Jump to content

Scand classic 25. Mitt båtprosjekt

Mr_Stian

Recommended Posts

• 1 måned senere...

Da har vi hatt barnefri i dag og har fått begynne med skrogtrekket. Samt litt annet arbeid.

Har virkelig gruet meg til å begynne på denne jobben, men det må gjøres.

Fikk laget meg en holder til skrogtrekket for å enklere skjære til stykkene. Funker meget bra.

bilde

Ellers så begynte vi med vanlig baderoms lim. Det første stykket ventet vi nok ikke lenge nok med for følte det aldri tørket. Men ble sånn passe fornøyd.

bilde

bilde

Synes resultatet ble sånn passe bra. Vesentlig bedre enn hva det var før.

På neste side så ventet vi noe lengre før vi la på. Denne gang kanskje litt lenge. Følte ikke det limte bra her.

Den øverste på bilde under brukte jeg bare kontakt lim. Ikke helt 100% fornøyd med denne heller egentlig. Så når denne var lagt på så fant vi ut at vi ventet med å ta resten før vi så hvordan dette hang når det hadde tørket.

bilde

Ikke tenk på at det ikke treffer helt inderst i båten. Skal fikse dette etterhvert. Skal en plate foran dette så ikke synlig.

Ellers så er veggen mellom inne og ute pusset og klar for olje.

Håper å få noen timer til uken og. Hvis ikke så er jo neste helg og langhelg. Så blir nok gjort en del da og.

• 2 uker senere...

Da har vi fått gjort litt til. Ikke kommet så mye lengre med trekket da vi trenger en bedre kontakt lim. Wurth sin sprayboks funket ikke så veldig bra. Vi burde kanskje sprayet både på stoff og skrog men når vi bare sprayet på skroget så hang det ikke så bra.

Det som er limt med våtromslimet henger veldig bra.

Madammen har begynt å pusse på interiøret og i dag begynte hun på lakking. Blir Jotun sin Clipper I og Clipper II. Ble anbefalt dette av han jeg kjøpte teak finer av samt en båtbygger som var innom.

bilde

Ble litt bedre enn hva det var!

bilde

Aner ikke hvorfor set ser ut som det er en flekk midt på det store panelet. Det er ikke det i virkeligheten!

Hadde håpet å få på noen strøk med lakk i løpet av morgendagen! Selv om det er 17. Mai.

Da har vi fått gjort litt til. Ikke kommet så mye lengre med trekket da vi trenger en bedre kontakt lim. Wurth sin sprayboks funket ikke så veldig bra. Vi burde kanskje sprayet både på stoff og skrog men når vi bare sprayet på skroget så hang det ikke så bra.

Kontaktlim skal vel påføres på begge flater, så tørke til det bare såvidt er klebrig, før flatene legges sammen. Du oppnår ikke samme effekt dersom du påfører bare på den ene flaten. Det kan hende spraylimet hadde funket dersom det ble brukt riktig ...

• 3 måneder senere...
  • 9 måneder senere...

Blitt dårlig med oppdateringer fra min side. Men det har skjedd ganske mye med båten i det siste. Den er nå på sjøen hvertfal. Fikk løftet oppi motor før jeg satte den på sjøen sånn at jeg fikk testet at alt virket før den ble sjøsatt. Det er blitt laget nytt instrument panel og møblene utendørs er nesten ferdige.

Ellers er båten ferdigtrukket innvendig og det er laget nye takplater.

Turen fra utsettingsplassen og bort til marinaen gikk rimelig bra. Motor røykte ganske mye under oppstart, men den ble nokså bra etter hvert som den ble varm.

Så det som må gjøres nå er å få på plass møblene ute, koble opp ferskvannet, en skikkelig vask både ute og inne, montere elektrisk lensepumpe, alarm til vannivå, sette opp gardinene innvendig. Og sikkert en masse andre småting som jeg ikke husker.

Men det viktigste er at den er på sjøen, den lekker ikke å kalesjen holder nokså tett etter impregnering. Ingen bilder denne gang, men skal få tatt noen når alt er klart! :)

Får komme med en litt bedre oppdatering.

Siden jeg har nesten ribbet båten helt så har det blitt gjort en del arbeid. Mye som jeg aldri har gjort før. Som å trekke skroget, lage pantry etc. Men er rimelig fornøyd med resultatet. Har hatt en liten tur i dag med båten, og mye fungerer bra. Motor går ikke lengre varm, men den røyker mye når den startes. Når den er varm så er det normalt med røyk. Så kan det virke som den svetter litt diesel rundt den ene dysen. Så denne skal tas ut og sjekkes. Så fant jeg ut at det kommer vann på gulvet bak ved toalettet. Tror dette kommer fra selve toalettet og ikke gjennomføringen til roret. Men var så sliten på slutten av dagen i dag at det ble ikke sjekket så nøye. Så det blir sjekket i morgen.

En liten liste over hva som er gjort:

- All teak innvendig er pusset og lakket

- Alle puter er sydd (ble gjort for 2 år siden)

- Nye gardiner (ble gjort for 2 år siden, ikke montert etter demontering)

- Gulv teppet er tatt ut. Er ikke kommet nytt enda

- All trekk på skroget er revet. Nytt er limt på plass

- Vinduene er tettet. Fremdeles en liten lekkasje. Ikke fått leitet etter hvor den kommer ifra.

