Jump to content

Scand classic 25. Mitt båtprosjekt


Mr_Stian

Recommended Posts

Svart (redigert)

Ikke skjedd mye i det siste. Har vert ute og reist litt og skal reise en del fremover så har ikke fått gjort noe.

 

Men har fått litt deler jeg skal ha i. Ville ha integrerte USB ladere og fant ett par fine alternativer. Kjøpte ett pr enkle til og ha inne og ett lite panel med voltmeter og sigarettstikk til og ha med instrumentene. Hr ikke testet de enda, men det ser veldig greit ut.

 

Det lille panelet:

 

bilde

 

Det store:

 

bilde

Redigert av Mr_Stian (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da har jeg endelig fått flyttet båten til sin nye plass for resten av renoveringen. Motor kom enkelt ut av båten og båten står nå godt i hagen.

 

Har fått sett litt på motor, og det er faktisk en del rusk i oljekjøleren, samt nederst i blandebendet. Så kommer til og demontere alt for rense dette så håper jeg dette er grunnen til at motor blir varm. Kommer og til og installere litt andre målere. Vil ha oljetrykk og oljetemp måler. Kommer nok og til og montere ny vanntempmåler for og være sikker på at denne funker. Gjerne en digital.

 

I tillegg så var det fremre babord motorfeste knekt av ved blokken. Dette er ikke noe som er gjort nylig så den har nok vert sånn en stund. Så må få fikset dette og. Har ikke noe bilder fra motor enda, men det kommer etter hvert. Reiser vekk noen uker nå så blir ikke gjort noe mer før det.

 

Men hva er en oppdatering uten bilder så her kommer noen dårlige bilder fra flyttingen! :)

 

Motor ute:

 

bilde

 

Båt på lastebil:

 

bilde

 

Trangt om plassen så det var litt utfordrende og få skikkelig støtte på bilen

 

bilde

 

På vei over garasje:

 

bilde

 

Nesten på plass:

 

bilde

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Får vel komme med en liten oppdatering. Ikke skjedd så mye etter båten kom på plass i hagen til mine foreldre. Hatt ferie, holder på med hussalg (skal overta foreldrene mine sitt hus så da får jeg båten i egen hage! :) ) så båten har ikke fått så mye stell.

 

Har fått fuget alle vinduene så nå er båten helt tett inni. Så godt som. Det regnet skikkelig bra på lørdag og da var det kun kommet en liten skvett inni båten. Avfukteren min sto ikke på for og sjekke nettopp dette. Fant ett par sprekker i fugene så tror det er her  det kommer inn.

 

Ellers så står motor og godgjør seg med systemrens på saltvannsiden. Rigget opp en pumpe og en dunk med vann for og ha sirkulasjon. Står at en egentlig skal bare ha i rensen og så la det stå. Jeg kjører pumpen mens jeg er på jobb nå. Skrur den så av og lar det stå til i morgen for så og kjøre den på nytt da. Så tømmer jeg alt på onsdag.

 

bilde

 

Ellers så hadde jeg håpet på og fått vasket alt av vegger og gulv innvending i løpet av uken før jeg maler alt. Så er det på med skottbekledning igjen! Gleder meg ikke til den jobben!

 

Ellers lurer jeg på noe anngående ferskvannskjølingen på båten. Hvor kan jeg fåt tømt dette systemet komplett for vann? Finner liksom ikke noen plass og drenere dette. Ville prøvd og kjørt en rens på dette systemet også mens jeg har motor på land...

Link to post
Share on other sites

Ellers har denne motoren fått noe ufortjent fårlig rykte, mye pga storebroren md32. Om du holder under 3500rpm, lar den gå seg varm i havna før den belastes og lar den stå litt på tomgang etter tur kan du kjøpe mye levetid.

