Jump to content

Venstre foreslår å oppheve avgiftsfritak for diesel til båt


tilplan

Recommended Posts

Tror det bare er Luxembourg i Europa som har liten eller ingen avgift på diesel/bensin. Fylte diesel der for et par år siden, pris 1,01 Euro...

 

Belgia hadde avgiftsfri båtdiesel helt til 2011, da ble det tatt vekk der også...

Link to post
Share on other sites

Hvilket land er det og hva er prisen? England? Kjenner du til flere andre land også?

 

Ja det gjør jeg. Som sakt et naboland vi har felles landgrense med. Der koster diesel og bensin omlag NOK 5,50/l.

Ett forsøk igjen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Nå fylte vi diesel (MGO) i Danmark til ca. drøye NOK 14 /liter. Omregnet pris i Sverige for samme produktet omtrent den samme. I Norge betalte jeg sist snaue NOK 12 /liter. I Danmark så vi 'grønnsaksuppe' til DK 9,70 /liter på bensinstasjon nær havn.

 

Mye motvind i år, vi har vel brent opp ca. 400 liter.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv tror jeg nok tiden for "billig" diesel er over. Nå i sommer var det jo veldig liten forskjell på bil-diesel pris, og marina pris. Tror jeg lå på ca 11,- pr liter på Vallø marina i sommer, og til bilen var prisen mellom 12.7 og 14 kroner avhengig av når på døgnet og hvilken ukedag en fyllte.

 

Men en blir jo vant til prisnivået over tid allikevel da, selv om vi alle ønsker lavere priser selvfølgelig.

Link to post
Share on other sites

– Forslagene til økte miljøavgifter er galskap. Frp ligger under 10 prosent på enkelte meningsmålinger allerede, og det sier seg selv at vi av alle ting ikke kan være med på å øke bilavgiftene og drivstoffavgiftene. Da vil vi ha null troverdighet overfor egne velgere, sier en Frp-kilde.

 

Ingen kommentar! :lipseal:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ser med undring det er båtfolk her inne som nesten synest det er greitt at farga og ufarga diesel har same pris. Det er langt frå greit. Vanleg autodiesel har ei stor vegavgift innebakt, langt større enn prisskilnaden på farga og ufarga diesel! At miljødelen er den samme er vel greitt, men at ein skal betale vegavgift på sjøen og til anleggsmaskiner er ikkje like greitt!

Link to post
Share on other sites

Ser med undring det er båtfolk her inne som nesten synest det er greitt at farga og ufarga diesel har same pris. D

Hva skal avgiften på diesel til båt dekke?. Merking og vedlikehold av leden, fyr og sjømerker. Redningsaksjoner og leteaksjoner til sjøs? Per i dag så betales det jo ingen avgift til dette på diesel.. Det er utelukkende miljøavgifter, som neppe noen oppegående er imot..

 

Veibruksavgiften dekker ikke kun utgifter til selve veien, men også til ulykker på veien og det som bruken av vei påfører samfunnet.. Det er rett og timelig at båtfolket dekker utgifter som er forbundet med ulykker, leteaksjoner, søk, vedlikehold av leden, sjømerker og fyr. Selv har jeg ikke noen problemer med at dette må dekkes via økt dieselpris til båten

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vel, nå går jo allerede 60% av pumpepris til staten i form av avgifter, båtdiesel har vel en ørliten avgift lettelse som kan trekkes fra disse 60%, men allikevel så tar da Staten inn mye på drivstoff til fritids flåten. Dette regnet jeg nesten med at de fleste hadde fått med seg!

 

Bil-biten av dette her kan holdes helt utenfor da bilavgifter totalt er ca 50 milliarder, hvorav ca 12 går tilbake til Staten.

Link to post
Share on other sites

Hva skal avgiften på diesel til båt dekke?. Merking og vedlikehold av leden, fyr og sjømerker. Redningsaksjoner og leteaksjoner til sjøs? Per i dag så betales det jo ingen avgift til dette på diesel.. Det er utelukkende miljøavgifter, som neppe noen oppegående er imot..

 

Veibruksavgiften dekker ikke kun utgifter til selve veien, men også til ulykker på veien og det som bruken av vei påfører samfunnet.. Det er rett og timelig at båtfolket dekker utgifter som er forbundet med ulykker, leteaksjoner, søk, vedlikehold av leden, sjømerker og fyr. Selv har jeg ikke noen problemer med at dette må dekkes via økt dieselpris til båten

 

Nå er jeg usikker på om jeg forstår dette innlegget rett, men merking for sjøfarende gjelder vel ikke utelukkende fritidsbåter. Denne delen av båtmassen er antakelig i så mindretall rent økonomisk at det kan neglisjeres sammenlignet med sjøtransport forøvrig.

Link to post
Share on other sites

Vel, nå går jo allerede 60% av pumpepris til staten i form av avgifter, båtdiesel har vel en ørliten avgift lettelse som kan trekkes fra disse 60%, men allikevel så tar da Staten inn mye på drivstoff til fritids flåten. Dette regnet jeg nesten med at de fleste hadde fått med seg!

 

Bil-biten av dette her kan holdes helt utenfor da bilavgifter totalt er ca 50 milliarder, hvorav ca 12 går tilbake til Staten.

Hvor går de resterende 38 milliardene?

Link to post
Share on other sites

Dette sier Shell, så med enkle forehåndsregler så kan dette fint brukes i båten..

