Mr_Stian Svart 26.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 Vanskelig og finne deler og til disse motorene så bytte hadde vert fint ja. Men aner ikke hva jeg skal leite etter. Ny motor blir uansett alt for dyrt. Har allerede en tråd gående hvor jeg etterspør alternativer. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 26.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 Da var hvertfal motor helt klar til og løftes ut. Må bare finne ut hvor jeg skal feste stroppene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
krone Svart 26.Februar.2015 Del på Facebook Svart 26.Februar.2015 Du får en ny 37 hester for 52.100 eller en på 46 hk for 58.100,- fra Telemark Trade. Begge modellene er komplett med gir instrumenter og ledningsnett. Se på Finn. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 27.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Link? Finner ingen ting jeg! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
krone Svart 27.Februar.2015 Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Finn annonse: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=56005965&searchclickthrough=true Hjemmeside: http://www.telemark-trade.no/subdet1.htm Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 27.Februar.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2015 Hmm... Det så jo ut til og være ett greit alternativ. Men tror jeg prøver meg litt til på denne motor før jeg eventuelt bytter. Noen som har erfaring med disse kina motorene? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 6.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 (redigert) Ikke skjedd mye i det siste. Har vert ute og reist litt og skal reise en del fremover så har ikke fått gjort noe. Men har fått litt deler jeg skal ha i. Ville ha integrerte USB ladere og fant ett par fine alternativer. Kjøpte ett pr enkle til og ha inne og ett lite panel med voltmeter og sigarettstikk til og ha med instrumentene. Hr ikke testet de enda, men det ser veldig greit ut. Det lille panelet: Det store: Redigert 6.Mars.2015 av Mr_Stian (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fyrlykten Svart 6.Mars.2015 Del på Facebook Svart 6.Mars.2015 (redigert) Ser bra ut Redigert 6.Mars.2015 av Fyrlykten (see edit history) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 De der ser lure ut. Hvir fikk du tak i dem? Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 8.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Ebay så klart! ;) http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=281540656963 http://pages.ebay.com/link/?nav=item.view&alt=web&id=231472806083 Kostet ikke allverden, og ble levert fort til og være Kina vare. Så skal bli spennende og prøve. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kenneth 81 Svart 8.Mars.2015 Del på Facebook Svart 8.Mars.2015 Takk Skal sette i gang med storreingjøring i el-annlegget i snekka mi, og de der ser veldig kjekke ut! [emoji106] Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 24.Mars.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mars.2015 Da har jeg endelig fått flyttet båten til sin nye plass for resten av renoveringen. Motor kom enkelt ut av båten og båten står nå godt i hagen. Har fått sett litt på motor, og det er faktisk en del rusk i oljekjøleren, samt nederst i blandebendet. Så kommer til og demontere alt for rense dette så håper jeg dette er grunnen til at motor blir varm. Kommer og til og installere litt andre målere. Vil ha oljetrykk og oljetemp måler. Kommer nok og til og montere ny vanntempmåler for og være sikker på at denne funker. Gjerne en digital. I tillegg så var det fremre babord motorfeste knekt av ved blokken. Dette er ikke noe som er gjort nylig så den har nok vert sånn en stund. Så må få fikset dette og. Har ikke noe bilder fra motor enda, men det kommer etter hvert. Reiser vekk noen uker nå så blir ikke gjort noe mer før det. Men hva er en oppdatering uten bilder så her kommer noen dårlige bilder fra flyttingen! :) Motor ute: Båt på lastebil: Trangt om plassen så det var litt utfordrende og få skikkelig støtte på bilen På vei over garasje: Nesten på plass: Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 3.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2015 Får vel komme med en liten oppdatering. Ikke skjedd så mye etter båten kom på plass i hagen til mine foreldre. Hatt ferie, holder på med hussalg (skal overta foreldrene mine sitt hus så da får jeg båten i egen hage! :) ) så båten har ikke fått så mye stell. Har fått fuget alle vinduene så nå er båten helt tett inni. Så godt som. Det regnet skikkelig bra på lørdag og da var det kun kommet en liten skvett inni båten. Avfukteren min sto ikke på for og sjekke nettopp dette. Fant ett par sprekker i fugene så tror det er her det kommer inn. Ellers så står motor og godgjør seg med systemrens på saltvannsiden. Rigget opp en pumpe og en dunk med vann for og ha sirkulasjon. Står at en egentlig skal bare ha i rensen og så la det stå. Jeg kjører pumpen mens jeg er på jobb nå. Skrur den så av og lar det stå til i morgen for så og kjøre den på nytt da. Så tømmer jeg alt på onsdag. Ellers så hadde jeg håpet på og fått vasket alt av vegger og gulv innvending i løpet av uken før jeg maler alt. Så er det på med skottbekledning igjen! Gleder meg ikke til den jobben! Ellers lurer jeg på noe anngående ferskvannskjølingen på båten. Hvor kan jeg fåt tømt dette systemet komplett for vann? Finner liksom ikke noen plass og drenere dette. Ville prøvd og kjørt en rens på dette systemet også mens jeg har motor på land... