videoen nei. :) mulig du ikke finner det interessant, og det har heller ikke noe direkte med topicen dieselavgiftøkting fra Venstre. Men kort sagt finner jeg den på svært interessant og noe underholdende om man tenker på dette litt i et større format. en Forkjemper for kloden vår (i dette tilfellet greenpeace) reiser land og strand rundt for å bruse med fjærene, men blir irettesatt gang på gang av hardtslående fakta som motsier og/eller korrigerer den informasjon som vedkommende har blitt foret med igjennom media.

Du står selvsagt fritt til å mene hva du vil, så å diskutere denne saken videre får man ta på en annen arena enn på en båtforum-tråd som i utgangspunktet ikke dreide seg om global oppvarming, greenpeace etc. :)

Link to post
Share on other sites

Problemet er at Monckton ikke farer med fakta, men kun med spekulative påstander som direkte kan motbevises. Og så bruker han ren hersketeknikk ovenfor noen som ikke matcher utfordringen. Det skremmende for meg er at så mange ukritisk oppfatter slik propaganda som troverdig. Forøvrig er jeg enig i at dette er OT, og håper tråden kan holdes fri for vås.

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
  • Create New...