Annbefaler deg å gå over toppen og ettersramme denne. Bytt også glødepluggene, da får du 11v og da holder det med 5sek gløding enn de gamle med 45sek gløding. Deler kan du kjøpe på feks bilextra til 1/5 av Volvo penta priser. Har du opplevd at giret ikke altid går rett i gir, så bør du gå over girkassen når du først har båten ute. Det sitter to sinkstaver på girkassen, de kan fort brekke og sette seg i kjølekanalen på giret, eller i oljekjøleren. Jeg ville gått over hele saltvannsdelen og renset godt ved å plukke fra hverandre.

Link to post
Share on other sites

Voldsomt sø negative folk plutselig ble. Jeg brukte båten en del i forrige sesong etter det kom vann i den uten problemer. Olja er fremdeles brun så tror ikke motor har tatt skade av dette. Denne motor har nå gått 2500 timer og starter fint enda. Ikke bruker den nevneverdig med olje heller. Brenner litt sort på høyt turtall så må få justert ventilene.

 

Og det med og kjøpe en 10 år gammel VP motor for nesten 40.000 hadde jeg aldri gjort. Når en kan få en helt ny kina motor med garanti for bare noen lapper mer.

 

Angående drevet så har jeg ikke merket noe problemer med dette. Tenkte egentlig bare og skifte olje på det. Nå når den står i ro så sjalter den veldig fint mellom frem og revers.

 

Kjølesystemet skal tas helt ifra en annen når jeg er ferdig med system rensen. Den sirkulerer i 7 timer i dag. Vannet ble helt sort på slutten så tror nok det hjelper. Kommer til og demontere alt og inspirere dette. Sink annodene som har vert på systemet er helt borte. Dette gjelder alle jeg har sjekket. Tipper dette har vert en grun til at det muligens har tettet seg.

Link to post
Share on other sites

Disse ble vel brukt i Peugeot 504. Legendarisk taxi i sin tid pga de slitesterke motorene. De ble vel også brukt i Volvo 240 diesel og Ford Granada diesel senere mener jeg på. Så det burde ikke være vanskelig å finne slike plugger i delelistene vil jeg tro...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 7 måneder senere...

Kanskje på tide med en liten oppdatering her. Har endelig fått litt tid til og begynne med denne. Målet er og få den på sjøen igjen i løpet av våren/tidlig sommer.

 

Det meste av lekkasjene er tettet. Vinduene er så og si tette. Har funnet et par plasser hvor den ikke er tettet godt nok som tas når det er finvær.

 

Fant og ut at det lekker inn med den ene tankpåfyllingen. Så denne blir tatt opp og tettet.

 

Så nå er planen og begynne på skroget på innsiden. Noen i nærheten av Stavanger som er villig til og hjelpe med skrogtrekk? Betaler selvsagt. Har utsatt dette en del da jeg har hatt veldig lite lyst og begynne.

 

Så nå blir det pussing og lakking av treverk fremover, laging av konsoller ute, vasking og montering. Motoren blir overhalt ved siden av alt dette.

 

Men har noen utfordringer som jeg ønsker innspill på.

 

Først så er det propellen og akslingen. Når jeg rikker på akslingen så er det mye slark opp og ned fra utsiden. Er vel stevnlageret som er dårlig da. Har og hatt en del lekkasje fra pakkboks så vil fikse alt dette.

Jeg ønsker ikke og ta av roret så lurte på om det går an og ta ut akslingen innenfra. Motor er jo ute så har godt med plass. Men får jeg den inn igjen når ny pakkboks og lager er på plass?

Hva skal jeg ha?

Link to post
Share on other sites

På min var det veldig kurant å få av roret. Det sitter i 6 bolter , 3 nede og 3 oppe. Du må nok skrape de frem bak noen lag med bunnstoff, skru de ut så er det bare å ta tak i roret å dra å vri litt, så løsner det.

 

På min var det bolter med flatt spor. Pass på å skrap ut sporet i bolten, så du får skikkelig tak med en stor trekker.

Redigert av Scand thomas (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hater rettspor skruer! Fant så klart skruene som holder roret. Av de 6 skruene så fikk jeg ut 1 stk. På de andre 5 så glipper bare skruhjernet. Skal se om jeg har ert større flatthjern på jobb hvis ikke så sveiser jeg på noen 6-kant bolter!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...