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kweelhouse Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Hadde samme motor ikke imponert, den tok kvelden. Ville ikke ha lagt ned for mye arbeid i denne. Ligger ut en D2 volvo penta på finn: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=62184850&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Ferskvannskjølingen dreneres via en "tappekran" rett over starteren. Hva med å blåse ut alt vannet med en kompressor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jørn Svart 3.August.2015 Del på Facebook Svart 3.August.2015 Ellers har denne motoren fått noe ufortjent fårlig rykte, mye pga storebroren md32. Om du holder under 3500rpm, lar den gå seg varm i havna før den belastes og lar den stå litt på tomgang etter tur kan du kjøpe mye levetid. Annbefaler deg å gå over toppen og ettersramme denne. Bytt også glødepluggene, da får du 11v og da holder det med 5sek gløding enn de gamle med 45sek gløding. Deler kan du kjøpe på feks bilextra til 1/5 av Volvo penta priser. Har du opplevd at giret ikke altid går rett i gir, så bør du gå over girkassen når du først har båten ute. Det sitter to sinkstaver på girkassen, de kan fort brekke og sette seg i kjølekanalen på giret, eller i oljekjøleren. Jeg ville gått over hele saltvannsdelen og renset godt ved å plukke fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 3.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.August.2015 Voldsomt sø negative folk plutselig ble. Jeg brukte båten en del i forrige sesong etter det kom vann i den uten problemer. Olja er fremdeles brun så tror ikke motor har tatt skade av dette. Denne motor har nå gått 2500 timer og starter fint enda. Ikke bruker den nevneverdig med olje heller. Brenner litt sort på høyt turtall så må få justert ventilene. Og det med og kjøpe en 10 år gammel VP motor for nesten 40.000 hadde jeg aldri gjort. Når en kan få en helt ny kina motor med garanti for bare noen lapper mer. Angående drevet så har jeg ikke merket noe problemer med dette. Tenkte egentlig bare og skifte olje på det. Nå når den står i ro så sjalter den veldig fint mellom frem og revers. Kjølesystemet skal tas helt ifra en annen når jeg er ferdig med system rensen. Den sirkulerer i 7 timer i dag. Vannet ble helt sort på slutten så tror nok det hjelper. Kommer til og demontere alt og inspirere dette. Sink annodene som har vert på systemet er helt borte. Dette gjelder alle jeg har sjekket. Tipper dette har vert en grun til at det muligens har tettet seg. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 4.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.August.2015 Anngående glødepluggene, så mener jeg og ha lest at motor egentlig er fra en gammel Peugeot. Hvilken modell er det jeg må søke etter for og finne rette glødeplugger som gjør at jeg slipper formotstanden. Den er også gåen forresten! ;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 4.August.2015 Del på Facebook Svart 4.August.2015 Disse ble vel brukt i Peugeot 504. Legendarisk taxi i sin tid pga de slitesterke motorene. De ble vel også brukt i Volvo 240 diesel og Ford Granada diesel senere mener jeg på. Så det burde ikke være vanskelig å finne slike plugger i delelistene vil jeg tro... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 6.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Mars.2016 Kanskje på tide med en liten oppdatering her. Har endelig fått litt tid til og begynne med denne. Målet er og få den på sjøen igjen i løpet av våren/tidlig sommer. Det meste av lekkasjene er tettet. Vinduene er så og si tette. Har funnet et par plasser hvor den ikke er tettet godt nok som tas når det er finvær. Fant og ut at det lekker inn med den ene tankpåfyllingen. Så denne blir tatt opp og tettet. Så nå er planen og begynne på skroget på innsiden. Noen i nærheten av Stavanger som er villig til og hjelpe med skrogtrekk? Betaler selvsagt. Har utsatt dette en del da jeg har hatt veldig lite lyst og begynne. Så nå blir det pussing og lakking av treverk fremover, laging av konsoller ute, vasking og montering. Motoren blir overhalt ved siden av alt dette. Men har noen utfordringer som jeg ønsker innspill på. Først så er det propellen og akslingen. Når jeg rikker på akslingen så er det mye slark opp og ned fra utsiden. Er vel stevnlageret som er dårlig da. Har og hatt en del lekkasje fra pakkboks så vil fikse alt dette. Jeg ønsker ikke og ta av roret så lurte på om det går an og ta ut akslingen innenfra. Motor er jo ute så har godt med plass. Men får jeg den inn igjen når ny pakkboks og lager er på plass? Hva skal jeg ha? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Ser ikke ut som jeg får av propellen. Så da lurer jeg på hvordan får jeg av roret? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand thomas Svart 7.Mars.2016 Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 (redigert) På min var det veldig kurant å få av roret. Det sitter i 6 bolter , 3 nede og 3 oppe. Du må nok skrape de frem bak noen lag med bunnstoff, skru de ut så er det bare å ta tak i roret å dra å vri litt, så løsner det. På min var det bolter med flatt spor. Pass på å skrap ut sporet i bolten, så du får skikkelig tak med en stor trekker. Redigert 7.Mars.2016 av Scand thomas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 7.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Mars.2016 Det kunne se ut som det var festet i noe ja. Får prøve på dette neste gang jeg er der ute. Kunne ikke se noe nå men de er nok under noen lag med bunnstoff ja! :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Mr_Stian Svart 10.Mars.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 Jeg hater rettspor skruer! Fant så klart skruene som holder roret. Av de 6 skruene så fikk jeg ut 1 stk. På de andre 5 så glipper bare skruhjernet. Skal se om jeg har ert større flatthjern på jobb hvis ikke så sveiser jeg på noen 6-kant bolter! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sjeldenutpå Svart 10.Mars.2016 Del på Facebook Svart 10.Mars.2016 Slagskrujern med riktig bits. Genial patent. 150kr på biltema. Men for seint vist du har glippa mykje allereie. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.