- Begge gulvene under pantry er byttet. De gamle var pill rotten.

- Begge sider av pantry er laget nytt. Dette er nytt for meg men veldig fornøyd med resultatet

- Motor er tatt ut og komplett demontert. Nye ramme lager, veiv lager, nye stempel ringer, honet sylinder, trykktestet topp, alt er målt for klaring, dysene er trykktestet og alt er montert med nye pakninger.

- Nytt blandebend i rustfritt

- Ny gjennomføring i kompositt til septiktank.

- laget T-stykket på saltvannkjøling i tilfelle massiv lekkasje og til lettere å konservere til vinteren.

- Laget nytt instrument panel

- Lagt opp nytt sikringspanel

- Oljet ratt og lister ute

- Nytt cutless lager

- Nye pakninger i pakkboks

- 2 lag selvpolerende bunnstoff

- ny sink

- Sikkert glemt noe, men tar det når jeg husker det.

Det som gjenstår:

- Sjekke om det er en diesel lekkasje noen plass

- Fikse lekkasje i toalettrom (toalett eller ror gjennomføring)

- Sette opp gardin stengene

- Lage ny kjøleboks (Bygge om kjøleskap til kjøleboks)

- Montere inn stereo

- STOR vask av båt utvendig

- Bytte fenderlist. Mangler ca 1,5 meter. Blir ikke tatt før til vinteren

- og sikkert en masse små ting jeg ikke husker.

Har ikke fått tatt så mye bilder da det fremdeles er masse rot i båten, men har ett par bilder fra pantryet jeg har laget. Tappe kranen skal byttes. Denne var ubrukelig! Lekker uansett hva jeg gjør.

20170526_202324_zpsoxuhg7lu.jpg

20170526_202329_zpsut9svxa0.jpg

20170526_202336_zpsgsyhtkoz.jpg

Første turen på 2 år! :)

20170527_165716_zpsq5669umk.jpg

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
  • 4 uker senere...

I dag blir første lang tur med båten etter overhaling og faktisk første overnatting siden vi kjøpte båten. Så er litt spent kan man si. Regner med å bruke 3-4 timer frem til der vi skal være denne helgen. Så er veldig spent på om alt funker som det skal.

Har hatt litt utfordring med lekkasje fra diesel røret inn på en dyse. Så tok den opp i går å pusset litt for å se om det hjelper. Var en liten grad inne i konen på dysen. Så satser på at det er dette som var problemet.

Ellers er båten nokså ferdig. Mangler bare kjøleskap egentlig. Samt å få fikset ett par små lekkasjer på vinduene! :) Kommer nok bilder etter helgen! :)

Da har vi vert ute på en liten helgetur som gikk veldig bra. Gikk fra Hundvåg til Randøy for de som kjenner Rogaland. Gikk på ca 2400 rpm, og fikk noe over 6 knop. Så turen tok nokså nøyaktig 3 timer med ett lite stopp etter 1 time for å sjekke litt på motor samt ett lite stopp halvveis for å hilse på svigers på hytten.Vi overnattet i båten fredag til søndag. Merket fort at det ble veldig fuktig i båten med 2 voksne og 2 barn sånn som været var i helgen. Veldig skiftende. Sol og varmt noen ganger å regn andre. Vi hadde heldigvis landstrøm så jeg kunne sette på avfukteren å det funket bra.

Natt til søndag fikk vi ett voldsomt uvær med masse regn, litt vind og masse lyn og torden. Fikk konstatert at kalesjen er ganske tett når vi ligger i ro. Det samme med lugar. Hadde en liten lekkasje fra ett vindu ned i stikkabinen men denne var jeg klar over. Men er generelt meget fornøyd med hvor tett båten var.

Så var det å ta turen hjem på søndagen. Da hadde det begynt å blåse å det var en del bølger. Så var litt spent på hvordan dette skulle gå. Men det og gikk veldig fint. Båten oppfører seg meget bra i litt sjø. Eneste var at kalesjen lekker noe når den får sjøsprøyt på seg. Spesielt i overgang vidu/kalesje over fører posisjon. Det er mulig å åpne her å inn her kom det noe vann. Så måtte henge opp ett håndkle her for å slippe å få sprøyten rett i fjeset.

Var litt urolig for dieselen i disse bølgene da jeg ikke har sjekket tanken som er igjen i båten. Men den tanken som jeg tok ut var veldig ren og fin så satser på at den som er igjen også er det. Denne skal sjekkes neste gang båten er på land. Men det gikk utrolig bra. Ikke ett eneste feilslag på alle 8 timene båten gikk i helgen. Har og fått fikset lekkasjen på den ene dysen. Var en grad i fittingsen på dysen som var problemet. 

Så alt i alt, meget fornøyd med båten så langt! :)

Lovet bilder, men glemte så klart å ta så mange. Men her er nå ett par! :)

20170624_211549_zpsmgfaqzqv.jpg

20170624_194829_zpslsaluuos.jpg

Ungene å samboer som koser seg! :) (mangler litt tepper og slikt fremdeles! )]20170623_170338_zpsg6c7qj5y.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...