  • Kan biodiesel brukes i båtmotorer?
    Ja. Men merk at ved maritim bruk øker risikoen for kondens i tanken. Ved bruk av dieseldrivstoff tilsatt FAME bør tanken tømmes før vinteropplag.

     

     

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er et bra tiltak fra NHO, som vil bidra til null særavgift på biodiesel.. som en fint kan bruke i båten. Er klar over at det finnes mange fordommer mort biodiesel, men trøsten er at de alle er basert på synsing og udokumenterte rent faglig sett.

Dette er vel dokumentert i en rekke instanser, oljeselskap, mekaniske verksted, båtmagasiner,etc., og ikke minst den menige mann med båt, at diesel tilsatt bio kan skape store problem, spesiellt med tanke på vinterlagringen av dette, noe de fleste båteiere , i allefall her sørpå stort sett praktiserer. Lagring i flere måneder på tank , er som et eldorado for dieseldyr, i følge fagkunskapen.

Link to post
Share on other sites

Jeg fylte opp tankene forleden på Oksenøya til kr 10,50 pr liter. EN590 ifølge informasjon på pumpa.

Har jeg nå et problem fordi jeg ikke tømmer, men fyller smekkfulle tanker før vinteren?

Jeg har neppe et forbruk gjennom vinteren på mer enn 20% av tankene, resten forsvinner i løpet av vårbruken.

Kondensproblemer, når oppstår egentlig de?

 

Og altså 10,50 på Oksenøya. Fyller jeg på Lindøya, i Drøbak eller på Hvaler får jeg vel samme diesel, men 20-30% høyere pris. Åkken ska en goblunke tel? Statoil, Shell, Esso, andre? Eller bare gå for lav pris?

Link to post
Share on other sites

Jeg fylte opp tankene forleden på Oksenøya til kr 10,50 pr liter. EN590 ifølge informasjon på pumpa.

 

Neppe, det er nok helt vanlig at det er NS590 som selges, det at denne kan inneholde inntil til 7% bio er selvsagt ikke noe problem..

 

Dette er bekreftet av alle selskaper i 2014, så det nok kun gammel overtro og uvitenhet om noen går går rundt og tror at det ikke er biodiesel i det som selges ved marinaer.. Men man skal ikke tukle med troen til båtfolket, for den er sterk.. selv om den er tuftet på feil informasjon..

 

Den avgiftsfrie dieselen tappes fra samme ventil som autodiesel på raffineriet, og bare tilsettes sporstoff.. og det meste kommer fra samme raffineri, enten tankbilen er merket Statoil, Shell eller Esso..

 

Det er på 80 tallet på en pub i Oslo, Frydenlund/Rignes ble solgt via Mack tappeanlegg og servert i glass fra Mack, og alle kunder var strålende fornøyde med Mack øl, som var mye bedre enn Ringnes/Frydenlund, da kunne humre litt i skjegget...

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette sier Shell, så med enkle forehåndsregler så kan dette fint brukes i båten..

 

Jeg tror nok jeg heller lener meg til de som produserer sakene, enn til din ekspertise akkurat i dette tilfellet. Spesielt i og med at jeg ikke har noe alternativ plassering av 500 liter diesel som er om bord nå. Og at tømming av tanken i seg selv ikke er ønskelig under noen forutsetning.

Link to post
Share on other sites

Bio.brensel er kanskje ett verre miljøproblem en fossilt brensel, siden det rammer så direkte.

 

Det jeg lurer på er:

 

Finnes det noen tall på hvor mye mer staten vil tjene på å fjerne avgiftstiltaket?

 

Er det slik at næringsdrivende også skal miste denne fordelen,og da kanskje miste enda litt av forspranget til utenlandske aktører.?

 

For min del spiller ikke avgiftsnivået på diesel så stor rolle, men jeg liker generelt sett ikke at ting blir dyrere.

 

Hvis man skal spille på kortet med vedlikehold av sjømerker o.l kan man jo lure på hvordan man har klart å finansiere dette i over 100 år hittil uten denne "sjøbruksavgiften"

Det er litt rart at i en tid hvor staten tjener flere milliarder en noe gang så dukker det stadig opp nye ting man ikke har råd til.

 

Ting staten har driftet i årtier, har plutselig blitt for dyrt, og må enten kutte ned, legges ned, eller avgiftsbelegges.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Bioetanol kan vel fremstilles av "hva som helst" det er bl.a mulig å lage det av organisk avfall. og er en vinn-vinn siuasjon mtp miljø, men koster vel mer enn produksjon fra rene produkter, så da bortfaller det. dette virker uansett ikke som et satningsområde her til lands, da tilbudet mer og mer blir borte. Jeg kjører flexfuel-bil og har fylt E85 i flere år,Chevy 5,3 liter V8 med avgassutslipp som tilsvarer en Prius, (15% fossilt brennstoff-utslipp og 85% vanndamp) og Statoil har vært den eneste som har dette drivstoffet på pumpene (dog på få stasjoner) men også de kutter ut fler og fler. de la ned den eneste pumpa med E85 i distriktet her for 3 uker siden til fordel for bensin/diesel med begrunnelse i at det ikke solgte nok til at det var lønnsomt å ha tilbudet. da vil jeg måtte kjøre ca 10 mil for å finne en pumpe som fortsatt leverer E85, og da er det klart at jeg fyller vanlig blyfri istedet, og forurenser deretter. Miljøargumentet er for tynt. alt bunner i penger, penger, og atter penger.

Link to post
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...